Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gratis dingen onderweg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gratis dingen onderweg

Ik zie hierboven niets dat off-topic is, integendeel.
keesswart schreef:
do 06 jun, 2019 15:41
Ik zie hierboven niets dat off-topic is, integendeel.
Het gevoel zal ook wel een beetje komen doordat je er deze keer wel erg veel woorden voor nodig hebt die in dit geval ook voornamelijk andermans woorden zijn, niet?
IJsklontjes! Vorige zomer was het in Engeland een warme zomer, we fietsten van Harwich naar Lands End in temperaturen boven de 30 graden. Bij bijna elk cafeetje en restaurant bood men ons spontaan aan om ijsklontjes in het water te doen als we vroegen om onze bidons te mogen bijvullen. Was zeer welkom, zo lekker als koud water kan zijn!
Bij een fietsvakantie in zuid-Engeland stopten wij ooit om bij een boer eieren te kopen. Volgens de boer moesten we toch echt eens eendeneieren proberen. Veel lekkerder. Dus bij het doosje kippeneieren kregen we er vier eendeneieren gratis bij.

De boer had gelijk. Eendeneieren zijn verrukkelijk. Helaas heb ik ze daarna nooit meer gegeten.
Tja ...

Wild kamperen is gratis, nu ja nadat je geïnvesteerd hebt in een adequate uitrusting, en als je geen boete krijgt (die krijg je dan weer gratis ... is mij overigens nog niet overkomen).

Bijna wild kamperen, dwz met toestemming van de boer/landeigenaar is gewoonlijk ook gratis - afhankelijk van de omstandigheden kost het dan wel weer een briefje of een presentje oid als bedankje.

Slapen in het hooi in de schuur is normaal ook gratis.

Helemaal mooi is het als er een (warme) douche bij komt, een ontbijt, cider & eitjes (en dat iedere dag), een heel (seizoensarbeiders)huisje, een feestmaal of een kat -- dit is me allemaal al overkomen, en zaken als douche en ontbijt meer dan eens.

Water is normaal ook gratis (en normaal ook in overvloed), soms ook warm, en bij heet weer soms ook en de vaste fase (dus in een petfles uit de diepvries).

Of zoals al genoemd: Eigenlijk zijn dit soort van zaken, net als alle ontmoetingen onbetaalbaar.
Extra onbetaalbaar vind ik het als je verwelkomd wordt met "Bent u daar weer" ... als de vorige keer al weer jaren terug was.

Groeten BSM
thijz schreef:
ma 03 jun, 2019 15:20
Al bikepackend kom ik zoveel vriendelijke mensen tegen!

De meest bijzondere ontmoeting was in 2017 in Tsjechie, op weg van Arnhem naar Praag en net over de Tsjechische grens. Wij fietsten al een halve dag, de laatste 3 uur door steeds meer regen en we waren er wel klaar mee. Net voorbij een klein dorpje stond nog een huisje, met op de oprit een man die zijn auto aan het inpakken was. Wij vroegen hem of hij wist waar ergens in de buurt een B&B of een hotel was. Zonder nadenken zei hij dat hij net op weg wilde gaan om 2 dagen familie in Duitsland te bezoeken en dat we gerust zijn huis 1 of 2 dagen mochten gebruiken. Hij nam de tijd om ons, verregend en al, over te halen. Voordat we het doorhadden had hij zijn bed verschoond en de enorme houtkachel aangestoken. Wij vroegen of er een supermarkt in de buurt was, hierop wees hij naar de keuken en koelkast en zei dat we mochten pakken wat we wilden. Hij wees ons nog de sauna in de kelder, wees aan waar het hout lag, gaf wat uitleg over de verwarming en daarna vertrok hij. Wij waren vreemd genoeg een beetje achterdochtig maar zijn ontzettend vriendelijke uitstraling deed ons beslissen dat het gewoon een heel erg aardige man was. De volgende dag regende het nog steeds, een dagje luieren paste gelukkig in ons schema, dus die dag hebben we niet veel meer gedaan dan voor de houtkachel zitten en even boodschappen doen in het dorpje een paar km terug. En zo zaten we de enige 2 regendagen van de reis in een prachtig, warm, knus huis met veel kunst aan de muur en met zorg en liefde ingericht. De ochtend er na waren we onze fietsen aan het optuigen om weer te vertrekken toen Vaclav terug kwam. Hij was oprecht blij dat wij zo genoten hadden van zijn huis. Hij vertelde nog iets over zijn werk, hij was dirigent van een jeugdkoor, vroeg over ons werk in de gehandicaptenzorg en hij gaf nog wat tips over onze route. Uiteraard hebben we zijn koelkast vol achter gelaten en hebben we een poging gewaagd om hem te betalen maar daar wilde hij niks van weten. Zoveel vertrouwen en zoveel belangeloze goedheid, het was hartverwarmend.
Wat een prachtig verhaal! :D

Wat is gratis? Voor mij zijn de ontmoetingen die hebt als fietsreiziger onbetaalbaar.

Afgelopen fietstrip een flink aantal rondjes pints en fish & chips gekregen van een stel Britten uit Londen.
Ik fietste een stuk met ze op en we belandden 's middags al in de kroeg in Dovencourt bij Harwich.
Die jongens waren zoooo verrukt van het feit dat een pint maar 3,- Pond kostte, dat ze het maar op een zuipen hadden gezet en mij niet oversloegen. Van een rondje van mijn kant wilden ze absoluut niets weten. 'We can get twice as much beer as we could get in London!' :wink:
Inderdaad fruit, echt de lekkerste joekels van peren eens kunnen plukken en van de grond rapen. Later nog appels in Duitsland. Een stel ging daar bewust ieder jaar appelmoes van maken. Ze zeiden dat het 'officieel' niet mag de appels plukken, maar dat het gedoogd werd. Dus het mag wel en het mag niet, maar niemand krijgt een boete oid. waarschijnlijk. Ik denk idd. als je gewoon voor het moment een paar stuks fruit neemt,het ok is, maar als je aan komt zetten met emmers of fruitkratjes.. maar ik vind het zo tof dat er in sommige landen gewoon fruitbomen langs de weg staan met echt volwaardig fruit; dat zie je in NL maar zelden, op hazelnoten na wellicht of kleine pruimen en bramen ed. Maar dan propte ik mijn fietstassen wel vol voor een paar dagen fruit en zei ik DANK JE WEL :)
Fruit, inderdaad. In heet Portugal zaten we met zijn vieren te lunchen bij de dorpspomp, kmam er een mevrouw aan met een meloen. Voor ons, want we zagen er zo dorstig uit had ze gezien. Het was maar één meloen voor vier, maar deze was wel heel groot, zoet, sappig en lekker! In het binnenland van Portugal hebben we veel aardige mensen ontmoet.
Fruit, in het oosten van Duitsland waren veel wegen voorzien van fruitbomen, vooral pruimen, (dus pas laat in het seizoen net als appels) soms reed je over een paarse weg, want niemend wilde ze meer, bananen en sinasappelen wilde men (net na de wende)
Daarnaast kom je ook nog wel kersen en abrikozen tegen in het wild, abrikozen is soms pech hebben als je de siervariant hebt, voor kersen moet je toch vaak even wat hoger de boom in, en dan hebben we ook nog moerbeien, in de witte en blauwe variant, extreem zoet, en vlekken krijg je maar met moeite of niet uit je kleren.
Het is wat lang geleden: in fietste van Freiburg (D) over het Zwarte Woud naar Schaffhausen (CH). Een zware tocht met veel steile hellingen. Afstand 94 kilometer. Vrij laat in de avond arriveerde ik moe en bezweet op de jeugdherberg van Schaffhausen. De beheerder - hij leek sterk op de bekende Amerikaanse komiek Andy Williams - was zo aardig om mij een gratis warme maaltijd aan te bieden.
Veel later gebeurde hetzelfde op de jeugdherberg van Champlon in de Belgische Ardennen. Dat waren nog eens mensen.