Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camino san tiago - Forum Wereldfietser

Camino san tiago

Hallos nieuw hier!

Ik wil halverwege mei/begin juni op de fiets de camino san tiago gaan rijden.
ik fiets al een paar jaar (mountainbiken).
maar heb nog nooit eerder iets dergelijks als bikepacking gedaan.

Mijn vraag is of jullie tips hebben.
mijn bedoeling is om 3/4 weken te fietsen.
dus ik denk dat ik in frankrijk ergens moet beginnen.
en het liefst wil ik zo veel mogelijk buiten slapen/camperen.

Met vriendelijke groet.

Nigel
Welkom Nigel,

Er is een flink draadje over bikepacking en er is veel te vinden over Santiago middels de zoekfunctie.

De vraag die bij mij opkomt is of je off-road wil of met je noppen/straatbanden over het asfalt? Dat is oa van invloed op je dagafstanden. Heb je al een specifieke route?
Hallo grover.

Ja ik jeb in iedergeval de camino primitivo in gedachten als laatste stuk.
Want ik wou wel met de mountainbike zoveel mogelijk off road gaan.
Ik had inderdaad alwat onderwerpen gevonden.
maar nog niet hele specifieke "antwoorden" op mij. Vragen.
Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 17:20

maar nog niet hele specifieke "antwoorden" op mij. Vragen.
Om eerlijk te zijn vraag je alleen om tips. Dat is een beetje breed. Wat zijn je vragen over de route, dagafstanden, de banden, de spulletjes (tassen, slapen, koken), de overnachtingsplekken, eten/drinken, de fiets, klimmen of opbouw van dagenlang in het zadel zitten.
groverr schreef:
ma 07 jan, 2019 20:02
Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 17:20

maar nog niet hele specifieke "antwoorden" op mij. Vragen.
Om eerlijk te zijn vraag je alleen om tips. Dat is een beetje breed. Wat zijn je vragen over de route, dagafstanden, de banden, de spulletjes (tassen, slapen, koken), de overnachtingsplekken, eten/drinken, de fiets, klimmen of opbouw van dagenlang in het zadel zitten.
Oke dat is inderdaad een beetje vaag van mij.
Vraag 1: waar moet ik beginnen als ik 3/4 weken wil fietsen met als doel elke dag 70/90km fietsen.
Ik wil zowiezo de camino primitivo meepakken.
En is 70/90 km per dag een reële afstand?

Ik was van plan het op mijn mountainbike te doen (giant reign) met een frametas zadeltas en stuurtas. En een rugzakje.

Vraag 2: kan ik overal gewoon in het wild slapen. En wat is dan grofweg de temperatuur?
Ik heb een slaapzak en een tentje.

Vraag 3: hoe zit het inderdaad met eten en drinken.
Is dat onderweg te halen.

En vraag 4: het opbouwen van zolang op het zadel zitten. Nu rijd ik weleens 130km op een dag aan mtb routes. Met alleen een rugzak met water.

Ik heb dus echt geen ervaring in in deze tak van fietsen.
Maar ik wil dit toch echt graag doen.
En inderdaad wat is handig om mee Te nemen?
Veel van je vragen worden in de boekjes beantwoordt.
Ook als je googled zijn er veel websites te vinden met informatie. Om er een paar te noemen:

https://www.gronze.com/

https://perfietsnaarsantiago.wordpress. ... ompostela/

https://pelgrimerenperfiets.wordpress.c ... 22/routes/


Je moet daarvoor wel wat leeswerk doen.
Dankje hans.
hier heb ik wat aan!!
Vraag 2: kan ik overal gewoon in het wild slapen. En wat is dan grofweg de temperatuur?
Ik heb een slaapzak en een tentje.
In zowel Frankrijk als Spanje is wild kamperen officieel niet toegestaan, maar als je in je eentje op een verlaten plekje een klein tentje opzet, geen groot vuur maakt en de boel opbreekt bij zonsopgang (en geen rotzooi achterlaat) is dat volgens veel verhalen/sites een rekbaar iets.
captain_fabulous schreef:
do 10 jan, 2019 13:23
Vraag 2: kan ik overal gewoon in het wild slapen. En wat is dan grofweg de temperatuur?
Ik heb een slaapzak en een tentje.
In zowel Frankrijk als Spanje is wild kamperen officieel niet toegestaan, maar als je in je eentje op een verlaten plekje een klein tentje opzet, geen groot vuur maakt en de boel opbreekt bij zonsopgang (en geen rotzooi achterlaat) is dat volgens veel verhalen/sites een rekbaar iets.
Na lang lezen op de sites die hans had gestuurd.
Was dit de enige vraag waar ik nog mee zat.

Dankje!!!
Ik ben twee keer op de mountainbike, off-road, naar Santiago gefietst. Kijk op mijn blogs voor een verslag en tips.

https://henriopcamino2017spanje.blogspot.com/

https://henriopcamino2014.blogspot.com/ ... results=33

Hopelijk heb je er wat aan.
Henri V schreef:
do 10 jan, 2019 17:44
Ik ben twee keer op de mountainbike, off-road, naar Santiago gefietst. Kijk op mijn blogs voor een verslag en tips.

https://henriopcamino2017spanje.blogspot.com/

https://henriopcamino2014.blogspot.com/ ... results=33

Hopelijk heb je er wat aan.
Dank je wel Henri!
Ik ga ze doorlezen.
Voor nu nog een vraag over voeding.
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?

Of iets in die trant.

Groetjes nigel
Waarom zou je dat willen gebruiken?
In Frankrijk en Spanje gewoon lekker mee eten.
Als je buitenproportionele afstanden wilt fietsen kan ik me voorstellen dat je extra voedingstoffen nodig hebt.

En vergeet niet te genieten hè.

Gr Anja
Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23

Voor nu nog een vraag over voeding.
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?
Dat is echt onzin. In de laatste supermarkt koop ik altijd een plastic fles met een halve liter chocomelk en drink die meteen op (gelijk vocht en scheelt in vervoer). Als toetje 1 of 2 van die lekkere yoghurtjes. Soms heb ik wat meer zin in vlees en dan doe ik wat plakjes droge worst, salami, fuet, door het eten. Ook los of bij brood af en toe. Verder vooral eten waar je zin in hebt, omdat je lichaam op die manier best aardig aangeeft wat het nodig heeft. Pas als je heel hard gaat zou je kunnen kijken of je magnesium meeneemt.
Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?
Welnee joh, gewoon dagelijks even langs de pâtisserie (Frankrijk) of de pastelería (Spanje)!
.
pasteleria.jpg
Afbeelding
Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23

Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?

Of iets in die trant.

Groetjes nigel
Als je vegetariër bent of weinig dierlijke producten gebruikt zou je dit kunnen overwegen.
In Nederland vind je in zijn algemeenheid voldoende alternatieven als vervanging van dierlijke producten.
In je vakantie zou ik mij daar dan wat minder 'principieel' aan vast willen houden. Tenzij je allergie hebt of bepaalde dierlijke producten slecht kan verdragen.

Ik gebruik zelf onder andere rijst proteïne en haverdrank zonder toevoeging van suiker(vervangers).
Maar in buitenland wordt dat snel een ander verhaal.
En tocht nar Santiago maken is ook een beetje een pelgrimstocht. Dat betekend loslaten en vertrouwen dat je onderweg geholpen wordt. In Frankrijk is dit wat minder maar in Spanje is langs de Camino naar Santiago, waarvan er overigen diverse zijn, een echte bedevaartstocht waar je niets te kort komt. Ik zelf eet vegetarisch en neem niets extra mee en ben niet te kort gekomen en heb in prima gezondheid de tochten volbracht. In Spanje kan je overigen prima voor weinig geld in alberges eten en slapen. Het is wel zo dat in de alberges wandelaars altijd voorrang hebben boven fietsers, maar ik heb altijd nog een plekje kunnen vinden.
Bedankt voor jullie antwoorden!
T plan is wel dat ik zoveel mogelijk buiten slaap.dus misschien aankloppen bij een boer of ik daar op t terein mag slapen.
ik zal de linkjes ook even bekijken!!

Ik zal er zeker van genieten!

Groetjes nigel