Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets ivm klachten handen en pols:bagage - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ligfiets ivm klachten handen en pols:bagage

rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 15:12
PietV schreef:
di 30 apr, 2019 19:18
Het stuurkarakter wordt hoofdzakelijk bepaald door de balhoofdhoek en de sprong van de voorvork, die, tezamen met de diameter van het wiel, de naloop bepalen. Dus ligfiets of gewoon, maakt geen verschil.
Ik denk dat dit een wat te simpele voorstelling van zaken is. Ik heb me eens door een echte TH-ingenieur die gespecialiseerd is in fietsen (technisch, dus niet zo'n industriële vormgeving type) laten vertellen dat de mechanica van het sturen op een fiets zo ingewikkeld is dat er maar weinig mensen zijn die dat echt helemaal doorgronden. Alleen al het zwaartepunt van fietser zelf (wat ook nog eens dynamisch is) heeft bijvoorbeeld invloed. Zit je stevig op het zadel, of sta je op de trappers tijdens het sturen etc. etc.
Het stuurkarakter wordt echt bepaald door balhoofdhoek, sprong, diameter voorwiel en de naloop. Veel moeilijker is het bevatten van de zelfstabiliteit van een tweewielige éénsporige fiets.
https://www.youtube.com/watch?v=2Y4mbT3ozcA
,
rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 15:12
Als je op een ligfiets heel snel moet corrigeren, bijvoorbeeld omdat je een paaltje pas op het allerlaatste moment ziet, dan is het veel moeilijker om na je reflex rechtop te blijven, althans dat is mijn ervaring. Op een bukfiets kan je gewoon op het allerlaatste moment om zo'n paaltje heen "hoeken".
Op snelheid blijft dat lastig. Zeker als je kijkt naar het gevaar, dan rijd je er bijna zeker op. Op een bukfiets kun je je zwaartepunt gemakkelijker verplaatsen.
rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 15:12
Eerst dacht ik dat het het gevolg van onkunde was. Gewoon fietsen wordt ons natuurlijk met de paplepel ingegoten en ligfietsen moeten we later leren, maar ik kreeg later toch echt het idee dat het een fundamenteel verschil is wat met het ontwerp samenhangt.
Een andere houding is even wennen met je evenwichtsorganen. Op een middelhoge of hoge ligfiets leer je gemakkelijke fietsen, maar vraagt op- en afstappen meer gewenning. Op een hogere ligfiets heb je meer correctietijd dan op een lage.
rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 15:12
Ik mis nog wel eens het "relaxte" van de ligfiets. Op het platteland met een lage verkeersdichtheid is het ideaal.
Ik woon in Flevoland en daar rijden redelijk wat ligfietsen en velomobielen. Ik rij een Alleweder A2.
rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 15:12
Wat ik niet mis is zijn de op 20cm afstand van je hoofd langsrazende auto's (ik had 20inch wielen). Op de een of andere manier heb ik helemaal geaccepteerd dat ze langs je knieën rijden, maar met je hoofd op die hoogte ziet het er allemaal net even wat angstaanjagender uit.
Je overzicht op het overig verkeer is op een lage ligfiets minder. Zo ook voor de bestuurders naar een laag voertuig. Mijn voorkeur gaat uit naar tenminste 26 inch wielen en een relaxte, wat langere wielbasis.
Aha, "zelfstabiliteit", weer wat geleerd. Dat heeft natuurlijk ook invloed op m'n gevoel bij het sturen. Ook leuk te horen dat een wat hogere ligfiets misschien ook nog wel iets is om te proberen als ik het allemaal goed begrijp.

Ik vind overigens de term "zelfstabiliteit" best wel een leuke. Niet alleen te gebruiken voor technische zaken zoals fietsen, maar ook bijvoorbeeld voor het gedrag van mensen, om maar eens wat te noemen.
1 ding vergeten te vermelden en dat is dat doordat je je zelf opnieuw fietsen moet aanleren en je andere spieren gaat gebruiken je in het begin zeker op moet passen dat je de boel (vooral je knieën) niet kapot fietst, je kan op een ligfiets vele malen meer kracht zetten, omdat je je tegen het stoeltje af kan zetten, dan dat je dat op een gewone fiets kan. Met die kracht moet je in het begin dus zeker oppassen.
Dag Captain,
In het verleden heb ik veel geligfietst en ik ben met mijn ligfiets naar Nepal gegaan. Het is een Flevobike 50-50. Deze naam houdt verband met de gewichtsverdeling (als ik het me goed herinner), op het voor- en achterwiel rust evenveel gewicht. Met losse handen fietsen lukt me niet. De fiets heeft 20 inch wielen en is dus niet erg hoog. Qua gewicht is die wel vrij hoog, rond de 20 kilo. De fiets is voorzien van een bovenstuur, wat ik zelf prettiger vind dan een onderstuur.

De fiets staat in de schuur en ik weet nog niet of ik hem wil verkopen. De staat is best goed, maar hoe bijvoorbeeld de bandjes zijn weet ik niet. Gelet op de ouderdom en het niet gebruikt zijn heb ik wel een vermoeden ;-). Ook heb ik er banaantassen en een achtertas. Ik vond het toen heerlijk om erop te fietsen, erg relaxed, beter uitzicht etc. De nadelen zijn ook genoemd in dit draadje en die kan ik niet ontkennen.

Maar ik begrijp dat je zoekende bent en dit een keer wilt proberen. Een opstapdag is dan een prima begin. Mocht je de fiets met tassen een keer willen lenen en uitproberen hoe het is om ermee te fietsreizen, dan kunnen we het daar weleens over hebben. De fiets staat nu toch stil.
_Peter_ schreef:
wo 01 mei, 2019 17:37
1 ding vergeten te vermelden en dat is dat doordat je je zelf opnieuw fietsen moet aanleren en je andere spieren gaat gebruiken je in het begin zeker op moet passen dat je de boel (vooral je knieën) niet kapot fietst, je kan op een ligfiets vele malen meer kracht zetten, omdat je je tegen het stoeltje af kan zetten, dan dat je dat op een gewone fiets kan. Met die kracht moet je in het begin dus zeker oppassen.
Dat je moet oppassen je niet te forceren geldt voor elke beweging. Maar dat je opnieuw moet leren fietsen is niet juist. Velen rijden gewoon weg op verschillende type ligfietsen tijdens de ligfiets opstapdagen. Ik heb op meer dan 10 verschillende merken ligfietsen proefgereden en ging op de 1e proeffiets na 5 minuten de weg op.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... igfietsen/
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/prob ... -ligfiets/

Dat je op een ligfiets andere spieren gebruikt is eveneens onjuist. Het enige wat grotere verschil is de zithoek. Maar als je goed kunt wandelen is die zit geen probleem voor je spieren.
Er is wetenschappelijk niet aangetoond dat ligfietsen meer knieklachten geeft dan een rechtop fiets. Dat je met gebruik van je zitje of zitschaal in een zwaarder verzet kunt wegrijden geldt voornamelijk voor ligfietsen met een grote zithoek. Knieklachten komen meestal voor bij mensen met een verhoogde laagdrempelige ontstekingsgraad. Die hebben ook vaak last van zogenaamde "zadelpijn". Daar speelt voeding een grote rol in.
Toch is het wel zeker van belang dat je went aan op een andere manier fietsen. Sneller terugschakelen, meer toeren maken, je lichaam (spieren) moet wennen aan een horizontale houding, je zal in het begin minder vermogen kunnen leveren. Stellen dat het simpelweg geen verschil is tussen ligfietsen en rechtop fietsen is echt onjuist.

Ben je echter gewend dan is (mijn ervaring althans) er idd weinig verschil. Ik fiets in mijn velomobiel harder omhoog bij de Amerongse berg dan de meeste racefietsers. Wel met minimaal 100rpm als het vol vermogen gaat. Die gewenning kan echter wel een half jaar duren, wederom, in mijn ervaring.
rooss schreef:
wo 01 mei, 2019 17:26
Aha, "zelfstabiliteit", weer wat geleerd. Dat heeft natuurlijk ook invloed op m'n gevoel bij het sturen. Ook leuk te horen dat een wat hogere ligfiets misschien ook nog wel iets is om te proberen als ik het allemaal goed begrijp.
Ja, zeker. Hoge ligfietsen is de trend. Handiger in het verkeer, handiger met standaard 26" wielen (dus geen niet-standaard groter voortandwiel nodig) en naar mijn mening ook stabieler. Zie het ook als een slinger van een klok. Een langere slinger heeft een langere tijd om te slingeren. Met een hoger zwaartepunt heb je meer tijd om jezelf te corrigeren als je bv uitglijdt of door gravel rijdt en je uit je spoor geduwd wordt.

Helaas is het technisch onmogelijk om een stabiele driewieler te hebben met hoog zicht, tenzij die ook veel breder wordt. Een vierwieler is wel veel stabieler dan een driewieler, vandaar ook de trend naar vierwielige velomobielen. Waarvan ik het persoonlijk het grote nadeel vindt dat ze veel complexer en ook zwaarder worden.
bast1aan schreef:
do 02 mei, 2019 09:34
Ik fiets in mijn velomobiel harder omhoog bij de Amerongse berg dan de meeste racefietsers.
Een ligfiets kan ongetwijfeld een oplossing zijn voor iemand met klachten aan handen en polsen.
Maar sneller klimmen? Dat heeft meer te maken met je fysieke conditie dan met je velomobiel ...

Die Amerongse berg is overigens een dubieus vergelijkingspunt. Hij stijgt zo geleidelijk dat je er lekker hard tegenop kunt rijden, en dan speelt de luchtweerstand een grote rol, wat voordelig is voor ligfietsen. Maar ik kan alleen al in de stad waar ik woon een helling of vijf aanduiden waar de lagere luchtweerstand van een ligfiets niet meespeelt. En nee, ik woon niet in de bergen ...
Ik kijk wel eens op Marktplaats naar ligfietsen binnen 75 km afstand om - wie weet, bij een leuke aanbieding - wat op te knappen en een tijdje te gebruiken voor de fun en dan weer te verkopen. Maar ondanks dat het vaak niet mijn stijl is moet ik toch wel even kwijt dat ik best veel ligfietsen die te koop staan toch echt lelijk vind terwijl er ook altijd ligfietsen zijn geweest die mijn oog wel streelden. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de mooie al verkocht zijn en de lelijkerds alsmaar aangeboden worden.
bast1aan schreef:
do 02 mei, 2019 09:34
Toch is het wel zeker van belang dat je went aan op een andere manier fietsen. Sneller terugschakelen, meer toeren maken, je lichaam (spieren) moet wennen aan een horizontale houding, je zal in het begin minder vermogen kunnen leveren. Stellen dat het simpelweg geen verschil is tussen ligfietsen en rechtop fietsen is echt onjuist.
Er zijn bij metingen, afhankelijk van de zithoek, zeer kleine verschillen in trapvermogen vastgesteld. Dus trapkracht x trapfrequentie. Je gebruikt namelijk dezelfde spiergroepen. Liggend in de schaal of zittend op je zadel maakt geen verschil voor je spieren of bloedsomloop. Dat je staand op de pedalen meer vermogen kwijt kunt is een feit. Maar liggend fietsen is efficiënter. Van je totale duurvermogen vloeit bij zittend fietsen meer energie weg naar meerdere spiergroepen. Wielrenners gaan gebukt onder de regels van de UCI. Efficiëntere ligfietsen zijn verboden bij wedstrijden en wereldrecords worden niet erkent. :D