Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: van Almeria naar Malaga - Forum Wereldfietser

Spanje: van Almeria naar Malaga

Iemand enige recente ervaring met het traject Almeria Malaga, over de N-340. Hoe is de drukte, is het te doen?
Ben daar ergens in maart 2020,
groet
onno
amsterdam
Ben je dan al in de Sierra Nevada geweest? Zo niet dan zou ik dat als route kiezen om van Almeria richting Malaga te gaan, erg fraai.

Over de A348 en AL5402 bijvoorbeeld.
Ik heb 2 jaar geleden een stuk n-340 gefietst en kan het niet aanraden, alhoewel het maar een kort stuk was. Het is een weg voor hardrijders en vrachtwagens. Je mag er fietsen, maar het is niet fietsvriendelijk. Waarschijnlijk het dieptepunt van mijn vakantie.

Je kan de route bekijken op google streetview en zelf een oordeel vellen.
De N340 staat ook bekend als de Dodenweg. Te mijden voor de fietser.
Merci voor reacties

Ik heb de route uiteraard bekeken met Streetview. Twijfel of ik bij Almeria het binnenland in ga richting Granada of de kustweg volg tot Malaga en daar het binnenland in. De Sierra Nevada lijkt me nog iets te koud voor in maart.
Ik start 28feb in Valencia en wil dit jaar nu eindelijk eens naar Cabo de Gata en vervolgens richting Portugal met een zigzag omweg van Malaga via binnenland naar Gibraltar. Vandaar mijn vraag over het kustwegtraject.
groet
Onno
Je kan ook doorheen de Alpujarras rijden, de zuidelijke flank van van de Sierra Nevada: van Laroles over Trevélez naar Lanjaron. Heel mooi. Trevélez ligt op 1500m, hoogste punt, ik gok nu maar even dat die route eind maart helemaal sneeuwvrij is, zou toch moeten.

Alsa-bus nemen eventueel, als het moeilijk anders kan. Mooie lus aanbreien in Andalusië dan.
Het kustgebied ten westen van Almeria is ook niet zo aantrekkelijk. Dit is de Costa del Plastico. Vol grote lappen plastic boven de komkommers en paprika's.
Kijk in de gidsen van Luc Oteman of Paul Benjaminse voor een route die fraaier en rustiger is. Je moet wel klimmen, maar je krijgt er veel voor terug. Je kunt vanaf Colmenar afdalen naar Màlaga over de oude weg A-7000. Een prachtige ervaring om naar de Middellandse Zee in de diepte te duiken.
Allen merci voor reacties, ik ga er over denken.
Ben niet zo n fan van de uitgestipelde routes,( en ook niet van de vaak saaie Via Verdes) zoek graag mijn eigen weg en ben dat ook gewend. Het stuk N340 van Almeria naar Motril( Motril - Malaga lijkt ok) is ongeveer 100km dus slechts een dag fietsen. Dat het minder fraai landschap is, ach, dat vind ik voor een dag niet zo n probleem. Veiligheid wel.
Adios
Onno
Onno283 schreef:
do 21 nov, 2019 11:10
Allen merci voor reacties, ik ga er over denken.
Ben niet zo n fan van de uitgestipelde routes,( en ook niet van de vaak saaie Via Verdes) zoek graag mijn eigen weg en ben dat ook gewend. Het stuk N340 van Almeria naar Motril( Motril - Malaga lijkt ok) is ongeveer 100km dus slechts een dag fietsen. Dat het minder fraai landschap is, ach, dat vind ik voor een dag niet zo n probleem. Veiligheid wel.
Adios
Onno
Je hoeft geen uitzette route te doen. Kijk op regionale Michelinkaarten, of OsmAnd of Locus op je telefoon. De Sierra Nevada is in maart vaak nog te koud, maar zo hoog hoef je niet. Je kijkt wel uit op de besneeuwde bergtopen. De kleine weggetjes door de natuurparken in Andalusie zijn het tegenovergestelde van saai.Tegen de bergwanden blinken de witte dorpen in het felle zonlicht. Fiets zo'n dorpje in naar de levendige Plaza Mayor. De mannetjes zitten op de bankjes. Je krijgt commentaar op je bepakte fiets: "Esto no es una bicicleta, sino un camión (Dit is géén fiets, maar een vrachtauto)" Agua Potable (drinkwater) staat op een bron met ijskoud water langs de kant van de weg. Je moet stoppen voor el pastor (de herder) die met zijn kudde de weg oversteekt. Je banden glibberen door de schapenpoep. In Benalúa sjokt een processie op stichtelijke deunen over de keitjes achter het beeld van San Jose. Op het bordes van het raadhuis staat el alcalde (de burgemeester) klaar. Niet voor een toespraak, maar om de eerste fles wijn open te ontkurken. Vuurpijlen schieten de lucht in. Flamengo muziek galmt over het plein. De meute begint spontaan te dansen. Het feest ter ere van San José is begonnen. Dit is het Spaanse leven op de kleine weggetjes. Drie dagen op deze levendige weggetjes lijken korter dan slecht één dag gashappen op de doodsaaie vroemvroem weg N-340: 1101 km van Cadiz naar Barcelona!
Vind je València - Gibraltar te lang, dan kun je ook in Alacant(Alicante) beginnen,
Houd er rekening mee dat het in maart in de bergen ten westen van Ronda flink kan regenen. Het oosten van Andalusie is het droogste deel van Spanje, maar de Sierra de Grazalema is natste streek van Spanje.
Net voor Gibraltar ligt La linea de Concepción. Een prachtige naam, maar de lelijkste en meest unheimische stad van Spanje. De baai is hier vreselijk met petrochemische industie en verkeersriolen, tenzij je houdt van "vroemvroem".