Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paalkamperen - Forum Wereldfietser

Paalkamperen

Ik overweeg een weekje te gaan bivakkeren op enkele paalkampeerterreinen van Staatsbosbheer in de Randstad. Vandaar op museumbezoek in diverse steden. Vraag: is het wel veilig om je spullen daar (onbeheerd) achter te laten?
Nee, natuurlijk niet. Beetje vragen naar de bekende weg.
't Is een beetje de vraag of het veilig is om van Nijmegen naar de Randstad te fietsen.

Natuurlijk is dat niet veilig .... maar vaak gaat het goed.

Groeten BSM
Puur nieuwsgierigheid maar welke pkk heb je het over?
patrick_ijsselstein schreef:
ma 13 mei, 2019 14:13
Puur nieuwsgierigheid maar welke pkk heb je het over?
Onder meer die 2 in de buurt van Leiden en 1 nabij Gorinchem.
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 13:38
't Is een beetje de vraag of het veilig is om van Nijmegen naar de Randstad te fietsen.

Natuurlijk is dat niet veilig .... maar vaak gaat het goed.

Groeten BSM
Ja hoor, dat weet ik uit ervaring. Nog nooit in de problemen gekomen :)
Bert van Sprang schreef:
ma 13 mei, 2019 13:32
Nee, natuurlijk niet. Beetje vragen naar de bekende weg.
Ok. Ik wist niet dat dat zó vanzelfsprekend zou zijn. Het zal voor mij de 1e keer zijn. Tot dusverre bivakkeerde ik altijd op reguliere campings (natuurkampeerterreinen). Dan wordt het maar een combinatie van: paalkampeerterrein op doorreis, meerdaags verblijf op de laatsten.
In het najaar werd ik op Austerlitz door de boswachter gewaarschuwd dat er recent enkele diefstallen en vernielingen waren geweest uit onbeheerde tenten.
Paalkamperen is toch een beetje als wildkamperen. Daarbij zou ik nooit mijn spullen laten staan om bv een museum te bezoeken. Zoals hierboven aangehaald, zal het vaak goed gaan, maar als het misgaat ben je wel de sigaar.
Bert van Sprang schreef:
ma 13 mei, 2019 14:39
Paalkamperen is toch een beetje als wildkamperen. Daarbij zou ik nooit mijn spullen laten staan om bv een museum te bezoeken. Zoals hierboven aangehaald, zal het vaak goed gaan, maar als het misgaat ben je wel de sigaar.
Ok. Ik weet genoeg :)
brbrbr schreef:
ma 13 mei, 2019 14:37
In het najaar werd ik op Austerlitz door de boswachter gewaarschuwd dat er recent enkele diefstallen en vernielingen waren geweest uit onbeheerde tenten.
Die van Austerlitz en Lage Vuursche worden eind dit jaar opgeheven vanwege overlast.
Nog even een korte toelichting mbt mijn ondoordachte vraag. Ik was mij reeds rijk aan het rekenen en plannen wanneer ik waar zou gaan staan, daartoe aangemoedigd door de opmerking op de site van Staatsbosbeheer dat je maximaal 72 uur op een terrein mocht verblijven. Daar gaat dus impliciet (wel een beetje) de boodschap van uit dat je de boel veilig een dag achter kunt laten. Want wie blijft er nu de hele dag op post? Misschien zijn er die dat doen, maar tot die categorie behoor ik niet. Enfin, toch goed dat ik mezelf en jullie de vraag stelde.
Milko,

Volgens mij zijn NTKC-kampeerterreinen ook lang niet altijd "bewaakt".
Het terrein "bij ons om de hoek" is bij tijd en wijle tamelijk verlaten ... als je daar je spullen achterlaat dan is er ook geen zekerheid of je alles weer netjes terugvindt. Zoiets geldt ook voor het gewone wildkamperen waar dan ook, en dan blijkt toch heel erg vaak alles gewoon met rust gelaten ... misschien wel vaker als op een camping.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 15:56
Milko,

Volgens mij zijn NTKC-kampeerterreinen ook lang niet altijd "bewaakt".
Het terrein "bij ons om de hoek" is bij tijd en wijle tamelijk verlaten ... als je daar je spullen achterlaat dan is er ook geen zekerheid of je alles weer netjes terugvindt. Zoiets geldt ook voor het gewone wildkamperen waar dan ook, en dan blijkt toch heel erg vaak alles gewoon met rust gelaten ... misschien wel vaker als op een camping.

Groeten BSM
Dat zou kunnen, maar ik ga het risico toch maar niet aan. Ik kampeer (al) sinds 2006 jaarlijks op terreinen van de Groene Koepel. De meeste zijn continue bemand. Nooit bestolen (afkloppen natuurlijk).
Ik heb heel veel gebruik gemaakt van paalkampeerplekken.
Mijn ervaring is dat ze steeds bekender en daarmee ook populairder worden.
Het idee is dat je ze niet van te voren kan reserveren. Dus als er al mensen staan ga je erbij staan of wanneer je het te druk vindt ga je verder. Deze flexibiliteit hoort bij het paalkamperen.
Je weet van te voren ook niet wie je tegen komt en met wie je 's avonds bij het vuur zit. Ik heb mensen van allerlei pluimage ontmoet. Hele gezellige momenten en minder gezellige. Er zijn soms ook dak- en thuislozen die de locaties inmiddels ontdekt hebben.En mensen die rommel achterlaten, in levende bomen hakken etc.
Een lege tent (niet te dure) of tarp zou ik er wel durven laten staan. Met de gedachte dat er al iemand gebruikt maakt van de kampeerplek en nieuwkomers dit dan ook direct zien. Maar ik zou zeker geen waardevolle spullen achterlaten. Risico inschatting is altijd lastig en afhankelijk waar je hoeveel aan gehecht bent.
milko schreef:
ma 13 mei, 2019 14:17
patrick_ijsselstein schreef:
ma 13 mei, 2019 14:13
Puur nieuwsgierigheid maar welke pkk heb je het over?
Onder meer die 2 in de buurt van Leiden en 1 nabij Gorinchem.
Heb je een mooie tent? Dan is Gorinchem wel veilig denk ik ;)

Maar zonder gekheid... er lopen regelmatig mensen langs de plek in Gorinchem dus zó afgelegen is deze niet. En helaas is er nog steeds een spreekwoord dat de gelegenheid de dief maakt... :(
De PKP bij De Donk is denk ik wel redelijk veilig (geen garantie uiteraard), daar komen geen passanten langs en de plek is ook niet zichtbaar vanaf openbare wegen. Wel erg zompige bodem overigens... en ver bij stations vandaan.
Fedor schreef:
ma 13 mei, 2019 18:45
De PKP bij De Donk is denk ik wel redelijk veilig (geen garantie uiteraard), daar komen geen passanten langs en de plek is ook niet zichtbaar vanaf openbare wegen. Wel erg zompige bodem overigens... en ver bij stations vandaan.
Onzin, er komen wel degelijk passanten. Wandelaars en bij mooi weer wordt er veel gezwommen. En men kan wel degelijk vanaf het pad zien of er iemand staat. Ik zou mijn spullen nooit onbeheerd achterlaten bij wildkamperen of paalkamperen.
De tovenaar schreef:
ma 13 mei, 2019 15:03
brbrbr schreef:
ma 13 mei, 2019 14:37
In het najaar werd ik op Austerlitz door de boswachter gewaarschuwd dat er recent enkele diefstallen en vernielingen waren geweest uit onbeheerde tenten.
Die van Austerlitz en Lage Vuursche worden eind dit jaar opgeheven vanwege overlast.
Wat jammer!
De tovenaar schreef:
ma 13 mei, 2019 15:03


Die van Austerlitz en Lage Vuursche worden eind dit jaar opgeheven vanwege overlast.
Waar heb je dit gelezen, van wie heb je dit gehoord? Benieuwd naar je bron. Jammer dat deze terreintjes ophouden. Wellicht elders een paal plaatsen, zou ik zeggen. Eentje die niet direct 'bekend' is, behalve bij de reguliere gebruikers. Ik gebruik de terreintjes alleen als ik einde middag uit Amsterdam wil vertrekken en alvast een paar km de stad uit ben.
aandegracht schreef:
ma 13 mei, 2019 20:03
De tovenaar schreef:
ma 13 mei, 2019 15:03


Die van Austerlitz en Lage Vuursche worden eind dit jaar opgeheven vanwege overlast.
Waar heb je dit gelezen, van wie heb je dit gehoord? Benieuwd naar je bron. Jammer dat deze terreintjes ophouden. Wellicht elders een paal plaatsen, zou ik zeggen. Eentje die niet direct 'bekend' is, behalve bij de reguliere gebruikers. Ik gebruik de terreintjes alleen als ik einde middag uit Amsterdam wil vertrekken en alvast een paar km de stad uit ben.
Stond onlangs in het AD
https://www.ad.nl/utrecht/primitief-kam ... ~a73cf998/
Verbod
Als dat nog kan, tenminste. Staatsbosbeheer wil deze plaatsen sluiten. Rein Zwaan, bij Staatsbosbeheer coördinator van de boswachters, zegt dat de twee paalkampeerplekken in Austerlitz en Lage Vuursche worden opgeheven. Het is er druk en te massaal. Vanaf 1 januari mag het niet meer.