Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hou je aan de Leave No Trace principes - Forum Wereldfietser

Hou je aan de Leave No Trace principes

idd. alléén ongebleekt toiletpapier IN de grond onzichtbaar, achterlatend, ik gebruik geeneens zeep of afwasmiddel tijdens wildkamperen, mijn vinger is de afwasborstel, ik eet uit pannetje en maak met vinger en water schoon en drink dat zelfs ook nog op!
ik gebruik geen shampoo oid, alleen wasmiddel voor kleding wassen en zou een bioblokzeep kunnen nemen of biowasmiddel voor even fietsondergoed spoelen. Vind het zo triest idd. dat niet ALLE mensen lijken te begrijpen wat NO TRACE werkelijk inhoudt :( en het zo verpesten voor iedereen en er steeds meer nog meer regels en verboden en boetes komen.
Dat werd je vroeger tijdens het padvinden al geleerd, het enige dat je meenemt naast je eigen rotzooi zijn herinneringen in je hoofd of op beeld vastgelegd, en verder niets. Bij natuurwandelingen stond er ook wel eens de mooie spreuk bij de prullenbak
"laat hier de schillen de dozen voor het aangenaam verpozen."

Regels, verboden en boetes genoeg, aan handhavers of de wil daartoe is er alleen een gebrek. Het valt wel op dat we hier in NL duidelijk achter lopen in gedrag op andere landen, misschien ook wel omdat er zo weinig vrije ruimte is en je rommel hierdoor eerder opmerkt.
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je bent. In een beschermd natuurgebied is het voor mij toch wat anders dan in bjivoorbeeld een weiland waar ook grote groepen koeien met hun vlaaien nogal wat extra voedingsstoffen achterlaten in de plaatselijke poelen.

Om toch iets op te merken bij de eerste constatering dat de Leave No Trace-principes bij wereldreizigers weinig bekend zijn wil ik kwijt dat de leden van deze vereniging in zich het algemeen toch wel netjes gedragen. Plaatsen waar wij met groepen van 10 - 40 personen de club met kampeerden waren altijd brandschoon als we vertrokken, op platgetreden gras na uiteraard. De meeste van onze leden zullen hun uiterste best doen om geen snipper plastic of afval achter te laten waar het niet hoort. Dat zie je ook wel eens anders.

Over schillen kun je trouwens verschillend denken. Dat het rommelig uitziet is een punt, maar toen ik achter in mijn eigen tuin een composthoop gemaakt had in een droge zomer realiseerde ik me ook dat ik de buurtegel daarmee een plezier deed omdat die het behoorlijk zwaar had.

Dat er bij wildkamperen in een buitenland een drol terechtkomt in de beek waar het plaatselijke riool ook in uit komt vind ik niet echt een punt.
Ja idd. groentenschillen ed. werk ik ook altijd onder de grond, maar niet bio-sinaasappelschillen weer niet, mizuma? voor houdbaarheid zit op de schil. Wat ik op paalkampeer plekken vorig jaar zag, ging er alleen heen fietsen om te kijken hoe het er daar nu uitzag, waren veel bierdopjes en kleine papiertjes, plastic stukjes, kleine alumiumstukjes, allemaal klein klein, maar toch zichtbaar genoeg en toiletpapier wat niet onder de grond was weggewerkt.. Als men ook zo in het 'werklijk' wild denkt.. maar ik denk dat het gros zich wel houdt aan wat de bedoeling is idd.. en vorig jaar was het extreem warm en droog en volgens mij toen veel meer wild-/paalkampeerders en volgens mij is kamperen weer in opmars omdat natuur schaarser wordt, is het ineens, natuurlijk weer uniek al die beestjes ed. waar men vroeger een hekel aan had, de meesten iig.
idd. alléén ongebleekt toiletpapier IN de grond onzichtbaar, achterlatend, ik gebruik geeneens zeep of afwasmiddel tijdens wildkamperen, mijn vinger is de afwasborstel, ik eet uit pannetje en maak met vinger en water schoon en drink dat zelfs ook nog op!
beste fud0, ook in deze volgorde? :wink: groet! hoogframe
In het zuiden kennen we de uitdrukking "roomser als de paus" en er is al eerder veel strijd geweest tussen de rekkelijken en de preciezen. (Ik gooi tegenwoordig mijn bananenschil iets minder achteloos in de berm als vroeger, dus gelukkig ben ook ik beïnvloedbaar. :D )
Ik ben het er volledig mee eens dat je zo zuinig mogelijk bent op de natuur (mensen zijn trouwens ook een onderdeel van de natuur, al doen we vaak ons best om dat te verbergen), en dat je er voor zorgt dat jouw verblijf in die natuur zo’n klein mogelijk impact heeft. Maar ik zie in alle eerlijkheid niet wat je verkeerd doet met een gewei meenemen. Ik ga er wel vanuit dat dit een gewei is dat al afgevallen was en niet terplekke gedemonteerd is van zijn donor.
Bert van Sprang schreef:
ma 01 jul, 2019 19:46
In het zuiden kennen we de uitdrukking "roomser als de paus" en er is al eerder veel strijd geweest tussen de rekkelijken en de preciezen. (Ik gooi tegenwoordig mijn bananenschil iets minder achteloos in de berm als vroeger, dus gelukkig ben ook ik beïnvloedbaar. :D )
Bij mileugoeroes hoor je altijd dat bananenschillen er jaren over doen om te verteren. Dat vind ik wel maf, want bananenschillen worden bij mij al bruin als ik ze aanraak. Ene Hans P heeft een test gedaan:
https://www.hansphilipsen.nl/index.php/ ... anaan.html
9 weken dus, in zijn geval. Dat verklaart ook dat ik de vele tientallen schillen in mijn composthoop zo kwijt was.
Schillen van tropisch fruit verteren relatief snel in ons klimaat.
Maar in bergachtig gebieden op grotere hoogte is het kouder en schraler. Hier zijn minder afbrekende bacteriën aanwezig en daarmee kan het erg lang duren voordat exotische schillen verteert zijn. Maar ook in Nederland gooi ik geen fruit schillen in natuurgebieden. Kortweg omdat ze hier van nature niet voorkomen, ik het een vreemd gezicht vind een bananenschil in bijv. een heide gebied, het bijdraagt aan extra eutrofiëring en bestrijdingsmiddelen in de natuur en daar hebben we al genoeg van en omdat het een kleine moeite is om ze ook mee terug te nemen. Kortom genoeg reden om het niet te doen.

Wat betreft WC papier. Ik begraaf het niet maar steek het aan. Even wachten tot het veilig is opgebrand en dan de keutel bedekken met grond of voldoende bladeren, stenen etc. N.b in de winter gebruikt ik sneeuwballen. Werkt beter dan wc papier en is lekker fris. Proberen waard!
Ik vind het 'leave no trace-principe' prima en erger mij aan rotzooi dat op sommige plaatsen wordt achterlaten. Zo heb ik al twee keer wildgekampeerd in Wallonië in de buurt van een door veel rotsklimmers gebruikte rotswand.
Het was erg om vast te stellen hoeveel rotzooi daar lag: tientallen blikjes, talloze flesjes, papier, wegwerpbarbecues, ...

Het kan gelukkig anders, vorig jaar een (georganiseerde) kanotrip gemaakt in Noorwegen. Daar waren de regels heel duidelijk, buiten uitwerpselen op voldoende afstand van het water werd er niets achtergelaten, geen toiletpapier, geen etensresten, ...

Er zijn veel goede redenen om niets achter te laten. Sowieso laat men geen niet (of zeer traag afbreekbaar) spul achter en moet het voor zij die na jou komen even aangenaam zijn.

Maar ook het achterlaten van organisch afval is vaak geen goed idee. Niet alleen voor de geurhinder en de (water)vervuiling die het kan veroorzaken.

Klimaat: hooggebergte, in erg droge of koude gebieden, ... kan het erg lang duren voor ook organisch afval afbreekt. Daar dus beter niets achterlaten.

Hoeveelheid mensen: vele kleintjes maken een hoop. Dus waar veel mensen komen is het niets achterlaten de enige manier om er geen rotzooi van te maken.

Kwetsbaarheid van een gebied. Sommige gebieden kunnen veel minder aan. Wat organisch afval op een biotoop dat gedijt door het gebrek aan voedingsstoffen (b.v. heide) is geen goed idee.

Exoten: Sommige plantenresten en zaden (b.v. van fruit) kunnen het begin zijn van een invasie van exoten. Niet voor niets is men o.a. in Australië heel streng als het gaat om de invoering van (vers) fruit, plantendelen, ... en veel ander voedsel.

Ongedierte en gevaarlijke dieren: Voedselresten kunnen ongewenste dieren aantrekken.



Niettegenstaande al het bovenstaande is de stelling om nooit iets achter te laten toch te nuanceren. Op een rustig plekje in een niet beschermd bos in België zal ik wel eens een klokhuis durven wegwerpen. Geen van de bovenstaande problemen lijkt daar te spelen. Als ik ook maar enige reden heb om aan te nemen dat het wel een probleem zou kunnen vormen.

En het meenemen van een gewei vind ik ook niet noodzakelijk een probleem.

En of het plukken van bepaalde voedingswaren uit de natuur problematisch is hangt ook van veel factoren af.

Renaat
Terra schreef:
ma 01 jul, 2019 21:04
Wat betreft WC papier. Ik begraaf het niet maar steek het aan. Even wachten tot het veilig is opgebrand en dan de keutel bedekken met grond of voldoende bladeren, stenen etc.
Kan goed werken (dat aansteken), maar toch even opletten waar en wanneer. Het zou niet de eerste keer zijn dat een toerist een (bos)brand veroorzaakt door het in brand steken van toiletpapier.
Terra schreef:
ma 01 jul, 2019 21:04
Wat betreft WC papier. Ik begraaf het niet maar steek het aan.
Ik ben bang dat de kleine kans dat je dan een veel groter probleem veroorzaakt erger is dan het probleem van het papier.
Met dagen zoals we hier afgelopen week hadden, en nog steeds geen drup regen, worden natuurgebieden één groot vuurwerklont.

Qua afval dat ik vind bel ik overigens alleen de instanties als:
1 het afval meer dan ca. 1 m3 bedraagt (behalve de rotzooi langs de Maas in het voorjaar), of
2 de gezondheid bedreigt, of
3 het grondwater bedreigt, of
4 het voor mensen gevaarlijk is.

1: dat gebeurt me meerdere malen per jaar. Als ik andere hoeveelheden moet melden zoals vuilniszakken worden mijn fietstochten me te kort.
Afbeelding
2: vorig jaar een dood schaap in de berm in verregaande staat van ontbinding.
3: vorig jaar vijf brandstoftanks van bestelauto's bij elkaar gedumpt gevonden.
4: vorig jaar een paaltje behorend bij een gasleiding omvergereden gevonden met electriciteitsdraden er uit stekend. Vlakbij woonwijk.
Revanho schreef:
ma 01 jul, 2019 21:24
Niettegenstaande al het bovenstaande is de stelling om nooit iets achter te laten toch te nuanceren. Op een rustig plekje in een niet bos in België zal in wel eens een klokhuis durven wegwerpen.
Als de appeloogst groot is wordt er in fruitstreken vaak niet geplukt en blijven er vele miljoenen appels in de boomgaard liggen. Ik geneer me echt niet om er daar wat bij te gooien....
Ik verbrand wc papier alleen als de situatie en omgeving dit toelaat. Daarvoor moet je enige kennis hebben van natuur en van veilig stoken. Maar met gezond verstand kom je ook ver. Bij brandgevaar in welke vorm dan ook doe ik dit niet. Btw de billen afvegen met mos, dikke bladeren, stenen, dennenappels of dus sneeuwballen werkt ook prima. Alles beter dan tissues of gebruikt papier wat nog lang zichtbaar rondslingert in de natuur of waar dieren mee aan de haal gaan. Tissues routes kom ik al genoeg tegen..🧐
Er zijn mensen (hele volksstammen zelfs) die nooit begrepen hebben waarom wc papier gebruikt wordt na de stoelgang. Ook mos, dikke bladeren, stenen en dennenappels vallen onder dit principe.
Water is een prima oplossing... als je handen vies zijn, was je die toch ook met water? Waarom billen dan niet?

Valt wellicht ook wat op aan te merken, maar voldoet wel helemaal aan het Leave No Trace principe... :idea:
Edwin* schreef:
ma 01 jul, 2019 22:54
Valt wellicht ook wat op aan te merken, maar voldoet wel helemaal aan het Leave No Trace principe... :idea:
Dat hangt van de manier van handenwassen af. Voldoende ver van stilstaand of stromend water, zeker.

Met zeep in een riviertje, meertje, ... is het zeker geen variant op 'leave no trace'. Zeer zuiver water bevat vaak dieren die zeer gevoelig zijn voor enige vorm van vervuiling, ook van zeep.
ik vind het een heel mooi principe. het heeft me weer aan het denken gezet, terwijl ik toch al 'aan milieu doe'.

qua zeep: het haalt de oppervlaktespanning van water en bijvoorbeeld schaatsenrijders zakken dan door de waterspiegel heen.
Afbeelding
groet! hoogframe
WC- papier is gemaakt om in water snel uit elkaar te vallen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld vochtige doekjes. Het in brandsteken is een gevaarlijke bezigheid die behoorlijk overbodig is in vochtige klimaten. In droog klimaat kan je de boel natmaken mat wat water en er een laagje zand of bladeren overleggen, dan is het ook zo weg.
EnriceV schreef:
di 02 jul, 2019 13:48
WC- papier is gemaakt om in water snel uit elkaar te vallen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld vochtige doekjes. Het in brandsteken is een gevaarlijke bezigheid die behoorlijk overbodig is in vochtige klimaten. In droog klimaat kan je de boel natmaken mat wat water en er een laagje zand of bladeren overleggen, dan is het ook zo weg.
Je vergist je. In erg droge omstandigheden zal het vocht dusdanig snel verdampen dat het papier alsnog langdurig kan blijven liggen. In koude omstandigheden zal het vocht niet volstaan om er voor te zorgen dat het toiletpapier echt verdwijnt.

https://icelandmag.is/article/hikers-le ... ilet-paper

"It doesn‘t just disappear like that. Even if it gets wet, and then covered with snow, you still have remains a year later."
EnriceV schreef:
di 02 jul, 2019 13:48
In droog klimaat kan je de boel natmaken mat wat water .
Dus eerst boodschap nr. 2 en dan nr. 1.
In natuurgebieden doe ik dit overigens niet en in hooggebergte en erg koude omstandigheden of IJsland kom ik niet.
Dan is het wel de vraag wat er onder de natuur valt en wat niet. Het rare van Nederland is dat er wel erg eeinig eetbare zaken in de openbare ruimte staan. In Oost Europa is dat vaak heel anders en staan er o.a. notenbomen in het plaatselijk parkje, waar je gewoon van kunt gebruiken. In Nederland lijkt het vak wel ofwel een zwaar beschermd gebied ofwel een omgeving waar geen organisme lang wil leven. Dat heeft volgens mij ook te maken met onze opruimwoede. Niet dat ik een niet-opruimwoede altijd geweldig vind, maar voor de natuur is opruimen vaak nadelig, tenzij de natuur er zelf een enorme monocultuur van maakt, maar dat is meestal een reactie op een eerdere andere monocultuur.