Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginnersvragen - Forum Wereldfietser

Beginnersvragen

Hallo

Even mezelf voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum, maar ben al veel langer een racefietser.
Dagelijks ga ik werken met de fiets, doch over een geringe afstand van slechts 10 km heen en terug, maar hey, alle beetjes helpen.
Dit jaar voor de tweede maal het hooggebergte opgezocht met de racefiets en dat beviel prima. Ondertussen staan er dit jaar al een meer dan 9000 km op de teller.

Maar de zin bekruipt mij meer en meer om eens een fietsreis te maken richting Zuid-Frankrijk. Concrete planner zijn er nog niet, maar het zou ergens in juni 2009 doorgaan. (dit jaar is het verlof al opgesoupeerd) :cry: Waarschijnlijk doe ik de tocht alleen, overnachten doe ik in een tweepersoonstentje.
Ervaring met fietsreizen met bagage heb ik niet en daarom richt ik me tot dit forum.

Zoals ik al reeds schreef ga ik dagelijks werken met de fiets, een Gazelle Medeo bwj 2002. Goeie stevige, onderhoudsarme fiets, die wel als nadeel heeft dat hij loodzwaar is ivg met een lichtlopende racefiets. Traag rijden is iets waar ik het moeilijk bij heb, er moet een beetje vaart in zitten. Met die Medeo kom je geheid bezweet aan op het werk, want echt soepel bollen doet die niet (wederom ivg met racefiets).

Nu dacht ik er aan om een nieuwe fiets aan te schaffen. Laat het duidelijk zijn, de fietsmarkt in Belgïe is wel een stukje anders als deze in Nederland. Jullie rijden met fietsen waarvan de doorsnee Belg nog niet eens de naam gehoord van heeft. Ook het aanbod van deze merken is bijna onbestaande is (kenners niet na gesproken). Ik zou dan ook graag bij mijn huidige fietsenmaker, met wie ik een goeie relatie heb, blijven.

Ik denk eraan om eerder een relatief lichte alu fiets met 23 of 25 mm bandjes, spatborden, 3*10 speed met derailleur (twijfel tussen XT en 105 of Ultegra of mix van XT/Ultegra), V-brakes, verlichting (Shimano DH-3N71 naaf) en bagagedrager aan te schaffen, stevige handgespaakte velgen met 36 spaken, AXA beugelslot. Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een gepersonaliseerd huismerk bij mijn fietsenmaker. Als het maar licht loopt, redelijk licht is (<13kg), en relatief betaalbaar blijft (max 1500 €). Rohloff ziet er fantastisch uit maar komt te duur uit. Huidige fiets wordt dagelijks in weer en wind gebruikt en slechts 2-3 keer per jaar gepoetst. Schakelen blijft in alle omstandigheden vlot gaan en behoeft nauwelijks onderhoud.
Na de fietsreis zou de fiets nog dagelijks ingezet worden, vandaar spatborden, slot,…

Plannen om in de toekomst ergens in Afrika of een ander werelddeel rond te gaan fietsen zijn er niet, vandaar dat ik m.i. geen echte reisfiets nodig heb. Maar om enkel een fiets te gaan kopen om op reis te gaan vind ik er ook wat over, vandaar mijn hierboven opgesomde keuze.

Hoogstwaarschijnlijk opteer ik voor een bagagekar (huren) omdat dit mi meer bewegingsvrijheid van de fiets toelaat, hoewel ik reeds over 2 Ortlieb Light tassen beschik.

Het volledige forum doornemen is onbegonnen werk, en ook met de zoekfunctie kan ik niet alles onmiddellijk vinden. Niettegenstaande ben ik de laatste tijd uren aan het lezen geweest op dit forum.
Her en der lees ik over banden tot maat 35 à 42 die licht lopen. Ervaring heb ik hier niet mee, maar moet ik daar echt onder verstaan dat deze licht lopen? Hoe kan dit dan? Dat een brede band meer comfort biedt kan ik goed aannemen, maar licht lopen? Ik dacht hoe smaller, hoe lichter de band loopt.
Comfort vind ik niet zo heel belangrijk. Het mag best hard. Geveerde toestanden zijn al helemaal taboe voor mij.

Vandaar nogmaals mijn vraag aan de ervaring fietsreizigers. Is het mogelijk om met een gelijkaardige fiets zoals de Stevens Gran Turismo (maar met flatbar waarschijnlijk) een tiendaagse tocht over geasfalteerd wegdek richting Zuid Frankrijk af te haspelen, met tent, slaapzak, matje,….
Kamperen zou nu en dan op een camping gebeuren, maar ook al eens wild.
Hoe nemen jullie een ‘douche’ in ’t wild? Dicht bij riviertje (en als er geen is) of zo?
Ga ik beter voor een BobYak of toch maar Extrawheel.
Kan dat wel in een Extrawheel: een tentje, slaapzak, Thermarest matje, en in de andere tas de rest van de spullen, of kom ik in plaatsgebrek? In dat opzicht lijkt een BobYak mij meer mogelijkheden te bieden.

Of neem ik mijn reserve (alu) racefiets en hang ik daar gewoon een kar aan?

Op reis heb je sowieso tijd en hoeft het niet al te snel te gaan. Ik veronderstel dat een gemiddelde dagafstand van 100 km makkelijk haalbaar moet zijn met bepakking, wetende dat je niet voor 9 u op pad gaat.

Ik heb nog wel een tijdje, maar alle nuttige tips zijn meer dan welkom.

Hartelijk bedankt alvast

Een band is in twee richtingen rond, de weg is plat. Hoe groter de diameter van de band (en dat geldt voor beide richtingen) des te minder de band hoeft af te platten om de weg te kunnen volgen. Bandvervorming gaat met verliezen gepaard dus kan een dikke band met minder vervorming lichter lopen.

Maar vervorming is altijd nog beter dan stoten en stuiteren: een soepele dikke band kan beter met oneffenheden overweg dan een knalharde smalle.

Beste Joe,

Gefeliciteerd!!!!!!

Wat een prachtige Vlaamse tekst. Dit is voer voor taaldeskundigen die willen promoveren op: "Het gebruik van het Vlaams in de praktijk". Gij Artevelde! "Nos estans firs di nosse pitite patreye," sorry, dat is Waals, maar hoeveel Walen spreken er nog Waals?

Wat is dan Nederlands, of komt die taal haast niet meer voor?

Willem

Wat is dan Nederlands, of komt die taal haast niet meer voor?

Willem

Ik zou toch de Gazelle Medio nemen, en wel zonder bagagekar, die weegt nogal. (Bobyak: 7,7kg)
Het frame van de Medio is geschikter om bagage mee te nemen dan een racefiets. Een fiets met bagage rijd nu eenmaal anders (lees zwaarder) dan een lege race fiets, daar zal je mee moeten leren leven.

100km/dag is zeker goed haalbaar, zelf doe ik rond de 120km/dag en slaap elke dag uit. Maar alles hangt natuurlijk af van het weer, het wegdek en hoe veel je moet klimmen.

Hoi Bazooka,
Ik zou in plaats van een Medeo ook geen extra lichte racefiets kopen voor een reis naar Frankrijk. Lichte fietsen zijn nu eenmaal niet gemaakt op tassen op te vervoeren. Met een aanhanger verlaag je het totaalgewicht meestal ook niet en ze vangen ook wind.
Maar je kunt een Medeo wel sneller maken:
* zet er iets smallere lichtlopende banden op en pomp die consequent op tot de maximale druk.
* verwijder sptborden, kettingscherm en het loodzware slot. Op vakantie neem je alleen een dun kabeltje mee*, maar je laat je fiets dan niet in een grote stad staan.
* als er een drager op zit van massief materiaal zou die ook wel eens erg zwaar kunnen zijn.
Hopelijk heb je geen verende voorvork, want die vervangen is lastiger en kostbaarder en er zit veel gewicht in.

Stevens heeft ook bij ons in NL een goede naam in niet te ingewikkelde en niet te zware reisfietsen. Maar wat jij wilt: 13 kilo met beugelslot, dat wordt lastig. Zelfs die Stevens weegt 13,5 kilo en dat is zonder beugelslot, zonder voordrager en zonder verende vork, en het zadel is ultralicht.
Maar hij is een stuk nieuwer dan je Medeo, want die mag dan weinig onderhoud nodig hebben, ooit is dat afgelopen :D
Succes,
Leon

*: ik geef geen garantie...

Hmmm,


De Medeo is zeker een geschikte vakantiefiets, het was lange tijd zelfs het type fiets dat Cycletours verhuurde voor zijn georganiseerde tochten. je kunt er nog behoorlijke snelheden mee halen lijkt me.

Dat van dat beugelslot er af en enkel een kabeltje meenemen vind ik wel een heel SLECHT advies. Zo ben ik zelf al een keer een fiets kwijtgeraakt in Tsjechië, en deze zomer opnieuw mensen tegengekomen die hun vakantie verpest zagen door het stelen van hun fiets in een dorp in Frankrijk. Liever een pondje meer meenemen onder de vorm van een degelijke Ubeugel en met fiets en al je vakantie tot een goed einde brengen!

Ik weet niet waar je woont, "Bazooka", maar ook in Brussel/Vlaanderen zijn er genoeg fietsenwinkels die de geëigende vakantiefietsen verkopen. Bijvoorbeeld Vlerick in De Pinte of La Maison du Velo in Schaarbeek. Zelfs AS Adventure heeft een speciale vakantiefiets, al zou ik die niet meteen aanraden. Zelfs al wil je bij je eigen fietsenboer blijven of doorrijden op de Medeo, je kunt je daar altijd eens gaan oriënteren op materiaal.

Veel fietsplezier in ieder geval.

Groet,

Astrid

Avanher schreef:De Medeo is zeker een geschikte vakantiefiets, het was lange tijd zelfs het type fiets dat Cycletours verhuurde voor zijn georganiseerde tochten.
Het is nog steeds de fiets die ze verhuren. :lol:

Met een Medeo kun je best wel met bagage op fietsvakantie. Mijn dochter is op een Medeo met voor- en achtertassen naar Annecy gefietst en dat ging prima.

Ik vind zelf de Medeo wat 'kwispelen' als je bepakt met groete snelheid gaat fietsen. Het is wel voldoende stevig allemaal maar het kan beter.

Allen bedankt voor de duidelijke info.

Profiel ondertussen aangepast, zodat nu iedereen kan zien dat ik aan de Belgische kust woon.

Dat de Medeo wel geschikt is om fietsvakanties mee te maken had ik wel verwacht, enkel hij loopt zo zwaar. Misschien eerst eens uitproberen met een lichter goedlopend bandje. Van racebanden ken ik veel, van andere niet. Kan er iemand een concreet voorbeeld geven (naam en type) van zo'n band? Kan ik het meteen even uitproberen.

@m-gineering
Uw mening over grote banden, daar kan ik perfekt inkomen. Ook ivm het stotteren en stuiten van smallere banden. Eveneens kan ik erin komen dat een dikkere band beter kan vervormen en zo comfortabeler zijn, maar lichter lopen dan een smal racebandje, dat kan toch niet? Stotteren en stuiten ben ik na enkele tienduizenden racekilometers wel gewend, dus dat beetje kan er nog wel bij. Een racebandje komt in maat 23 en ik pomp er een goeie 8 bar in. Als ik nu een 25, evt een 28 bandje met 7 bar oppomp, dan moet dit toch al een merkelijk verschil geven, of heb ik het verkeerd voor?

@Leon
Spatborden en kettingscherm zijn zo licht dat je m.i. geen winst daaruit kan halen. Een slot vind ik dan weer een noodzakelijk iets, dus geen optie om dit te verwijderen.
Verende vork heb ik gelukkig niet.
Die 13 kg was een streefgewicht, als het ietsje meer is dan kan het ook geen kwaad. Dat Stevens een goeie naam heeft had ik ondertussen ook al begrepen. Maar hier kom je ze nooit tegen, zelfs niet in een etalage. :wink:
Stevens neem ik als voorbeeldfiets voor hetgeen ik denk dat het beste bij mij past.

@HansvanderVeeke
Ik vermoed dat je met 'kwispelen' bedoelt dat het frame niet al te stijf is, eerder slap zelfs.
Dat heb ik ondertussen al ondervonden. Goed genoeg voor dagelijks gebruik of rustige ritten, maar idd, in een afdaling is dit waarschijnlijk een ander paar mouwen.
Afdalen en nog meer klimmen zal zowiezo een aanpassing worden gezien ik dit steeds met een racefiets aan hoge snelheden deed (afdalen welteverstaan). :)

Klimmen, zeg maar een stevige klim met een 1500 hoogtemeters, met een Medeo met bagage, dat moet toch tegenvallen ivg met een omgevormde racer met bagage(kar), of niet?

Alle merken ten spijt zou ik bij een eventuele aankoop van een andere fiets (wat nog geen zekerheid is) toch graag bij mijn plaatselijke fietsenmaker blijven. Dit omdat ik service naverkoop belangrijk blijf vinden. Hoewel ik de meeste dingen zelf wel kan, zijn er hier en daar toch dingen waar je een fietsenmaker voor nodig hebt. Bovendien ga ik ook vaak fietsen met de man, dus...houden we het maar op een morele verplichting :?

Ik zag mensen op fietsreis gaan met een racefiets en een kar, vandaar dat ik dacht dat dit met een aangepaste racer best mogelijk moest zijn. Nadeel is dat het niet oersterk is, maar toch sterk genoeg, en dat het comfort waarschijnlijk iets minder zal zijn.
Voordeel blijft voor mij vooral de snelheid en misschien ook wel comfort (ivg met volbloedracer). Traag en zwaar rijden vind ik niet zo comfortabel. Een fiets à la Stevens Gran Turismo heeft een langere achterbrug. Als ik het goed voorheb moet zoiets toch ook wat minder nerveus fietsen dan een racer.

Het is hier misschien al vaak de revue gepasseerd, maar kan er mij nog eens kort de verschillende voor- en nadelen van een fietskar vs bagagetassen uitleggen.
Tot zover kwam ik tot de volgende vaststellingen.
Kar 'duwt' in afdalingen, maar is misschien makkelijker te bepakken (BobYak).
Staand klimmen met tassen valt moeilijk
Kunnen jullie even aanvullen en persoonlijke voorkeur meegeven?
Bedankt alvast....en ondertussen blijf ik dit reuze interessante forum verder volgen.
Ik zou voorlopig maar uitgaan van je medeo.Die kan prima een eerste fietsvakantie naar frankrijk aan ,zeker als je verhard blijft rijden. En met 37 mm bandjes kan je ook af en toe nog wel wat onverhard aan.
Na je eerste trip kan je altijd nog anders besluiten.
De vergelijking van een racefiets zonder bagage tov een vakantiefiets met bagage moet je nooit maken.
Je zegt dat je hard wilt rijden en ook nog 100/120 km per dag. Ik zou op deze manier niet zo,n trip willen maken , je geniet dan toch niet van je rit en van de omgeving! Voor mij is een fietsvakantie om zo leuk mogelijk van A naar B te fietsen en niet zo snel mogelijk.
Succes er mee

Eigenlijk ben ik je op zoek naar de klassieke Engelse randonneur zoals de Dawes Galaxy of de Thorn Club Tour. Dat zijn fietsen die veel lijken op een racefiets (ze hebben een racestuur), maar waarop je door een steviger frame ook echt bagage kunt meenemen, en waarop door andere remmen bredere banden passen (vaak tot ongeveer 37 mm). Ivo Miesen hier heeft een prachtige handgebouwde Bob Jackson van dit type.
Als je heel weinig bagage meeneeemt (maximaal ruim 10 kg), dan kun je ook kiezen voor een audax fiets (dwz een stabiele comfortabele langeafstandsracefiets met remmen van 57 mm drop, zodat er met spatborden nog banden van 32 mm op passen.
In jouw geval zou ik het eerst een keer op de Medeo proberen. Het zou dan wel eens kunnen blijken dat je net als ik liever op de heel kleine weggetjes fietst, met stukjes onverhard tussendoor. Dat is wat mij betreft het echte tourfietsen. Daar horen wel relatief brede banden op (met bagege is 26x2.0 mijn ideale maat). Langzaam hoeft dat bij een goede bandenkeuze niet te zijn. Het zou zonde zijn nu een nieuwe fiets te kopen, om na een fietsvakantie te ontdekken dat je eigenlijk toch iets andere weggetjes wilt kunnen berijden dan wat je met de racefiets gewend was.
Wim
Op de Medeo kun om zo snel mogelijk te gaan 37 mm Panaracer Pasela monteren. Dat zijn denk ik de snelste banden die je voor dit doel kunt vinden.

Hoi!

Met de Mondeo is asfalt vreten zeker te doen.
En als je zo een haast hebt je fastercard niet vergeten natuurlijk want: iedere gram telt :)
Afbeelding
Meer info op de website van fietsguru Sheldom Brown (helaas overleden):
http://www.sheldonbrown.com/fastercard/index.html

Fiets de wereld (gemoedelijk op een langzame offroad pakezel),
Whisky

Bazooka Joe schreef: Dat Stevens een goeie naam heeft had ik ondertussen ook al begrepen. Maar hier kom je ze nooit tegen, zelfs niet in een etalage. :wink:
Bij fietsen Jowan in kluisbergen wel.....
En bij mij in de garage :wink:

Bazooka Joe schreef:Kan er iemand een concreet voorbeeld geven (naam en type) van zo'n band? Kan ik het meteen even uitproberen.

Spatborden en kettingscherm zijn zo licht dat je m.i. geen winst daaruit kan halen.

Afdalen en nog meer klimmen zal zowiezo een aanpassing worden gezien ik dit steeds met een racefiets aan hoge snelheden deed (afdalen welteverstaan). :)

Klimmen, zeg maar een stevige klim met een 1500 hoogtemeters, met een Medeo met bagage, dat moet toch tegenvallen ivg met een omgevormde racer met bagage(kar), of niet?

Staand klimmen met tassen valt moeilijk
Hallo,
Om met het laatste te beginnen: op een fietsreis klim je effectief uren per dag. Dat gebeurt zelden staand. Bijvoorbeeld op de Stelvioreis heb ik in feite niemand zien "staan". Maar als je er goed in bent, des te beter natuurlijk.

Met afdalen heb ik zelf een sterke voorkeur voor mijn zwaarste fiets met de breedste banden (47). Dat fietst veel zekerder dan het nerveuze fietsje met bandjes die in elke richel een spoor zoeken. Tijdens een vakantie in Toscane ging dan ook juist die fiets mee, ofschoon ik weinig bagage had.

Het nadeel van spatborden bij 30 km/u is dat ze veel wind vangen. Helemaal als je smalle banden monteert natuurlijk.

Qua banden kan ik Swallow Marathon standaard banden aanraden. Die lopen tamelijk licht, hebben enig profiel dat een betere wegligging geeft als er zand ligt in de bocht of het nat is, gaan niet gauw kapot, gaan lang mee en zijn zeker niet duur. Er zijn snellere banden maar dan sta je vaker te plakken en er zijn sterkere banden maar dat loopt heus zwaarder.

Over gewicht. Eerder lees ik dat een Bob Yak 7,7 kilo weegt. Dat betekent dat wanneer je een mooie wielrenfiets van het type O-wat-licht-die-zal-wel-erg-duur-zijn uitrust met Bob, een goed slot, comfortabel zadel, stevige banden en spatborden, je wel eens boven het gewicht van je Medeo uit zou kunnen komen. Bedenk dat de Medeo niet zwaar is vanwege het frame. Het frame zal waarzijnlijk ca. 2 kilo wegen, tegenover 1 kilo voor dat van een fragiel wielrenfietsje. Gewicht zit in de onderdelen, zelden in de fiets.
Succes,
Leon
harstikke leuk die plannen, ik kan je een paar tips geven en denk vooral niet te ingewikkeld. 1e het is een eenmalige ervaring dus geniet ervan en stel jezelf geen onhaalbare doelen, kijk om je heen en geniet van alles wat je om je heen ziet.
In Europa regent het soms pijpestelen dus waterdichte tassen maken je reis een stuk aangenamer en ook een goede stevige tent voor de eeuwige wind. Als je door de bergen gaat is een lichte fiets met veel versnellingen 12/28 erg voordelig. een goeie fietskaart, fietsbroekje, goeie schoenen,bandenplakspul en een fietspompje en volgens mij kom je dan al een heel eind. En douchen? Een heel klein beetje water en je ruikt als een roosje. (het is maar net hoe je er mee omgaat)
veel sukses en zeker doen die reis! het is namelijk verslavend en je leeft maar één keer!
groetjes Hannie

goeie banden ? overweeg misschien een Schwalbe Maraton plus 37mm. Die liggen er bij mij nu al 25.000km op (2,5 jaar) en de achterste vertoont nu toch wel duidelijke sporen van sleet. Geen enkele platte band gehad in die tijd, dankzij de antileklaag. Ze lopen niet echt heel licht, maar ik hang geregeld in het wiel van wielertoeristen, en dat zegt ook al iets over het snelheidspotentieel ;-)

Erik

Leon schreef: Het nadeel van spatborden bij 30 km/u is dat ze veel wind vangen. Helemaal als je smalle banden monteert natuurlijk.
Nu ben ik even niet mee Leon. Wat bedoel je hiermee? Als je smalle spatbordjes combineert met smalle bandjes heb je toch geen groot luchtruim tussen band en spatbord. Met een kar achter de fiets zal de snelheid bergaf sowieso al een stuk lager liggen dan zonder kar.
Op deze site zijn er ook foto's te zien van de fietsreizigers. Als ik daar sommige mensen zie met joekels van fietstassen voor en achter dan kan dit toch ook niet echt bevorderlijk zijn om te klimmen en dalen, of niet?
Leon schreef: Over gewicht. Eerder lees ik dat een Bob Yak 7,7 kilo weegt. Dat betekent dat wanneer je een mooie wielrenfiets van het type O-wat-licht-die-zal-wel-erg-duur-zijn uitrust met Bob, een goed slot, comfortabel zadel, stevige banden en spatborden, je wel eens boven het gewicht van je Medeo uit zou kunnen komen. Bedenk dat de Medeo niet zwaar is vanwege het frame. Het frame zal waarzijnlijk ca. 2 kilo wegen, tegenover 1 kilo voor dat van een fragiel wielrenfietsje. Gewicht zit in de onderdelen, zelden in de fiets.
Succes,
Leon
Vandaag toevallige een site tegengekomen van landgenoten die met racefietsen en zelf gemaakte karretjes op reis gingen richting Ventoux. Dit lijkt me ook wat. Racefietsen heb ik al, een karretje kan gehuurd worden, een bagagedragertje kan er evt ook nog op indien nodig.
Zie http://www.vlerickonline.be/montventoux/index.php?

Bazooka Joe schreef:
Leon schreef:Het nadeel van spatborden bij 30 km/u is dat ze veel wind vangen. Helemaal als je smalle banden monteert natuurlijk.
Nu ben ik even niet mee Leon. Wat bedoel je hiermee? Als je smalle spatbordjes combineert met smalle bandjes heb je toch geen groot luchtruim tussen band en spatbord. Met een kar achter de fiets zal de snelheid bergaf sowieso al een stuk lager liggen dan zonder kar.
Op deze site zijn er ook foto's te zien van de fietsreizigers. Als ik daar sommige mensen zie met joekels van fietstassen voor en achter dan kan dit toch ook niet echt bevorderlijk zijn om te klimmen en dalen, of niet?
Je hebt geen gelijk, maar toch ook wel.
Wind komt meestal niet van recht van voren en van schuin opzij bekeken is de opening tussen band en spatbord wel degelijk aanwezig en de ronde "zeil"vorm van een spatbord een effectieve windvanger.
Maar op vakantie maakt dit niet zo veel uit als thuis. Je fiets op vakantie namelijk niet zo vaak vlak. Omhoog ga je minder dan 20 km/u en dan is het effect minder relevant en omlaag spaar je er remblokjes mee :D
Groet,
Leon

Om een lang spatbord kort te houden. Laat ze er gewoon op zitten als je verwacht in de regen te gaan fietsen. :wink:

Ik zelf laat ze er absoluut op zitten.