Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Kreta - Forum Wereldfietser

Fietsen op Kreta

Ik wil over twee weken op kreta van het Zuiden naar het Noorden fietsen.
De totale afstand is 103 km. De eerste 64 km is berg op tot een hoogte van 1600 m. De laatste 39 is berg af. Ik wil dit gaan doen met een moutainbike.

Van Paleochora naar Agia Marina.

Het grootste deel van de route is asfalt. Onverhard schat ik 13 omhoog, 10 bergafwaarts.

Ik wil dit in een dag doen ( 9 fietsuren).

Is dit te doen of ben ik ambitieus met deze route? Graag jullie mening.
Hallo Manny,
Het hangt er natuurlijk in de eerste plaats van af wat je aankunt. Wat kun je hier in Nederland op één dag?
9 fietsuren is nogal veel. Kun je 9 uur fietsen, à 20 km/u op het vlakke, totaal 180 km op een dag, dan is de toch op Kreta voor jou wel te doen.
De zwaarte van de tocht op Kreta wordt bepaald door de te klimmen hoogte en de staat van de weg bergop. Kun je op deze weg normaal mountainbiken?
Het is hoe dan ook een erg pittige tocht. 1600 mter hoog lijkt niet veel, maar je beginnt op nul, dus het is meer dan het lijkt.

Ik heb even op michelin gekeken en ik snap niet direct waar je de 1600 meter gaat halen. In ieder geval zijn er genoeg alternatieven. Ik zou fietsen voorbij Rodovani en dan beslissen of ik rechtsaf onverhard naar Omalos zou gaan (als dat nog onverhard is). Omalos ligt net boven de 1000 m.
In het andere geval kun je rechtdoor en ben je na in totaal zo'n 70 km op het eindpunt.
Leon

link (nog 2x inzoomen): http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... 0&ie=UTF-8
Ik wil tot Omalos. Dat is volgens mij verhard. Vanaf daar ga ik via een onverharde weg naar Kallergi hut. Deze staat op 1600 m hoogte. Vanaf daar is het alleen bergafwaarts.
Manny schreef:Ik wil tot Omalos. Dat is volgens mij verhard. Vanaf daar ga ik via een onverharde weg naar Kallergi hut. Deze staat op 1600 m hoogte. Vanaf daar is het alleen bergafwaarts.
Dan is het simpel: vanaf Omalos nog anderhalf a twee uur buffelen. Als het niet lukt ben je zo terug :D
Leon
Ik snap wel waarom:
Afbeelding
De haalbaarheid van je plan is volgens mij heel erg afhankelijk van je conditie en hoe laat je begint en hoe goed je tegen warmte kan. Ik heb geen idee van de temperaturen op Kreta half april, maar zo vanuit het kille en platte NL een redelijk lange beklimming naar 1600 m lijkt me geen kleinigheid. Ik heb geen profiel gezien, maar volgens mij moet je proberen om uiterlijk 13 á 14 uur boven te staan om het een beetje gezellig te houden. Als je begint om 8 uur moet je dus een gemiddelde halen van 11 tot 13 km/u halen incl. pauzes. Dat lijkt me best pittig.

Maarre, ik zou er gewoon voor gaan. In het ergste geval keer je om, terug naar bewoonde wereld en ga je even liften.....

Ik ben jaloers... :wink:

Groet
Eric

EDIT:met http://www.mapmyride.com/ krijg je een idee van het hoogteprofiel als je 'show elevation' aanvinkt. Poeh, pittig stukje trappen....
eric190173 schreef: EDIT:met http://www.mapmyride.com/ krijg je een idee van het hoogteprofiel als je 'show elevation' aanvinkt. Poeh, pittig stukje trappen....
Ik heb de route ook eens bekeken in mapmyride:
http://www.mapmyride.com/ride/greece/pa ... 2286684147
(Wel jammer van al die vervelende advertentiebanners)
Als je op elevation aanvinkt kan je een mooi hoogteprofiel zien:
1900 meter hoogteverschil, da's inderdaad een flink stukje klimmen. Het hangt ervan af hoe dat stuk onverhard erbij ligt. Het moet te doen zijn mits je conditie in goed is.

Afbeelding

PS
Ik zie dat bovenstaande route slechts tot 1100 m gaat, dat onverharde stuk tot 1600m is nog niet inbegrepen, ik weet niet of dat ook op google maps staat, dus het wordt nog een stukje zwaarder :?
De tovenaar schreef: Ik heb de route ook eens bekeken in mapmyride:
http://www.mapmyride.com/ride/greece/pa ... 2286684147
(Wel jammer van al die vervelende advertentiebanners)knip

PS
Ik zie dat bovenstaande route slechts tot 1100 m gaat, dat onverharde stuk tot 1600m is nog niet inbegrepen, ik weet niet of dat ook op google maps staat, dus het wordt nog een stukje zwaarder :?
Die banner kun je verschuiven (ook bijna uit beeld) en als je firefox gebruikt blijf je erg verschoond van reclamegeneuzel...

Kijk je naar de totale klimmeters dan kom je op ongeveer 2500 meter uit. Poeh.

Voor het vergelijk heb ik de Stelvio eens bekeken...

Afbeelding

Totaal bijna 2000 meter klimmen..... Kun je het ergens mee vergelijken...

Gr
Eric
De tovenaar schreef:Afbeelding
Waarom gaat de route het eerste stuk een omweg maken over een grotere weg? Er is daar nog een wit weggetje, dan sla je de eerste berg over. Dat witte weggetje staat ook op de Michelinkaart, dus dat lijkt me logischer dan de route op de afbeelding hierboven.
Leon
Op kallergi.com kan je een GPS route downloaden tot aan de hut, die heb ik in mapmyride ingelezen: http://www.mapmyride.com/route/gr/kreta ... 8562757341
Je kan 'm ook bekijken op gpsies.com: http://www.gpsies.com/mapOnly.do?isFull ... llergi.kml Minder reclamebanners en meer kaartopties (maar niet zo'n fraai hoogteprofiel met percentages).

Ruim 2000 m hoogteverschil met een zeer steile aankomst, de laatste 5 km zien er loodzwaar uit (12-15%). Dan mag je wel goed getraind zijn :wink:

Afbeelding
De tovenaar schreef:knip
de laatste 5 km zien er loodzwaar uit (12-15%). Dan mag je wel goed getraind zijn :wink:
:shock: Hopelijk heb je dan zicht op de hut... Weet je waar je het het laatste uur voor doet..... :lol:

Afbeelding

Terug is *bijna* alleen maar bergafwaarts, al vraag ik me af of je het laatste stuk niet gewoon moet trappen, aangezien dat niet zo steil meer is...

Groet
Eric
eric190173 schreef: Voor het vergelijk heb ik de Stelvio eens bekeken...
Totaal bijna 2000 meter klimmen..... Kun je het ergens mee vergelijken...

Gr
Eric
Wel hetzelfde hoogteverschil maar over de helft van de afstand (25 km ipv ruim 50). De Stelvio is dus gemiddeld 2x zo steil dus niet echt vergelijkbaar.
eric190173 schreef: Terug is *bijna* alleen maar bergafwaarts, al vraag ik me af of je het laatste stuk niet gewoon moet trappen, aangezien dat niet zo steil meer is...
Ik zie aan het eind ook nog een klein bultje, die kan ook nog pijn doen na zo'n zware inspanning :wink:
De tovenaar schreef:
eric190173 schreef: Voor het vergelijk heb ik de Stelvio eens bekeken...
Totaal bijna 2000 meter klimmen..... Kun je het ergens mee vergelijken...

Gr
Eric
Wel hetzelfde hoogteverschil maar over de helft van de afstand (25 km ipv ruim 50). De Stelvio is dus gemiddeld 2x zo steil dus niet echt vergelijkbaar.
Oooh, dan wordt het een eitje.... :wink:

En dat 'bultje' (daarom had ik bijna ook tussen ** gezet...) aan het eind van de terugweg zou mij ook nekken, pap in de benen en afgekoeld van de afdaling kun je weer aan de bak terwijl je in je hoofd al aan een lekker biertje met chips zit (of van die lekkere gegrilde inktvisjes....
Nog een detailprofiel van het onverharde stuk tot aan de hut.
Mapmyride is wel een handig tooltje zeg :D
450m hoogteverschil in 4,5 km, dus 10% gemiddeld.
eric190173 schreef: Als je begint om 8 uur moet je dus een gemiddelde halen van 11 tot 13 km/u halen incl. pauzes. Dat lijkt me best pittig.
De eerste 50km asfalt moet je dus zo'n 1150 m overwinnen. Gemiddelde stijging is dus 2-3%. Moet niet al te lastig zijn, doe je in goede conditie een uur of vier over. Dan volgt het onverharde stuk, schijnt per auto te bereiken zijn, ik schat een uurtje fietsen, dus in 5 uur moet je boven zijn, dat moet lukken :wink:

Afbeelding
Afbeelding
http://www.panoramio.com/photo/5544686
Er is nog een matsregel die zegt dat elke 100 meter klimmen overeenkomt met 3,5 km EXTRA fietsen.
Er zijn geen matsregels voor onverhard, want onverharde wegen variëren van comfortabel tot niet te doen. Maar laten we dat op 50% extra stellen.
Dan is de effectieve afstand dus 103 + 2000/100x3,5 + 0,5 x 39 = 192,5 km.
In de praktijk zijn er altijd bultjes dus het is effectief ruim 200 km.
Het kan meevallen, maar je kunt ook nog wind en warmte hebben.
Het is dus een nogal pittige tocht, maar wel bloedmooi volgens mij!
Leon
Leon schreef: Dan is de effectieve afstand dus 103 + 2000/100x3,5 + 0,5 x 39 = 192,5 km.
In de praktijk zijn er altijd bultjes dus het is effectief ruim 200 km.
Zulke cijfertjes lijken indrukwekkend maar zeggen me weinig Leon; 200 km vlak hier in nederland met wind tegen en regen vind ik veel zwaarder dan deze 100 km over ongetwijfeld fraaie bergwegen. Bovendien is 40% van de rit afdaling :wink:
En als ik in Kandanos begin. Dan ga ik eerst bergafwaarts. Bij Pappadiana begint het klimmen.
Manny schreef:En als ik in Kandanos begin. Dan ga ik eerst bergafwaarts. Bij Pappadiana begint het klimmen.
In Kandanos moet je denk ik meteen een stevig stukje bergop en vervolgens lichtjes bergaf. Je slaat wel 15 km vals plat over, misschien bespaar je een uurtje?
De tovenaar schreef:
Leon schreef: Dan is de effectieve afstand dus 103 + 2000/100x3,5 + 0,5 x 39 = 192,5 km.
In de praktijk zijn er altijd bultjes dus het is effectief ruim 200 km.
Zulke cijfertjes lijken indrukwekkend maar zeggen me weinig Leon; 200 km vlak hier in nederland met wind tegen en regen vind ik veel zwaarder dan deze 100 km over ongetwijfeld fraaie bergwegen. Bovendien is 40% van de rit afdaling :wink:
Ik heb het dan ook duidelijk over een matsregel. Daar zit een forse foutenmarge in, maar kan wel iemand behoeden een berg van 1000 m hoog af te doen als iets wat vergelijkbaar is met 10 km extra fietsen, want dat is het in ieder geval niet.
Van wind en warmte heb ik ook duidelijk aangegeven dat het er niet in is verdisconteerd. Even nadenken en je begrijpt dat dit ook voor regen geldt.
Wat er ook niet in zit is een gebrek aan goede verzetten, maar ik herinner me dat Manny een Snel Safari heeft en ik verwacht dat daar wel een geschikt verzet op zit.
In de matsregel zit ook de afdaling verdisconteerd overigens.
Leon
Ok, dat is duidelijk. Je rekent dus de bergkm's om naar een situatie die je qua tijd op een vlak traject zou doen?

Stel bijvoorbeeld het eerste stuk is 50km bergop 1150 m hoogteverschil. Dat zou te vergelijken zijn (qua tijd) met een vlakke etappe van 50+1150/100*3.5=90 km. Daarover zou ik met 20km/u zo'n 4,5uur doen. Komt dus overeen met 11km/u bergop wat me wel redelijke inschatting lijkt. Fiets je normaal over 90 km gemiddeld 15km/u dan zou je dus 6 uur over die klim doen. Ben je wat sportiever aangelegd doe je dat fluitend in 3,5 uur. :wink:
Dan volgt dat onverharde stuk van pakweg 5 km a 500 meter bergop:
te vergelijken met 5+500/100*3.5*1.5=31.25km vlak, dwz 1,5u uitgaande van een gemiddelde conditie.
Met de formules van Leon kom ik totaal op 6 uur over die klim. De afdaling mag je zelf uitrekenen ;-)

PS ik ging uit van 5 uur maar ik ben ook meer een klimmerstype dan eentje van het platteland. :lol:
Leon schreef:Er is nog een matsregel die zegt dat elke 100 meter klimmen overeenkomt met 3,5 km EXTRA fietsen.
Hoe kom je aan die wijsheid?

De Stelvio op en neer zou dan ongeveer 20 * 3,5 + 50 = 120 platte km's zijn.... Ongeveer 6,5 uur exclusief pauzes, dat komt wel ongeveer overeen met de tijd die ik er voor nodig had. Met bepakking mag je die 3,5 vijf wel wat verhogen, maar zonder bepakking gaat de regel volgens mij redelijk op.

Groet
Eric