Additionally, paste this code immediately after the opening tag: huisbankier - Forum Wereldfietser

huisbankier

Heeft het bestuur vanavond naar Zembla gekeken? Moet onze vereniging ook van huisbankier veranderen?

Gerd
GerdC schreef:Heeft het bestuur vanavond naar Zembla gekeken? Moet onze vereniging ook van huisbankier veranderen?

Gerd
Uiteraard. Het bestuur is daartoe een proces gestart waarbij alle instellingen en al hun medewerkers op ethische aspecten getoetst gaan worden. We verwachten voor 3016 hiermee klaar te zijn en de resultaten te kunnen presenteren. Een gunstig neveneffect is nu al aan het licht gekomen: door deze nieuwe invulling van de vrije tijd hoeft er geen TV meer gekeken te worden.
GerdC schreef:Heeft het bestuur vanavond naar Zembla gekeken? Moet onze vereniging ook van huisbankier veranderen?
Als er zoveel geld in kas is stel ik voor om het dinertje tijdens het nazomerweekend meteen helemaal uit de kas te betalen, want dat is zéker een goed doel :wink:
Leon

Toen ik nog penningmeester was, stond ons spaargeld op een hele nette ASN spaarrekening. Dat geldt nog steeds als een zeer duurzame optie, ook na de Zembla uitzending...

Dennis

Nou heb ik die Zembla-uitzending niet gezien, dus weet ik niet waar het over gaat en kom er aan de hand van de reactie op het forum ook niet achter.

De uitzending van Zembla heeft mijn niet verbaasd. Bedrijven en banken kijken lang niet altijd naar de mensenrechten en de politieke motieven van een bedrijf.

Maar doen wij dat wel? Wij (fietsers/mensen) komen toch ook in landen om te reizen om ons eigen leven daarmee te verreiken? Zijn alle landen die wij bezoeken politiek correct en goed voor de mensenrechten? Betalen wij ook daar niet indirect aan mee als wij geld uitgeven in die landen? Ons betaalde geld in land zal ook voor een deel opgaan aan wapens of andere niet politieke regeringsdoeleinden.
En kijk eens naar je kledingkast en naar de artikelen die je in huis hebt. Lang niet allemaal mensenrechten en politiek correct. Iedereen doet dit toch, bewust of onbewust?

Kinderarbeid? Als we een documentaire zijn vinden we het zielig voor die kinderen, maar ondertussen lopen we (ikzelf uiteraard ook) wel in kleding die door kinderhanden zijn gemaakt. Zelfs in Europese landen als Italie schijnt al kinderarbeid voor te komen.

Het is goed dat dit soort programma's dit soort onderwerpen aan de orde stellen, maar hoe het verder gaat is altijd volgens eenzelfde stramien.
Een aantal politiek partijen is ineens hevig verbaasd dat dit speelt, maakt er veel poeha van, stelt vragen hierover, er veranderd niks en over een jaar heeft niemand het er meer over.

Hallo Bert,
bert sitters schreef:Nou heb ik die Zembla-uitzending niet gezien, dus weet ik niet waar het over gaat en kom er aan de hand van de reactie op het forum ook niet achter.
Zie: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... oelen.html

Hallo allen,

De meeste banken die bij Zembla genoemd zijn zullen in de toekomst niet meer beleggen in landmijnen en clusterbommen.

We kunnen ons om nog meer zaken druk maken. Actieve leden van de wereldfietser maken veel gebruik van de post.

Sinds een tijdje in handen van TNT. De Belgische tak van TNT vliegt vanaf Luik naar Tel Aviv. Hun vracht 747's zit letterlijk en figuurlijk bomvol.
Het lijkt me mogelijk dat hier ook clusterbommen en landmijnen tussen zitten, het spul wat ze in Libanon hebben gedeponeerd komt toch op één of andere manier Israël in.

Wil je geen bloed aan je vingers wordt het leven wel erg complex.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Hallo allen,


We kunnen ons om nog meer zaken druk maken.
Dat kunnen we zeker :wink:

Maar toch snap ik je reactie niet echt. Zembla laat haarfijn zien welke bank enigszins verantwoord belegt. Het uitzoekwerk is al gedaan. Er is een keurige tabel waarin precies staat welke bank het " best" belegt.

Het zou dan toch onzin zijn om daar niet even naar te kijken? Erg weinig werk en misschien wel een groot effect.

Tuurlijk is het een illusie om te denken dat je kan leven zonder "bloed aan je handen te hebben" maar om zo'n makkelijke manier voor verbetering zo makkelijk weg te redeneren is in mijn ogen niet echt slim!

giantus schreef: Maar toch snap ik je reactie niet echt. Zembla laat haarfijn zien welke bank enigszins verantwoord belegt. Het uitzoekwerk is al gedaan. Er is een keurige tabel waarin precies staat welke bank het " best" belegt.

Het zou dan toch onzin zijn om daar niet even naar te kijken? Erg weinig werk en misschien wel een groot effect.

Tuurlijk is het een illusie om te denken dat je kan leven zonder "bloed aan je handen te hebben" maar om zo'n makkelijke manier voor verbetering zo makkelijk weg te redeneren is in mijn ogen niet echt slim!
Helemaal mee eens.


Gerd

Dennis de Vries schreef:Toen ik nog penningmeester was, stond ons spaargeld op een hele nette ASN spaarrekening. Dat geldt nog steeds als een zeer duurzame optie, ook na de Zembla uitzending...

Dennis
Ik las vanmorgen in de krant dat het op korte termijn ook mogelijk wordt om een betaalrekening bij de ASN te openen (de Triodosbank kent deze mogelijk al). Dus volledig verantwoord bankieren is mogelijk en - zoals giantus terecht opmerkt - een kleine moeite.

Gerd