Additionally, paste this code immediately after the opening tag: leuke campings in Schotland? - Forum Wereldfietser

leuke campings in Schotland?

Hallo,

Wij gaan in mei een paar weken fietsen in Schotland: {Glasgow > Mull > Skye > Assynt > Culrain}.

Nu weet ik uit ervaring in Noord-Engeland dat er vaak van die vreselijke campings zijn, met van die woonwagens, en waar je soms zelfs niet met de tent op mag. Bij een of andere overzichtskaart van Schotse campings zag ik weer veel van dat soort campings. We zullen ongetwijfeld wel een paar keer gaan wild kamperen, maar meestal toch op een camping. Dus...

Wie kan nog mooie kampeerplekjes op bovenstaande route aanbevelen?

Willem
Hoi Willem,
Kijk ook eens naar de backpackers hostels, vaak mag je daar je tent in de tuin opslaan en van de faciliteiten binnen gebruik maken. Handig bij slecht weer of als er veel midges :twisted: rondvliegen, kan je binnen koken en eten. Het is al een tijdje geleden dat ik daar fietste maar als ik mijn verslag erop nasla waren er leuke campings in Tobermory op Mull, de camping van Glenbrittle op Skye (druk maar fraai gelegen op loopafstand van het ruige Culuins gebergte). De mooiste was bij Garenin hostel op Lewis (mocht je de outer Hebrides ook bezoeken) waar je je tent tussen ruïnes van vervallen boerderijen kon opzetten.
Afbeelding
Hallo Willem,

Wegens omstandigheden komt er waarschijnlijk niet echt veel terecht van onze grootse en verre reisplannen deze zomer. Als alles goed gaat kiezen we waarschijnlijk voor een last minute dichterbij naar o.a. de Schotse (Hebrides) eilanden. We hadden al gekeken naar Minko's site voor inspiratie. Ik hou dit draadje dan ook in de gaten. Verder ben ik heel benieuwd naar de exacte plannen van je Willem. Deel je die met mij? Speel ik jou ook onze voorbereidingen door.

Zo'n 20 jaar geleden stond ik aan de voet van de Ben Nevis (?) in de buurt van Fort William op een heel mooie camping. Ik kan hem alleen niet terugvinden http://reisverhaleneuropa.nl/campings/C ... otland.htm

Blanche
willem.megens schreef: Nu weet ik uit ervaring in Noord-Engeland dat er vaak van die vreselijke campings zijn, met van die woonwagens, en waar je soms zelfs niet met de tent op mag. Bij een of andere overzichtskaart van Schotse campings zag ik weer veel van dat soort campings. We zullen ongetwijfeld wel een paar keer gaan wild kamperen, maar meestal toch op een camping. Dus...

Wie kan nog mooie kampeerplekjes op bovenstaande route aanbevelen?

Willem
Vaak is het in andere landen ook lastig om leuke campings te vinden. Zou er interesse voor zijn om bij de landeninformatie dit te vermelden, of misschien een apart hoofdstuk met leuke campings per land

Ronald
Goed idee Ronald!
Ik zou dit idee alleen wel even herhalen (knippen en plakken) in het ideeën gedeelte anders vrees ik dat het blijft hangen 8)

Blanche
Een aantal jaren geleden, toen de kinderen nog klein waren, zijn we een zomer (of wat er voor door moest gaan) in Schotland geweest.
Toen hebben we de volgende campings gedaan:

Trossachs Holiday Park in Aberfolyle link

Loch Ness Caravan and camping park link met heeeeel veeeeel muggen en op zoek naar Nessie

Dornoch Caravan and camping park link
waar we de zonsverduistering gezien hebben

Gairloch caravan and camping park link aan de westkust met heel veel regen en wind

Glen Nevis Caravan park link waar tegenover de Ben Nevis ligt die we beklommen hebben. Het kan zijn dat dit de camping is die Blanche bedoelt.

Ballintuim camping (geen link)

Bamburg camping (ook geen link)

Ik weet niet of dit op je route ligt, maar we konden er toen (1999) prima staan.
Wij gaan eind mei een rondje in N-Schotland fietsen en om campings te zoeken gebruiken we Google Maps. Inzoemen op ongeveer de plek waar je gaat slapen en dan 'camping' intikken en dan krijg je een lijstje met campings (+ links) in de omgeving.

Cycling Scotland is ook een leuke site om rustige weggetjes op te zoeken.
Ronald, ja ik ben ook voorstander van een apart gedeelte "campings gezocht'. Enkele dagen geleden plaatste ik een oproep camping gezocht in Groningen en vroeg me af in welke rubriek ik dit nu plaatsen.

Zelf heb ik ook plannen om in mei in Schotland te gaan fietsen. Het kan er dus nogal druk worden met wereldfietsers :D Mijn voorlopige plan is om de boot te nemen van Zeebrugge naar Aberdeen en daarna wat whiskyfestivals te gaan bezoeken (waarschijnlijk in de Speyside en Islay). Het liefst zou ik later de boot willen nemen naar Denemarken, maar Smyril Line vaart volgens mij niet meer op Lerwick, de Shetland Islands. Als iemand iets weet. Liefst wil ik via Denemarken terug.

Verder heb ik altijd goede ervaringen gehad met campings en ook inderdaad de camping aan de voet van de Ben Nevis. Bij Arisaig was er ook eentje. Vaak is er ook wel een stukje grond waar je mag staan. Wat ik wel eens doe, is kijken of er een wandelroute is. Een klein stukje opfietsen, indien mogelijk, en dan links of rechts van het pad gaan staan.

Rutger
Ronald, ja ik ben ook voorstander van een apart gedeelte "campings gezocht'. Enkele dagen geleden plaatste ik een oproep camping gezocht in Groningen en vroeg me af in welke rubriek ik dit nu plaatsen.

Zelf heb ik ook plannen om in mei in Schotland te gaan fietsen. Het kan er dus nogal druk worden met wereldfietsers :D Mijn voorlopige plan is om de boot te nemen van Zeebrugge naar Aberdeen en daarna wat whiskyfestivals te gaan bezoeken (waarschijnlijk in de Speyside en Islay). Het liefst zou ik later de boot willen nemen naar Denemarken, maar Smyril Line vaart volgens mij niet meer op Lerwick, de Shetland Islands. Als iemand iets weet. Liefst wil ik via Denemarken terug.

Verder heb ik altijd goede ervaringen gehad met campings en ook inderdaad de camping aan de voet van de Ben Nevis. Bij Arisaig was er ook eentje. Vaak is er ook wel een stukje grond waar je mag staan. Wat ik wel eens doe, is kijken of er een wandelroute is. Een klein stukje opfietsen, indien mogelijk, en dan links of rechts van het pad gaan staan.

Rutger
Hier nog wat links:
http://www.reisverhaleneuropa.nl/campin ... otland.htm
http://www.buitensport-schotland.nl/

Wat betreft landeninformatie, die kan je nu toch zelf aanpassen in de wiki? http://wiki.devakantiefietser.be/index. ... informatie

:oops: de eerste link had Blanche al genoemd zie ik
Ja ach, als er maar een pub in de buurt waar je een biertje kunt pakken, evt een hapje eten, accu's kunt laden en foto's kunt kijken. Da's toch wel fijn na een dag (in de regen) fietsen.
Regent het in Schotland? Nooit veel van gemerkt. :) :)

Rutger
willem.megens schreef:Ja ach, als er maar een pub in de buurt waar je een biertje kunt pakken, evt een hapje eten, accu's kunt laden en foto's kunt kijken. Da's toch wel fijn na een dag (in de regen) fietsen.

Ik ben veel in Engeland wezen kamperen en de camping had vaker wel dan niet een eigen pub. Zo konden we altijd lekker droog (ja, het regent daar :wink: ) en warm zitten met licht en een lekker drankje.
Hoi Willem, Rutger en andere Schotlandfietsers!

Het mooiste van Schotland niet vergeten: heeeerlijk wildkamperen is toegestaan :-)

Afbeelding

Fiets de Wereld,
Whisky
Als ik die foto zie kan ik niet wachten... :D
Of het op de route ligt, weet ik niet, maar voor iedere Schotlandkampeerder mijn tip:
Rothiemurchus camp & caravan park - daar sta je lekker tussen de bomen, er zijn midge-eters (wij gingen in juli en helemaal geen last gehad van muggen), het sanitair is nieuw (en mooi!), de eigenaar en receptiemedewerkers zijn erg vriendelijk... er is alleen geen pub of iets dergelijks naast de (tent)deur.
willem.megens schreef:Als ik die foto zie kan ik niet wachten... :D
Yep, zeker met dat zonnetje erbij 8)
Blanche schreef:
willem.megens schreef:Als ik die foto zie kan ik niet wachten... :D
Yep, zeker met dat zonnetje erbij 8)
Ja Blanche, ik heb nooit regen tijdens mijn fietstochten. :)
Ik denk dat ik eind mei in Schotland ben.

Rutger