Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te Koop, knappe racefiets WAARDEBEPALING - Forum Wereldfietser

Te Koop, knappe racefiets WAARDEBEPALING

Te Koop, knappe racefiets.

Mooie racefiets, Batavus Competition.
Klassiek frame met de welbekende Reynolds 531 buizen. De gehele fiets is afgemonteerd met de Shimano 105 groep. Klassieker onder de shimano groepen. Op de fiets zit een bergverzet en als los onderdeel heb ik ook nog een wegverzet liggen. Komt er gratis bij.
De fiets heeft een een redelijk nieuw Terry-Fly zadel. Verder kan ik nog melden dat er dubbel wandige mavic velgen op zitten. Deze zijn niet standaard en zijn een hele verbetering ten opzichte van de standaard geleverde velgen. Fiets komt met pomp en twee bidonhouders. De fiets is compleet afgesteld en je kan er zo meer weg rijden. Beetje poetswerk kan geen kwaad maar eenmaal het stof eraf en je bent klaar voor Luik-Bastenaken-Luik of voor een tochtje door de polder.
Oh ja, de pedalen zijn van het type Look. Als je daar ook een mooi setje schoenen voor bij wilt hebben kijk dan even naar een van mijn andere advertentie.
Graag alleen serieuze geïnteresseerden.

Ik ben zelf 178. Daar is de fiets perfect geschikt voor.

http://link.marktplaats.nl/553467661

Afbeelding
Verkoop van deze fiets verloopt van geen meter. Het maximale bod is 120 euro.

Ik doe dus iets verkeerd 8)

Daarom een totaal andere vraag aan jullie allemaal: wat vinden jullie deze fiets waard?
Wees niet bang, ik ga je niet gelijk deze fiets aan je verkopen als je een bedrag noemt. Maar ik ben wel benieuwd wat volgens jullie een reële waarde zou zijn.
Ik heb wel iets in mijn hoofd zitten maar ik ben erg benieuwd hoe een buitenstaander deze fiets beoordeeld. Dus....kom maar op: wat zou deze fiets volgens jullie waard moeten zijn?

Groetjes,
Marco
Ik zal hem wel kunnen gebruiken. Ben momenteel opzoek naar een leuk raceframe met nog goede velgen. Ik ben van plan een singlespeed fiets te maken.

Eigenlijk zonde om het met deze fiets te doen. De hele groep werkt nog naar behoren, en die heb ik bij een single speed niet meer nodig. Als je nog een ander leuk racefietsje met goede velgen te koop heb staan, hoor ik het graag.
Marco Meijerink schreef:wat vinden jullie deze fiets waard?
Het frame is mij te klein, dus is de fiets alleen interessant als donor. Dan worden inderdaad de wielen van belang. Het crankstel. De voor- en achterderailleur. Tweedehands sturen vertrouw ik niet echt. Remmen doe ik liever met een nieuwere zijoptrekrem met dubbele actie -- en ik kan de kwaliteit van de op deze fiets gemonteerde zo niet inschatten. Zadel zou bij voorkeur een Brooks moeten zijn...

Zelf handelen in frames waar ik niets mee kan, doe ik niet. Dan zo bezien blijft er een klein beetje over. Dat staande bod van 120 euro had mij allang bij deze advertentie weggejaagd.

Was het frame wel mijn maat geweest, en had ik er op kunnen fietsen, dan was dit aanbod er nog altijd éen uit vele geweest op bijvoorbeeld Marktplaats, in de range die ik op 100-200 euro schat. Of hoogstens 250 euro bij een klokgaaf uniek exemplaar. En dan hangt het er vanaf: rijdt het ding lekker. Vult die een leemte in mijn verzameling.
Ik kocht niet zo lang geleden een dergelijke fiets voor €100,-; daar zaten pedalen en (passende) mtb schoenen bij. Maar misschien had ik wel gewoon geluk.
Waarde wordt bepaald op de markt. En als je op Marktplaats kijkt zie je dat er weinig gegeven wordt voor oude stalen racefietsen, behalve heel chique klassieke modellen. Dat heeft wel prettige consequenties: als je er geen behoefte aan hebt een ultracompetitieve fiets te hebben om de blits te maken bij de lokale wielerclub, dan kun je tweedehands heel leuk je slag slaan. Zulke fietsen zijn nauwelijks of niet langzamer dan moderne fietsen, vaak flink comfortabeler, slijten minder en de reserveonderdelen kosten meestal ook niet veel, zolang je geen exotisch spul hebt. Dat laatste is wel iets om op te letten, want de aandrijving compleet moderniseren is al snel onrendabel. Een racefiets erbij hebben hoeft niet veel te kosten.
Verder denk ik dat een van de redenen waarom zulke fietsen niet veel opleveren is dat je toch nog wel wat onverwachte kosten kunt tegenkomen. Kopers dekken zich daartegen in. Zelf heb ik laatst ook voor weinig een oude (veldrij)fiets gekocht voor erbij. Uiteindelijk kwam er toch nog 250 euro bij om hem bruikbaar te krijgen. Het duurste was een nieuwe stuurpen om de zit goed te krijgen en een nieuw stuur (ik vertrouw geen tweedehands sturen). Verder was de aandrijving meer versleten dan ik gezien had.
Wim
zou die e120 accepteren en afscheid nemen van deze fiets. 2ehandsfietsen leveren niet veel op. Ook gezien een nieuwe alu racefiets dik onder de e1000 blijft.
Er is een verschil in antwoord op de vragen: Wat is de de fiets waard? en Wat kan je er nog voor krijgen?

Het tweede (wat willen mensen er voor geven) wordt bepaald door de marktwerking met vraag en aanbod maar ook met erg irrationele elementen. Zelf een nieuwe fiets zal zodra het een 'tweedehandsfiets' wordt (zelf als de fiets nooit gebruikt is) al tientallen procenten in waarde dalen. Dit terwijl de fiets - als fiets - nog steeds dezelfde waarde heeft.

Die fiets is mijn inziens zeker meer waard dan 150 euro gezien de kwaliteit van de onderdelen en de staat waarin de fiets zich bevindt (voor zover ik dat met mijn kennis kan inschatten). Maar of je met een oververzadigde tweedehandsmarkt waarin - zeker voor racefietsen en mountainbikes - 'snobisme' nooit veraf is, is het maar de vraag of je iemand zal vinden die er veel meer voor zal willen geven.

Overigens - zuiver afgaande op het uiterlijk en met weinig kennis van zaken - komt de fiets op de foto erg goedkoop over. Waarschijnlijk heeft dit o.a. te maken met de kleur, maar mogelijk zelf met de achtergrond van de foto. Gezien mensen vaak erg snel en slecht met een blik op de foto een eerste selectie uitvoeren op wat ze op marktplaats verder bekijken, doet dat er ook geen goed aan.

Renaat
Revanho schreef:Gezien mensen vaak erg snel en slecht met een blik op de foto een eerste selectie uitvoeren op wat ze op marktplaats verder bekijken, doet dat er ook geen goed aan.

Renaat
Batavus, daar geef je toch geen cent voor uit 8)
Revanho schreef:Overigens - zuiver afgaande op het uiterlijk en met weinig kennis van zaken - komt de fiets op de foto erg goedkoop over. Waarschijnlijk heeft dit o.a. te maken met de kleur, maar mogelijk zelf met de achtergrond van de foto.
Kortom, een beetje oppoetsen, en dan nogmaals een foto maken, met als achtergrond die zwarte doek die je ooit gebruikt hebt voor een fotoserie :-)
Je verhaal is te goed! De fiets beschrijf je zo ontzettend mooi en dan is voor mij de foto een teleurstelling.. want ik vind 'm gewoon lelijk om te zien. :lol:

Misschien maakt dat onbetrouwbaar? Buiten dat is het aanbod groot inderdaad... prijsbepaling kan ik je niet bij helpen. ;) Steek die 120 euro in je zak, ben je er klaar mee. :wink:
eindgebruiker schreef:Kortom, een beetje oppoetsen, en dan nogmaals een foto maken, met als achtergrond die zwarte doek die je ooit gebruikt hebt voor een fotoserie :-)
En ik zou toch ook wel graag willen weten uit welk jaar deze fiets precies is :wink:

Er staan ruim 200 Batavus Racefietsen op Marktplaats dus je moet wel onderscheidend zijn in dat verkoopgeweld !!
Als dit type Batavus in zijn tijd door het profpeleton zou zijn gebruikt dan ja dan was deze fiets iets waard.
Als het hoogste bod toch niet meer is dan € 120, dan zou ik die racefiets gewoon zelf houden. € 120 doe tegenwoordig ook niet veel meer mee. Dan liever de fiets.
Een andere reden waarom producten met het label tweede hands veelal fors minder opbrengen dan de verkoper hoopt is de informatie assymmetrie tussen koper en verkoper op een dergelijke markt (George Akerlof 'The market for lemons', nobelprijs voor economie 2001).

Orgineel artikel George Akerlof:
http://www.iei.liu.se/nek/730g83/artikl ... Lemons.pdf
Ik heb laatst op de beurs met veel geluk onderstaande Snel voor 130 euro verkocht.
Bij heeft daarvoor een dikke week op deze site gestaan en een tijdje op mp, maar er reageerde niemand.
Een van de punten is dat een koper niet weet dat jij jouw fiets goed onderhouden hebt. En dat kun je op zo'n foto niet zien.
Afbeelding
Marco Meijerink schreef:Verkoop van deze fiets verloopt van geen meter. Het maximale bod is 120 euro.

Ik doe dus iets verkeerd 8)
Het is een oude fiets, oud als in niet nieuw meer en achterhaalde techniek, maar niet oud als in zeldzaam. En het is zeker geen klassieker. Wil het een klassieker zijn en geld waard, dan moet het een fiets zijn waar kleine jongetjes ooit hun neus voor tegen de winkelruit drukten. Maar je hebt een Batavus (vriendelijk gezegd een 'correct' frame) met een matige afmontage. Je advertentie tekst loopt ook over van de galmende vaagheden, waarom zet je er geen feiten in als bouwjaar, framemaat, lengte bovenbuis, aantal en grote vd tandjes, cranklenge, type naven, type padden...
Bedankt voor de tips. Sommigen erg bruikbaar, sommigen waren wat minder antwoord op de vraag. Fotootje gemaakt met telefoon kon inderdaad wat beter :lol:. Tekst inhoudelijk ook. Maar goed, de fiets heeft een goede nieuwe eigenaar gevonden die er nog veel plezier aan kan beleven. En dat is heel wat waard.
Topic kan gesloten worden.
Ha, dat is precies mijn eerste racefiets! Gekocht als 2e hands in 2001 voor 500 gulden (bij een fietsenmaker, niks geen marktplaats in die tijd), veel lol van gehad, maar in 2006 vervangen omdat het frame het had opgegeven.

Denk dat als je er €120 voor krijgt je al in je handen mag knijpen.

Ik heb de nog bruikbare onderdelen gebruikt om een andere fiets op te knappen en wat overbleef in de kliko gegooid..

Sjors
Ben het eens met allen die vinden dat die 120 euro een geschenk is - je hèbt ze overigens nog niet. Niet vintage genoeg, niet racy genoeg, en zonder oogjes kan je er zelfs geen allrounder van maken. Hier in België is het aanbod van 2de hands racefietsen echt enorm: voor 200 euro koop je met wat geduld pareltjes en voor de helft zeer degelijk spul. Ik zou het zadel er afhalen (houden of apart verkopen/ruilen) en heel tevreden zijn met 70 euro. Alles apart verkopen kan ook, maar dan ben je een half jaar zoet.


Edit: OK verkocht, fijn. Mijn carrière als financieel consulent zit dan ook wat in het slop.