Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sponsorship - Forum Wereldfietser

Sponsorship

Ik had even zitten zoeken op het forum maar kon er bar weinig over vinden. Zijn er mensen die iets weten van sponsering van je "expeditie" of kunnen vertellen welke boeken je er over kunt lezen. Groetjes bas

Ja hoor Bas, ik weet wel wat. Maar pas op, je krijgt een stel Agu-sokken niet voor niets!

Stel jezelf eens op op de plaats van jouw gewenste sponsor. Waarom zou dat merk jou sponsoren? Wat heb je te bieden? Een goede doelentocht werkt niet, want daar wemelt het van (en bovendien is dat ethisch niet juist om juist dat goede doel voor jezelf te gebruiken).
Schrijven voor de plaatselijke krant werkt ook niet. Wel landelijke kranten. Als je wat boeken hebt gepubliceerd of heel veel artikelen hebt geschreven help dat weer wel. Of als je vader lid is van dezelfde Rotaryclub als de CEO van jouw sponsor.
Waarin onderscheid je je van al die andere fietsers die wekelijks brieven schrijven aan Koga, idworx, Santos, Gazelle, Kyoso en Decathlon?

Nou succes! Probeer origineel en oprecht te zijn (dus geen schuilnaam op dit forum) met een goed gevoel voor publiciteit, dan zou het kunnen lukken. :lol:
MTBIKER schreef:Ik had even zitten zoeken op het forum maar kon er bar weinig over vinden. Zijn er mensen die iets weten van sponsering van je "expeditie" of kunnen vertellen welke boeken je er over kunt lezen. Groetjes bas
Als die brief van jou bij de potentiele sponsor op het bureau ploft heeft die na lezing meestal twee gedachten:
1) ik zou ook wel een paar maanden betaald op vakantie willen
2) die spullen van mij maak ik juist voor dit soort tochten, dus waarom zou ik ze weggeven. Dan hou ik geen bedrijf meer over

Je moet dus een goed doortimmert en aantrekkelijk voorstel kunnen doen om daar doorheen te komen. Bedenk ook dat jij er misschien geen been in ziet om je door product X en Y te laten sponsoren, maar dat fabrikant X misschien helemaal niet met Y geassocieerd wil worden
MTBIKER schreef:Zijn er mensen die iets weten van sponsering van je "expeditie" of kunnen vertellen welke boeken je er over kunt lezen.
Beste MTBIKER,

De betere fietsen- en tentenmakers weten daar álles van: die krijgen namelijk jaarlijks zo'n 50 tot 100 brieven/e-mails/faxen/telefoontjes met de volgende inhoud:
Geachte mijnheer de directeur/marketing-manager,
Ik heb een uniek plan:
ik wil op reis naar xxx en wil dat doen met uw fiets/tent/slaapzak. Ik ga daar een boek over schrijven. Echt waar. Als u me een fiets/tent/slaapzak geeft schrijf ik in het boek dat uw fiets/tent/slaapzak de allerbeste ter wereld is.
Goed idee hè?

p.s. ik heb ditzelfde verzoek ook naar al uw concurrenten gestuurd, dus u moet snel reageren want anders mist u een unieke kans


Dat wordt gelezen als:
Geachte mijnheer de directeur,
Hier ben ik weer:
Ik wil op vakantie. Wilt u dat betalen?


Organisaties zijn alleen geïnteresseerd in sponsorship als dat verkoop genereert.
Wanneer je daar een waterdicht plan voor aan kan bieden kun je overal terecht.

Dick

PS: Ik kan je de boeken van Steven Covey aanraden!

Hé Bas,

Frank van Rijn heeft Gazelle als sponsor voor zijn tochten. Als jij iets gaat doen wat uniek is, aandacht trekt en interessant is, dan is er ook wel een sponsor. Misschien je ouders?

Voor jou als beginner met weinig marktwaarde geldt denk ik dat je je tijd rendabeler kunt gebruiken door wat geld te gaan verdienen met een baan. Daarmee haal je in minder tijd meer geld binnen.
Willem

Ik denk het ook Willem.... Als ik zo de verslagen van wereldfietsers lees, is dat ook hoe het gross van de wereldfietsers het doet... een aantal jaren keihard werken en dan onbetaald verlof of tussen banen ertussenuit knijpen. Of na je werkende leven...

Het idee van sponsoren is dat het iets opleverd voor degene die jou sponsort ipv alleen voor jou ;) Het helpt enorm als je media aandacht weet te genereren, dan zijn bedrijven al een stuk opener voor voorstellen... zo out-of-the-blue zou ik het geeneens proberen. Dus zoals al eerder gezegd, wat heb JIJ te bieden?
Waar ik je eventueel nog een kans geef is een bedrijf waar jij of je ouders vaak komen en dingen kopen...Koga en Agu staan te ver van je af. Begin met kleinigheden bij de fietsenmaker (een bidon, etc), wat voedselpakketjes (van dat instant voedsel) bij de supermarkt... Maar dan moet je wel een tegenprestatie leveren... hun namen noemen in een verslag van jou toch in een huisaanhuis blad.

Met alle respect, maar wat is speciaal aan jouw "expeditie"? in eerdere topics leek het namelijk een lange vakantie ;) Ik twijfel namelijk sterk of mensen je vakantie gaan sponsoren... aangezien iedereen moet werken voor zijn vakanties. Als het nu voor een goed doel was, is het iets anders, maar dan moet je vaak nog je eigen kosten dekken en is het sponsorgeld puur voor het goede doel...

Succes

Weet je wat je kan proberen... ga in bed liggen.

Maar ja, dat heeft iemand anders al geprobeerd.

Misschien werkt het toch, succes, Hans

Of kom met een strak plan en doe mee aan de budgetrace van het tijdschrift Reizen. Voor € 925 kan je een heel eind fietsen als je wild kampeert en je eigen potje kookt ;-) Voorwaarde is wel dat je wel met z'n tweeën deze tocht moet doen.
MTBIKER schreef:Ik had even zitten zoeken op het forum maar kon er bar weinig over vinden. Zijn er mensen die iets weten van sponsering van je "expeditie" of kunnen vertellen welke boeken je er over kunt lezen. Groetjes bas
Hoi Bas,

Het krijgen van sponsoren is niet makkelijk. Ze willen zoals al gezegd is wat voor hun sponsoring terug zien, ze doen het niet voor niks. Je wordt ook zelden met geld gesponsord maar als je het goed doet krijg je nieuwe banden om te testen etc. In ruil daarvoor willen ze dus media exposure zoals stukjes in de krant en mooie foto's van hun produkt onder bijzondere omstandigheden (lieft extreme omstandigheden in verre landen of voor een goed doel). Een reis door Europa valt daar tegenwoordig niet meer onder helaas :-(

Verder willen ze van te voren weten wat je precies wilt gaan doen en of je in staat bent dat ook daadwerkelijk te realiseren. Het is dan een groot voordeel als je al meerdere fietsreizen succesvol hebt volbracht. Gewoon als bewijs.
Ik zelf heb al aardig wat reizen gemaakt waaronder een tocht van Turkije via Tibet naar India maar ik wacht nog even met de sponsoring tot dat ik wat meer krantenknipsels heb en praatjes heb gehouden. Als ik dan een lekkere knipselmap heb, benader ik de sponsoren met mijn nieuwe fietsplan in de hoop snel beet te hebben. Maar dan nog is het maar afwachten...

Fiets de wereld (nog zonder sponsoren),
Whisky

Beste Bas,

Je hebt veel vragen. Dit is niet erg. Een oud Surinaams spreekwoord zegt: "If joe wonni sabi moro, joe must aksi!"
Kom om een beetje in te burgeren in het wereldje van fietsreizigers eens naar een activiteit van de Wereldfietser. Altijd reuzengezellig en je doet er ontzettend veel op.

Tot ziens,

Bert

bert sitters schreef:Beste Bas,
...
Je hebt veel vragen. Dit is niet erg. Een oud Surinaams spreekwoord zegt: "If joe wonni sabi moro, joe must aksi!"
Kom om een beetje in te burgeren in het wereldje van fietsreizigers eens naar een activiteit van de Wereldfietser. Altijd reuzengezellig en je doet er ontzettend veel op.
Maar ze betalen slecht hoor!
Leon

hey bert,

Ik heb inderdaad veel vragen hahaha maar kan het beter vragen aan mensen die er al veel langer mee bezig zijn en weten hoe het werkt zoals met dit onderwerp dan dat ik straks er een hoop energie in steek. Maar intussen ben ik ook al lid geworden van de vereniging, want er staan leuke activiteiten tussen die ik wel interessant vond. Dus misschien treffen we elkaar daar wel eens. [/quote]