Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsspaak vervangen. Moet de cassette er echt af? - Forum Wereldfietser

Fietsspaak vervangen. Moet de cassette er echt af?

Beste lezers.

Ik wilde zojuist een fietsspaak vervangen maar het lijkt er op dat ik de cassette er af moet halen? Klopt dit? Dit gereedschap heb ik niet mee genomen. Het is mijn eerste spaak.

Dankje
Als je de nieuwe spaak er niet in krijgt omdat er vanalles in de weg zit is er nog deze mogelijkheid, mits je nieuwe spaak lang genoeg is: http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm zoek 'noodspaak' op die pagina.
Je nieuwe spaak moet dus wat langer zijn dat de standaard spaak voor die plek. Als het goed is heb je verschillende lengtes spaken bij je en zijn die voor bij de cassette juist de kortste; dat komt goed uit.
Of dat lang genoeg is weet ik niet; ik heb het nooit aan de hand gehad.

Als je alleen te korte spaken bji je hebt is de volgende (pruts...) optie om twee spaken te gebruiken en die in het midden om elkaar heen te lussen. Dan moet je ze dus beiden in een strakke U-bocht buigen.

Beter is om naar een fietsenmaker te gaan. Die heeft een cassette-afnemer.

De spaken tegenover de cassette krijg je er altijd wel uit en in. Wat buigen is echt geen onoverkomelijk probleem in een noodgeval.
En wat je echt zoveel mogelijk moet proberen te vermijden is verder fietsen, de kans is groot dat er meer spaken sneuvelen, en als je pech hebt dat dit de eerste in een reeks van een heleboel is tot je het wiel weer echt goed op spanning hebt laten zetten door een fietsenmaker die weet wat hij doet. Er is ook nog zoiets als een fiberfixspoke
(https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... -onderweg/) niet alleen in Amsterdam tekoop overigens.
Het is niet anders, we moeten 20 km verder waar een fietsenmaker is. Geen achterassen maar een trailer dus dat scheelt nogal. Voorzichtig fietsen en dan komen we er vast wel. Bedankt voor de tips. Ik onthoud het voor een volgende keer. Ik had een zooi spaken mee maar nooit bij stil gestaan dat de cassette er af moet...
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 18:54
als je pech hebt dat dit de eerste in een reeks van een heleboel is tot je het wiel weer echt goed op spanning hebt laten zetten door een fietsenmaker die weet wat hij doet.
Als het een eerste is in een reeks dan hebben de andere spaken waarschijnlijk ook vermoeiingsschade. Die herstel je niet door bijspannen, misschien gaat wiel dan langer mee, misschien ook veel korter. De oorzaak is dan een slecht gebouwd wiel, meestal een te lage spaakspannjng in het algemeen.
Het kan echter ook een incidentele spaakbreuk zijn, ik ken het wiel niet. Dat je best snel een (nood)spaak zet is duidelijk.
Update: ik heb de spaak kunnen vervangen. Na nogmaals Leon zijn opmerking te lezen dat een spaak best wel even wat gebogen kon worden ben ik dat toch maar gaan proberen. Een behoorlijk gebogen spaak erdoor en weer aangespannen kaarsrecht. Wel iets minder spanning dan de anderen maar kon niet verder aandraaien. Als het goed is waren het wel de juiste spaken want de Koga dealer heeft ze voor me uitgezocht.. maar dat zegt niet alles. Verschil is klein.

Nogmaals bedankt!
8)