Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR Brander/Gas - Forum Wereldfietser

MSR Brander/Gas

Hallo fiets vrienden

Even een vraagje.
Ik kook al geruime tijd met veel plezier op mijn MSR brander met benzine.
Nu kan ik ook op gas koken wat ik nog niet heb geprobeerd.
Ik moet dan een en ander veranderen.
De aansluiting voor gas-bus begrijp ik.(heb foto bij gevoegd)
Maar mijn vraag moet ik nog meer veranderen?
er zitten nog 2 nippels bij,moet een van bijde nog worden omzetten?
Heeft iemand ervaring?
Gaarne jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Henk de Leeuw
MSR 1.PNG
MSR 5.PNG
Nu heb ik zel;f niet zo'n brander, maar volgens de gebruiksaanwijzing (link: https://www.msrgear.com/on/demandware.s ... LOWRES.pdf )
zijn er inderdaad vershcillende spuitmondjes.
Ik vermoed dat de papieren versie waar je hier een fotootje van laat zien dezelfde soort informatie zal tonen?

Waar ik even extra op zou letten is het feit dat in de handleiding staat dat de brander standaard met gas mondje geleverd wordt en dat je dus voor benzine zou hebben moeten wisselen.
Dus wellicht zit de juiste voor gas er al in.
Afgaande op bijgaand stukje uit de manual wel:
msr_whisperlite.jpg
msr_whisperlite.jpg (47.34 KiB) 9144 keer bekeken
Hopelijk staan die letters (UC, UG of UK) op de pit. :-)
yep, ook de nippel moet je veranderen
Op het nippeltje staat UG die is geschikt voor gas. Ik heb ook gezien dat mensen niks uitwisselen maar dan brand hij minder goed. Je schroeft gewoon het voorverwarm cupje eraf en dan kun je de gasslang uit het voetje halen.
Gelukkig zitten de branders van MSR beter in elkaar dan deze handleiding en de vertaling daarvan.
Gewoon thuis eens rustig voor gaan zitten om hem helemaal uit elkaar te halen, op te letten wat de volgorde is en dan weer in elkaar te zetten. Als het dan eens onderweg moet dan is het dan een stuk gemakkelijker.
Nadat je bovenstaande hebt gedaan is het ook handig om te kijken of de brander het daarna nog steeds doet, dan weet je zeker dat je niks vergeten bent. Uit elkaar en weer in elkaar na de vakantie is sowieso een goed idee, al was het maar om hem schoon te maken en zodat je weet hoe het allemaal in elkaar zit. In de Optimus (ander merk) zitten bijvoorbeeld een paar hele kleine onderdelen die je liever niet kwijt raakt (al zitten ze ook bij de reserveonderdelen)
Ik heb dezelfde en wissel af en toe tussen gas en benzine. De eerste keer de pit / het nippeltje omwisselen is even spannend maar met de handleiding en meegeleverd gereedschap gereedschap is het niet moeilijk. Het verwijderen en terug plaatsen van de zogenaamde generatorbuis moet je even met beleid doen: moet soepel gaan, geen kracht gebruiken of forceren.
Ik heb nooit een brandstof gebruikt met een "verkeerde" pit/nippel.
Mijn ervaring is dat met gas de brander fijner is te regelen dan met benzine.
Kerosine heb ik nog niet geprobeerd. :)
Enige waar je op moet letten bij verwisselen van deze onverwoestbare brander is het naaldje wat in de nippel zit. De shaker zorgt er ervoor dat de boel niet verstopt raakt.
Dank jullie voor de goede adviezen.
onderwerp kan gesloten worden.