Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop : Koga Worldtraveller 2004 - Forum Wereldfietser

Te koop : Koga Worldtraveller 2004

Hoi,

ik verkoop mijn Koga Miyata Worldtraveller (model 2004). Het kader (54 cm) is voor mijn 1m91 eigenlijk net iets te klein ...
Verder is er aan deze fiets (afgezien van wat lakschade) helemaal niets op aan te merken. Koga-kwaliteit: zelfs met volledige bepakking nog steeds zo stabiel als een huis, rijdt als een trein, superstijf kader met minimaal energieverlies tussen pedaal en wiel. Er hangen wel wat stickers op (een draak en vlammen enzo) maar met wat toewijding en benzine moeten die er wel af te krijgen zijn, als ze storen.
Ik heb de trapas, de casette en de ketting reeds éénmaal verlangen na een lange fietsreis. Tandwielen van de achterderailleur zijn ook nieuw. Ook heb ik er een Nexus naafdynamo (met halogeen voorlicht, en 4D toplight achter) op laten monteren.
Voor de volledige verdere specificaties kijk je best op

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=3424311

Voor een testrit kan je steeds even langskomen. Er komt natuurlijk (staat niet op de foto) ook de tubus voordrager (mét standaard), twee Zefal drinkbussen, en een Toppeak pomp bij. Voor foto's mailen naar merlijn.erbuer@gmail.com

De fiets is steeds goed onderhouden geweest door fietswinkel Vancampenhout (Strombeek-Bever, Brussel) en je krijgt er de originele papieren bij.

Vraagprijs : 1500 euro

Een kader noemen Nederlanders een frame en drinkbussen noemen wij bidons.
Heeft die fietsenhandel in Strombeek-Bever jou die te kleine fiets aangesmeerd?

Sorry, maar iemand die een (koga, dus center-top gemeten) fiets van 54cm verkoopt aan iemand van 1m91 is het niet waard om fietsenmaker genoemd te worden. Ik begrijp dus maar al te goed dat je er vanaf wilt. Jammer genoeg ben ik zelf 1m93 dus kom ik niet in aanmerking als overnemer.

Ach ja, hoe gaat dat. De fietsenboer heeft een fiets in de winkel staan en wil juist dat exemplaar verkopen. Daar werkt Koga overigens zelf aan mee door moeilijk te doen over levering van fietsen. Als je in de loop van het jaar een Koga koopt loop je de kans dat Koga de fiets niet meer kan leveren. Ze verkopen een afgepast aantal exemplaren per jaar. Koga levert goede fietsen, maar het bedrijf is veel te star. Met fietsen als de Globe- en de Worldtraveller mikt Koga duidelijk op de langeafstandsfietser en daar hoort wat meer 'gevoel' bij. Niet de starre houding die Koga manifesteert. Los daarvan: Een schande dat zo'n fietsenboer een 54 cm frame verkoopt aan iemand van 1.91 m. Als Koga z'n naam hoog wil houden, moeten ze die fietsenwinkel gauw als dealer schrappen.

Het was idd Koga die geen fietsen van 57 cm meer in voorraad had, en dus werd er een 'frame' van 54 cm voor mij besteld. Het was dat, of een jaar wachten op de nieuwe modellen, en ik had mijn fietsvakantie reeds gepland.
Op zich wel spijtig, want moest dit frame de gepaste lengte gehad hebben, had ik nog tien jaar met die fiets kunnen rijden. Nu echter stoort de zithouding mij te veel. Ik heb er op reis wél 5000 km mee gereden zonder enig echt probleem. Het is pas nu ik de fiets in dagelijks in de stad gebruik, zonder bagage, en tussen het druk verkeer, dat ik voel dat ie te klein is en dat het me stoort. Misschien omdat het stadsverkeer meer wendbaarheid vergt?
Die fietsenwinkel Van Campenhout levert een piekfijne service, maar op deze verkoop aan mij zijn ze wel de mist in gegaan. Nuja, de mist, ik denk dat elke fietsenwinkel liever een te kleine fiets verkoopt dan géén fiets. Zoiets heet business. Mijn volgende fiets kom ik echter wel in NL halen, niet meer in Strombeek.

Maar, evil fietsendealer of niet, dat was niet het onderwerp van deze thread; is er ook iemand die interesse heeft? Over de prijs kan, als dat nodig is, nog gediscussieerd worden.

Als student heb ik veel intresse, maar ben maar 1.73m. :cry: Tzal voor een andere keer zijn vrees ik.

Koga is inderdaad een groot bedrijf, vallend onder de Accel groep. Toch zijn ze een van de eerste merken geweest die vakantiefietsen op de markt hebben gebracht, waarvoor alle lof.

En in navolging van andere merken zoals Snel, Santos, Van Herwerden en Avaghon, zullen ze in 2007 ook met custombuilt fietsen komen (niet te verwarren met maatframes)

En Merlinki, wat jouw opmerking betreft dat iedere fietsendealer liever een fiets verkoopt dan geen fiets, daarmee ben ik het -uiteraard- mee oneens. Maar als je ervan maakt veel in plaats van iedere, dan ben ik het wel weer met je eens. :lol:
merlinki schreef:Hoi,

ik verkoop mijn Koga Miyata Worldtraveller (model 2004). Het kader (54 cm) is voor mijn 1m91 eigenlijk net iets te klein ...
Verder is er aan deze fiets (afgezien van wat lakschade) helemaal niets op aan te merken. Koga-kwaliteit: zelfs met volledige bepakking nog steeds zo stabiel als een huis, rijdt als een trein, superstijf kader met minimaal energieverlies tussen pedaal en wiel. Er hangen wel wat stickers op (een draak en vlammen enzo) maar met wat toewijding en benzine moeten die er wel af te krijgen zijn, als ze storen.
Ik heb de trapas, de casette en de ketting reeds éénmaal verlangen na een lange fietsreis. Tandwielen van de achterderailleur zijn ook nieuw. Ook heb ik er een Nexus naafdynamo (met halogeen voorlicht, en 4D toplight achter) op laten monteren.
Voor de volledige verdere specificaties kijk je best op

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=3424311

Voor een testrit kan je steeds even langskomen. Er komt natuurlijk (staat niet op de foto) ook de tubus voordrager (mét standaard), twee Zefal drinkbussen, en een Toppeak pomp bij. Voor foto's mailen naar merlijn.erbuer@gmail.com

De fiets is steeds goed onderhouden geweest door fietswinkel Vancampenhout (Strombeek-Bever, Brussel) en je krijgt er de originele papieren bij.

Vraagprijs : 1500 euro
Een andere mogelijkheid is alle onderdelen op een ander frame overzetten. Kon wel eens concurrerend zijn met je afschrijving

Ward De Meyer schreef:Als student heb ik veel intresse, maar ben maar 1.73m. :cry: Tzal voor een andere keer zijn vrees ik.
Volgens mij zit je dan met een frame van 54 cm wel goed hoor...

Tenzij je lange benen hebt in verhouding tot je lichaamslengte

Ik denk ook wel dat je goed zit, ik ben 1.75 m en ik heb framemaat 54. Zit lekker!
Groet,
Maurits

Maurits schreef:Ik denk ook wel dat je goed zit, ik ben 1.75 m en ik heb framemaat 54. Zit lekker!
Groet,
Maurits
...om dus maar te zeggen dat je met een 54 voor 1m91 nog niet eens dicht in de buurt zat van de juiste maat. Met die lengte kan de enige twijfel zijn (bij koga) tussen een 60 en een 63, waarbij de laatste waarschijnlijk de beste optie is.

Ik zit met 1.80 m. al op 57 cm. en dan zijn die Koga's ook nog kort gebouwd! Ik heb er dan ook zelfs een langere pen op gezet.
Hoe die 54 cm nog enigszins heeft gepast is mij een raadsel. Mijn vriendin heeft met 1.67 m een 53 cm frame... :shock:

Beste allemaal,

ik moet mijn verontschuldigingen aanbieden; na alle verontwaardigde reacties op de verkoop van een 54cm frame aan iemand van 1m91, ben ik nog eens in de papieren van die fiets gaan kijken, omdat ik het zelf ook moeilijk kon geloven, en het is dus geen 54 maar een 57 ... mea culpa.

Al de rest blijft wel geldig! Deze fiets blijft nog steeds net iets te klein voor mij. Voor iemand van 1m80 - 1m85 moet ie prima zitten.

Een nieuw kader kopen, en alle onderdelen overzetten, kan ik ook doen. Maar liefst zou ik deze verkopen en in NL een custom built maat fiets komen halen. Alvast bedankt voor de reacties.

En die fietsendealer uit Strombeek heeft dan toch niet zo'n grote misdaad begaan ... hij zat er maar drie cm naast. En ik had zelf ook wat aangedrongen want ik wou absoluut die maand nog een fiets. Ik blijf hem aanbevelen, hij kent zn vak wel en moet niet meteen van de dealerlijst van Koga geschrapt worden. Dat Koga eindelijk met custombuilt fietsen gaat beginnen is heel goed nieuws. Zal hun verkoop de hoogte in jagen.

Gelden voor de Worldtraveller geen mountainbike maten? Ik weet niet beter of er worden voor de atb andere frame maten gehanteerd?

Bij veel mountainbikes loopt bovenbuis behoorlijk af (meestal 3 tot 6 cm).

De bovenbuis van een Koga WT loopt vrijwel horizontaal. Tenzij je een berg op rijd. :lol:

Is het niet zo dat de framemaat de fictieve zitbuislengte is als de bovenbuis horizontaal zou hebben gelopen?

Ik weet het niet maar ik geloof van niet. Mijn Storck is een sloping frame en de hoogte wordt gemeten over de schuinstaande zitbuis. Hart trapas tot waar je de zadelpen in het frame steekt. Ook een 57 cm frame bij 1,90 lang en ik zit er prima op. De ene fiets is de andere niet, zo ook het menselijk lichaam en dan moet het maar klikken tussen jou en je karretje. Ik vond mijn horizontale buis weer heel kort, daar heb ik echt aan moeten wennen. Heb daarom ook een zadelpen waar je het zadel nog wat op heen en weer kan schuiven in horizontale richting, om nog iets meer lengte te krijgen. Zo ook met de stuurpen.

Groet, Haike

Hoi Haike,

jouw definitie van de framemaat klopt precies, als je het zelf opmeet. Fabrikanten jo-jo-en nogal met framematen. Santos bijvoorbeeld gebruikt voor de ene fiets S, M, L, XL en voor een andere weer 53, 57, 60 cm en dan ook nog voor mountainbikes 16, 19 inch etc. En voor de STR-02 een framemaat plus een aantal centimeters. Alles uiteraard met goede bedoelingen maar het is weinig consistent.

In ieder geval: als een framemaat wordt opgegeven door een fabrikant, kijk dan even hoe ze de framemaat specificeren. :lol:

Soms zie je door de buizen de fiets niet meer :roll:

Is een variant op die met bomen en bos

Groet, Haike die morgen richting Denemarken fietst. Ik wens lullie allemaal een goede fietszomer toe