Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gratis dingen onderweg - Forum Wereldfietser

Gratis dingen onderweg

Gisteren onderweg van Baarn naar Haarle (overijssel) kwam ik net buiten Apeldoorn langs recreatiegebied Bussloo. Ik was aangenaam verrast door de ontdekking van een gratis openluchtdouche. Het was weliswaar koud douchen maar na 75 km. met ruim 25 graden was het een heerlijk moment. Ook kwam ik ergens op de Veluwe een bord tegen waar op stond gratis koffie, ik ben er vaker langs gefietst dus de exacte locatie zal ik nog delen. Wat voor gratis dingen komen jullie zoal onderweg tegen?
watertappunten, vriendelijke mensen.
Afgelopen vrijdagavond was ik bij een concert in Tivoli/Utrecht en daar kan je nog gratis naar toilet toe.
Bij openbare bibliotheken kan je ook gratis naar toilet toe.
Op veel andere locaties betaal je € 0,50 tot zelfs € 1,00 (station Duisburg en Hamburg) en krijg je een voucher van € 0,50.
Of ben je bij horeca 'gewenst' als je een betaalde consumptie neemt.
Als je in Apeldoorn bent kun je gratis je fiets bewaakt stallen in een van de 4 of 5 stallingen, waarom veel mensen er dan toch voor kiezen om hun fiets op nog geen 10 meter ernaast onbewaakt te stallen is me een raadsel. (in een aantal is ook een toilet)
Ik zie overigens ook steeds meer watertappunten binnen onze bebouwde kom verschijnen, vooral in 1 van de vele parken.
Je was vandaag ook welkom geweest in Apeldoorns - Gigant Muziekcafe

Alcuna Wilds | vanmiddag 16:15
Zin in wat verkoeling én goede muziek deze middag? Duik dan even ons café in voor de Brits/Nederlandse elektronische trip-rockband Alcuna Wilds en een verfrissend glas wijn/bier/fris. Toegang is gratis! Ook fijn, na de show schuif je zo door naar ons terras.
https://m.facebook.com/Gigantmuziekcafe/
Op meerdere zondagen is er daar wel een gratis bandje te zien trouwens.
jony schreef:
zo 02 jun, 2019 21:31
vriendelijke mensen.
Die zijn onbetaalbaar :wink:
In Meiningen (D) kregen toen wij er waren alle fietsers die de steile klim naar de camping hadden gehaald gratis bier. (Halve liter blik pp)
Al bikepackend kom ik zoveel vriendelijke mensen tegen!

De meest bijzondere ontmoeting was in 2017 in Tsjechie, op weg van Arnhem naar Praag en net over de Tsjechische grens. Wij fietsten al een halve dag, de laatste 3 uur door steeds meer regen en we waren er wel klaar mee. Net voorbij een klein dorpje stond nog een huisje, met op de oprit een man die zijn auto aan het inpakken was. Wij vroegen hem of hij wist waar ergens in de buurt een B&B of een hotel was. Zonder nadenken zei hij dat hij net op weg wilde gaan om 2 dagen familie in Duitsland te bezoeken en dat we gerust zijn huis 1 of 2 dagen mochten gebruiken. Hij nam de tijd om ons, verregend en al, over te halen. Voordat we het doorhadden had hij zijn bed verschoond en de enorme houtkachel aangestoken. Wij vroegen of er een supermarkt in de buurt was, hierop wees hij naar de keuken en koelkast en zei dat we mochten pakken wat we wilden. Hij wees ons nog de sauna in de kelder, wees aan waar het hout lag, gaf wat uitleg over de verwarming en daarna vertrok hij. Wij waren vreemd genoeg een beetje achterdochtig maar zijn ontzettend vriendelijke uitstraling deed ons beslissen dat het gewoon een heel erg aardige man was. De volgende dag regende het nog steeds, een dagje luieren paste gelukkig in ons schema, dus die dag hebben we niet veel meer gedaan dan voor de houtkachel zitten en even boodschappen doen in het dorpje een paar km terug. En zo zaten we de enige 2 regendagen van de reis in een prachtig, warm, knus huis met veel kunst aan de muur en met zorg en liefde ingericht. De ochtend er na waren we onze fietsen aan het optuigen om weer te vertrekken toen Vaclav terug kwam. Hij was oprecht blij dat wij zo genoten hadden van zijn huis. Hij vertelde nog iets over zijn werk, hij was dirigent van een jeugdkoor, vroeg over ons werk in de gehandicaptenzorg en hij gaf nog wat tips over onze route. Uiteraard hebben we zijn koelkast vol achter gelaten en hebben we een poging gewaagd om hem te betalen maar daar wilde hij niks van weten. Zoveel vertrouwen en zoveel belangeloze goedheid, het was hartverwarmend.
wow, wat een verhaal... heel bijzonder dat iemand zo goed van vertrouwen is.
Zeker. Maar als je er zelf voor open staat gebeurt het je. Bij ons is het tijdens de coasttocoast in US/Canada regelmatig overkomen. Dat is nu zo'n 23 jaar geleden maar nog altijd hebben we contact met een aantal mensen.
IN Almere Stad zijn er diverse goed bewaakte fietsenstallingen in het centrum (stadshart). Ruimte genoeg voor fietsen met bagage.

Lelystad


Voor mensen met jonge kinderen (<12 ofzo) in Lelystad is het Belevenissenbos. Toegang gratis. Heel veel touwbruggen, zwemwater, hindernissen en waterpompen. Tevens een gratis douche en toilet (ook voor grote mensen). Geen bewaakte fietsenstalling. Wel mogelijkheid tot primitief kamperen.

Wanneer je kampeert op deze camping in Lelystad https://buytenplaets-suydersee.nl/(niet primitief, prima faciliteiten) dan ontvang je per kampeerder een toegangskaartje (normaal rond de EUR 4,-) voor het naastgelegen toffe binnenbad (met in de zomer ook een glijbaan buiten). Onze kinderen vermaken zich daar zo een hele dag. De nodige zwembad attracties aanwezig. De camping is trouwens erg leuk! Kampvuur mogelijkheid.


Tot zover de Flevoland gratis promoties :D . Nee ik krijg er niet voor betaald
Hallo,
Alles wat ik hier lees, vind je ook gratis in Groningen en meer: fietsenstallingen, waterpunten, gratis toilet in de bieb, gratis festivallen met muziek, het prachtige draaiorgel, genieten in de stadsparken...
Maar iets betalen voor een product of dienst vind ik ook geen probleem hoor.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
di 04 jun, 2019 23:45
Hallo,
Alles wat ik hier lees, vind je ook gratis in Groningen en meer: fietsenstallingen, waterpunten, gratis toilet in de bieb, gratis festivallen met muziek, het prachtige draaiorgel, genieten in de stadsparken...
Maar iets betalen voor een product of dienst vind ik ook geen probleem hoor.
Groet, Petra.
Die mening blijft totdat je zowat overal voor moet betalen. Alle dingen die je noemt kosten geld. Zolang de gemeenschap beslist dat het voor iedereen is, is het gratis. Maar als je een overheid hebt die meer richting bedrijfsleven leunt dan dat ze volksvertegenwoordigers zijn kan dat zomaar anders worden en halen ze de grond onder je voeten weg en mag je betalen om op het grasveldje op de oevers van deze grindgaten te liggen.
Ook goedemorgen Leon :roll:

In meerdere landen gewoon gratis fruit of eieren zomaar langs de weg. Heel leuk, komt dan vaak uit iemands tuin die toch meer heeft dan hij of zij op kan krijgen.
Op de 20 recreatie terreinen van Leisureland (Voorheen RGV) ben je met de fiets gratis welkom en kun je ook van de gratis toiletten gebruik maken zoals de topic starter al melde. Kijk even op https://www.leisurelands.nl/ voor de terreinen. De automobilist mag een vergoeding geven voor het parkeren op het terrein.
Daar kun je jou handdoek gratis uitrollen Leon, wel even een stukje naar het noorden fietsen.
Eric op de Fiets schreef:
wo 05 jun, 2019 22:44
Daar kun je jou handdoek gratis uitrollen Leon, wel even een stukje naar het noorden fietsen.
Ik ben wel eens op zo'n strand geweest. Ik dacht dat ik per ongeluk ergens door een hek was geglipt, zo verbaasd dat het gratis was.
Leon schreef:
wo 05 jun, 2019 22:53
Eric op de Fiets schreef:
wo 05 jun, 2019 22:44
Daar kun je jou handdoek gratis uitrollen Leon, wel even een stukje naar het noorden fietsen.
Ik ben wel eens op zo'n strand geweest. Ik dacht dat ik per ongeluk ergens door een hek was geglipt, zo verbaasd dat het gratis was.
Nou ja gratis? Een koekje van eigen deeg als je naar de juridische structuur van Leisureland BV kijkt..

Bijlagen

Eric op de Fiets schreef: Nou ja gratis? Een koekje van eigen deeg als je naar de juridische structuur van Leisureland BV kijkt..
Voor niets gaat de zon op, zeker bij Leisureland. Onlangs stond er een uitgebreid artikel over Leisureland in NRC-Handelsblad: 'De 'blote wilden' moeten wijken voor de megasauna'.

Ik citeer: Leisurelands – „duurzaam recreëren” – is uniek in opzet. De bv, met hoofdkantoor in de Arnhemse straat Kermisland, is eigendom van 21 gemeenten die evenzoveel wethouders afvaardigen naar de aandeelhoudersvergadering. Dividend wordt niet uitgekeerd, de winst gaat het bedrijf weer in om tot in de lengte der dagen twintig recreatiegebieden in Gelderland te onderhouden. Ondanks die publieke taak en de publieke aandeelhouders is de blik nadrukkelijk op de markt gericht.

Tot 2015 heette de organisatie nog RGV, Recreatie Gemeenschap Veluwe, naar de gemeenten op en rond de Veluwe. Zij deden de afgelopen decennia hun plassen over aan het recreatiebedrijf, met een afkoopsom erbij. In ruil daarvoor kregen ze aandelen in RGV en de garantie dat het bedrijf hun plas kosteloos zou onderhouden. Omdat RGV te sterk werd geassocieerd met de overheid, zo staat in huisblad Leisure Times, werd in 2015 gekozen voor Leisurelands, een naam met „een internationale uitstraling”.

RGV/Leisurelands werd in 1999 verzelfstandigd. Van eenvoudig gesubsidieerd recreatieschap, zoals er zo veel waren in Nederland, is het uitgegroeid tot een ambitieus en commercieel recreatieconglomeraat. Financieel gezien is het Leisurelands-model een voorbeeld voor lokale overheden, die overal in Nederland worstelen met verlieslatende recreatiegebieden. Privatiseren ligt dan voor de hand. Gemeenten hebben het druk genoeg met alle extra taken die zij van het Rijk hebben gekregen.

Directeur Droogh bestiert zijn twintig recreatiegebieden met 30 man; 15 op kantoor, 15 in de buitendienst. Geld is er in overvloed. Leisurelands heeft bezittingen van zo’n 80 miljoen euro, belegd in onder meer aandelen en in 700 hectare landbouwgrond. Er is budget voor experimenten met biomassa en investeringsfondsen en recreatieondernemers kunnen aankloppen voor financiële steun.

Droogh profiteert zelf ook. Met zijn salaris van bijna 310.000 euro (waarvan 65.000 euro „prestatiebeloning”) is hij een van de best betaalde werknemers van een overheidsbedrijf in Nederland. In sommige aandeelhoudende gemeenten was kritiek op de hoogte van dit bedrag, maar Droogh ziet geen problemen. Qua juridische structuur is Leisurelands vergelijkbaar met Schiphol of de havenbedrijven, zegt hij. „En mijn salaris is vastgesteld toen ik in dienst kwam. Niemand heeft het erover, behalve een enkele journalist”.

Hij vertelt dit strak in pak, in zijn werkkamer in Arnhem. Over de volle breedte van de muur hangt een kaart van Leisurelands. Uren kan hij praten, over hoe hij het leeglopende platteland een renaissance wil geven door zinvolle werkgelegenheid te creëren en over duurzame investeringen, in drijvende zonnepanelen en windmolens. De gemeenten, constateert hij, zijn zeer tevreden dat iemand eindelijk werk heeft gemaakt van hun probleemplassen.

Er is ook een ander verhaal over Erik Droogh. Dat vertellen recreanten als Marjolein en Ton, en de honderden omwonenden en natuurliefhebbers die moeite hebben met de zakelijke plannen. Want waar Leisurelands komt, komen conflicten, blijkt uit onderzoek van NRC. Over rust, geld, groen en over de vraag van en voor wie de openbare ruimte nu eigenlijk is.

Bij de Slingeplas, een klein, ongerept recreatiemeer vlak naast het vestingstadje Bredevoort in de Achterhoek, is goed te zien hoe zo’n conflict ontstaat. Milieukundige Tonny Stoltenborg, 65 jaar, paardenstaart, ligfiets, wandelt in twintig minuten om de plas. Hij wijst om zich heen. „Dit is het”, zegt hij „Water, gras, struiken, bomen en riet. Meer niet.”

Maar niet lang meer, als het aan Leisurelands ligt.

In 2013 breidde het bedrijf voor het laatst uit, door overname van vijf recreatiegebieden in de Achterhoek. De Slingeplas, 34 hectare, is er één van. De plannen van Droogh werden vorig jaar duidelijk: Leisurelands wil in de plas vijftig drijvende recreatiewoningen leggen, een groepsaccommodatie openen, een strandje afsluiten, bootjes toelaten, een vlonderpad over het water aanleggen en ruimte geven aan festivals voor maximaal vijfduizend bezoekers. De resterende natuur is ingetekend als „groen decor”.

De Bredevoorters voelden zich overvallen. Een inloopavond met Droogh en de wethouder over het bestemmingsplan dat dit allemaal regelt, verliep vorig jaar desastreus. Onverwachts kwamen een paar honderd mensen opdraven, die op hoge toon opheldering eisten.

Tonny Stoltenborg: „Ze willen van de plas een pretpark maken”. Hij snapt best dat onderhoud iets kost. „Maar je kunt toch ook natuurgerichte recreatie aanbieden en daar een paar euro mee ophalen? Vleermuizen spotten of vlinders tellen, met koffie en gebak toe?”

De inwoners van Bredevoort kunnen nergens terecht met hun klachten, zegt Stoltenborg. Niet bij Droogh, want die is de architect van de plannen met de Slingeplas. Niet bij de gemeenten die aandeelhouder zijn van Leisurelands, want zij bemoeien zich niet met de dagelijkse koers. En ook niet bij de lokale CDA-wethouder, want die staat achter het plan.
Het zou leuk zijn als het een beetje on-topic blijft.... dank u