Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen is zondig - Forum Wereldfietser

Fietsen is zondig

Ik heb eens ergens gelezen dat in de vorige-vorige eeuw (eind 1800 dus) er dominees in met name de Verenigde Staten waren die hel en verdoemenis preekten waar het de fiets betrof. Zij waren van mening dat het een zondige uitvinding was, ongetwijfeld geinspireerd door satan. Onze Lieve Heer had de mens twee benen gegeven en het gaf geen pas om je op een andere manier voort te bewegen.
Dit is geen grapje, dit is echt serieus.
Ik meende dat ik het gelezen had bij Peter Delpeut in De Grote Bocht. Maar kennelijk toch niet, want ik heb het boek er een aantal malen op na geslagen, maar kan het niet meer vinden.
Wie heeft hier wel eens van gehoord en heeft hier meer informatie over?

hmm

Zijn dat dezelfde bijbelverkondigers geweest, die de lokale mensen in Zuid-Amerika de verdoemenis in gewerkt hebben door hun eerst voor te spiegelen dat er nóg een god is die over alles waakt, en hen daarna voor te houden dat hun eigen goden eigenlijk niet eens bestaan en nooit bestaan hebben?
Gelukkig houden ze zich daar nog van de domme, maar van mij mogen ze daar best eens tegenin gaan door de landen waarvan de missionarissen op zo'n rare manier met hun zijn omgegaan, te bejegenen en te wijzen op hun fouten.
Robert-Jan,

Wat maak je me nou, met die "rot reclame" ik dacht een zinvolle site van je te bekijken maar kom hier ook ethervervuiling tegen.

Wil
Tja... Wie het geld niet (ervoor over) heeft om een .nl-domein te nemen, moet het op een andere manier zien op te lossen :wink:.
Gelukkig weert FireFox de pop-up! Alleen tja, dan nog kom je eerst op die andere stomme pagina.
Maar ach, allemaal met het doel er niet armer op te worden terwijl ik wel hopelijk sommige mensen help een betere keuze te maken voor wat betreft hun uitrusting :roll:.

huh??
Miertje,

Wil bedoelde dat om op mijn website te komen (die in mijn onderschrift staat) je eerst langs reclame moet. En tevens komt er een pop-up, welke door IE en FF automatisch wordt geblokkeerd.
Wil houdt daar niet zo van, maar ja, je moet toch wat als je geen geld er voor over hebt om een .nl-adres te nemen voor je website... :roll: :wink: :lol:

ja ik begrijp het ...ik had gekeken
maar de pop up word geblokkeerd..en dat is goed..en de reclame gaat ook weg...je moet er alleen niet naar kijken als je het niet interessant vind.
bedoel ik niet rot he wil...maar ik had toevallig gister ook al een gesprek met iemand die zich dus kapot ergerde aan deze dingen. reclames
tegen woordig is het niet anders en boos worden of je eraan irriteren maakt het kijken naar bv deze site niet leuker op...
en de site is wel leuk!! :wink:
dus stoor je niet aan zulke dingetjes maar kijk er doorheen

je kunt natuurlijk ook gewoon $ 9,95 per jaar betalen aan .tk en dan ben je van je pop-ups en reclame af... :D

Mijn vraag was serieus bedoeld en niet als aanzet tot een discussie over geloofsdenominaties en het gedrag van de representanten ervan, en evenmin over toegang en gebruik tot/van websites.
Daarom de vraag herhaald: Wie weet in welk boek hier informatie over stond. Het was in ieder geval een fietsboek, dat weet ik zeker.

Heb je hier wat aan?

A church Sermon from Maryland, 1896.

"These bladder wheeled bicycles are diabolical devices of the Demon of Darkness. They are contrivances to trap the feet of the unwary and skin the nose of the innocent. They are full of guile and deciept! When you think you have broken one to ride and subdued its wild and Satanic nature, behold it bucketh you off in the road and teareth a great hole in your pants. Look not upon the bike when it bloweth upon its wheels, for at last it bucketh like a bronco and hurteth like thunder. Who has skinned legs? Who has a bloody nose? Who has the ripped breeches? They that daly along with the bicycle!

As quoted from: A social History of the Bicycle, Robert A. Smith

http://www.dirtragmag.com/forums/archiv ... t-362.html

Dank, waarde tovenaar. Ik moet het ergens anders gelezen hebben, want de oorspronkelijke tekst die ik zag was Nederlandstalig. Maar dit is ook prima. Veel dank.
Ik zag inmiddels in 'Bicycles at war' van Martin Caidin en Jay Barbree er ook een korte verwijzing naar, zij het dat die heel algemeen was.

geen referenties betreffende de vermeende zondigheid, maar de gedachte is goed te begrijpen:

"The bicycle is just as good company as most husbands and, when it gets old and shabby, a woman can dispose of it and get a new one without shocking the entire community."
Ann Strong, Minneapolis Tribune, 1895


"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me."
Emo Philips