Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Sevilla begin april - Forum Wereldfietser

Rondje Sevilla begin april

Hallo!

Begin april kocht ik een retourtje sevilla. Ik ben een week in Spanje. Ik dacht eerst Sevilla - Cordoba - Granada - Ronda - Sevilla te doen. Dat lijkt me iets te optimistisch, want Cordoba zou ik graag ook bezoeken.
Ik las ergens dat Sevilla - Cordoba per. Fiets minder mooi is? Dat kan ik mss per trein doen dan.
Iemand tips?
Als je tijd wenst te nemen om al die prachtige steden te bezoeken, is een week aan de korte kant. het stuk van
Sevilla naar Córdoba is inderdaad niet zo boeiend. Het rivierdal is breed en saai in tegenstelling tot de bergen. De Fiets kan mee in de MD-treinen (medio distancia). Voor afstanden van meer dan 100 km moet je reserven voor de fiets. Informeer op het hoofdstation van Sevilla Santa Justa. Je kunt bijvoorbeeld ook vanaf Jaen terug met een MD-trein naar Sevilla.
Je kunt ook met een MD-trein van Sevilla naar Bobadilla of andersom.
Er gaat drie keer per dag eveneens een MD-trein van Ronda via Antequera naar Granada.
Antequera ligt niet ver van Bobadilla. Kort stukje om te fietsen. Dus als je in tijdnood komt, kun ook een stukje met de trein terug.
Helaas is de camping van Sevilla een stuk buiten de stad in Dos Hermanos. Zou voor een hostal kiezen in de oude stad. Zie booking of trivago.
Córdoba, Ronda en Granada hebben campings.
ik weet niet hoe hard je fietst en hoeveel je van asfalt houdt. ALs je denkt lichte fiets hostels, asfalt denk ik prima te doen.

tussen sevilla en cordoba loopt voor een kroot gedeelte een via verde. das bijna nederlands fietspad. (althans de stukken die ik de afgelopen weken ervan gezien heb. heerlijk als je haast hebt of ontspannen wil toeren.

met voor en achtertassen en de tent mee, en nog af en toe een stukje onverhard. dan is t erg ambitiues.

zekre als je in die steden nog wat wil zien. anders zijn er leukere rondjes te doen.
lennart schreef:
do 31 jan, 2019 11:43
tussen sevilla en cordoba loopt voor een kroot gedeelte een via verde. das bijna nederlands fietspad. (althans de stukken die ik de afgelopen weken ervan gezien heb. heerlijk als je haast hebt of ontspannen wil toeren.

met voor en achtertassen en de tent mee, en nog af en toe een stukje onverhard. dan is t erg ambitiues.

zekre als je in die steden nog wat wil zien. anders zijn er leukere rondjes te doen.


Ik zou eigenlijk enkel Cordoba echt willen bezoeken, de rest zag ik al. Ik ben niet echt een getrainde fietser, denk dat ik ook geen tent meeneem deze keer. Dus via verdes lijken me heel tof, af en en toe wat klimmen hoort erbij natuurlijk, maar het moet niet te zwaar zijn.

Wat zijn leukere rondjes dan? De steden die ik noemde dat was maar een idee. Het enige dat vastligt is Cordoba en mijn begin en eindpunt in sevilla.
Zeven dagen - dan zou ik zeker niet verder gaan dan een rondje Sevilla - Cordoba - Ronda - Sevilla.
Zelfs dan denk ik dat je tijd te kort komt om alles te zien! Je moet er echt de tijd voor nemen!
Wij hebben in 2015 een kleine vier weken rond gereden in Andalusië, campings (niet veel) en als dat er niet was - vragen aan de toevallig tegenkomende locals - levert de leukste overnachtsplekken op!
http://bit.ly/andalusië-fietstocht
http://bit.ly/andalusië-cultuur-natuur
Leuk vooruitzicht.....
Twee jaar geleden stond ik voor dezelfde uitdaging. Een weekje fietsen in andalusie. Waar te beginnen en welke route. Ik heb mij toen laten inspireren door het boekje van Paul Benjaminse, "Fietsen naar Andalusie". Het laatste deel van die route bestaat namelijk uit een beschrijving van verschillende routes om naar het zuiden te rijden.
andalusie_kaart.jpg
Van al de etappes bestaan gpx bestanden die kan je gebruiken om een rondje te maken, van sommige eventueel de rijrichting aanpassen en/of zelf de tussenliggende verbindingstukken navigeren.

Ik had zelf wat pech met het weer en een defecte derailleur en heb het rondje dus noodgedwongen wat kleiner gemaakt.

Je hoeft natuurlijk ook niet te vertrekken met een vaste route en gewoon kijken hoe ver je komt of hoe het fietsen vorderd. Als je daarbij een goed beeld hebt van het goede trein netwerk kom je gemakkelijk weer op tijd aan voor je vliegtuig....

Het rondje Andalusie van de vorige "poster" volgt volgens mij ongeveer dezelfde route, de prachtige fotoboeken geven een mooie indruk van je te wachten staat.
Veel plezier
Ik heb het aflopen jaar het rondje onderin Andalusië gemaakt, vanaf Malaga met de klok mee. Vanuit Malaga ga je meteen de bergen in, dat heeft mij pijn gedaan, ik fiets het liefst eerst een paar dagen vlak om de benen sterk te krijgen. Maar het is een prachtig stuk Spanje om te fietsen. Er zit een camping vlak boven Ronda, met gigantische mieren, maar verder is het een goede plek. Ronda is de moeite waard, een goede plek voor een wandeling, en ook een kuitenbijter, zowel te voet als op de fiets.
Rcihting Sevilla is het heel rustig, niet bijzonder mooi, maar je krijgt wel hele mooie uitzichten op het lager gelegen land. Geen campings in dat gebied, dus goed plannen! Ik heb geslapen in een verlaten boerderij, want mijn knie was op. Ik werd wakker gemaakt door een boze boer, die uiteindelijk wel begreep dat ik geen zwerver was en uit noodzaak moest stoppen. Toen hij dat door had gaf hij me nog een paar bollen knoflook en een fles water, de mensen daar zijn zo beroerd nog niet. Verder naar Sevilla is plat en saai.
Het stuk tussen Sevilla en Cordoba is een groot sinaasappelveld, maar ik vond het prima fietsen. Er zijn weinig campings in het noorden van Andalusie, daar moet je echt rekening mee houden. Ik heb op een dag 40km extra gefietst om bij een camping te komen, en die zat boven op een berg, met een goede 20% omhoog . Omdat ik buiten het hoogseizoen reed, was de campingwinkel ook dicht, dus dit was het moment dat ik mijn noodrantsoen moest aanspreken.
Cordoba is een heerlijke stad, zolang het geen zomer is. Na de sinaasappelvelden is het een verademing om weer in een stad te zijn. De warmste stad van Europa, maar in de lente is het heerlijk. Ik ben er drie dagen gebleven, ik heb de gratis stadstocht gedaan, de moskee/kerk bezocht en heb nog een dag aan het water gezeten (met rare vogels en planten, het was duidelijk meer tropisch dan verwacht).
Verder heb ik een goede tijd gehad in Granada, vanwege het eten en de wijn. Ik had op dat moment mijn knie echt aan gort gereden, dat is wellicht een aandachtspunt als je begint in de bergen: zorg dat je warm aankomt.
En het mooiste stuk van de reis: Uit Granada even naar het oosten de Sierra Nevada op. Langs het water door een paar leuke dorpjes, hoe verder je komt hoe mooier. Boven de stuwdam zit een camping, niet goedkoop, maar wel een fantastische plek.
Het stuk tussen Granada en Malaga vond ik ook heel fijn. Ik heb hier mijn eigen route gemaakt, want de benen waren goed. Vreselijke bergen, extreem snelle afdalingen, en een uitzicht naar de kust waar iedereen jaloers op wordt.
Eenmaal aan de kust is het klote, de zuidrand van Andalusië is niet fijn fietsen. Je kan er wel goedkoop en goed eten (vis).
optie zou kunnen zijn , via verde naar cordoba, want dat is je hoofddoel. dan heb je daar de tijd voor. dan kan je op de terugweg een stuk naar t noorden om daar de transandalus op te pikken? met een beetje plannen kan je denk ik de tent thuislaten dan is dat stuk prima te doen met de vakantiefiets.. . vanaf vilanuevo de cordoba naar alanis.
Córdoba - Sevilla vind ik zelf een mooie route. Het landschap is niet spectaculair maar wel aangenaam.
Ik deed de deels onverharde route van de Via Augusta. Op Wikiloc vind je wel gps-bestanden. Dat is met elke fiets met brede banden prima te doen.
Er zijn leuke steden onderweg, Écija, Carmona en Alcalá de Guadaira. Daar kun je ook goed overnachten.
ik wil eind feb die kant op gaan om rondje daar te fietsen. Is dat nog te vroeg in seizoen? Kan redelijk last minute boeken. Of is het beter maandje later te gaan?

Twijfel tussen Valencie -> Malaga
of
Malaga- Sevilla - Granaga - Malaga