Ondertussen alle onderdelen van het frame verwijderd, opgekuist en van nieuw vet voorzien. Bij het openmaken van het balhoofd vielen alle kogels eruit. Ik had me aan gekooid lager verwacht, dus heb ik weer eens op handen en knieën bolletjes mogen zoeken in het gras met mijn magneetschoteltje. Ik heb er 23 teruggevonden, bovenaan zaten 25 bolletjes dus maar wat extra bolletjes uit oude gekooide lagers gesloopt, bolletjes van 3,97mm (5/32") had ik niet nieuw op voorraad.
Veel kilometers heeft deze fiets volgens mij niet gedaan, de conussen waren zoals gezegd als nieuw, trapas vertoonde geen slijtage, voorbladen zijn nog zoals nieuw en de ketting is minder dan 0,5% versleten. De zadelpen (Kalloy 26,4mm) zat niet vast, het stuur ook niet. Het enige wat ik niet los heb gekregen is de rechtercup van de trapas, met wat geweld lukt dat waarschijnlijk wel maar zo heb ik het ook proper gekregen. Ik verwacht niet dat ik die cup nog ga verslijten.
Die aero-hackjob heb ik dus maar teniet gedaan. NOS lichtblauwe kabeltjes gekocht en erzats-rubbers voor de remgrepen. In de zadelbak heb ik nog een oud San Marco zadel gevonden dat veel beter zit, alleen spijtig dat er een hap uit is. Bruin stuurlint is besteld maar nog niet aangekomen.
Het stuur zit wel vrij los, ik moet de stuurpen heel vast draaien of het stuur roteert. De 3ttt-pen is niet de standaard stuurpen van deze fiets, de vraag is of het een pen is voor 26mm of 25,4mm sturen?
- 4.jpg (331.73 KiB) 2661 keer bekeken
De maat is niet helemaal perfect, waarschijnlijk had een 54 mij ook wel gepast, maar zoals steeds bij kleine framematen is standover-height de kritieke dimensie. Ik rij graag onverhard, dan is het fijn om snel een voet aan de grond te kunnen zetten zonder met je edele delen op de bovenbuis te landen. Met de voeten plat op de grond heb ik met mijn inzoom (?) van 77cm geen 2cm overschot.
Het viel mij ook op dat ik deze fiets het zadel veel verder naar achter kon zetten. Normaal rij ik met een zero-offset zadelpen. Op deze fiets staat een zadelpen met zo'n 25mm setback, en zelfs dan zet ik mijn zadel verder naar achter dan gewoonlijk. Ik begreep het niet goed, maar de maattabel geeft aan wat er aan de hand is: de 52 heeft een zadelbuishoek van 76º!
Wel grappig dat 40 jaar na datum
Standert in Berlijn dat terug moet uitvinden!
En voor de mensen die zich afvragen waarom ik per sé een lichtblauwe fiets wil kopen:
- The Beauty and The Beast