Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel Gilles Berthoud Mente te koop - Forum Wereldfietser

Zadel Gilles Berthoud Mente te koop

Ik verkoop een zo goed als nieuw Gilles Berthoud Zadel, model Mente.
Heb het zelf kortstondig gebruikt, maar het bleek voor mij niet geschikt te zijn.
Vraagprijs 110 euro.
Stuur me een berichtje als je interesse hebt.
614DD675-2B66-43A9-904F-E4930CF50F96_1_201_a.jpeg
7159266E-57FD-4574-9B00-C1F439A1CA53.jpeg
3D672F45-747A-4E66-8F24-F5C509F62493_1_201_a.jpeg
nicolevelo schreef:
wo 29 jul, 2020 17:00
Heb het zelf kortstondig gebruikt, maar het bleek voor mij niet geschikt te zijn.
Je moet bij een GB wel een beetje doorbijten hè ;)
Ik heb ook een mente, maar vond mijn brooks B17 lekkerder zitten.

Het leer van de mente is wel beter.
Door het dikkere leer duurt het inrijden veel langer. Ik ben zelf erg tevreden over mijn twee Gilles Berthoud zadels.
Dit zadel ziet er nog erg nieuw uit. Ik heb zelf de 800-1000 km geklokt voordat ie echt goed gevormd was. In het begin vond ik hem te hard, maar ik wist dat je moet doorzetten met GB zadels. Insmeren helpt ook. Maar goed, dan is het net als met ingelopen schoenen: op dat moment is ie niet meer zo geschikt voor de tweedehands markt.

Hopelijk zet de nieuwe gelukkige koper door.
Ik had gehoord dat dit zadel heel weinig van vorm verandert.
Als ik jullie reacties lees moet ik dit blijkbaar herzien: gaat dit zadel zich ook zetten zoals een Brooks zadel?
Natuurlijk, alleen duurt het door het dikkere leer langer. Daarna heb je er ook veel langer plezier van. Bovendien zit dit zadel technisch veel beter in elkaar als een Brooks zadel.
nicolevelo schreef:
wo 29 jul, 2020 23:33
Ik had gehoord dat dit zadel heel weinig van vorm verandert.
Als ik jullie reacties lees moet ik dit blijkbaar herzien: gaat dit zadel zich ook zetten zoals een Brooks zadel?
De mijne heeft twee prachtige kuiltjes op de plaats van de zitbotjes :) Ook heeft het zadel een lichte "zitkuil" (in nieuwstaat is de bovenkant echt een rechte lijn).

Het inzitten duurde wel enorm lang, daarom besloten om twee keer een natte lap een nacht op het (wel al ingevette) zadel te leggen en de dag erop een lange tocht te maken. Dat hielp behoorlijk.
Is nu alweer zo'n 8000 km geleden en nog niet gemerkt dat het zadel er last van heeft ondervonden. Nog niet bij hoeven spannen ook.
nicolevelo schreef:
wo 29 jul, 2020 17:00
Ik verkoop een zo goed als nieuw Gilles Berthoud Zadel, model Mente.
Heb het zelf kortstondig gebruikt, maar het bleek voor mij niet geschikt te zijn.
Hoeveel km heb je er ongeveer op afgelegd? Bij mijn Gilles Berthoud Aspin waren de eerste 500 km geen feest. En dan had ik nog de open versie, die dankzij de gleuf wat plooibaarder zou moeten zijn. Een maand later kon ik er al zonder problemen een week lang op fietsen.

Fedor schreef:Het inzitten duurde wel enorm lang, daarom besloten om twee keer een natte lap een nacht op het (wel al ingevette) zadel te leggen en de dag erop een lange tocht te maken. Dat hielp behoorlijk.
Ook ik heb destijds een natte doek gebruikt om het vormingsproces van het zadel te versnellen (beschreven in dit topic).
Het ziet er nu, na 17.000 km, zo uit:

Afbeelding

Mijn Aspin zit nu als gegoten. Sinds 2 jaar zit er ook geen Thudbuster meer onder, maar een (niet al te stijve) zadelpen van titanium. Nog geen last van inzakking (verder dan de gewenste zitkuil), zoals bij het Brooks zadel dat ik hiervoor had. Dat Brooks zadel hoefde echter niet ingereden te worden.

Heb je overigens vast kunnen stellen hoe ver je zitbotjes van elkaar verwijderd zijn? Wanneer die te dicht bij de rand van het zadel zitten, heeft inrijden weinig zin en wordt iemand anders waarschijnlijk gelukkiger van jouw Mente.
Allemaal bedankt voor de verduidelijkingen.
Ik ga het verder inrijden dan. Ben wel benieuwd na hoeveel tijd het zadel zich zal 'plooien' naar mijn vormen.