Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop: klassieke stalen racefiets Peugeot Course 52 cm - Forum Wereldfietser

Te koop: klassieke stalen racefiets Peugeot Course 52 cm

Te koop voor € 150 of doe een goed bod.

Naast de informatie op Marktplaats wil ik hier nog kwijt dat de fiets voorzien is van oogjes voor een drager. Ik heb hem in ongeveer 2.000 gekregen van mijn schoonzus en zowel mijn vrouw als mijn dochters hebben er incidenteel op gefietst.
Hangt nu al weer 10 jaar in de schuur.

https://link.marktplaats.nl/m1529434817
Afbeelding
Is het nu een Peugeot of een Vitus?
Het is een Peugeot, maar op de buis zit een stikker van Vitus.
Iemand die het kan weten heeft de volgende aanvulling:
"Vitus 181 is een dubbel butted buizenset. 0,7-1.0 mm, dus aan de zware kant, zeker voor zo'n miniframe. Niet verkeerd als je er een dragertje aan wil hangen."
Ik ben eigenlijk geïnteresseerd omdat die fiets lichtblauw is. Is dat een goede reden?
Ik vind iedere reden ok :D ,
Zo te zien een PFN10 uit 1980. De Campagnolo NR achterderailleur en remmen zijn niet origineel. Evenals de Lyotard 460D pedalen.
Wil degene die mijn fiets gekocht heeft even zijn emailadres in een privé-bericht sturen? Om de een of andere reden worden mijn berichten aan hem niet verzonden.
Verkocht voor € 100.
Even een kleine follow-up:

1.jpg
Ietwat lastiger, fietsen kopen in corona-tijden...
2.jpg
non-fixie kent zijn zaken goed
3.jpg
Origineel vet op de assen
4.jpg
Conussen in perfecte staat
5.jpg
Maar dit had ik toch liever op voorhand geweten...
1.jpg
Vork richten met huis-, tuin- en keukenmiddelen, voor alles is een eerste keer.
2.jpg
Sachs Maillard terug in de olie na een bad wasbenzine
3.jpg
Ik dacht altijd dat die bandjes bij Campagnolo naven decoratief waren...
4.jpg
... maar het heeft een functie: het bandje dekt een gat af waarlangs je de naaf kan smeren. Slim.
5.jpg
Toch al wat rechter... (zonder balhoofd)
Leuke foto's! Vooral die vorkrichtbank is inspirerend. :)
Met deze fiets is iets raars aan de hand. Hij is in Duitsland verkocht door Fahrrad Brunner in Darmstadt. In deze Duitse brochure van 1981 vind ik de fiets in deze kleur terug maar de afmontage is anders. Non-fixie had al gezegd dat een aantal onderdelen niet authentiek waren -- mij niet gelaten, ik kocht de fiets voor de kleur -- maar het lijkt erop dat er vrij snel een upgrade naar Campagnolo gedaan is: de achterderailleur dateert van 1981. Ook wielen en remmen zijn vervangen door Campagnolo, de fiets had origineel zijtrekremmen van Weinmann. Maar de originele crank die zo trots Peugeot vermeld is "Made in Japan".

De knutselaar die zich met deze ombouw heeft bezig gehouden heeft spijtig genoeg ook een poging gedaan om de remgrepen om te bouwen tot "aero" remmen. Ik vind zo'n geknutsel persoonlijk wel sympathiek maar geslaagd is deze ombouw niet, de remkabel stropt op de bout waarmee de greep aan het stuur wordt geklemd.

1.jpg
Achterderailleur van 1981
2.jpg
SR = Suntour toch?
3.jpg
hackjob
4.jpg
hackjob2
5.jpg
behuizing gebroken
1.jpg
Ondertussen alle onderdelen van het frame verwijderd, opgekuist en van nieuw vet voorzien. Bij het openmaken van het balhoofd vielen alle kogels eruit. Ik had me aan gekooid lager verwacht, dus heb ik weer eens op handen en knieën bolletjes mogen zoeken in het gras met mijn magneetschoteltje. Ik heb er 23 teruggevonden, bovenaan zaten 25 bolletjes dus maar wat extra bolletjes uit oude gekooide lagers gesloopt, bolletjes van 3,97mm (5/32") had ik niet nieuw op voorraad.

Veel kilometers heeft deze fiets volgens mij niet gedaan, de conussen waren zoals gezegd als nieuw, trapas vertoonde geen slijtage, voorbladen zijn nog zoals nieuw en de ketting is minder dan 0,5% versleten. De zadelpen (Kalloy 26,4mm) zat niet vast, het stuur ook niet. Het enige wat ik niet los heb gekregen is de rechtercup van de trapas, met wat geweld lukt dat waarschijnlijk wel maar zo heb ik het ook proper gekregen. Ik verwacht niet dat ik die cup nog ga verslijten.

2.jpg
Die aero-hackjob heb ik dus maar teniet gedaan. NOS lichtblauwe kabeltjes gekocht en erzats-rubbers voor de remgrepen. In de zadelbak heb ik nog een oud San Marco zadel gevonden dat veel beter zit, alleen spijtig dat er een hap uit is. Bruin stuurlint is besteld maar nog niet aangekomen.

3.jpg
Het stuur zit wel vrij los, ik moet de stuurpen heel vast draaien of het stuur roteert. De 3ttt-pen is niet de standaard stuurpen van deze fiets, de vraag is of het een pen is voor 26mm of 25,4mm sturen?

4.jpg
4.jpg (331.73 KiB) 2659 keer bekeken
De maat is niet helemaal perfect, waarschijnlijk had een 54 mij ook wel gepast, maar zoals steeds bij kleine framematen is standover-height de kritieke dimensie. Ik rij graag onverhard, dan is het fijn om snel een voet aan de grond te kunnen zetten zonder met je edele delen op de bovenbuis te landen. Met de voeten plat op de grond heb ik met mijn inzoom (?) van 77cm geen 2cm overschot.

Het viel mij ook op dat ik deze fiets het zadel veel verder naar achter kon zetten. Normaal rij ik met een zero-offset zadelpen. Op deze fiets staat een zadelpen met zo'n 25mm setback, en zelfs dan zet ik mijn zadel verder naar achter dan gewoonlijk. Ik begreep het niet goed, maar de maattabel geeft aan wat er aan de hand is: de 52 heeft een zadelbuishoek van 76º!

Wel grappig dat 40 jaar na datum Standert in Berlijn dat terug moet uitvinden!

En voor de mensen die zich afvragen waarom ik per sé een lichtblauwe fiets wil kopen:
5.jpg
The Beauty and The Beast
Dank voor het aanvullende verslag. Leuk om te lezen.

SR = Sakae Ringyo. Die hebben in 1988 het befaamde (maar failliete) SunTour gekocht en heten sindsdien SR SunTour.

Leuke maattabel, trouwens. Voor het eerst dat ik er een zie die me niet op een te klein frame wil hebben.
Leuk om te zien! Grote kans dat je een 26 mm pen en een 25.4 mm stuur hebt. Nitro heeft daar officiële shims voor. Zonder zet je te veel kracht op de pen.
Dit is altijd een geval van geldteruggave door de verkoper, je zou hem kunnen zeggen: ik heb een duur stuk gereedschap moeten kopen om de vork te redden :wink:. Wel eersteklas opgelost!
De verkoper heeft ook aan de koper gevraagd of hij van mening was of hetgeen hij heeft aangetroffen nog € 100 waard was :D.
Mooi verslag zo :)