Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schimmel preventie en verhelping - Forum Wereldfietser

Schimmel preventie en verhelping

Hallo,

Ik heb een trekkingfiets die helaas niet binnen kan staan.
Met het recente hondenweer, nemen de leren handlebars en mijn leren zadel veel vocht op.
Het zadel heb ik al behandeld met leercreme ( voorlopig neutrale schoenenpoets), maar de handlebars nog niet, en daar begint al een uitslag op te komen.

Hoe en met welke producten behandelen jullie leren onderdelen?

Mvg,
Wat bedoel je met niet binnen staan? Staat de fiets buiten in de regen? Dat is op lange termijn vrij hopeloos voor leer. Ik neem aan dat je op zijn minst zadel en handvatten met plastic zakjes afdekt? Die kun je er als de zon schijnt afhalen zodat het droger wordt. Behandelen met spul is iets wat ik heel spaarzaam doe, daar verdamp je op zich geen water mee. Je kunt leer niet helemaal afsluiten voor water; dat is ook niet de bedoeling, want dan zou het hetzelfde zijn als rubber of plastic.

Maar kan de fiets echt niet binnen? Ik heb mijn mooie fiets wel eens een winter naast mijn bed gehad. In de tent is me echter wel te gortig.

Schoenpoets lijkt me op zich niet fout, omdat het niet bedoeld is om leer extra (te) zacht te maken. Je kunt ook doen wat in de gebruiksaanwijzing van het zadel staat.

Edit: fiktouten :wink:
Ben het met Leon eens. Bescherm de fiets.

Gebruik een fietshoes. Is al vanaf 10 euro te koop.
Ja, hij kan echt niet binnen, daar wonen we te compact voor en dat krijg ik thuis niet verkocht. 😀
Maar een hoes is wel te overwegen.

Waar behandelen jullie je handlebars mee, of nog niet gedaan?

Thanks
Staat je fiets wel op eigen terrein of aan de straat? Op eigen terrein zou je een overkapping kunnen maken of aan een tuinhuisje kunnen denken.
Een hoes lijkt me minder. Door een hoes over een natte fiets te trekken maak je een vochtige broeikas. Een overkapping is beter. Onder een carport of afdak zou prima zijn. Automobilisten weten dat een carport bij dagelijks gebruik van een auto beter is tegen roest dan een koude garage.
Tegen een muuur aan de oostkant van het huis is ook beter dan aan de westkant, waar bijna alle regen vandaan komt.
Geen leren handvatten kijkt me het beste.
Leon schreef:
za 05 okt, 2019 11:59
Een hoes lijkt me minder. Door een hoes over een natte fiets te trekken maak je een vochtige broeikas.
Klopt. Maar de crux is dan ook dat de hoes niet helemaal tot aan de grond gaat en je bovendien aan de zijkant ventilatiegaten knipt, zodat het voldoende doorlucht. Het lijkt me de 'second best' oplossing als een overkapping niet mogelijk is, en beter dan helemaal onbeschut.
Voor motorfietsen zijn er ademende hoezen, zoals deze: https://www.louis.nl/artikel/louis-afde ... 347df20cf0
Deze is natuurlijk meer dan groot genoeg voor jouw fiets, maar natuurlijk wel kleiner te knippen.
Hiermee zou je waarschijnlijk geen schimmel krijgen.
Ik ben geen schimmeldeskundige, en kan niet beoordelen of de uitslag op je handvatten het gevolg is van het buitenklimaat..
Maar ik weet wel dat veel handvatten moeitet hebben met zweterige handen, het binnenklimaat dus.

Ik heb handvatten van Ergon.
Die handvatten zijn beslist niet van leer, en als ik zonder handschoenen rijd, worden ze binnen de kortst mogelijke tijd glad en plakkerig.
liefhebber schreef:
za 05 okt, 2019 19:03
Ik heb handvatten van Ergon.
Die handvatten zijn beslist niet van leer, en als ik zonder handschoenen rijd, worden ze binnen de kortst mogelijke tijd glad en plakkerig.
Die zijn van een rubbersoort die het slecht doet in combinatie met vet dat veel fietsers aan de handen blijken te hebben. Ik denk dat een flink deel daarvan vet van zonnebrandcreme is.
Dat rubber niet goed tegen vet kan is een bekend gegeven, maar de handvatten van Ergon schijnen er veel last van te hebben (gehad?).
Met leer heeft het niets te maken. Leer en vet gaan goed samen.
Een hoes voor een motor moet natuurlijk aan heel ander eisen voldoen. Onder de hoes staat een flinke massa die zowel kou als warm kan zijn. Droog staan is voldoende is beter dan in een afgesloten schuur. Tenzij deze heel goed is geventileerd.
Nieuwe Ergon handvatten zweten minder en ik had het ook bij dagelijks gebruik, dus zonder zonnebrandvet.
Ik zou eens kijken naar producten die ook voor leren schoenen worden gebruikt, maar ideaal wordt het niet.

Je zou ook eens kunnen kijken of de gemeente niet een fietstrommel kan neerzetten.
liefhebber schreef:
za 05 okt, 2019 19:03
Ik ben geen schimmeldeskundige, en kan niet beoordelen of de uitslag op je handvatten het gevolg is van het buitenklimaat..
Maar ik weet wel dat veel handvatten moeitet hebben met zweterige handen, het binnenklimaat dus.

Ik heb handvatten van Ergon.
Die handvatten zijn beslist niet van leer, en als ik zonder handschoenen rijd, worden ze binnen de kortst mogelijke tijd glad en plakkerig.
De zweterige handen zijn geen probleem, geen aanslag in de zomermaanden, het is weldegelijk van excessieve regen. Ik kan het wegpoetsen maar na een regenbui heb ik grote kans dat die zooi terug is; groengrijze sterretjes.

En Ergon bar-ends heb ik niets aan, ik heb een volledig uitgerust trekkingstuur.
Dacht zelf aan stuurtape maar dat lijkt me ook delicaat
Het ging niet om bar ends, maar om grips van Ergon. Lederen grips eraf en rubber in de plaats. Voor een fiets die veroordeeld is tot buiten slapen, lijkt me dat de beste oplossing.
OK slechte verwoording maar heb een vergelijkbaar stuur. Alleen helemaal dicht.
Wat stellen jullie hier voor? Stuurtape? Grips plaatsen is niet mogelijk, shifters en ligstuur liggen te veel in de weg.
Thanks
Afbeelding
Wat een stellage. Gebruik je ook daadwerkelijk alle mogelijkheden? Vaak ook nog best smal zo'n stuur.
Is dat wel leer?
Daar kan toch ook een ander stuurlint om?
Of anders een kleiner stuur. Scheelt een kilo en mischien past de fiets dan wel in huis - flauw grapje natuurlijk.
Jones stuur zou niet misstaan :idea: :wink: