Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisblog maken: welke zijn de mogelijkheden? - Forum Wereldfietser

Reisblog maken: welke zijn de mogelijkheden?

Ik zie hier regelmatig prachtige blogs passeren en merk dat ik steeds meer zin krijg om zelf ook een blog te beginnen.

Wat ik er graag mee wil doen is in de eerste plaats foto’s van reizen op een overzichtelijke manier bundelen/bewaren en zo dat ik die kan delen met vrienden en kennissen. Teksten toevoegen is natuurlijk ook een must evenals de mogelijkheid om onderweg via gsm of ipad aan de blog te werken. Als het kan wil ik ook wel graag de layout personaliseren, voor zover het niet te ingewikkeld is. Het lijkt me ook handig als de inhoud van zo’n blog kan geëxporteerd worden naar bvb een harde schijf. Geen idee of dat kan. En ik wil liefst niet dat anderen aan de haal gaan met mijn foto's.

Ooit ben ik een blog begonnen met blogspot. Ik vond echter de mogelijkheden eerder beperkt en had last met de logica van de applicatie. Maar dat ligt misschien gewoon aan mijn eigen interne logica ;-). Ik heb niet zo'n goede relatie met 'programmeertalen', krijg vaak een punthoofd van zoveel verschillende apps, maar af en toe vind ik een programma erg gebruiksvriendelijk. Zo ontdekte ik onlangs dat het werken met Lightroom mij erg goed ligt.

Welke mogelijkheden zijn er om als amateur een blog te maken? En welke zouden jullie me aanraden?
Wordpress op een eigen domein is denk ik het meest flexibel. Je registreert een domeinnaam en koopt een hostingpakket, bijvoorbeeld bij Yourhosting, en dan kun je het hele Wordpress-pakket downloaden en installeren en dan een van de duizenden layouts uitkiezen. Vanuit Lightroom kun je je foto's uiteraard exporteren. Ook op reis kun je je blog bijwerken.
Zo heb ik het gedaan en dat bevalt me al jaren prima. Maar anderen zullen weer andere voorkeuren hebben, de mogelijkheden zijn eindeloos, ook gratis, maar dan zit je vaak met reclame en ander gedoe. Beter een paar tientjes per jaar investeren.
Ik sluit me aan bij Peter. Ik doe het ook via Wordpress. Ondanks dat ik ieder jaar weer mag bedenken hoe het ook al weer ging met nieuwe dingen aanmaken :wink: Ik gebruik trouwens de gratis variant.
Je zou via <naam>.wordpress.com iets kunnen regelen. Kun je eerst proberen met de gratis versie, en als dat bevalt naar de betaalde overgaan. Voordeel boven zelf hosten is dat je geen gedoe hebt met upgraden en installeren en dergelijke van security features.
Nadeel is dat je een website hebt van de vorm nicoleopreis.wordpress.com ipv met een eigendomein nicoleopreis.nl. En een eigen domein kan je ook gebruiken voor mail: zo kan je mail ontvangen op een adres wat onafhankelijk is van je internetprovider (ziggo, kpn oid) en niet gelezen wordt door gmail.

Inderdaad, keuze genoeg.
Dank voor de reacties. Wordpress is blijkbaar OK zo te lezen.

@wim59: wat het voordeel is om je mail via die 'host' te kunnen ontvangen ontgaat me. Zijn er nog andere voordelen aan een betaalde versie? Als ik op Wordpress zoek, word ik voor hosting en domeinnaam doorverwezen naar Bluehost en dat is betalend. Ik heb daar trouwens via een chat uitleg gevraagd over de verschillen tussen de betalende versies en ik verstond geen jota van de antwoorden. Allemaal technische termen die ik niet ken...

En stel dat ik met de gratis versie en een wordpress naam begin, kan ik dan later nog makkelijk overgaan naar een andere (betalende) domeinnaam?
Als je een eigen domein neemt dan krijg je iets van de vorm van www.nicole.nl.
Je kunt dan email adressen aanmaken van de vorm fiets@nicole.nl voor al je fiets vrienden.

Dat heeft voordelen boven bv een adres van ziggo: zodra je weggaat bij ziggo ben je nicole@ziggo.nl kwijt.
Dat kun je natuurlijk vervelend vinden of er niets om geven.

Maar nu naar wordpress.
Meestal is het verschil tussen betaald en gratis de som van een aantal kleine en minder kleine zaken. Maximale hoeveelheid schijfruimte en advertenties bv. Als jij met Lightroom werkt wil je vast veel mooie fotos plaatsen, en dat kost ruimte.

Lastige is dat er vele aanbieders zijn, zowel in Nederland als het buitenland. En weinig mensen kennen ze allemaal.

Als ik dan een advies mag geven:
1) maak bij wordpress,com een gratis account aan.
2) speel daar lekker een beetje mee zolang je thuis bent
3) neem dan afhankelijk van je ervaring een betaalde versie, blijf bij de gratis versie of post hier je problemen(wensen).
Hoihoi,

Zelf ben ik enorme fan van Weebly. Héél erg veel gratis mogelijkheden (mits een beetje reclame onderaan en je adres is dan ook Nicole.weebly.com ). Een aantal mogelijkheden vereisen wat opzoekwerk om toe te voegen (mensen laten inschrijven om automatisch updates te krijgen van je blog), maar die uitleg is meestal vlot te vinden.

Hoe gebruiksvriendelijk hij is op smartphone weet ik niet goed, maar op pc vind ik hem héél erg gebruiksvriendelijk en raad ik het aan iedereen aan, jong en oud, leek of niet.

Succes met de zoektocht! :)

Groetjes,
Kikitjah
nicolevelo schreef:
zo 25 aug, 2019 09:29
En stel dat ik met de gratis versie en een wordpress naam begin, kan ik dan later nog makkelijk overgaan naar een andere (betalende) domeinnaam?
Met overgaan van iets gratis naar betalend helpen ze heel graag. :D

De vele mogelijkheeen van Wordpress vind ik zelf het grootste nadeel ervan.
Hallo Nicole,

Ook ik maak mijn websites met Wordpress na jarenlang Joomla gebruikt te hebben. Die laatste zie je steeds minder en Wordpress vind ik best gebruiksvriendelijk.

Beveilig 'm wel goed, want z'n populariteit maakt 'm aantrekkelijk voor hackers.

Je kunt je site eigenlijk bijna helemaal gratis opzetten, veel plugins kosten je niks.

Alleen hosting en domeinnaam kosten je een paar tientjes per jaar.

Het is leuk om je verhalen en foto's te delen (tenminste dat vind ik), maar het kost soms ook wat tijd.

Probeer anders eerst de gratis versie bij Wordpress zelf, zoals al voorgesteld is, dan kun je er een beetje bekend mee worden.

Succes!
wim59 schreef:
zo 25 aug, 2019 10:36
Als je een eigen domein neemt dan krijg je iets van de vorm van www.nicole.nl.
Je kunt dan email adressen aanmaken van de vorm fiets@nicole.nl voor al je fiets vrienden.

Dat heeft voordelen boven bv een adres van ziggo: zodra je weggaat bij ziggo ben je nicole@ziggo.nl kwijt.
Dat kun je natuurlijk vervelend vinden of er niets om geven.

Maar nu naar wordpress.
Meestal is het verschil tussen betaald en gratis de som van een aantal kleine en minder kleine zaken. Maximale hoeveelheid schijfruimte en advertenties bv. Als jij met Lightroom werkt wil je vast veel mooie fotos plaatsen, en dat kost ruimte.

Lastige is dat er vele aanbieders zijn, zowel in Nederland als het buitenland. En weinig mensen kennen ze allemaal.

Als ik dan een advies mag geven:
1) maak bij wordpress,com een gratis account aan.
2) speel daar lekker een beetje mee zolang je thuis bent
3) neem dan afhankelijk van je ervaring een betaalde versie, blijf bij de gratis versie of post hier je problemen(wensen).
Dat is helder uitgelegd Wim. Dank.

Ik ga er aan beginnen, met de gratis Wordpress versie.
Mooi zeg, wat je met Wordpress allemaal kan doen. Ik ben aangenaam verrast hoeveel mogelijkheden er zijn en dat het niet eens zo moeilijk is om met dit programma aan de slag te gaan.

Tot nu toe is alleen de samenwerking met Lightroom wat lastig omdat de kleuren van mijn foto's veranderen als ik ze rechtstreeks van Lightroom naar Wordpress importeer. De kleuren worden echter wel behouden als ik de foto's eerst per mail vanuit Lightroom naar mezelf verstuur en dan die versies in Wordpress gebruik. Vind ik wel omslachtig. Is er iemand die weet hoe het eenvoudiger kan vanuit Lightroom?
nicolevelo schreef:
di 27 aug, 2019 19:35
Tot nu toe is alleen de samenwerking met Lightroom wat lastig omdat de kleuren van mijn foto's veranderen als ik ze rechtstreeks van Lightroom naar Wordpress importeer. De kleuren worden echter wel behouden als ik de foto's eerst per mail vanuit Lightroom naar mezelf verstuur en dan die versies in Wordpress gebruik. Vind ik wel omslachtig. Is er iemand die weet hoe het eenvoudiger kan vanuit Lightroom?
Ik vermoed dat er ergens in Lightroom een kleurruimteinstelling verkeerd staat. Ik neem aan dat alle kleurruimtes voor te exporteren fotos op sRGB moeten staan.
Ik heb zelf sinds kort Polarsteps in gebruik. Ook leuk. Kan op een kaart laten zien waar je allemaal bent geweest en na afloop bestel je een fotoboek ervan als fysiek aandenken. En is gelijk al klaar want je hebt het bijgehouden terwijl je reist.

Zie http://whereis.coen.at voor mijn polarsteps (weliswaar camperreis, niet fietsen)

Nadeel is dat je vrijwel geen aanpasmogelijkheden of controle hebt over het uiterlijk of werking van je blog. Maar supersimpel is het wel.
cdj schreef:
wo 28 aug, 2019 12:44
Polarsteps
Ik vind als argeloze lezer, die sinds 1995 op internet rondneust, die Polarsteps websites begin nog eind hebben. Ik heb er wel eens in het wilde weg in rondgeklikt maar had niet de indruk dat ik iets anders kon doen dat dat. Dan maar wegwezen.
Ik vind Polarsteps ook niet geweldig qua layout. Als je het principe van navigeren via de fotootjes op de kaart doorhebt werkt het goed, maar het voelt allemaal wat onhandig. Maar dat is ook gewoon gewenning. Het blog is in feite 1 grote pagina, dus als je gewend bent een pagina te lezen, en dan door de klikken naar een volgende pagina is het heel vreemd. Kan me wel voorstellen dat het voor de maker erg prettig werkt, als je onderweg bent met alleen een telefoon!
Hmm grappig hoe dat ervaren wordt. het blog is eigenlijk aan de linkerkant, waar je kan scrollen, als 1 lange pagina (soort facebook muur) en aan de rechterkant beweegt de kaart dan mooi mee met je lezen. Dat is het idee. En je kan ook inzoomen op de kaart en op een bolletje klikken om direct daar naartoe te springen in het verhaal.

Vond het juist een fijne manier van weergeven; je kan de reis letterlijk zien en volgen op een kaart, waardoor je bewustwording krijgt van waar de reiziger is. Maakt het erg visueel. Daarnaast staat dan de tekst en foto's die bij die stap in de reis horen.
cdj schreef:
wo 28 aug, 2019 14:11
Vond het juist een fijne manier van weergeven; je kan de reis letterlijk zien en volgen op een kaart, waardoor je bewustwording krijgt van waar de reiziger is. Maakt het erg visueel. Daarnaast staat dan de tekst en foto's die bij die stap in de reis horen.
Mensen zijn gewoontedieren...we zijn gewend aan een boek-achtige opzet in veel dingen. Polarsteps wordt leuker naarmate je meer blogs leest die ermee gemaakt zijn is mijn eigen ervaring. Eerst vond ik het niets, nu ben ik al positiever...misschien snap ik over een jaar niet meer waarom je het anders zou doen :P
captain_fabulous schreef:
wo 28 aug, 2019 14:58
cdj schreef:
wo 28 aug, 2019 14:11
Vond het juist een fijne manier van weergeven; je kan de reis letterlijk zien en volgen op een kaart, waardoor je bewustwording krijgt van waar de reiziger is. Maakt het erg visueel. Daarnaast staat dan de tekst en foto's die bij die stap in de reis horen.
Mensen zijn gewoontedieren...we zijn gewend aan een boek-achtige opzet in veel dingen. Polarsteps wordt leuker naarmate je meer blogs leest die ermee gemaakt zijn is mijn eigen ervaring. Eerst vond ik het niets, nu ben ik al positiever...misschien snap ik over een jaar niet meer waarom je het anders zou doen :P
Voor zover ik polarsteps ken (heb enkele zulke blogs gevolgd) is het een erg dynamisch platform, waarin je op een leuke en visuele manier je reis kan in tekst en beeld brengen. Zelf zoek ik een blog waarin ik ook foto's kan archiveren en bundelen op een statische manier. Ik heb nu Wordpress ontdekt en vind dit al erg lijken op wat ik zoek.
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 22:02
nicolevelo schreef:
di 27 aug, 2019 19:35
Tot nu toe is alleen de samenwerking met Lightroom wat lastig omdat de kleuren van mijn foto's veranderen als ik ze rechtstreeks van Lightroom naar Wordpress importeer. De kleuren worden echter wel behouden als ik de foto's eerst per mail vanuit Lightroom naar mezelf verstuur en dan die versies in Wordpress gebruik. Vind ik wel omslachtig. Is er iemand die weet hoe het eenvoudiger kan vanuit Lightroom?
Ik vermoed dat er ergens in Lightroom een kleurruimteinstelling verkeerd staat. Ik neem aan dat alle kleurruimtes voor te exporteren fotos op sRGB moeten staan.
Inderdaad Leon, dat is de reden. De kleurenweergave is dus al opgelost. Nu nog aan het zoeken wat de juiste verkleining is van de foto's om ze in Wordpress te voegen. Ik vind die parameters (dpi, px, etc...) complex om te begrijpen maar denk dat ik een min of meer goede instelling heb gevonden. De foto's die ik importeer in Wordpress hebben nu een grootte van ca 200 kb. Tips van kenners zijn uiteraard welkom!
wim59 schreef:
zo 25 aug, 2019 10:36
Als ik dan een advies mag geven:
1) maak bij wordpress,com een gratis account aan.
2) speel daar lekker een beetje mee zolang je thuis bent
3) neem dan afhankelijk van je ervaring een betaalde versie, blijf bij de gratis versie of post hier je problemen(wensen).
Ondertussen al lekker gespeeld met de gratis account. Ik vind het behoorlijk duidelijk allemaal en mijn nieuwe blog ziet er al best mooi uit. Wel is het een gedoe om foto's van Lightroom naar WP te transfereren. Ik zag dat er een plugin bestaat "LR/WP sync" die dat heel eenvoudig maakt, je kan er met één klik zelfs een hele fotogalerij mee synchroniseren. Jammer genoeg werkt deze plugin alleen met een businessabonnement op WP. Bestaat er een alternatief die werkt met de gratis versie?