Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugreis Venetie - België/ problemen flixbus - alternatieven? - Forum Wereldfietser

Terugreis Venetie - België/ problemen flixbus - alternatieven?

Hallo!

Al veel gelezen op dit forum, en nu we in de problemen zitten tich even een berichtje. Moest dit hier niet passen, verwijder gerust.

Nu onze fietsreis munchen - venetie er bijna opzit (zalige route!) kregen wij zonet het bericht dat onze fietsen niet op de flixbus kunnen, ondanks dat we dit in april boekten (en betaalden). een telefoontje met de klantendienst was weinig hoopgevend. De persoon zei letterlijk dat we het zelf moesten uitzoeken ..

Mijn vraag aan jullie, kenners van het vak:
Welke manieren zijn er om nog thuis te geraken? Bus? Trein? Hoe gaan we de zoektocht aan om iets te boeken?

Zijn er manieren om (nu nog) met trein van venetie tot belgie te geraken op/ rond 6 augustus? Bij welke maatschappijen kan een fiets mee ?(niet gedemonteerd/ in zak)

Ik ben er zeker van dat er hier massa’s te vinden is op het forum, maar we hebben niet altijd Wifi..

Erg bedankt voor de hulp alvast!
Vele groeten, lise
Vervelend van Flixbus. Het wordt er niet beter op de laatste tijd. Deel je ervaring vooral in het betreffende draadje: viewtopic.php?f=28&t=28064.

Wat betreft je vraag: Ik heb onvoldoende kennis van treinreizen in het buitenland om je gericht te kunnen helpen. Maar voila, hierbij twee algemene tips:

Tip 1: Je bent niet van wifi afhankelijk om online te zijn. In heel de EU gelden dezelfde data roamingtarieven. En kom je toch data te kort, dan kun je bij je provider relatief goedkoop een paar honderd mb bijkopen.

Tip 2: Neem contact op met de Treinreiswinkel: https://www.treinreiswinkel.nl/. Zij zijn deskundig met het zoeken van goede treinverbindingen voor passagiers met fietsen. Het kost wat, maar dan is het ook goed geregeld.
Flixbus is toch echt verplicht om in de door jullie aangeschafte reis te voorzien.
Ik zou Flixbus niet opgeven, de chauffeur beslist autonoom of hij fietsen meeneemt in de bagageruimte. Kan wat discussie vergen en desnoods maak je de fietsen kleiner (wielen, zadel, stuur). Voor de 6de zijn er nog tickets te koop naar München, dat betekent alvast dat die bussen (voorlopig) niet vol zitten.
CarlW schreef:
vr 02 aug, 2019 16:06
Ik zou Flixbus niet opgeven, de chauffeur beslist autonoom of hij fietsen meeneemt in de bagageruimte. Kan wat discussie vergen en desnoods maak je de fietsen kleiner (wielen, zadel, stuur). Voor de 6de zijn er nog tickets te koop naar München, dat betekent alvast dat die bussen (voorlopig) niet vol zitten.
Het zou kunnen dat uit de planning is gebleken dat er dan geen bus met fietsenrek rijdt. De tip van CarlW om de fietsen dan compact te verpakken en wel een poging te wagen is dan een goede. Ook in Spaanse langeafstandsbussen van Alsa mag je met een compact pakket mee. Voorwaarde daar is dat beide wielen er af zijn (misschien ook de rekjes) en dat je er folie of een tas omheen doet. Het is even werk, maar het vervoert wel makkelijk in zowel bus als trein.

Uiteraard kun je ook nog altijd de milieuonvriendelijke optie overwegen: terug vliegen.
wat een ontzettende eikels bij Flixbus. Vervelende is dat hun diensten worden uitgevoerd door verschillenden busmaatschappijen. Je kunt boeken wat je wenst, maar als een van die uitvoerders niet kan leveren houdt het op

Ga zo snel mogelijk naar een groter treinstation en informeer daar naar de mogelijkheden van Venetië naar Keulen. Vanaf Keulen kun je met regionale treinen via Aken naar België.
Claim vervolgens alle kosten bij Flixbus.
Is er al een belangenorganisatie Flixbusslachtoffers?
Beste Lisa,
Hebben jullie een reisverzekering?
Ik weet niet hoe dit zit met Belgische verzekeringen, maar jullie zijn geheel buiten jullie schuld gestrand. Je zou een beroep kunnen doen op de alarmcentrale van de verzekering.
Zij hebben ook de juristen om de veroorzaker van het probleem aan te pakken.
Je kunt met de trein van Venetië naar München. Van daar met de nachttrein naar Keulen. Daarna regionale trein naar Aken en naar keuze met kleine treintjes de grens over of even fietsen naar Welkenraedt en dan met de NMBS verder.
Boeken van Venetië tot Keulen kan via de site van de Oostenrijkse spoorwegen, dus ook online. Ben je op dit moment nog in Oostenrijk dan kun je ook gewoon een station binnenstappen en aan het loket vragen.
Klein inpakken in een doos, vroeg zijn en vriendelijk blijven naar de chauffeur.

Meermalen op die manier gelukt terwijl de website en e-mails naar Flixbus NEE verkochten.

Nadeel is wel dat je in de wij-vorm spreekt, dat zouden minstens twee fietsen zijn of 1 tandem ;)

Anders Soetens fietstransport wellicht?
Jurr schreef:
vr 02 aug, 2019 19:44
Klein inpakken in een doos, vroeg zijn en vriendelijk blijven naar de chauffeur.

Meermalen op die manier gelukt terwijl de website en e-mails naar Flixbus NEE verkochten.
Waarom al die kruiperigheid en geslijm, terwijl Flixbus je gewoon een kaartje voor je fiets in die bus heeft verkocht?
bert sitters schreef:
vr 02 aug, 2019 19:52

Waarom al die kruiperigheid en geslijm, terwijl Flixbus je gewoon een kaartje voor je fiets in die bus heeft verkocht?
In mijn geval was dat niet zo. De website zei dat het niet kon, en heb het met het aanmelden van bagage gewoon geprobeerd. Dat dat een doos was waar toevallig een fiets in zat heb ik de chauffeur ter plaatse pas verteld.
bert sitters schreef:
vr 02 aug, 2019 18:45
wat een ontzettende eikels bij Flixbus. Vervelende is dat hun diensten worden uitgevoerd door verschillenden busmaatschappijen. Je kunt boeken wat je wenst, maar als een van die uitvoerders niet kan leveren houdt het op
...
Claim vervolgens alle kosten bij Flixbus.
Is er al een belangenorganisatie Flixbusslachtoffers?
[edit: alinea aangepast]
Eens met de strekking, maar het mag wat mij betreft ook wat rustiger verwoord.

Zelf zou ik ondanks de ellendige berichten over Flixbus deze maatschappij gewoon (blijven) gebruiken. Al was het maar om zelf nogmaals te ervaren hoe ze het doen. Maar dan wel op de heenreis (en dan terugfietsen); dat scheelt stress.
Willem, het is zo, zoals het is. Je koopt een fietskaartje voor een bepaalde bus terug en vervolgens krijg je het onderweg het bericht: " Gaat niet door en zoek zelf maar uit hoe je terug komt." Daar passen geen lieve woorden en goedpraterij bij.
Overigens heb ik ook kritiek geuit op bepaalde treinverbindingen, zoals het beperkingen van fietsvervoer in diverse TGV-lijnen.
Zoiets maakten we 16 jaar terug al mee met de fietsbus van wat toen nog OAD/Cycletours was. De bus waarmee we in oktober terug zouden keren vanuit Zuid-Frankrijk, werd enkele weken voor vertrek geannuleerd omdat er weinig boekingen waren. Gelukkig waren we nog niet vertrokken, woonden we op loopafstand van de pas gestarte Treinreiswinkel en kon je toen nog een tweepersoons couchette met fietsplekken krijgen in de nachttrein van Avignon naar Lille. (Enkele jaren later werd deze service de nek omgedraaid door Socrates, de boekingssoftware van de SNCF, zie hier hoe medewerkers van de Treinreiswinkel er de weg in kwijt raakten. Inmiddels is deze nachttrein ook al ter ziele).

Zo werd de terugreis veel comfortabeler dan de nachtbus op de heenreis (die reed nog wel). Sindsdien hadden we het wel gehad met de fietsbus. Niet in het minst omdat we de leeftijd bereikt hadden waarop je na een doorwaakte nacht niet meer fris en vrolijk op je fiets stapt. Helaas is er inmiddels geen fatsoenlijk fietsvervoer meer naar Zuidoost-Frankrijk, als je zelf geen auto hebt en ook niet drie dagen lang in boemeltreinen door wilt brengen. Jammer, want in de lente en de herfst is het een mooi gebied om te fietsen.

Vanuit Italië (Süd Tirol) kun je nog wel met een boemeltrein over de Brennerpas naar Innsbruck, waarvandaan een nachttrein naar Düsseldorf rijdt. Vanuit Venetië boemel je dan eerst naar Verona, van Verona naar Bolzano en dan verder naar Innsbrück.
Ik weet niet of je weer terug moet naar München maar indien rechtstreeks naar huis dan is reizen via Basel SBB vanaf Venezia Mestre misschien een optie. Zoals eerder al geopperd, neem even contact op met de treinreiswinkel, die kunnen en weten veel meer dan wij hier.
Rot probleem, ook wel eens gehad, de chauffeur zijn bus was kapot gegaan en in plaats daarvan had hij een standaard dubbeldekker mee gekregen waar geen rek op kon. Hij bood aan het te in het bagageruim te proberen maar even grof nameten liet zien dat het niet ging lukken. Via het servicepunt ter plekke een vervangende bus geboekt enkele uren later.

Als Flixbus ter plaatse een servicepunt heeft dan zou ik daar met het verhaal naar toe gaan, online zie ik op dit moment geen mogelijkheden vanuit Venetië en Verona, wel vanuit München, Milaan en Innsbruck.

Ben je op het busstation geweest? Reden er wel bussen met fietsdragers?
Een mogelijkheid is om zelf met Flixbus terug te gaan, de tickets heb je immers al, en dan Soetens het fietstransport te laten regelen. https://fiets-vervoer.nl/overige-bestemmingen/
Je fiets komt dan later thuis aan. Soetens heeft het erg druk momenteel, ik heb er geen ervaring mee hoe snel dit gaat.
Een andere mogelijkheid is deze fietsbus naar München http://www.walkandbike.info/bike-shuttle/ en dan met de trein, of een Flixbus die wel fietsen meeneemt, naar België.
Succes!
Dag iedereen,
Erg bedankt voor de vele input. Op dit moment nog geen terugreis naar huis, we zoeken het verder uit.
Ik koppel hier terug als we meer weten.