Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 enkele reizen in België - Forum Wereldfietser

10 enkele reizen in België

Besten,

In België bestaat er een fijn treinbiljet, namelijk een 10-ritten-enkele-reis door heel België.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... s/railpass

Het is geldig tot 1 april 2020, en ik heb er zes ritten mee gemaakt. Zeer vermoedelijk zal ik de aankomende zes weken niet met de trein in België rijden dus - alleen - hier: TEAB. vier enkele reizen tussen alle stations in België.

Het werkt volgens het dagkaart-enkele reis kortste reisweg principe, maar je mag op alle stations tussen het begin en het eind-station uitstappen.
Met z'n tweeën een weekendje naar Veure, of Doornik. Via Luik naar Namen, en de volgende dag via Brussel en Mechelen weer naar huis. Fiets mee helemaal leuk, Franse Ardennen, de Westhoek, de taalgrens af.

Ik heb er veel plezier aan beleeft, koop graag de volgende keer een nieuwe, maar gooi deze liever niet bij het oud papier.

Lees graag in een PB als je interesse hebt, groet, Hans

P.s. net verbeterd, keek even op het vriesvak waar de kaart hangt, geldig tot 1 april en niet tot 9 april, zoals ik eerder schreef.
Jammer dat je er nu pas mee komt, ik heb net zaterdag een verse kaart gehaald.
Overigens een puik systeem deze rail pass.
Of het werkelijk een "puik systeem" is valt nog maar te bezien.
Het is net als allerlei kortingkaarten etc. een verkapte vorm van prijsdifferentiatie die met name (en soms ongeveer uitsluitend) voor de inwoners van één land de trein goedkoper maakt.
Daar lijkt misschien op het eerste gezicht niet zoveel tegen, maar het is 1º in strijd met de letter of de geest van de EU-regels mbt vrij verkeer van mensen en goederen, en 2º een stimulans om met eigen (auto)vervoer of bus of vliegtuig een meer-landen-reis te maken.
De Belgische spoorwegen zijn al door het zand gegaan met hun oorspronkelijke Senioren-aanbod - een aanbod dat uitsluitend gold voor wie in België woonachtig was - dat mag niet meer van "Europa" en dat is de reden dat er sinds een paar jaar een senioren-ticket is.  Andere korting en vasteklanten-regelingen zijn minder makkelijk onderuit te halen, maar ook verkapte discriminatie naar woonland.
Ivo Miesen schreef:
wo 19 feb, 2020 22:54
Jammer dat je er nu pas mee komt, ik heb net zaterdag een verse kaart gehaald.
Overigens een puik systeem deze rail pass.
Kun je die kaarten uit de NMBS-automaat trekken op het station van Maastricht?
Bridgestone SM schreef:
wo 19 feb, 2020 23:17
Of het werkelijk een "puik systeem" is valt nog maar te bezien.
Het is net als allerlei kortingkaarten etc. een verkapte vorm van prijsdifferentiatie die met name (en soms ongeveer uitsluitend) voor de inwoners van één land de trein goedkoper maakt.
Daar lijkt misschien op het eerste gezicht niet zoveel tegen, maar het is 1º in strijd met de letter of de geest van de EU-regels mbt vrij verkeer van mensen en goederen, en 2º een stimulans om met eigen (auto)vervoer of bus of vliegtuig een meer-landen-reis te maken.
De Belgische spoorwegen zijn al door het zand gegaan met hun oorspronkelijke Senioren-aanbod - een aanbod dat uitsluitend gold voor wie in België woonachtig was - dat mag niet meer van "Europa" en dat is de reden dat er sinds een paar jaar een senioren-ticket is.  Andere korting en vasteklanten-regelingen zijn minder makkelijk onderuit te halen, maar ook verkapte discriminatie naar woonland.
Hoezo? Ik trek deze kaart gewoon uit de automaat. Niemand die ooit controleerde of ik in België woonachtig ben of niet. Je mag hem als Nederlander gewoon kopen dus er is totaal geen sprake van discriminatie of uitsluiting.\
Als grenslander heb ik standaard een Rail Pass, een NS vrij weekend kaart + een Duitse Bahncard op zak. Als je over discriminatie wil spreken dan is dit dat een grenslander meerdere kaarten moet kopen om binnen een straal van 200km met korting te reizen.
Of de automaat in Maastricht deze kaart levert weet ik niet, ik heb mijn kaart zaterdag tijdens het overstappen gekocht, uit een automaat.
bert sitters schreef:
do 20 feb, 2020 01:53
Kun je die kaarten uit de NMBS-automaat trekken op het station van Maastricht?
Ik zou deze vraag willen uitbreiden:
Kun je die kaarten uit de NMBS-automaat trekken op het station van Maastricht of Roosendaal?
Kun je Maastricht of Roosendaal gebruiken als begin- of eindstation voor de ritten?

Iemand die dit weet?
Het staat niet in de voorwaarden.
HFvdS schreef:
do 20 feb, 2020 06:47
bert sitters schreef:
do 20 feb, 2020 01:53
Kun je die kaarten uit de NMBS-automaat trekken op het station van Maastricht?
Ik zou deze vraag willen uitbreiden:
Kun je die kaarten uit de NMBS-automaat trekken op het station van Maastricht of Roosendaal?
Kun je Maastricht of Roosendaal gebruiken als begin- of eindstation voor de ritten?

Iemand die dit weet?
Het staat niet in de voorwaarden.
Zojuist heb ik gecontroleerd op station Maastricht randwyck. De senioren en de jongeren variant vond ik in de automaat, de Rail pass niet.
Alle drie zijn pas geldig vanaf het eerste station waar de trein stopt. Voor Maastricht is dat vise. Een kaartje Maastricht vise kost 4,50.
Een Belgisch fietskaartje is dan wel weer geldig vanaf Maastricht.
Ivo Miesen schreef:
do 20 feb, 2020 06:02
Als je over discriminatie wil spreken dan is dit dat een grenslander meerdere kaarten moet kopen om binnen een straal van 200km met korting te reizen.
+1, het begint al binnen 10 km natuurlijk.
Als iets het grensoverschrijdend ov remt in de grensstreek is het wel de onmogelijkheid om als af-en-toe-ov-reizigers binnen redelijke tijd uit te vinden hoe dat moet tegen de juiste kosten, zonder meteen de hoofdprijs te betalen plus een "grensstraf". Ik heb me er wel eens in verdiept maar het is niet te doen, en jaar later is het weer anders.
Soms is het inderdaad moeilijk dezelfde voorwaarden te krijgen wanneer je in het buitenland woont.

Zo wilde ik onlangs een NSFlex dalvoordeel abonnement nemen, maar dat lukt niet omdat ik in België woon. Er kan enkel een adres in Nederland worden ingegeven als je via de NS website een abonnement koopt. Geen mogelijkheid om een adres in een ander land in te geven.

Via chat en telefoon contact genomen met de NS en na lang zoeken kwam er een inventieve oplossing uit de bus om via een omwegen toch een abonnement aan te schaffen met een adres in België.
Leon schreef:
do 20 feb, 2020 08:58
Ivo Miesen schreef:
do 20 feb, 2020 06:02
Als je over discriminatie wil spreken dan is dit dat een grenslander meerdere kaarten moet kopen om binnen een straal van 200km met korting te reizen.
+1, het begint al binnen 10 km natuurlijk.
Als iets het grensoverschrijdend ov remt in de grensstreek is het wel de onmogelijkheid om als af-en-toe-ov-reizigers binnen redelijke tijd uit te vinden hoe dat moet tegen de juiste kosten, zonder meteen de hoofdprijs te betalen plus een "grensstraf". Ik heb me er wel eens in verdiept maar het is niet te doen, en jaar later is het weer anders.
nicolevelo schreef:
do 20 feb, 2020 10:43
Soms is het inderdaad moeilijk dezelfde voorwaarden te krijgen wanneer je in het buitenland woont.

Zo wilde ik onlangs een NSFlex dalvoordeel abonnement nemen, maar dat lukt niet omdat ik in België woon. Er kan enkel een adres in Nederland worden ingegeven als je via de NS website een abonnement koopt. Geen mogelijkheid om een adres in een ander land in te geven.

Via chat en telefoon contact genomen met de NS en na lang zoeken kwam er een inventieve oplossing uit de bus om via een omwegen toch een abonnement aan te schaffen met een adres in België.
Precies, je moet ten eerste heel goed weten wat er "over de grens" te koop is, en ook bijhouden wat er aan nieuwe en/of aanvullende voorwaarden (of juist aanbiedingen) is.
Dan moet je die kaartjes ook nog kunnen kopen (waar dan dus wel die - enigszins "uitgeklede" - automaten in Maastricht en Roosendaal aan tegemoetkomen*), en dan nog kan je te maken hebben met exorbitant geprijsde grenskilometers.
In ieder geval zijn die overgeprijsde grenskilometers is strijd met de EU regels, maar omdat het om slechts enkele €uro's gaat doet niemand de moeite dit uit te vechten.
En ... in grenslandgevallen kan het nog "erger" zijn. Soms zijn er ook leuke grensland aanbiedingen, maar zie die maar eens te vinden (en te kopen) als je niet direct naast de affiche met dat aanbod woont.

Of te wel: De aanbieder, het Openbaar Vervoer (of in het Frans "Transport en Commun") is lang niet zo "Openbaar" en "Commun" als het wel lijkt.

  * Als ik ergens net iets verder in Nederland een kaartje koop naar een willekeurige bestemming in België dan betaal ik sowieso een hoger Internationaal tarief, en de truuk met het Belgische Senioren-biljet gaat dus allen door als ik eerst thuis een uitvoerige analyse maak van alle plussen en minnen, en dan ook nog de tijd heb om in resp. Maastricht of Roosendaal dat kaartje uit de automaat te halen.

PS   Het is overigens overal gedoe. Mijn broertje kon geen gebruik maken van bepaalde voordelen van een Interrail-biljet omdat hij met het verkeerde paspoort in een verkeerd land woonde ... nog afgezien van het feit dat het gewenste Interrail-biljet zelfs in de hoofdstad, op het hoofdstation, niet verkrijgbaar was en hij het alleen dankzij een zeer inventieve loketmedewerker met een riante omweg kon kopen. Dat "verkeerde" land was Zweden, een land waar het gewoonlijk lijkt alsof alles tip-top geregeld is, discriminatie niet bestaat etc etc.
Ik kan mijn onderschrift wel veranderen in "BSM komt over een paar minuten met een lange uitleg". :D
Leon schreef:
do 20 feb, 2020 13:00
Ik kan mijn onderschrift wel veranderen in [X] komt over een paar minuten met een lange uitleg". :D
Als je geen behoefte hebt aan die lange uitleg, bestaat er een heel effectief filter om je hier aan te onttrekken.
ucp.php?i=ucp_zebra&mode=foes
Ivo Miesen schreef:
do 20 feb, 2020 07:58
Een kaartje Maastricht Vise kost 4,50.
Ik keek even maar de NS-Internationaal-site toont niet wat ik gewend was.
Ik kon voorheen een Netkaart/Vrije reisdag invoeren als "attributen" van de reiziger, deze optie zat er nu niet bij*.
Daarmee zag je wat je voor die dure grenskilometer in Visé of Essen betaalde.

* Deze verandering betekent sowieso dat een bezoek aan de NS-Internationaal-site voor mij ongeveer zinloos is.

Hmmm ... de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Kennelijk kwam ik gister in een andere "schil" terecht.
Gister kon ik eindeloos veel soorten vastrecht- en kortingkaarten kiezen, alles wat er in verschilende buitenlanden te koop is, maar had nauwelijks keuze voor Nederland (ik had die buitenland-lijst even moeten kopieren, 't was best interessant).
Vandaag kijk ik nog eens om te kijken waar ik precies over moet klagen ... werkt de NS-Internationaal-site weer ± zoals vroeger, zo te zien ben ik weer in de gebruikelijke "NS-schil" beland.

Anyway, voor de kilometer Visé/Eijsden-grens naar Visé betaal je € 2,60.
Vergelijk je het NS-Internationaal-tarief voor Visé/Eijsden-grens naar Dinant (wat alleen lukt met een vertrekstation in NL en 100% korting in NL) met het gewone Belgische tarief dan kost dat resp € 18,-- en € 15,70 ... die laatste grenskilometer blijft dus onredelijk duur. Een Belgisch-tarief-kaartje voor Maastricht - Dinant komt overigens op € 17,70 (daar kom je op uit als je Eijsden intypt), bij NS-Internationaal kost Eijsden-Dinant € 20,40 en Maastricht-Dinant zelfs € 21,--.

Of te wel, als je braaf bent ontkom je er niet aan dat je met het tarief voor de grenskilometer genept wordt, en verder lijkt NS-Internationaal vaak duurder, zelfs voor de internationale Maastricht-België alternatieven die de Belgen bieden (voor Roosendaal zal het weg gelijkluidend zijn). Alleen als je ook RailPlus korting hebt kan NS-Internationaal soms nog interessant zijn (in dit geval niet, het scheelt slechts € 0,40).
NS-Internationaal Eijsden-Dinant.png
NS-Internationaal Eijsden-Dinant.png (40.44 KiB) 5027 keer bekeken
Mooi om te lezen dat er zovelen die gekke grenstarieven ook idioot vinden; maar blijft dat dat kaartje op een gebruiker aan het wachten is. Teab betekent eigenlijk tegen elk eerste bod :-)
Vergeven
En dan is er niemand enthousiast om te responderen, benader ik een paar mensen die reageerden in dit topic. En die aardige Nicole Velo dacht dat het alleen voor n Ollander zou zijn.
Fijn om jou de laatste reizen met de kaart te laten maken en hartelijk dank voor je mooie kaart