Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze vraag: maat - Forum Wereldfietser

Fietskeuze vraag: maat

Op zoek naar een nieuwe fiets, kom ik steeds het volgende probleem tegen.
De bovenbuis is naar mijn gevoel altijd te kort en de volgende informatie krijg ik van fietsenmakers terug.
Mijn gemeten maat is 58 cm (benen maat) De bovenbuis is dan voor mijn gevoel te kort. Indien een 58 cm niet leverbaar is, dan is elke fietsenmaker bijna unaniem in zijn/haar menig; neem de eerstvolgende kleinere maat. De bovenbuis is dan nog korter.
Bijna niemand zegt neem een 60 cm frame, want dan is de kans groter dat de bovenbuis de goede lengte heeft. Mening fietsenmakers: dan zit de zadelpen zo ver in het frame. Er wordt geen reden gegeven waarom dit nadelig zou zijn. Esthetische argumenten liggen volgens mij hieraan ten grondslag.
Gisteren heb ik een Idworx ER 60 cm geprobeerd. Bovenbuislengte ook 60 cm. De zadelpen gaf nog genoeg ruimte om met lager en hoger te experimenteren. Toch had ik weer het gevoel te kort te zitten. Bij mijn vorige Idworx 55 cm heb ik een langere stuurpen gemonteerd die ook nog schuin omhoog kon worden gezet. Het was net voldoende om een comfortabel gevoel te krijgen.
Nu is mij de gedachte gekomen dat het misschien niet in de lengte van de bovenbuis zit, maar in de lengte van het balhoofd en de lengte van de bovenbuis. Is dit een vreemde gedachte? Welke informatie mist er in het verhaal van de fietsenmakers? Of in mijn verhaal?
Patria, ik zou eerst eens op zoek gaan naar een fietsenmaker waar ze je opmeten op een meetfiets/frame en aan de hand van wat daar uitkomt pas gaan kijken of het 58, 60 of een frame helemaal op jouw lichaam gemaakt moet worden. Een echt goede fietsenmaker zorgt ervoor dat zijn klant weer terugkomt voor nog een fiets omdat de vorige ook als gegoten zat. En of het nu een IDWorx, Koga, Snel, Vittorio of Avaghon (en de rest) is ze zitten allemaal wel zo'n beetje in dezelfde prijsklasse, als de basis (het frame) niet goed is verlies je de lol van het fietsen en zit je met een fiets waarvoor je een boel geld hebt uitgegeven.
Patria Dublin schreef:Op zoek naar een nieuwe fiets, kom ik steeds het volgende probleem tegen.
De bovenbuis is naar mijn gevoel altijd te kort en de volgende informatie krijg ik van fietsenmakers terug.
Mijn gemeten maat is 58 cm (benen maat) De bovenbuis is dan voor mijn gevoel te kort. Indien een 58 cm niet leverbaar is, dan is elke fietsenmaker bijna unaniem in zijn/haar menig; neem de eerstvolgende kleinere maat. De bovenbuis is dan nog korter.
Bijna niemand zegt neem een 60 cm frame, want dan is de kans groter dat de bovenbuis de goede lengte heeft. Mening fietsenmakers: dan zit de zadelpen zo ver in het frame. Er wordt geen reden gegeven waarom dit nadelig zou zijn. Esthetische argumenten liggen volgens mij hieraan ten grondslag.
Gisteren heb ik een Idworx ER 60 cm geprobeerd. Bovenbuislengte ook 60 cm. De zadelpen gaf nog genoeg ruimte om met lager en hoger te experimenteren. Toch had ik weer het gevoel te kort te zitten. Bij mijn vorige Idworx 55 cm heb ik een langere stuurpen gemonteerd die ook nog schuin omhoog kon worden gezet. Het was net voldoende om een comfortabel gevoel te krijgen.
Nu is mij de gedachte gekomen dat het misschien niet in de lengte van de bovenbuis zit, maar in de lengte van het balhoofd en de lengte van de bovenbuis. Is dit een vreemde gedachte? Welke informatie mist er in het verhaal van de fietsenmakers? Of in mijn verhaal?
Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou de maat van de fiets gerelateerd moeten worden aan de lengte van de bovenbuis. Ook de lengte van de balhoofdbuis is van groot belang, aangezien het ahead-systeem overal wordt toegepast en voorvorkbuizen op lengte worden gezaagd en dus mede de hoogte van je stuur bepaald. Ik zag laatst bij Koga (signature) dat je wel de keuze hebt voor een verstelbare stuurpen die extra hoogte geeft voor het stuur, weet niet of je ze bij een reguliere fietsenmaker kunt kopen; zoiets als deze van bbb.

Maar goed, de lengte van je bovenbuis is meer bepalend dan de hoogte van je zitbuis. Dat bij jou een maat 60 beter bevalt dan een maat 58 heeft wellicht met je lichaamsverhoudingen te maken: langer bovenlichaam? Bij mij is het juist omgekeerd, langere benen dan bovenlichaam.... bij mij werkt bij een binnenbeenlengte van 93cm een maat 55 beter (ben 1.90 lang). Zadelpen staat een eind uit de buis, maar de bovenbuislengte is daarmee goed.
Als je nog andere fietsen hebt, waar je prettig op fietst zou ik zelf eens goed de boel gaan opmeten..... en dat vergelijken met de geometrie van een nieuw uit te kiezen fiets. Hoe lang ben je eigenlijk in relatie tot je binnenbeenlengte? Meten is weten.
inderdaad "meten is weten" want niet enkel de framemaat is belangrijk, ook lengte en hellingsgraad stuurpen, hoogte zadel en stuur, setback zadel, enz