Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hou je aan de Leave No Trace principes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hou je aan de Leave No Trace principes

Eten uit de natuur, het grote wildplukboek geschreven door Edwin Flores. Met recepten van Jonnie Boer.
3e druk 2013.
Valt best mee wat je in Nederland aan eetbaars vind in de natuur. Dat is zeer divers.
Als je een beetje oog ervoor hebt kom je van alles eetbaars tegen.
Begin ermee om een aantekenboekje mee te nemen en noteer wat je aan eetbaars tegen komt, de plek en het seizoen.

Wildplukken is ook geen stroperij mits je de goedkeuring hebt van de grondeigenaar en je de geplukte waar niet commercieel vermarkt. Voor een potje jam zal de boswachter geen boete uitschrijven. Pluk je 10 kilo zonder toestemming dan heb je een probleem. Volgens Artikel 314 van het Wetboek van strafrecht valt dit onder stroperij.

Ik ben nog nooit aangehouden voor de bosbessen of vlierbes die ik plukte. Of de wilde bramen en aardbeien. De jeneverbes of de daslook. Watermunt. Je betaald in een restaurant al snel € 2,20 voor een kopje muntthee.

Let wel op. In een gebied met vossen heb je kans op de vossenlintworm. In bosrijke gebieden heb je teken.
En zorg ervoor dat je niet achterna gezeten wordt door een wild zwijn met haar biggen. Of gebeten worden door een boerderijhond omdat je op weg was naar de boer om toestemming te vragen. Dan heb je nog de leverbot, een platworm die de lever aantast van schapen, koeien en andere zoogdieren en kan zich ook in het menselijk lichaam ontwikkelen en tast daar de lever aan.
Alle wildpluk verhitten tot boven de 60 graden om mogelijke wormen en eitjes te doden.
Kijk ook uit voor pesticiden en uitlaatgassen.
En dan heb je nog de giftige planten en paddenstoelen.
En kijk met het verhitten uit dat de boel niet in de fik gaat.

Toch een vraagje, ja, ik respecteer de natuur en ben er heel zuinig op, neem dat maar van mij aan, maar het gebruik van natuur is toch ook natuur? Of mis ik iets.
Senior2 schreef:
za 06 jul, 2019 22:24
En kijk met het verhitten uit dat de boel niet in de fik gaat.

Toch een vraagje, ja, ik respecteer de natuur en ben er heel zuinig op, neem dat maar van mij aan, maar het gebruik van natuur is toch ook natuur? Of mis ik iets.
Dat zeggen de Chinezen die zonder enig probleem de laatste neushoorn neerknallen ook. Ik zie hier wel eens luitjes in een plaatselijk bos met tassen paddenstoelen weglopen. Die zeggen vast ook dat er daar nog genoeg is, maar ze missen wel dat dat bos een van de laatste minuscule snippertjes biotoop is voor sommige soorten.
Leon schreef:
za 06 jul, 2019 22:56
Senior2 schreef:
za 06 jul, 2019 22:24
En kijk met het verhitten uit dat de boel niet in de fik gaat.

Toch een vraagje, ja, ik respecteer de natuur en ben er heel zuinig op, neem dat maar van mij aan, maar het gebruik van natuur is toch ook natuur? Of mis ik iets.
Dat zeggen de Chinezen die zonder enig probleem de laatste neushoorn neerknallen ook. Ik zie hier wel eens luitjes in een plaatselijk bos met tassen paddenstoelen weglopen. Die zeggen vast ook dat er daar nog genoeg is, maar ze missen wel dat dat bos een van de laatste minuscule snippertjes biotoop is voor sommige soorten.
Daarom begon ik ook met te zeggen dat ik de natuur respecteer en er heel zuinig op ben. Dat houd voor mij in dat wat ik acceptabel vind als gebruik van/in de natuur heel terughoudend en beperkt zal zijn en weloverwogen.
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 19:50
Allerlei 'dood' materiaal betekent voor bijvoorbeeld insecten leven.
Dat is een veel te eenvoudige stelling. Zo is een voedselarm grasland veel soortenrijker dan een voedselrijk grasland. En veel zeldzame soorten gedijen net goed in een voedselarm biotoop.

De natuur 'verrijken' met extra organisch afval niet wenselijk en in het beste geval onschadelijk.
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 19:50
Plukken van voedingswaren uit de natuur is in Nederland een misdrijf en staat gelijk aan stropen, zie https://www.ad.nl/binnenland/wie-bramen ... ~aa434671/ Je moet het ook niet willen omdat je dan met vossenlintworm besmet kunt raken.
Ook dat is complexer. De vosselintworm is een potentieel gevaar (kleine kans, mogelijk grote schade), maar het meeste besmettingen gebeurt bij jagers (al dan niet via hun eigen honden), verzorgers van wilde dieren in opvangcentra, .... Met koken of bakken kan men het gevaar volledig wegnemen. Met grondig spoelen kan het gevaar al erg verkleint worden.
En dat is iets dat men eigenlijk evengoed moet doen met producten uit eigen tuin als er vossen in de buurt leven.

https://www.vlaanderen.be/vlaamse-overh ... -vermijden

Ik kijk sowieso eerder naar de geest van de wet dan naar de letter. Dus ja, ik heb wel eens een (hooggroeiende) braampjes gegeten die in de Nederlandse natuur groeide. Ja, daarmee nam ik een heel klein risico. Maar ik vind niet dat ik enige schade berokkend heb.

De kans dat ik op een fietsvakantie wordt doodgereden door een auto is veel groter dan de kans dat ik besmet geraakt doordat ik wel eens wat bramen eet.

Maar ik krijg hier nogmaals de bevestiging dat (bijna alle) mensen slecht zijn in risico-inschatting.
Leon schreef:
za 06 jul, 2019 22:56
Dat zeggen de Chinezen die zonder enig probleem de laatste neushoorn neerknallen ook. Ik zie hier wel eens luitjes in een plaatselijk bos met tassen paddenstoelen weglopen. Die zeggen vast ook dat er daar nog genoeg is, maar ze missen wel dat dat bos een van de laatste minuscule snippertjes biotoop is voor sommige soorten.
Dus veel hangt van de context af. Ik zou niet snel paddenstoelen plukken in België of Nederland. Maar als iemand met kennis van zaken ver van alle bewoning in Noorwegen wat paddenstoelen plukt vind ik dat geen probleem.
Senior2 schreef:
za 06 jul, 2019 23:14
Leon schreef:
za 06 jul, 2019 22:56
Senior2 schreef:
za 06 jul, 2019 22:24
En kijk met het verhitten uit dat de boel niet in de fik gaat.

Toch een vraagje, ja, ik respecteer de natuur en ben er heel zuinig op, neem dat maar van mij aan, maar het gebruik van natuur is toch ook natuur? Of mis ik iets.
Dat zeggen de Chinezen die zonder enig probleem de laatste neushoorn neerknallen ook. Ik zie hier wel eens luitjes in een plaatselijk bos met tassen paddenstoelen weglopen. Die zeggen vast ook dat er daar nog genoeg is, maar ze missen wel dat dat bos een van de laatste minuscule snippertjes biotoop is voor sommige soorten.
Daarom begon ik ook met te zeggen dat ik de natuur respecteer en er heel zuinig op ben. Dat houd voor mij in dat wat ik acceptabel vind als gebruik van/in de natuur heel terughoudend en beperkt zal zijn en weloverwogen.
Touché.
Revanho schreef:
zo 07 jul, 2019 01:30
Maar als iemand met kennis van zaken ver van alle bewoning in Noorwegen wat paddenstoelen plukt vind ik dat geen probleem.
Precies. Het bos dat ik bedoel is plaatselijk zo smal dat je de andere kant al ziet voordat je er aan de ene kant in bent; 50 meter...

BTW: In Vlaanderen noemt men natuurgebieden kennelijk natuurPUNT, kun je nagaan hoe klein die gebieden zijn. :D