Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog enquêtedeelnemers Fietsstad 2020 gevraagd. Doe nu mee. (< 5 min.) - Forum Wereldfietser

Nog enquêtedeelnemers Fietsstad 2020 gevraagd. Doe nu mee. (< 5 min.)

De Fietsersbond houdt weer een enquête over de fietsvriendelijkheid van alle gemeentes. Van niet alle gemeentes zijn echter al genoeg data binnen. Op onderstaand kaartje kun je zien in welke gemeenten dat is:
Afbeelding
Dus doe via onderstaande link mee. Het hoeft niet per se te gaan over waar je woont. Je kunt ook voor een gemeente die je goed kent, zoals een buurgemeente of ergens waar je vaak komt, een enquête invullen.
Je hoeft geen naw-gegevens in te vullen en je hoeft ook niet alleen mee te doen als je fietsen in die gemeente zo geweldig vindt dat die fietsstad moet worden :wink:

Ook enquête invullen: www.fietsstad.nl

Bron: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nede ... s-groener/
Ik was begonnen met het invullen van de enquête, maar merkte dat ik het wel lastig vond.

Zo zijn er enkele plekken in mijn woonplaats Dordrecht, bijvoorbeeld voor het station, waar het qua samenleven van fietsers en voetgangers soms ronduit chaotisch is, maar we hebben ook veel prachtige fietspaden en fietsers hebben bij alle (?) rotondes voorrang op auto's. Het station passeer ik dagelijks en ik erger me geregeld aan voetgangers die niet uitkijken, en gebruik al die mooie fietspaden veel minder vaak. Waar moet ik dan mijn oordeel op baseren? Een genuanceerd oordeel geven is eigenlijk met deze enquête niet goed mogelijk.

En als er in de enquête wordt gesproken over fietsroutes, wat bedoelt men dan? De knooppunten- of LF-routes? De fietspaden in het algemeen? Die onduidelijkheid maakt een vraag als In mijn gemeente zijn fietsroutes…
vol hobbels en oneffenheden ...... aangenaam glad
lastig te beantwoorden.

Afijn, het maakt wel weer duidelijk dat ik geen enquêteman ben, en dat mijn argwaan bij conclusies op basis van enquêtes vaak terecht zijn.

Peter
De Fietsersbond organiseert het dus ik ga er van uit dat het gaat om dagelijkse fietsroutes, dus van thuis naar centrum, station, school, werk, bejaardenhuis, ziekenhuis, supermarkt etc. etc. en maar deels om recreatief verkeer, wat de meeste fietsnederlanders typisch een keer per week doen. (dus voor eenzevende meetellen bijvoorbeeld)

Maar voor een gemeente als Harskamp of de gemeenten in het Zuid-Limburgse Heuvelland is het misschien logisch om het toeristische deel groter mee te tellen omdat daar relatief veel meer toeristisch gefietst wordt en de bevolking ook voor een groot deel leeft van de toeristen, dus daar belang bij heeft.
Omdat het vandaag misschien de donkerste oktoberzondag sinds jaren wordt, en heel nat hier in het zuiden, schop ik dit bericht even naar boven. Zo'n verkiezing lijkt me ook nuttig voor wereldfietsers omdat wereldfietsers ook graag steden bezoeken; misschien zouden wereldfietsers wel meer steden bezoeken als het in en rondom steden fijner fietsen was. #reclaimthestreets en zo.