Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route van Frankrijk naar voormalig Joegoslavië - Forum Wereldfietser

Route van Frankrijk naar voormalig Joegoslavië

Startend in Avignon (iets noordelijker dan Marseille) wil ik Noord-Italië oversteken naar Slovenië en van daaruit steeds zuidelijker afzakken zover de zomervakantie dat toelaat. Aangezien ik ruim twee maanden de tijd heb, zal ik Kroatië en Bosnië-Hercegovina sowieso wel aandoen en zullen Joegoslavië, Macedonië, Albanië en Griekenland optioneel zijn. Daar waar ik strand, pak ik de trein en/of vliegtuig terug naar Nederland.

Ik had het idee om de kuststrook van Frankrijk via Marseille en Nice naar Italië te fietsen, om vervolgens via Genua over de Po-vlakte naar Venetië te rijden en daarlangs Slovenië binnen te gaan. In verband met de zomerdrukte wil ik de kuststreek van Kroatië mijden en via Zagreb naar Sarajevo te rijden. Mocht er nog voldoende tijd over zijn dan wil ik sowieso Montenegro zien, want dat moet een prachtig land zijn.

Graag zou ik van jullie wat commentaar willen op bovenstaande en dan vooral welke routes ik sowieso moet rijden en welke niet aan te bevelen zijn. Ik kan nergens bestaande fietsroutes vinden, dus mochten jullie gedeeltes van deze tour hebben gereden, dan hoor ik dat graag van jullie!
Beste Jan,

Een prachtige route. Mijn vrouw en ik zijn een paar jaar geleden naar Albanië gefietst. Wij hebben een draagvleugelboot genomen van Venetië naar Piran in Slovenië (het stuk Italië rond Trieste trok ons niet zo..). Kroatië zijn wij 'middendoor' gegaan, ook ivm met de drukke kuststrook. Dat was erg mooi. Vervolgens zijn wij van eiland naar eiland gefietst. Om via Sarajevo naar Monte Negro en Dubrovnik te fietsen. Door de warmte en de bergen redelijk pittig maar, zeker als je een aantal kilometers door Frankrijk en Italië in de benen hebt goed te doen.

Route grofweg:
Piran, Pazin, Cres, Krk, Rab, Pag, Novigrad, Sarajevo, Montenegro (noord naar zuid, kust) en terug naar Dubrovnik om daar met de boot terug naar Rijeka te varen. Vandaar met een huurauto naar Venetië en de trein naar huis.

'Hoogte'punten waren voor ons:
- Binnenlanden Kroatië, kamperen bij de boer. Zo leeg en rustig. Heerlijke omgeving met gastvrije mensen. Het lijkt op Zuid-Frankrijk, maar is toch anders, ruiger.
- Gorazde, en de prachtige onverharde pas er naar toe. Het stadje was (2004) nog zwaar verwoest. In deze omgeving veel pijn gezien en heeft veel indruk op ons gemaakt. Meer dan Sarajevo.
- Sarajevo, een mix van oosten en westen en natuurlijk de geschiedenis van de oorlog.
- Na Sarajevo hadden we het gevoel dat het land nog leger werd. We zijn door de binnenlanden van Bosnië en deels Servië naar Monte Negro gereden. Daar zijn we in een prachtig natuurreservaat geweest (naam wil me zo niet te binnen schieten) en hebben door een schitterende canyon gefietst. Monte Negro was voor ons eigenlijk een aaneenschakeling van hoogtepunten. In de Balkan zijn 28" reserveonderdelen praktisch niet te krijgen, houd daar even rekening mee.

Mocht je behoefte hebben aan gedetailleerde routes die we gefietst hebben laat het dan maar even weten.

Veel plezier met plannen!

Eric
inderdaad een hele mooie route!
ik ga ook in de Balkan fietsen en heb ook nog enkele vragen.

Ik fiets vanuit Wenen via Bratislava en Esztergom naar Budapest, dan via het Balatonmeer naar Slovenie (vanuit Ljubljana op en neer naar Bled) en van daar uit zuidelijk de Balkan in. Van Rijeka tot Senj en van Dubrovnik tot Budva (Montenegro) fiets ik zeker langs de kust, en ook van Sibenik tot Makarska waarschijnlijk. Ik ben benieuwd hoe druk het is (ik fiets daar in mei). In het binnenland ga ik oa langs Plitvice en Mostar (Bosnie-Herc.)
Ik wil dus vanaf de kust een lus maken naar mostar, wie weet op welke hoogte ik het beste van de kust af kan gaan fietsen om naar Mostar te komen?

Na Budva nog een stukje kust en dan het binnenland in Podgorica-Mojkovac-Ivangrad-Rozaje, om dan Peje/Pec, Kosovo in te gaan. Wie heeft in Montenegro van de kust helemaal het binnenland in gefietst? Ik vraag me af hoe lang je daar ongeveer over doet.

Als alles goed gaat wil ik daarna nog verder naar Macedonie, stukje Albanie Griekenland tot aan Meteora en dan omhoog Bulgarije, stukje servie, Roemenie..

Ik heb ook geen fietsroutes gevonden dus weet niet hoe ik precies ga.


Enkele bezienswaardigheden onderweg voor als je er nog niet van had gehoord:
Postojna grot ligt ongeveer op de rout Ljubljana-Rijeka
Voor prachtige meren en watervallen: Plitvice en/of Krka NP, Kroatie
Mocht je van Sarajevo naar Mostar fietsen kun je vanaf halverwege de Neretva volgen, die diepe kloven heeft uitgeslepen. Om na Mostar naar de kust van Montenegro te gaan? Golf van Kotor, Budva ?
In binnenland montenegro natuurlijk veel mooie bergen, nationaal park Durmitor, ook misschien de moeite waard het Ostrog Klooster. (Ostrog manastir)
eric190173 schreef:... naar Monte Negro gereden. Daar zijn we in een prachtig natuurreservaat geweest (naam wil me zo niet te binnen schieten) en hebben door een schitterende canyon gefietst.
NP Durmitor (en de Tarakloof)?
Beste Heado,

Langs de kust fietsen zou ik sterk in heroverweging nemen. Wij hebben een paar keer langs de kust gefietst, ik gok in totaal 100 km en we waren blij als we het binnenland weer in konden.
De wegen langs de kust zijn prachtig, mooie uitzichten en lekker breed. Perfecte motorwegen.... Niet op de fiets, veel troep langs de kant inclusief glas, te breed om te voorkomen dat auto's inhalen, te smal om het gezellig te houden en de auto's, vrachtauto's en bussen rijden gewoon hard....

We waren snel genezen van de kustweg en hebben zoveel mogelijk over de eilanden en door de binnenlanden gefietst.

Wat betreft Monte Negro, wij zijn in 4,5 dagen van noord naar zuid gefietst.

Overnacht in Pljevlja - Zabljak (3 nachten gestaan) - ergens in de omgeving van Nikslc - Podgorica - en uiteindelijk in Ulcinj (3 nachten gestaan).

In Ulcinj werd mijn vrouw ziek en hebben we een bus genomen naar Dubrovnik. Deze rijd langs de hele kust en stopt op elke straathoek dus we hebben niks gemist :wink:

We zijn inderdaad in het Durmitor park geweest en door de Tarakloof gefietst. Die laatste twee zijn voor natuurliefhebbers en eldorado. Wij vonden het fantastisch. Hou je van lege en ruige landschappen dan zijn de binnelanden van Monte Negro the place to be. De kust daarentegen hadden we snel gezien. Vies en druk (augustus).

Veel plezier!

Eric
Er is wel een route die van Frankrijk naar diep in de Balkan leidt: Eurovelo 8

Ik ben zelf in oktober van Zürich naar Dubrovnik gefietst.

De drukte langs de kust is het immer terugkerende thema bij fietsen door Kroatië. Zeker: er zijn stukken waar je als fietser absoluut niets te zoeken hebt. Maar er zijn ook stukken die je eigenlijk wel zou moeten doen.
Ik lees dat je zelf al van plan bent om bij Nice en Venetie ook de kust te volgen. Die kusten zijn ook berucht.
Ik lees ook dat Eric190173 over Krk heeft gefietst. Persoonlijk vond ik dat het minst prettige stuk van de hele route (op Trieste na)

Ja, kustweg E65 heeft 2 bijnamen: Magistrala en Dodenweg.
Omdat er in oktober al veel veerboten uit dienst genomen waren heb ik van Krk tot Pag en daarna van Zadar tot Ploçe over de E65 moeten fietsen. Maar dat is in oktober zeker geen straf.

Op de weg wordt je er met enige regelmaat aan herinnerd waarom dit de dodenweg genoemd wordt. Maar de plaquettes, plastic bloemen en waxinelichtjes zijn bijna uitsluitend bedoeld voor... motorrijders. Toch:
Zelfs als je er buiten het toeristenseizoen fietst, dan kun je je wel voorstellen hoe het er in de zomer aan toe gaat. Van Rijeka tot Senj, en in de buurt van Split en Dubrovnik is het 't hele jaar druk met vrachtwagens. In het toeristische seizoen komen daar natuurlijk caravans, campers en ander toeristenverkeer bij.

Maar daarentegen...
Van Senj tot Pag is de weg echt MAGISTRAAL. De weg klimt gestaag tot je een prachtig uitzicht hebt over Krk, Pag, Rab en nog enkele eilanden. Ik ben op dat stuk (60 km lang) amper 100 auto's tegengekomen. En het asfalt is ook top.
Ook tussen Split en Makarska zijn de hoogte en uitzicht van de magistrala adembenemend.

Daarnaast is de Magistrala in de zomer ook te mijden door te eilandhoppen of het binnenland te kiezen.
Je kunt vanaf Istrie over Krk, Cres en Losinj fietsen. Vanuit de haven van Mali Losinj kun je met de boot (tikkie terug) naar Rab en Pag of door naar Zadar.

Tussen Zadar en Split moet je deels over vasteland. Dat kan langs de kust (echt druk), door het achterland (bereid je voor op ruïnes en andere sporen van de oorlog) of nog verder door het binnenland (bosnie?). In alle gevallen is NP Krka prima in de route op te nemen.
Hou je van steden, dan zou ik Zadar, Trogir en Split toch opnemen in de route. Vooral Split heeft grote indruk op me gemaakt.

Vanaf Split kun je weer eilandhoppen. Er zijn ferries naar alledrie de grote eilanden (Brac, Hvar, Korcula)
Maar ik raad je aan om toch even op het vasteland te blijven. Van Split tot Omis kun je door het achterland. Bij Omis even een lunch aan de kust en dan weer terug naar het prachtig fjordachtige dal van de Cetina. Na enkele tientallen km's matig tot sterk klimmen kom je nabij Pisak op grote hoogte weer op een mooi stuk Magistrala.
Vanaf Makarska kun je de boot naar Brac pakken en vandaar naar Hvar en/of Korcula.

Waar ik ècht spijt van heb:
Ik had helaas niet genoeg tijd meer over om vanuit Dubrovnik nog een rondje rond de baai van Kotor te rijden. Mocht ik weer in Kroatie gaan fietsen, dan zal ik daar beginnen.

Enneh... Rijdt niet te snel uit Avignon weg. Die stad is ook wel een dagje waard.
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan. Ik ben in de Dordogne gestart en daarna de bergroute genomen naar Slovenië. Doel was om zoveel mogelijk bergjes te pakken in 2006. In 21 dagen liep de route langs de Puy Mary, Vercors, door de Alpen, het Como meer, de Dolomieten en uiteindelijk de Julische Alpen.

Afbeelding

Het mooiste deel was Slovenië bij de prachtige Vrsic pas.
Een verademing na het fietsonvriendelijke Italië met haar slechte campings en drukke wegen.

zie verder mijn website

http://www.luddo.nl
Mocht je in Montenegro zijn en je houd van ruige gravelwegen dan moet je zeker de Durmitor Sedlo pas (1907m) niet overslaan. Zie deze panoramafoto op mijn website of bekijk een fotoverslag. Ik heb alleen de oostzijde beklommen met een wrakkige huur-ATB maar de westzijde lijkt ook bijzonder fraai zijn, zie http://www.challenge-big.eu/list/902-.htm#

Op het Michelinkaartje (rechtsonder) lijkt de gravelweg te eindigen bij Trsa, maar op bovenstaande site en op de Freytag & Berndt kaart (1:600.000) lijkt die aan te sluiten op de E762 bij Pluzine richting Bosnië (Mostar, Sarajevo). Op de Openstreetmap staat de bergweg ook ingetekend.

De weg langs het Piva stuwmeer lijkt me ook waanzinnig mooi :
Afbeelding
http://www.panoramio.com/photo/19189251

Afbeelding
De doorsteek door Durmitor, Montenegro over de Sedlo pas staat ook aangegeven op de kaarten van openstreetmap. Op gpsies.com staan een aantal interessante tracks door Durmitor (ik zal de mijne tzt ook toevoegen) met verwijzing naar een interessante Hongaarse website. Helaas doet google translate het hier niet.

Route over de Sedlo pas:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ljc ... Type=cycle

Hongaarse variant:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=xjz ... Type=cycle
reisverslag: http://kerekparral-athenig.blog.hu/tags/c:4._nap