Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kona Sutra 2018 58cm - Forum Wereldfietser

Kona Sutra 2018 58cm

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een account aangemaakt voor dit forum, voornamelijk om mijn fiets te verkopen. Ik heb hier al het een en ander gelezen omdat ik het hele fietsreis-gebeuren best interessant vind en graag jullie reisverhalen lees. En ergens in mijn achterhoofd zat ook het plan om ooit een fietsreis te gaan maken. Met die insteek heb ik vorig jaar augustus een Kona Sutra gekocht. In eerste instantie om te gebruiken als woonwerk-fiets maar wie weet zou ik ooit de stoute fietsschoenen aantrekken en gaan...... Inmiddels ben ik een jaar verder en heeft de Kona nog geen 1600 km achter de rug. Als ww-fiets is het voor mij eigenlijk niet de juiste fiets. Mijn idee was om sneller te kunnen zijn dan op mijn e-bike, maar dat valt toch een beetje tegen, mede doordat de Kona niet bepaald licht is. Ik had dus eigenlijk gewoon een aluminium racefietsje moeten aanschaffen (wat nu dus ook gaat gebeuren). Daarnaast weet ik eigenlijk nu al wel dat de fietsreis er nooit van gaat komen (om diverse redenen) dus de conclusie ligt voor de hand, de Kona is beter af met een eigenaar die de fiets gaat gebruiken waarvoor deze gemaakt is. Ergens wel met pijn in mijn hart, want ik vind het gewoon een mooie fiets maar ik ben gewoon niet de juiste eigenaar voor deze fiets.
Uiteraard kan ik de fiets ook op MP plaatsen maar hier zitten de liefhebbers van zulke fietsen en ik heb liever serieuze reacties dan koopjesjagers. Want dat de Kona niet voor 500 euro de deur uitgaat, dat is wel zeker.

Zoals al gezegd, nog geen 1600 km in een jaar, dus eigenlijk nog zo goed als nieuw. Dat waren voornamelijk wwonwerk-kilometers met zo nu en dan een toertochtje, zeker geen gestuiter over rotspaden en dergelijke. Ik heb bij aanschaf (bij Rat Bikes) de banden laten vervangen door Schwalbe Almotion Tubeless. Verder is de fiets nog gewoon zoals hij verkocht werd. Op de foto's zit er nog een slot op de schuine buis, maar dat gaat er nog vanaf.

Alle spec's zijn hier te vinden: https://www.konaworld.com/2019/sutra.cfm, maar in het kort: mix van Shimano Deore en Alivio (3x9), bar-end shifters, Brooks B17 zadel, staal frame, TRP SpyreC mechanisch/hydraulische schijfremmen, steekassen 12mm, WTB velgen en een prachtige kleur (vind ik....zeker tov het nieuwe model)

Ik vraag € 1000,00 voor deze fiets. Dat lijkt mij, gezien de leeftijd en kilometers, een faire prijs. Mochten jullie daar anders over denken, dan hoor ik dat graag.
-------
Eventjes on hold, ga eerst het een en ander uitproberen adhv de reacties hieronder.

Bijlagen

erdejee schreef:
zo 18 aug, 2019 08:51
Als ww-fiets is het voor mij eigenlijk niet de juiste fiets. Mijn idee was om sneller te kunnen zijn dan op mijn e-bike, maar dat valt toch een beetje tegen, mede doordat de Kona niet bepaald licht is. Ik had dus eigenlijk gewoon een aluminium racefietsje moeten aanschaffen (wat nu dus ook gaat gebeuren).
Schroef de spatborden en de bagagedrager er eens af en leg er eens een smal en snel bandje op. Denk dat je daar een hoop mee kunt winnen bij deze fiets als je er snel mee naar je werk op en neer wil. Tegen de tijd dat je er dan wel mee op vakantie wil is de huidige setup dan weer prima.
Jurr schreef:
zo 18 aug, 2019 10:05
leg er eens een smal en snel bandje op.
Dat zou wellicht nog een optie zijn. Heb je ook nog een tip vwb welke band icm de, naar racefiets-normen, vrij brede velg?
Even de breedte van de velgen vermelden en of dat binnen of buitenmaat is, en er zijn vast genoeg ervaringen te scoren hier. i19 is bij WTB 19mm intern toch?

Misschien even een nieuw topic voor starten?

Bij mij worden de banden alleen maar nog breder, mijn voorvelg is een WTB i40 ;)
als wegband bijvoorbeeld:
betaalbaar en redelijk snel is de Spicer van Schwalbe, bijvoorbeeld in 622-30 of 622-35, da's 30 dan wel 35 mm breed.
duurder, soepeler en sneller: de Schwalbe Marathon Supreme of de Vittoria Hyper Voyager (vouwband: lichter in gewicht) in ongeveer dezelfde maat (622-37 of 622-40).
of in 622-32, 32mm breed: https://www.bike-components.de/en/Conti ... re-p36745/ je woont vlak bij me en ik stuur je een pb want deze banden kun je best een paar dagen van me lenen, om te proberen.

ook wat mij betreft heb je een veel te mooie, fijne én geschikte fiets om weg te doen!

qua bandbreedte vs velg(binnen)breedte:

Afbeelding

Afbeelding
Jurr en Hoogframe/Erik,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga binnenkort even bij Erik langs voor een paar andere banden en zal het een en ander van de fiets afhalen, eens kijken wat dat allemaal doet. Dus nog even niet te koop :-)
Lijkt me verstandig.

Je zou zelfs nog een tweede wielsetje kunnen overwegen met bijvoorbeeld carbon velgen en smalle bandjes als je echt een stuk lichter wil...
Zie ik in de voorste bidonhouder een gereedschapsset? Ik ken sets die er zo uitzien die wel erg zwaar zijn.
Volgens mij is dat een Abus Bordo slot van 1,5 kilo. Ze zijn relatief licht voor de beveiliging die ze bieden, kettingsloten zijn al snel 2 kilo en een stuk minder aerodynamisch. Maar nog steeds zwaar.
ErikB81 schreef:
zo 18 aug, 2019 15:29
Volgens mij is dat een Abus Bordo slot van 1,5 kilo. Ze zijn relatief licht voor de beveiliging die ze bieden, kettingsloten zijn al snel 2 kilo en een stuk minder aerodynamisch. Maar nog steeds zwaar.
Dan kun je het gewichtsverschil tussen een zwaar onverwoestbaar frame als dit en een frame van een licht wielrenfietsje dus in één keer bereiken door dit slot thuis te laten. 8)
Leon schreef:
zo 18 aug, 2019 15:34
ErikB81 schreef:
zo 18 aug, 2019 15:29
Volgens mij is dat een Abus Bordo slot van 1,5 kilo. Ze zijn relatief licht voor de beveiliging die ze bieden, kettingsloten zijn al snel 2 kilo en een stuk minder aerodynamisch. Maar nog steeds zwaar.
Dan kun je het gewichtsverschil tussen een zwaar onverwoestbaar frame als dit en een frame van een licht wielrenfietsje dus in één keer bereiken door dit slot thuis te laten. 8)

Haha, klopt, dat slot laat ik tegenwoordig ook al thuis, op het werk staat-ie toch in een relatief veilige parkeerkelder.
Jurr schreef:
zo 18 aug, 2019 14:55
Lijkt me verstandig.

Je zou zelfs nog een tweede wielsetje kunnen overwegen met bijvoorbeeld carbon velgen en smalle bandjes als je echt een stuk lichter wil...
Dat is ook nog mogelijk, hou ik in gedachten. Maar het moet ook wel leuk blijven voor de portemonnee, een setje carbon velgen moet toch al minimaal 500-600 euro kosten (bijv https://www.12gobiking.nl/shimano-rs770 ... ce-wielset). Plus een setje remschijven. Als ik dan toch €1000 voor de Kona zou kunnen krijgen, kan ik voor €1500 (1000+500) toch ook best een geinig en licht fietsje kopen. Maar zoals gezegd, ik hou het in gedachten want het zou wel betekenen dat ik dan dus met 1 fiets meerdere doelen kan bereiken: doordeweeks lekker vlot forenzen en in het weekend/vakantie als dikke banden-fiets voor bospaden en zo. Keuzes, keuzes, keuzes.....
Jurr schreef:
zo 18 aug, 2019 10:05
erdejee schreef:
zo 18 aug, 2019 08:51
Als ww-fiets is het voor mij eigenlijk niet de juiste fiets. Mijn idee was om sneller te kunnen zijn dan op mijn e-bike, maar dat valt toch een beetje tegen, mede doordat de Kona niet bepaald licht is. Ik had dus eigenlijk gewoon een aluminium racefietsje moeten aanschaffen (wat nu dus ook gaat gebeuren).
Schroef de spatborden en de bagagedrager er eens af en leg er eens een smal en snel bandje op. Denk dat je daar een hoop mee kunt winnen bij deze fiets als je er snel mee naar je werk op en neer wil. Tegen de tijd dat je er dan wel mee op vakantie wil is de huidige setup dan weer prima.
Laat dat eerste nou voor mij prioriteit no.1 zijn voor een WW-verkeer fiets, onontbeerlijk bij slecht weer en zeg nou zelf, wie wil er nou dagelijks met een rugzak naar z,n werk fietsen?
bonkers schreef:
zo 18 aug, 2019 21:37
Schroef de spatborden en de bagagedrager er eens af en leg er eens een smal en snel bandje op. Denk dat je daar een hoop mee kunt winnen bij deze fiets als je er snel mee naar je werk op en neer wil. Tegen de tijd dat je er dan wel mee op vakantie wil is de huidige setup dan weer prima.
Laat dat eerste nou voor mij prioriteit no.1 zijn voor een WW-verkeer fiets, onontbeerlijk bij slecht weer en zeg nou zelf, wie wil er nou dagelijks met een rugzak naar z,n werk fietsen?
[/quote]

Als ik met de Kona ga, heb ik sowieso een strak lycrapakje aan. Het is 23 km enkele reis en dat wil ik graag binnen een uur doen. Ik heb de mogelijkheid om te douchen op mijn werk, dus het is geen probleem om badend in het zweet van de fiets af te rollen. Daarom vind ik een rugzak ook geen probleem. Ga ik op de e-bike, dan zit ik wel in mijn normale kloffie op het zadel en hangt er een fietstas aan de bagagedrager. Ik gebruik de Kona dus eigenlijk meer als racefiets dan als reisfiets, dus vandaar de gedachte om te verkopen en over te stappen naar een racefiets (of gravelbike, het off-road gebeuren blijft me toch aantrekken). Kortom, een bagagedrager is voor mij niet noodzakelijk. De spatborden laat ik nog wel even zitten, daar zie ik nog wel een functioneel dingetje in.
Misschien kun je een leuk dealtje maken en inruilen voor een rove nrb(dl). Rijdt licht en kun je ook van alles op en aanhangen.
Ik heb een rove al die ik ook gebruik voor woonwerk. Paar velgen erop gezet van Frieke (handgespaakt, geeft een fijne directe rijstijl, geen carbon maar scheelt zeker in gewicht) voor een mooie prijs. Vervolgens banden er tubeless onder scheelt ook weer gewicht. Dan natuurlijk het type band, een fijne nop om op de straat te rijden en in mijn geval ook nog een klein beetje offroad mee te pakken. Ik heb er net spatborden opgezet maar tot voor kort gebruikte ik vooral zo'n ass-saver en ook aan de voorzijde zo'n spatbordje van ass-saver. Ik kan helaas niet douchen op mijn werk en stap er in mijn spijkerbroekje op, vandaar dus nu wel spatborden.

Er is gewoon heel veel mogelijk om gewicht te besparen en ik zou een mooie kona dan ook niet zo snel weg doen... maar ja, ik ben ernstig bevooroordeelt want ik heb er 2 (kona heihei (mtb) en de rove-gravelbike dus).

En.. geen idee natuurlijk wat je zelf weegt... bij mij zou het vooral helpen zelf persoonlijk wat gewicht te verliezen dat is gratis :wink: