Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte vouwfiets voor in de stad en 16km ritjes gezocht - Forum Wereldfietser

Geschikte vouwfiets voor in de stad en 16km ritjes gezocht

Ik ben op zoek naar een geschikte vouwfiets voor gebruik in de stad. Die mag niet te duur zijn, vanwege kans op diefstal (ik woon in Groningen). Ik wil er ook regelmatig 2x 16 kilometer naar/vanaf Zuidlaren op kunnen fietsen (mijn ouders wonen daar).

Dit om mijn veel duurdere reisfiets qua slijtage te sparen ;)
Die gebruik ik eigenlijk alleen/vooral in de zomervakantie en ik ben nogal geschrokken van de opknapkosten de laatste keer.

Nu ben ik er al wel uit dat ik dezelfde voordelen wil als met mijn reisfiets. Ik wil het achterwiel zonder meer uit de fiets kunnen tillen, zoals ik dat met mijn Santos al zo vaak gedaan heb en niet allerlei gedoe hebben dat ik met mijn huidige fiets met terugtrap rem wel heb.

Maar ik ben aan het twijfelen welke de beste keuze is voor weinig geld, want er is keuze uit deze:
https://www.matrabike.nl/product/5070/s ... old-6v-alu
en een wat ander model van het zelfde merk met dezelfde derailleur, met een frame gemaakt van Hi-Tensile staal.

Volgens deze test van ANWB uit 2015 scoort Stokvis redelijk tot slecht (er wordt vooral genoemd dat ze te laag zijn):
https://www.anwb.nl/fiets/test/budgetvouwfietsen-2015
Maar daar staat de Stokvis Quickfold niet bij en dat is toch wel een heel ander model.

Verder twijfel ik over deze (is wel een slag duurder):
https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/buz ... fiets.html

Ik kom er niet echt uit. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere fietsers.
Als ik dit beter op een ander forum kan vragen, graag even een verwijzing geven, dan vraag ik daar verder.
Ik heb een aantal jaar geleden zo'n Stokvis vouwfiets aangeschaft omdat ik toen in vaak in Düsseldorf moest zijn en met dat fietsje makkelijk de trein in en uit kon en de stad door. Fiets is inderdaad te laag, heb ik opgelost met een langere zadelpen van een ander merk, werkt prima. Frame scheurde bij mij met de originele zadelpen uit thv de strop, is door de dealer in De Bilt "opgelost" door het geheel terug te buigen en te checken of er andere scheuren waren (niet gevonden).

Voor korte afstanden in de stad (~5 - hooguit 10 km oid) is hij ok (waar voor je geld =fiets is relatief goedkoop), voor langere ritten zou ik een andere kopen...
Voor dat soort budgetten zou ik kijken naar tweedehands. Zoek bijvoorbeeld eens de Dahon Boardwalk daar heb ik jaren mee gefietst.
Ik gebruik nu een kleine 2 jaar naar volle tevredenheid een Tern Link B7. Wel weer een segment hoger dus misschien ook iets om tweedehands naar uit te kijken. Hij lijkt erg op deze...
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Dahon en Tern is familie

Kijk vooral goed naar de sluitingen en vouw de fiets in de winkel eens in en uit elkaar. Dat moet lekker makkelijk gaan en degelijk zijn. Bij de mijne doe ik dat fluitend binnen een minuut (misschien 30 sec), maar ik heb weleens modellen gezien (ik meen Popal) waarbij dat met een soort vleugelmoer-achtig systeem gaat. Dat lijkt me lastig op een winderig en druk station of perron.

Ook dit wil je niet....(kwestie van kwaliteit)
https://www.youtube.com/watch?v=jmWgKVGEuX8
Ik gebruik al jaren (met volle tevredenheid) een tweedehands dahon. Mijn eerste (nieuwe) Dahon is na 3 jaar gebruik op de vismarkt in Groningen gestolen...Ik heb dus nu een tweedehandse via marktplaats gekocht en die gebruik ik al meerdere jaren Ik heb er een met naafversnelling, heeft bijna geen onderhoud, schakelt altijd en fietst heerlijk. Ik fiets er ook wel eens mee van leek naar Groningen zon 17 km gaat ook goed.
Bel schreef:
do 22 aug, 2019 22:39
Dahon en Tern is familie
Met dien verstande dat de eigenaren familie zijn: vader (Da(vid)Hon) en moeder en zoon (bij Tern). Ze zijn ± 8 jaar geleden uit elkaar gegaan vanwege het totaal ontbreken van kwaliteitszorg bij Dahon. Dat heeft mijn zoon met zijn gezicht en gebit moeten betalen. Blijf daar dus weg. Er zijn velen die soortgelijke ervaringen hebben met het Dahon-spul.
Bedankt voor alle reacties tot zover.

Ik zie diverse Dahon Boardwalk fietsen op Marktplaats staan. Ik dacht daarnet nog dat het kiezen gaat worden tussen dat en de Buzbike van de ANWB.
sjefke schreef:
do 22 aug, 2019 23:42
Met dien verstande dat de eigenaren familie zijn: vader (Da(vid)Hon) en moeder en zoon (bij Tern). Ze zijn ± 8 jaar geleden uit elkaar gegaan vanwege het totaal ontbreken van kwaliteitszorg bij Dahon. Dat heeft mijn zoon met zijn gezicht en gebit moeten betalen. Blijf daar dus weg. Er zijn velen die soortgelijke ervaringen hebben met het Dahon-spul.
Hoe heeft dat ongeluk met je zoon plaatsgevonden dan? Was dat vanwege een mankement aan de fiets?

Ik lees elders op internet dat het met materiaalbreuk te maken kan hebben:
https://forum.fietsersbond.nl/t/aanscha ... iets/941/5

Hm, is dit dan misschien iets:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... babe740c1b
Ik heb de tips op dit forum ter harte genomen en vandaag in Den Haag een tweedehands, maar zo goed als nieuwe Tern Link B7 vouwfiets gekocht.

Ik had er meteen profijt van toen ik er mee naar mijn zus in Den Haag fietste en onderweg in de trein terug naar Groningen :)
ivokremer schreef:
vr 23 aug, 2019 06:54
Hoe heeft dat ongeluk met je zoon plaatsgevonden dan? Was dat vanwege een mankement aan de fiets?
Sorry, dat ik je vraag gemist heb. De vork van de Dahon Cadenza 8 is plots afgebroken, net boven het onderste balhoofdlager. Dat is een kwestie van splitsecond. Na onderhandeling heeft in opdracht van beide partijen onderzoek door TNO plaatsgevonden. Conclusie: "vermoeiingsbreuk", in spreektaal metaalmoeheid en dat na 3 jaar.
Nu 8 jaar geleden, maar financieel gaat dat nog jaren lopen. Gezicht en gebit zijn niet nieuw te maken.
Ook bleek uit het onderzoek dat het gebruikte aluminium zo zacht is, dat de gemeten waarde niet eens in de daarvoor geldende tabel staat. Peperkoek dus.
Ik met mijn 1,90 meter enruim 90 kilo op een Batavus Vice Versa (geen versnellingen, een blauwe Knaus editie) gereden. Superding, niet kapot te krijgen en trapt dankzij de dunne bandjes heel erg licht (=heel snel). Ook prima op te vouwen. Na ca 8 jaar intensief gebruikt verkocht en vervangen door een Brompton. Voordeel is dat alles makkelijk te vervangen/ af te stellen is.

Succes met je keuze!
Matrabikes heeft aardige prijzen, maar de kwaliteit is laag. Ik heb ooit een ATB van Matra gehad, en hij was goedkoop...maar ook na nog niet eens drie jaar helemaal op gefietst, alle slijtage onderdelen begaven het. Beter ergens anders shoppen...
Ik zal MATRABIKE te allen tijde vermijden. Ooit een transportfiets van ze gehad. Deugde allemaal voor geen pepernoot en sleet als een malle. Paar maanden na aankoop op een avond slordig achtergelaten op een CS (alleen op ringslot) voor een nachtje "kamperen"... volgende dag bij terugkomst gestolen. Was er totaal niet rouwig om, nu zit namelijk de dief met dat ellendige krak.
Ik vind het toch wel opvallend om te lezen dat goedkope fietsen van een paar honderd euro zo snel slijten tegenwoordig.

Ik heb begin 2008 een simpele vouwfiets (met relatief grote wielen) voor 150 euro gekocht en daarvan alleen vrij snel het crankstel, de pedalen en de standaard laten vervangen door betere onderdelen, maar daarna heb ik daar 10 jaar zonder problemen mee gereden.

Een van de voornaamste redenen dat ik hem wil vervangen is omdat ik het zat ben om naar de fietsenmaker te moeten gaan als de ketting er af vliegt. Dat is me met mijn Tern ook al een keer overkomen op de dag van aankoop, maar mijn Tern heeft een derailleur, dus als daar de ketting af gaat hoef ik alleen maar de derailleur een stukje naar voren te duwen en ik leg de ketting zo weer om het voorblad heen.

Een tweede belangrijke reden is dat de oude vouwfiets vanwege roest niet langer vouwbaar is en ik het vouwscharnier ook niet meer durf te belasten.

Maar puur rijtechnisch zou hij nog wel een paar jaar mee kunnen en dat vind ik nogal wat voor zo'n goedkope fiets.