Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slapende voet - Forum Wereldfietser

slapende voet

Op mijn trekkingfiets heb ik steeds last van een slapende rechtse voet. Dat begint al na een kwartiertje fietsen en trekt soms ook door naar mijn kuit.
Ik heb al andere pedalen geprobeerd en ook de hoogte en stand van mijn stuur en zadel veranderd.
Op mijn stadsfiets heb ik hier nooit last van.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik zou zeggen: nagaan wat je anders doet als op je stadsfiets, bv:
- andere afstand/hoek tussen zadel, trappers en stuur?
- andere (klick) pedalen?
- andere schoenen
Ikzelf krijg er last van als ik mijn mtb-schoene te strak dichtdoe.
Ik heb er af en toe ook last van. Wat minder duwen en meer trekken (klikpedalen) wil dan soms helpen. Of gewoon lijdzaam uitzitten; er is nog nooit een voet van mijn been gevallen.

Je schrijft dat je er op je stadsfiets nooit last van hebt. Zelf fiets ik meestal 15 minuten of korter enkele reis op mijn stadsfiets; dat wordt dan lastig vergelijken met de vele uren op mtb, racefiets en vakantiefiets.
Laat je fietsenmaker (of laat je opmeten) eens kijken naar hoe jij op de fiets zit, het kan best dat je een beenlengteverschil hebt waardoor er ergens extra druk op komt te staan wat bloedvaten afknelt. Er kunnen zoveel verschillende dingen aan de hand zijn dat dat lastig te vertellen is. Het beste is 1 ding tegelijk aan te passen en te testen, en daarna pas wat anders.
EllenV schreef:
ma 01 jul, 2019 13:43
Op mijn stadsfiets heb ik hier nooit last van.
Daarin lijkt zoals de anderen ook zeggen een begin van de oplossing te zitten. Zoek de verschillen en probeer ze één voor één. Schoenen en pedalen liggen voor de hand en zouden een gemakkelijke oplossing zijn, dus daar kun je mee beginnen. Wat voor pedalen en schoenen gebruik je op de trekkingfiets? Gebruik je dat soort dingen al lang of is dit een nieuwe situatie?
Ga eens naar een sportarts als de fietshouding het verschil maakt. Als het zich bij een been voordoet kan dat bijvoorbeeld een probleem zijn met de bekkenslagader. Rechtop geeft dan minder klachten.
_Peter_ schreef:
ma 01 jul, 2019 15:01
Laat je fietsenmaker (of laat je opmeten) eens kijken naar hoe jij op de fiets zit, het kan best dat je een beenlengteverschil hebt waardoor er ergens extra druk op komt te staan wat bloedvaten afknelt.
Sneller en gratis is eerst kijken of er iets aan je fiets scheef is, in plaats van aan jou. :wink: Klachten aan één kant van je lichaam kunnen goed veroorzaakt worden doordat bijvoorbeeld je zadel een stukje uit het lood staat.

Succes met het vinden van de oplossing,

Carl
Carl schreef:
ma 01 jul, 2019 22:22
_Peter_ schreef:
ma 01 jul, 2019 15:01
Laat je fietsenmaker (of laat je opmeten) eens kijken naar hoe jij op de fiets zit, het kan best dat je een beenlengteverschil hebt waardoor er ergens extra druk op komt te staan wat bloedvaten afknelt.
Sneller en gratis is eerst kijken of er iets aan je fiets scheef is, in plaats van aan jou. :wink: Klachten aan één kant van je lichaam kunnen goed veroorzaakt worden doordat bijvoorbeeld je zadel een stukje uit het lood staat.

Succes met het vinden van de oplossing,

Carl
Dat of doordat je onbewust gaat compenseren dat de oorzaak niet aan de kant zit waar het probleem zich manifesteert.
Ik heb hier ook wel eens last van. Vermoed dat de oorzaak een beknelling of drukpunt is in mijn lies veroorzaakt door het zadel. Ik probeer mijn zadel nu anders af te stellen. Of het help moet nog bezien
Als het alleen om je tenen gaat zijn het je zachte zool en pedalen met een hoog drukpunt. Stijve zolen of bredere (klik-)pedalen zijn dan de oplossing. Als het om je hele voet gaat moet je het hoger opzoeken.
SQ lab heeft echt nuttige info en producten over dit soort specifieke klachten. Het is wel een goed idee om er holistisch naar te kijken; hoe zit je op de fiets, etc..

https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sq ... asurement/
Verwacht je dat het in de fietshouding zou kunnen zitten zou de dat met behulp van een fototoestel op een statief kunnen onderzoeken. Maak fotos zittend op de fietsen en je ziet misschien iets. Met software zou je de fotos op elkaar kunnen leggen. Weer iets nauwkeuriger. Zelf heb ik het met video gedaan. Kan iets lastiger zijn. :D