Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camino san tiago - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Camino san tiago

Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23

Voor nu nog een vraag over voeding.
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?
Wat een onzin Reigner! Kom op vergeet niet dat je in Europa zit en niet ergens aan de rand van de wereld. En dan nog ... Wij zijn in Tibet over de Himalaya gefietst en het enige dat er te krijgen was op grote delen van die tocht, was instant noodles. Iets dat we ongelooflijk verafschuwen, zeker niet gezond is of toereikend is in caloriewaarde op die hoogtes. Maar waar we wel ettelijke pieken van 5000m op 'gedaan' hebben. Goed we waren wel wat afgevallen aan het eind. Dus wat nou proteïne mee voor Santiago de Compostela ?! :roll: :wink: En trouwens ook voor vegetariërs is proteïne poeder (zoals iemand anders in dit draadje, opperde) grote onzin, er zijn legio andere door-de-weekse-manieren om aan je proteïne te komen. Zoals peulvruchten, melkproducten, granen enzovoorts ...
Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 15:24
Hallos nieuw hier!

Ik wil halverwege mei/begin juni op de fiets de camino san tiago gaan rijden.
ik fiets al een paar jaar (mountainbiken).
maar heb nog nooit eerder iets dergelijks als bikepacking gedaan.

Mijn vraag is of jullie tips hebben.
mijn bedoeling is om 3/4 weken te fietsen.
dus ik denk dat ik in frankrijk ergens moet beginnen.
en het liefst wil ik zo veel mogelijk buiten slapen/camperen.

Met vriendelijke groet.

Nigel
Ik deed reeds 5 caminos. De francés, de Portuges, ruta de la plata, camino del norte en de primitivo. Drie per fiets en twee te voet. In Spanje en Portugal sliepen we bijna steeds in de albergue's. Zo heb je een bed en een warme douche dit voor 6 a 10€. Hoef je geen tent en zo mee te zeulen, Wel heb je een slaapzak nodig.
Iemand schreef hier je kunt eten in de albergue's. Dat is meestal niet het geval. Wel is er een keuken waar je iets kunt klaar maken. Sommigen geven een eenvoudig ontbijt dat vaak inbegrepen is in de prijs.
Maar in de buurt kan je op diverse plaatsen een pelgrims menu krijgen. Dat is steeds zeer uitgebreid. Eten onderweg is nooit een probleem. Ook in iedere bar kan je iets eten.
De fiets, tweemaal reed ik met mijn eigen fiets. Stuurde die terug met Soetens fietsvervoer. Prima service. Dit jaar huurde ik bij http://www.bicigrino.com/camino-frances ... no-frances.
Die sturen op naar je startadres en je laat de fiets achter in een albergue in Santiago. Dit maakt heen en terugreis eenvoudig, Was een goede Specialized. De meegeleverde tassen waren voldoende voor mijn spullen.

Wat je afstanden betreft: fiets je de sendero? Het wandelpad? Of blijf je op de weg?
Op de norte of de primitivo zijn er zeer moeilijke stukken die nauwelijks te fietsen zijn. Fietsduwend, ben je trager dan de voetgangers. Ook de afdalingen gaan bij mij althans nauwelijks sneller op de smalle steile stukken. De richting is overal met gele pijlen aangeduid. Waar staat bici met een gele pijl, betekent dit dat het pad niet te doen is per fiets. Volg je dus best de bici richting.
Op de weg is 90 km/dag wel geen probleem.
Behalve op de Plata, gebruikte ik de app Buen Camino. Logies, winkels albergue's, de route, tel nrs, prijzen. Is zowel voor fietsers als voetgangers. Hoef je geen andere documentatie mee te nemen.
De Norte en de Primitivo vond ik de mooiste. De francés heeft enkele saaie stukken. Die zijn dan wel gemakkelijk te fietsen.
Veel succes en plezier onderweg.
Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 21:01
Vraag 1: waar moet ik beginnen als ik 3/4 weken wil fietsen met als doel elke dag 70/90km fietsen.
Ik wil zowiezo de camino primitivo meepakken.
En is 70/90 km per dag een reële afstand?
....
Ik heb dus echt geen ervaring in in deze tak van fietsen.
Maar ik wil dit toch echt graag doen.
Ik heb zelf de Langs Oude Wegen route van Clemens Sweerman gereden, dus vrijwel overal op verharde wegen. Ik kan je die route door het midden van Frankrijk zéér aanbevelen. Ik fietste in 22 dagen van Eindhoven naar Santiago, inclusief één rustdag in Burgos. 3/4 Weken vanuit Nederland lijkt me dus doenbaar, maar dan moet je wel over het deel van Nederland tot de Spaanse grens minstens 100 km/dag doen, omdat je dat gemiddelde over de camino primitivo niet zult halen. Ik lees hier dat je op de camino primitivo met ongeveer 50 km/dag moet rekenen.
Reigner schreef:
Is het handig om een potje proteïne mee te nemen?
Als je je daar prettig bij voelt, waarom niet? Er wordt hierboven gereageerd alsof je doping wilt meenemen (en dan nog). Neem geen grote pot meet, want in Frankrijk en Spanje kun je bij de Decathlons en andere sportzaken nabij middelgrote steden ongetwijfeld je voorraad weer aanvullen.
peter de rijk schreef:
za 12 jan, 2019 00:43
Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?
Welnee joh, gewoon dagelijks even langs de pâtisserie (Frankrijk) of de pastelería (Spanje)!
Jaaaaa! Als je de hele dag fietst is ontbijten met een eclair of twee (naast wat croisants en chocolade broodjes) helemaal geen probleem. Frankrijk heeft zulk fantastisch lekkere bakkers, zonde er geen gebruik van te maken! En vergeet de Orangina niet...chocola en sinasappel, winnende combinatie.
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties!!
ik heb hier echt wat aan!
Ik heb zelf veel nagedacht het lijkt mij het leukst om de camino te beginnen in santiago.
en dan terug naar huis te fietsen (deventer)

Dit ook omdat ik dan geen deadline heb voor de terugreis.
Te vroeg of te laat aankomen lijkt mij niks.
Bedankt math!
Nu heb ik ook een ongeveer idee van hoelang het kan gaan duren!
ik dacht zelf ook toch wel aan de route langs oude wegens.
ook de primitivo. Maat ik geloof dat die erg afgeraden word! 😊
Ik heb er nu ook vertrouwen in dat het kwa eten wel goed komt!

De reden waarom ik graag in een tent wil slapen is omdat ik het zo simpel mogelijk wil.
Mischien ook wel rauw.

In ieder geval heel erg bedankt voor de antwoorden! 😁
Leuk!!

Ik slaap in mijn kleine 3 seizoenen tent met mijn goede mat en slaapzak zo heerlijk dat ik het aanbod om ergens binnen te slapen snel afwijs. Het is snel warm en tegelijk heb je frisse lucht. De luxe van campings is de douche en de tuinstoelen die je vaak bij de vaste huurcaravans kan pakken. De waslijn kan vaak aan de huurhuisjes.

Neem dit waslijntje mee, zodat je was niet dubbel hangt of over iets vies heen. De rubberen stop neem ik wel mee, maar is niet noodzakelijk.
https://www.bijnaweg.nl/product/travels ... 6sEALw_wcB

Kortom, kamperen kan heel comfortabel zijn met een goede nachtrust en 's ochtends schone droge kleding.
Reigner schreef:
vr 01 feb, 2019 22:09
De reden waarom ik graag in een tent wil slapen is omdat ik het zo simpel mogelijk wil.
Mischien ook wel rauw.
De overnachtingen waar ik met het meeste plezier aan terugdenk, waren die bij albergues met een veldje of tuintje waar je je tent op mag zetten. Wél de interessante gesprekken met pelgrims te voet, vaak een plek om je was te drogen te hangen en een gemeenschappelijke keuken om eens niet op de grond te hoeven zitten, géén rumoerige slaapzaal waar om 4:00 de vertrekkers beginnen te stommelen. Ik weet alleen niet hoe makkelijk men je toelaat als je terugfietst. Ik fietste heen en terug en kon dus ook op de terugweg mijn credencial laten zien.

Buen camino!

Carl
groverr schreef:
za 02 feb, 2019 12:30
Leuk!!

Ik slaap in mijn kleine 3 seizoenen tent met mijn goede mat en slaapzak zo heerlijk dat ik het aanbod om ergens binnen te slapen snel afwijs. Het is snel warm en tegelijk heb je frisse lucht. De luxe van campings is de douche en de tuinstoelen die je vaak bij de vaste huurcaravans kan pakken. De waslijn kan vaak aan de huurhuisjes.

Neem dit waslijntje mee, zodat je was niet dubbel hangt of over iets vies heen. De rubberen stop neem ik wel mee, maar is niet noodzakelijk.
https://www.bijnaweg.nl/product/travels ... 6sEALw_wcB

Kortom, kamperen kan heel comfortabel zijn met een goede nachtrust en 's ochtends schone droge kleding.
Dank je voor de tip van het wijslijntje!
enig idee hoe koud het is begin juni?
dit vraag ik ook voor de kleding die mee moet.
t shirtjes of truien?!
Carl schreef:
za 02 feb, 2019 14:23
Reigner schreef:
vr 01 feb, 2019 22:09
De reden waarom ik graag in een tent wil slapen is omdat ik het zo simpel mogelijk wil.
Mischien ook wel rauw.
De overnachtingen waar ik met het meeste plezier aan terugdenk, waren die bij albergues met een veldje of tuintje waar je je tent op mag zetten. Wél de interessante gesprekken met pelgrims te voet, vaak een plek om je was te drogen te hangen en een gemeenschappelijke keuken om eens niet op de grond te hoeven zitten, géén rumoerige slaapzaal waar om 4:00 de vertrekkers beginnen te stommelen. Ik weet alleen niet hoe makkelijk men je toelaat als je terugfietst. Ik fietste heen en terug en kon dus ook op de terugweg mijn credencial laten zien.

Buen camino!

Carl
Oh ik ben inderdaad benieuwd of ik er dan ook in kom :)
Hoelang heb je over heen en terug gedaan?!
Korte broeken weer in juni. Soms zelfs erg heet in Spanje en zuid Frankrijk.
Een donsjas of fleece trui en regenjas is voldoende als het in de avond kil is.
En 1 lange broek ook meer dan genoeg.
Je gaat niet het hooggebergte in gelukkig 😉

Veel fietsplezier. Vooral dat plezier is belangrijk. :?:
Gr Anja
dijken63 schreef:
wo 20 feb, 2019 21:30
Korte broeken weer in juni. Soms zelfs erg heet in Spanje en zuid Frankrijk.
Een donsjas of fleece trui en regenjas is voldoende als het in de avond kil is.
En 1 lange broek ook meer dan genoeg.
Je gaat niet het hooggebergte in gelukkig 😉

Veel fietsplezier. Vooral dat plezier is belangrijk. :?:
Gr Anja
Dankje anja voor je bericht!
Heb er steeds meer vertrouwen in dat het goed gaat komen.
En ook steeds meer zin in!
Reigner schreef:
wo 20 feb, 2019 17:42
Carl schreef:
za 02 feb, 2019 14:23
Ik fietste heen en terug en kon dus ook op de terugweg mijn credencial laten zien.
Hoelang heb je over heen en terug gedaan?!
Hee, ik zou zweren dat ik deze vraag beantwoord had maar ik zie geen bericht van mij na jouw vraag. Misschien had ik er ook iets onwelvoeglijks in gezet en is mijn bericht verwijderd. :D Ik kwam op dag 57 thuis.

Qua kleding: ik had in mei/juni een gevoerd overhemd met lange mouw mee voor 's avonds. Dat was voor mij genoeg, maar ik heb het niet gauw koud. In de afdaling naar St-Jean-Pied-de-Port in de gutsende regen was ik wel blij met mijn regenjas en regenbroek, en die jas heb ik ook een keer op een afdaling aangetrokken zonder dat het regende, om de wind tegen te houden. Eerstgenoemde afdaling was ook de enige keer dat ik had gewild dat ik handschoenen met vingers bij me had gehad...

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 03 mar, 2019 23:59
Reigner schreef:
wo 20 feb, 2019 17:42
Carl schreef:
za 02 feb, 2019 14:23
Ik fietste heen en terug en kon dus ook op de terugweg mijn credencial laten zien.
Hoelang heb je over heen en terug gedaan?!
Hee, ik zou zweren dat ik deze vraag beantwoord had maar ik zie geen bericht van mij na jouw vraag. Misschien had ik er ook iets onwelvoeglijks in gezet en is mijn bericht verwijderd. :D Ik kwam op dag 57 thuis.

Qua kleding: ik had in mei/juni een gevoerd overhemd met lange mouw mee voor 's avonds. Dat was voor mij genoeg, maar ik heb het niet gauw koud. In de afdaling naar St-Jean-Pied-de-Port in de gutsende regen was ik wel blij met mijn regenjas en regenbroek, en die jas heb ik ook een keer op een afdaling aangetrokken zonder dat het regende, om de wind tegen te houden. Eerstgenoemde afdaling was ook de enige keer dat ik had gewild dat ik handschoenen met vingers bij me had gehad...

Groetjes,

Carl
Hoi carl
heb niks verwijderd😁
Maar bedankt voor je reactie!
Ik heb voor mn reis 5 weken vrij gekregen.
Voor de zekerheid wat extra tijd
Dus ik geloof dat t wel goed moet komen!
Ik denk dat ik wat betreft kleding wel duidelijk heb nu wat ik mee ga nemen.

Weet iemand hoe ik aan een route kaart kom.
Gewoon een papieren versie?
Heb (mischien verkeerd) gezicht.
Maar niet echt gevonden wat ik zoek.

Groetjes nigel
Reigner schreef:
wo 06 mar, 2019 17:59
Weet iemand hoe ik aan een route kaart kom.
Gewoon een papieren versie?
Ik heb zelf de Jacobsroute van Clemens Sweerman gevolgd, gewoon met de routeboekjes (geen overzichtskaarten oid. bij me):
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

Carl
Weet iemand hoe ik aan een route kaart kom.
Gewoon een papieren versie?
Heb (mischien verkeerd) gezicht.
Maar niet echt gevonden wat ik zoek.

Groetjes nigel
[/quote]

Ik reed met de track in mijn fietsgps. Op kaart rijden is niet gemakkelijk op de fiets. Vooral in de steden dan. De app Buen Camino voor je smartphone geeft je alle info die je nodig hebt. Logis, eetgelegenheden, bezienswaardigheden, route enz.
Nigel, wat betreft de route niet direct een advies wat te gebruiken maar wel een advies hoe het te gebruiken.

Plan eens een kortere route in jou omgeving en gebruik dezelfde manier als je denkt te gaan gebruiken tijdens je vakantie. Varieer eens met wat opties en kies de beste (met misschien nog een back up).

Ik ben wel eens op fietsvakantie gegaan en mijn GPS vergeten. Ik had wel nog een smartphone met de route maar de batterij was zodanig slecht dat je die maar sporadisch kon gebruiken, ook had ik geen telefoonhouder. Ik had wel een routeboek maar na twee dagen toch maar een kilometerteller gekocht omdat dat bij aanwijzingen als "Na 400 meter bij de tweede kruising rechts" wel zo handig was.
Carl schreef:
wo 06 mar, 2019 18:43
Reigner schreef:
wo 06 mar, 2019 17:59
Weet iemand hoe ik aan een route kaart kom.
Gewoon een papieren versie?
Ik heb zelf de Jacobsroute van Clemens Sweerman gevolgd, gewoon met de routeboekjes (geen overzichtskaarten oid. bij me):
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

Carl

Dankje carl!
daulagari schreef: Nigel, wat betreft de route niet direct een advies wat te gebruiken maar wel een advies hoe het te gebruiken.

Plan eens een kortere route in jou omgeving en gebruik dezelfde manier als je denkt te gaan gebruiken tijdens je vakantie. Varieer eens met wat opties en kies de beste (met misschien nog een back up).

Ik ben wel eens op fietsvakantie gegaan en mijn GPS vergeten. Ik had wel nog een smartphone met de route maar de batterij was zodanig slecht dat je die maar sporadisch kon gebruiken, ook had ik geen telefoonhouder. Ik had wel een routeboek maar na twee dagen toch maar een kilometerteller gekocht omdat dat bij aanwijzingen als "Na 400 meter bij de tweede kruising rechts" wel zo handig was.
Goeie ik had nog niet aan mn kmteller gedacht!
oswald schreef:
wo 06 mar, 2019 19:31
Weet iemand hoe ik aan een route kaart kom.
Gewoon een papieren versie?
Heb (mischien verkeerd) gezicht.
Maar niet echt gevonden wat ik zoek.

Groetjes nigel
Ik reed met de track in mijn fietsgps. Op kaart rijden is niet gemakkelijk op de fiets. Vooral in de steden dan. De app Buen Camino voor je smartphone geeft je alle info die je nodig hebt. Logis, eetgelegenheden, bezienswaardigheden, route enz.
[/quote]

Die app ga ik ook even opzoeken.
Dan nog een vraag die ik kon verzinnen.
hoe is het net geld?
heb je daar ook pinautomaten?!
ik had wel in gedachte om ook contant geld mee te nemen.
maar alles contant lijkt mij ook wrl een risico

Groetjes
Reigner schreef:
vr 15 mar, 2019 12:02
hoe is het net geld?
heb je daar ook pinautomaten?!
Het gaat economisch niet zo goed met Spanje maar dat komt niet doordat ze er nog steeds niet aan gedacht hebben om je middels automaten aan contant geld van je eigen bankrekening te helpen.