Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets ivm klachten handen en pols:bagage - Forum Wereldfietser

Ligfiets ivm klachten handen en pols:bagage

Ik heb al enige tijd problemen met mijn handen en polsen, waardoor het de vraag is of ik in de toekomst nog wel op fietsvakantie kan op een normale fiets. Ik heb nu een Stevens Randoneur, met een redelijk sportieve zit. De komende maanden zal uitwijzen of ik daar nog een hele dag op kan zitten, maar als het niet zo is, heb ik natuurlijk de optie om over te schakelen op een minder sportieve zit, bv een Koga of een Santos, mar misschien is dat niet vodoende, Dus dan denk ik aan een ligfiets. Ik zag dat er in mei een opstapdag is van ligfiets.net, dus ik zal daar maar eens naar toe gaan denk ik, maar in het algemeen ben ik al wel benieuwd naar ligfietsen en vakanties. Wat voor prijs moet ik aan denken voor een goede tweedehandse waarmee ik op trektocht kan, hoe worden ligfietsen ontvangen in de trein, en wat is fijner, sturen met van die hendels aan de zijkanten, of een stuurtje/handcaten op je buik? Al zal ik dat laatste wel merken tijdens een opstapdag natuuurlijk...maar ervaringen zijn welkom.
Ik heb onderweg wel ligfietsen gezien met Ortliebs eraan, dus die kan ik denk ik gewoon blijven gebruiken?
Informatie over de ligfiets als reisfiets: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Ligfiets
Gebruikte ligfietsen: https://www.ligfiets.net/advertisement?type=forsale

Een ligfiets in de trein is voor mij nooit een probleem geweest (2x26").
Boven - of onderstuur is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zie ook de wikipagina hierboven.
Of je Ortliebs passen is afhankelijk van het type ligfiets. Bij mij passen ze, maar ik geef toch de voorkeur aan banaantassen.
Dank je ! Daar zal ik eens goed doorheen gaan. In het algemeen, niet elke fiets is geschikt om bagage aan te hangen, vanwege de balans of domweg sterkte van de bagagedrager etc. Is dat bij ligfietsen ook vaak, of zijn de meeste ligfietsen steviger dan 'normale' fietsen? En daardoor al snel geschikt om bagage aan te hangen?
Waltertje is, voorzover ik weet, niet meer actief op het forum, maar zijn website bevat heel wat reisligfiets ervaring: http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... igfietsen/
captain_fabulous schreef:
di 30 apr, 2019 13:26
In het algemeen, niet elke fiets is geschikt om bagage aan te hangen, vanwege de balans of domweg sterkte van de bagagedrager etc. Is dat bij ligfietsen ook vaak, of zijn de meeste ligfietsen steviger dan 'normale' fietsen? En daardoor al snel geschikt om bagage aan te hangen?
Niet iedere ligfietsbagagedrager is geschikt voor (veel) bagage. Sommige ligfietsen zijn getuned voor gewicht en snelheid, sommige voor robuustheid. Daarnaast moet je bij lage ligfietsen rekening houden met de beperkte bodemvrijheid.
Zie b.v. https://www.nazca-ligfietsen.nl/pioneer (onderaan) voor plaatjes van een robuuste fiets met (veel) bagage in diverse configuraties.
Maar de genoemde Waltertje heeft een lichte ligfiets waarop ie toch ook aardig wat bagage meeneemt.
eindgebruiker schreef:
di 30 apr, 2019 14:32
een lichte ligfiets waarop ie toch ook aardig wat bagage meeneemt.
Volgens mij heb ik een paar jaar geleden een lezing/demo van hem gezien op de fiets en wandel beurs. Hij wist er wel wat van ja!
Ik heb z'n blog ne gelezen, er zijn inderdaad veel mogelijkheden. Ik begin er wel enthousiast over te worden...Qua balans , is er een groot verschil tussen 20 en 26 inch wielen? Of hangt dat nog meer af van zithouding /hoogte wellicht?
Walter neemt zo min mogelijk mee (ook wat gewicht betreft), daarom kan zijn fiets ook lichter uitgevoerd zijn. Er zijn net als bij een traditionele fiets een aantal factoren die er ook bij een ligfiets voor zorgen of deze wel of niet nerveus stuurt, 20, 24, 26 of 28" wielen kan allemaal, het gaat hier vooral om wielbasis en vorksprong, lange wielbasis en grote vorksprong zorgen ook hier voor een rustiger/stabieler rijgedrag. Het ligt er ook even aan of je hoger of lager wilt zitten (en de hoek waarin), en daarmee ook je zichtbaarheid voor anderen, jouw uitzicht is sowieso het beste, tenzij je dicht achter iemand anders fietst of staat.
Echt off-road is een ander verhaal, daar is een gewone fiets (naar mijn bescheiden mening) toch nog wel wat beter in controle te houden.

Ik zou gewoon gaan proberen, een 2e hands hoeft niet echt duur te zijn, markplaats en ligfiets.net in de gaten houden.
EnriceV schreef:
di 30 apr, 2019 13:33
Waltertje is, voorzover ik weet, niet meer actief op het forum, maar zijn website bevat heel wat reisligfiets ervaring: http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... igfietsen/
Op deze site kom ik veel argumenten tegen die dezelfde zijn als die waarom ik jaren geleden een ligfiets heb aangeschaft. Het uitzicht, het comfort, de efficiency, en dan vooral het gemak waarmee je met tegenwind fietst vond ik geweldig.

Na enige tijd enthousiast te hebben gefietst kwam ik ook wel achter enige nadelen. Het grootste nadeel vind ik dat je met je lichaam "vast" op de fiets ligt en je alleen en dan ook echt maar alleen kan sturen met je...."stuur". En toen merkte ik pas dat je met een "gewone" fiets ( door de fundamentalistische ligfietsers "bukfiets" genoemd) op een heel bijzondere manier stuurt. Hoe precies is niet (door mij) uit te leggen maar het heeft veel te maken met gewichtsverplaatsing en balans.

Door mijn ervaringen met de ligfiets kwam ik er achter dat een "gewone" fiets en een fietser een geweldige "mens-machine" interactie hebben die ik mis bij de ligfiets. Ook ben ik met de ligfiets vaak gevallen terwijl ik met een gewone fiets eigenlijk nooit val.

Rationeel gezien vallen deze nadelen weg tegen de voordelen. Maar op de een of andere manier bleef de ligfiets toch steeds meer ongebruikt in de garage staan. Omdat ik een beetje een schuldgevoel kreeg door hem wat weinig aandacht te geven heb ik 'm uiteindelijk maar verkocht (dat kostte ook nog wel wat moeite).
Op een ligfiets is een groter deel van je lichaam (rug en billen) verbonden met de fiets, maar ook daarop stuur je met je lichaam door subtiel je gewicht te verplaatsen (benen, schouders). Anders gaat er iets niet goed.
Alle éénsporige tweewielige fietsen sturen hetzelfde. Of dat een ligfiets of een gewone fiets is maakt niet uit. Die fietsen sturen normaal gesproken met het achterwiel en worden gecorrigeerd door het voorwiel. Gewichtsverplaatsing is niet noodzakelijk op z'n fiets te besturen. In een bocht naar rechts, wordt naar links gestuurd om de fiets te verkanten naar rechts. Bij voordoende verkanting wordt naar rechts gestuurd en de bocht gemaakt. Vóór het einde van de bocht naar rechts, wordt nog meer naar rechts ingestuurd om de verkanting op te heffen en de fiets rechtop te krijgen. Rij maar wat bochtjes in de sneeuw. Dan kun je het zien aan de gereden sporen.
Het stuurkarakter wordt hoofdzakelijk bepaald door de balhoofdhoek en de sprong van de voorvork, die, tezamen met de diameter van het wiel, de naloop bepalen. Dus ligfiets of gewoon, maakt geen verschil.

Anders is het met de Flevobike ligfiets met knikframe. Die stuur je met je benen op dezelfde manier als een normale fiets met je handen. Die grove motoriek, de je automatisch doet met je handen, moet je ook aanleren met je benen. Dat vraagt gewenning en tijd. https://www.youtube.com/watch?v=84GN-42StJc
Kennelijk voelen roos en ik toch al dan niet subtiele verschillen in de besturing van fietsen die Piet niet voelt.
Ik vind het verschil net als rooss groot. Vanmiddag weer 66 km genoten over deels mtb-paadjes en een 60kmh-afdaling met een houten hek op het eind met steentjes op de weg van het mens-machine-gevoel. :lol:
Eh, niet met een ligfiets dus.
Maar als er alleen lange rechte stukken zouden zijn had ik ook een ligfiets.
Uiteraard is het "stuurgevoel" tussen een ligfiets en een gewone fiets verschillend. Op een gewone fiets kun je gemakkelijker je gewicht verplaatsen en staan op de pedalen. Op een gewone fiets kun je met pedaalclips een trottoir pakken door je fiets op snelheid te "liften".
Maar lichaamsgewichtsverplaatsing is niet noodzakelijk om een bocht te maken. Je kunt in lijn blijven met je fiets. Er werd gesteld dat een gewone fiets op een bijzondere manier stuurt en dat je subtiel je gewicht moet verplaatsen, anders gaat het niet goed. Daar reageerde ik op.
Een fiets kun je uiteraard ook sturen met je gewicht, beter bekend als met losse handen fietsen. De ligfietsen waar ik op gefietst heb wilden dat niet, of in ieder geval niet met mij. Toch heb ik wel eens een ligfietser met losse handen zien fietsen, nog wel op een heel lage ligfiets.
Zelf al 19 jaar ervaring met ligfietsen en ik herken idd wel wat van wat rooss zegt.
Ik ben persoonlijk uiteindelijk overgestapt op een velomobiel, omdat die voor mij meer voordelen biedt t.o. een gewone fiets, dan een tweewielige open ligfiets. Ik heb nu nog twee fietsen in gebruik: die velomobiel, en een getunde gazelle primeur. Een open ligfiets heeft voor mij te weinig voordelen t.o. die gazelle, een velomobiel is voor mij duidelijk wel veel sneller, comfortabeler, stabieler en praktischer.
Maar dit is persoonlijk. Ik ken ook zat mensen die niks hebben met velomobielen, bv omdat ze teveel de eenheid met het buiten zijn verliezen, of omdat je met een velomobiel niet zomaar zonder denken elk fietspaadje kan gebruiken, of omdat het een fors bakbeest is wat nadelig is voor stalling en transport.
En voor de ergonomie is een open ligfiets natuurlijk al een enorme verbetering t.o. een standaard fiets.
bast1aan schreef:
di 30 apr, 2019 22:56
En voor de ergonomie is een open ligfiets natuurlijk al een enorme verbetering t.o. een standaard fiets.
Ik heb geen ligfiets, maar dat vind ik opmerkelijk. Het ergonomisch aangename aan een gewone fiets vind ik dat je er in veel verschillende houdingen op kunt zitten: relaxed of klaar voor een stevige klim, met de handen bovenop het stuur, op de remgrepen of in de beugels, rechtstaand op de trappers, stevig in het zadel of wat meer op de punt etc.
Heel de tijd in ongeveer dezelfde houding zou voor mij onprettig zijn, als ik mag afgaan op mijn ervaringen met mijn dure, ergonomisch ontworpen etc. kantoorstoel.
captain_fabulous schreef:
di 30 apr, 2019 11:34
Ik heb al enige tijd problemen met mijn handen en polsen,
Ik weet niet wat jij voor een problemen hebt. Is het een optie om daarnaar te kijken?

Ik heb flink problemen gehad met tintelende vingers en uiteindelijk zenuwpijn door mijn linkerarm. Zelfs slapen was een gedoe vanwege de tintelingen. Na een flinke wandeling door fysiotherapie-land is dat probleem nu sluimerend. Het houdt me niet meer van de fiets, vorig jaar nog zo'n 1400 km gereisd.
derdekeer schreef:
wo 01 mei, 2019 00:18
Ik heb geen ligfiets, maar dat vind ik opmerkelijk. Het ergonomisch aangename aan een gewone fiets vind ik dat je er in veel verschillende houdingen op kunt zitten: relaxed of klaar voor een stevige klim, met de handen bovenop het stuur, op de remgrepen of in de beugels, rechtstaand op de trappers, stevig in het zadel of wat meer op de punt etc.
Heel de tijd in ongeveer dezelfde houding zou voor mij onprettig zijn, als ik mag afgaan op mijn ervaringen met mijn dure, ergonomisch ontworpen etc. kantoorstoel.
Het onderwerp is gestart door iemand die problemen heeft met handen en polsen. Verder heb je nog legio mensen die vanwege aanhoudende zadelpijn of rugpijn overstappen. Ik heb zelf ook last van een opkomende zenuwpijn in mijn arm, en van zadelpijn, als ik langdurig op mijn gazelle fiets. Ik denk dat een ligfiets echt veel beter voor het lichaam is overall. Al herken ik wel dat afwisselende houding belangrijk is, en dat een ligfiets daar minder voor leent, al zit ik met afwisselende houding in mijn velomobiel, iets hoger, iets lager, leunend over de rand of niet, linker rand rechter rand, enz. In de bureaustoel op mijn werk zit ik ook afwisselend rechtop, onderuitgezakt, enz en we hebben mooie bureau's die je met een druk op de knop tussen zit- en stahoogte kan wisselen.
Wat een mooie reacties! Bedankt iedereen daarvoor!
Zo te zien is de evenwichtskwestie heel persoonlijk, dus dat zal ik maar moeten uitvinden door op een paar verschillende modellen te stappen. Ik heb gisteren een ligfietsverhuurder gevonden n Amersfoort (vlakbij voor mij als Hilversummer) dus daar kan ik eens proberen, en natuurlijk zo'n opstapdag van ligfiets.net meepakken.
Het viel mij ook al op dat op marktplaats ed voor een paar honderd euro ligfietsen staan, dat is misschien wel de beste stap, deze zomer eentje op die manier kopen en dan als het niet bevalt, is de schade beperkt. Dan zal ik na een jaar of twee waarschijnlijk een mooie, sterkere snellere oid willen...maar dat zien we dan wel weer. En dat heb ik ook met mijn 'bukfietsen' dus ach...
Ik heb een paar jaar geleden op de beurs wat ligfietsen geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik de trikes leuker vond, maar ook omdat je daar loeihard mee door de bocht kon knallen, in vergelijking met een ligfiets. Dat ik indertijd niet van de testbaan ben gegooid was eigenlijk een wonder, want dat was serieus leuk! Maar trikes zijn ook weer een slag duurder helaas.
captain_fabulous schreef:
wo 01 mei, 2019 09:41
Ik heb gisteren een ligfietsverhuurder gevonden n Amersfoort (vlakbij voor mij als Hilversummer) dus daar kan ik eens proberen, en natuurlijk zo'n opstapdag van ligfiets.net meepakken.
Geniet ervan dat dat zo dichtbij is en neem er de tijd voor!
Ligfietsen verschillen ook heel erg in bochtengedrag. Daarnaast verschillen ligfietsen ook minstends zo veel als bukfietsen in doel: je hebt er om rustig te peddelen en je hebt er voor snelheid. Onder de eerste categorie vallen veel fietsen die je meer zitfietsen dan ligfietsen kunt noemen. Dat zijn meestal niet degenen waarmee je in een stevige afdaling lekker in de bocht gaat hangen.... ik heb eens Batavus Relaxx geprobeerd en was erg blij dat ik niet met 40 kmu in het prikkeldraad was gegaan. Met de naam Relaxx had ik beter moeten weten.
PietV schreef:
di 30 apr, 2019 19:18
Het stuurkarakter wordt hoofdzakelijk bepaald door de balhoofdhoek en de sprong van de voorvork, die, tezamen met de diameter van het wiel, de naloop bepalen. Dus ligfiets of gewoon, maakt geen verschil.
Ik denk dat dit een wat te simpele voorstelling van zaken is. Ik heb me eens door een echte TH-ingenieur die gespecialiseerd is in fietsen (technisch, dus niet zo'n industriële vormgeving type) laten vertellen dat de mechanica van het sturen op een fiets zo ingewikkeld is dat er maar weinig mensen zijn die dat echt helemaal doorgronden. Alleen al het zwaartepunt van fietser zelf (wat ook nog eens dynamisch is) heeft bijvoorbeeld invloed. Zit je stevig op het zadel, of sta je op de trappers tijdens het sturen etc. etc.

Als je op een ligfiets heel snel moet corrigeren, bijvoorbeeld omdat je een paaltje pas op het allerlaatste moment ziet, dan is het veel moeilijker om na je reflex rechtop te blijven, althans dat is mijn ervaring. Op een bukfiets kan je gewoon op het allerlaatste moment om zo'n paaltje heen "hoeken".

Eerst dacht ik dat het het gevolg van onkunde was. Gewoon fietsen wordt ons natuurlijk met de paplepel ingegoten en ligfietsen moeten we later leren, maar ik kreeg later toch echt het idee dat het een fundamenteel verschil is wat met het ontwerp samenhangt.

Ik mis nog wel eens het "relaxte" van de ligfiets. Op het platteland met een lage verkeersdichtheid is het ideaal.

Wat ik niet mis is zijn de op 20cm afstand van je hoofd langsrazende auto's (ik had 20inch wielen). Op de een of andere manier heb ik helemaal geaccepteerd dat ze langs je knieën rijden, maar met je hoofd op die hoogte ziet het er allemaal net even wat angstaanjagender uit.