Additionally, paste this code immediately after the opening tag: donauradweg naar Roemenie - Forum Wereldfietser

donauradweg naar Roemenie

Beste mensen,
Afgelopen jaar zijn we naar Rome gefietst. De eerste grote reis! Dat is zo goed bevallen dat we volgend jaar weer zoiets willen doen. Onze keus is op de fietstocht langs de Donau gevallen. Eigenlijk willen we naar Roemenie, maar we weten niet precies hoe de route na Boedapast is. Voordat we de Bikeline-boekjes boekjes gaan aanschaffen ben ik benieuwd of jullie meer informatie hebben. Ik hou me aanbevolen!!
Sjaak
De Donau route loopt via Kroatië en Servië naar Roemenië.

Maar info vind je hier:
http://www.danube-info.org/donau.php?pg=0&lg=en
http://www.eurovelo6.org/the-stages/bud ... er_listing

Afbeelding
BIkeline heeft een aantal uitstekende fietsgidsen, maar de Bikeline gids van dit deel van de Donau is feitelijk verouderd. Na het uitkomen van deze gids is de fietsroute langs de Donau in Servie geheel bewegwijzerd. Dit is gebeurd samen met plaatselijke fietsers. Deze bewegwijzerde route volgt op diverse plaatsen een andere route dan Bikeline. Volgens de Servische fietsers is hun route aanzienlijk beter dan Bikeline.
De bewegwijzerde fietsroute staat op de kaarten van Huber. Op deze kaarten vind je ook belangrijke informatie voor onderweg: overnachtingmogelijkheden, fietsenmakers, interessante bezienswaardigheden.

De Huber kaarten zijn te koop bij de fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
Hallo Sjaak,

Een hele interessante toch naar mijn idee. Veel geschiedenis (Romeins, Habsburgs, Ottomaans) en een hoop landen. Europa breidt uit in het oosten, en de Donau gaat door veel aanstaande EU staten. Wat uitstapjes naar verder van de rivier leveren wat meer afwisseling in landschappen. Afgelopen zomer heb ik de route vanaf Passau naar Constanta/Tulcea gedaan, het was mijn eerste echte fietstocht.

Zoals Bert Sitters al aangeeft is er naast de Bikeline boekjes ook een kaart van Hubert, die iets nieuwer is (2008 tov. 2007). De nieuwe uitgave van Bikeline gids vanaf Budapest komt er aan, dus je zou hier contact met de uitgever over op kunnen nemen. Wij hadden beide mee. Wat op viel was dat in zowel de kaart als de boekjes gegevens over m.n. veren en campings niet altijd up to date waren. Als je meer over de geschiedenis wilt weten dan is het boekje beter, de kaart is ook praktisch (beide Donauzijden zijn beschreven & licht), maar past bijvoorbeeld slechter in de kaartenhouder van je evt. stuurtas.
Wij hebben steeds gekozen aan welke kant we wilden fietsen. Bij het stuk grens tussen Roemenië en Bulgarije, is de keus een beetje tussen vlak km maken in de Walachije van Roemenië en wat meer afwisseling in heuvelachtig Bulgarije.

Verder naar het oosten, worden de mogelijkheden om (met veren / bruggen) over te steken minder, en ook kampeergelegenheden nemen af. Maar het is zeker een interessant deel van de Donauradweg, omdat je ervaart hoeveel landen de rivier eigenlijk aandoet, en hoe verschillend de culturen van landen binnen de EU kunnen zijn. Sporen van de recente zinloze oorlogen zijn steeds aanwezig, maar de mensen lijken weinig wrok te hebben.

Als je vragen hebt, mag je contact met me opnemen.
Hier kun je wat van mijn foto's bekijken.

Alvast veel plezier met de voorbereidingen!
@mavave, je foto's zijn waanzinnig mooi!
Hallo,

We zijn in juli en augustus met de fiets naar Istanbul gereden en volgden vanaf Bratislava tot in Shivtov (in bulgarije) de Donauradweg.
Een kort verslag en wat extra info vind je onder www.dromenvanreizen.be.
Het was een schitterende tocht.
Wij vonden de kaarten van Huber veel bruikbaarder dan de boekjes van Bikeline. We hebben het boekje (Budapest - Zwarte Zee) zelfs niet meer gebruikt.
Bij de kaarten van Huber heb je een heel mooi overzicht van het grotere geheel.
Wij zijn op zoek naar een andere Europese bestemming voor dit jaar met evenveel afwisseling, schoonheid, ... Inspiratie?
Vriendelijke groeten,
Sabien
Sabien, leuk verslag en foto's.

Groet, Ronald
Beste mensen,
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Mooie foto's, gedegen reisverhalen en handige tips. Het reisverslag naar Istanbul doet verlangen naar een nieuwe tocht. Spontaan zeiden we: dat gaan wij ook doen! Wie weet, ooit nog eens.
We hebben nog een vraag over de verkeersdrukte. Rijd je vaak over een autoweg? Hoe is het met de verkeersveilgheid, verschilt dit per land? Zijn er fietspaden?
Sjaak
sjaakgroeneveld schreef:Beste mensen,
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Mooie foto's, gedegen reisverhalen en handige tips. Het reisverslag naar Istanbul doet verlangen naar een nieuwe tocht. Spontaan zeiden we: dat gaan wij ook doen! Wie weet, ooit nog eens.
We hebben nog een vraag over de verkeersdrukte. Rijd je vaak over een autoweg? Hoe is het met de verkeersveilgheid, verschilt dit per land? Zijn er fietspaden?
Sjaak
Reken niet op fietspaden. Langs de Donau in Servie voert de bewegwijzerde fietsroute over zo veel mogelijk rustige boerenweggetjes en gravelpaden, maar ook over wegen met auto's. Nu is er niet zoveel autoverkeer in Servie en de voertuigen zijn flink bejaard. In de omgeving van Begrado is wel meer autoverkeer. Begrado is echt een metropool: het contrast ten opzichte van de rest van Servie is werkelijk enorm. In Nieuw-Belgrado zijn wel fietspaden, maar eenmaal over de brug van de Sava, die in Belgrado uitmondt in de Donau, moet je fietsen door wat drukkere straten. Het duurt even voordat het weer wat rustiger wordt langs de Donau.
sjaakgroeneveld schreef:We hebben nog een vraag over de verkeersdrukte. Rijd je vaak over een autoweg? Hoe is het met de verkeersveilgheid, verschilt dit per land? Zijn er fietspaden?
Sjaak
In Hongarije heb je veel stukken met een fietspad op de dijk. In het algemeen is de staat van onderhoud van deze paden matig tot slecht.

In Roemenië rijdt je in het algemeen over rustige landweggetjes. Houdt er wel rekening mee dat je - behalve bij de mooie Ijzeren Poort - de donau heel weinig te zien krijgt in Roemenië.

Ik ben in 2008 langs de Donau van Boekarest naar Wenen (uitgezonderd Servië) gefietst. Voor foto's zie: Foto's fietsvakantie Donau

Gerd
Een aantal jaar geleden van Wenen tot de Hongaarse grens bij Esztergom, Hongarije over een prima fietspad over de Donaudijk aan de Slowaakse zijde gefietst. Wel wat saai, volgens mij is het leuker wat meer het binnenland op te zoeken en te fietsen door dorpjes e.d. dan over zo'n saaie dijk, maar het schiet wel op ;-)

Zie http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=89766 voor mijn route of mijn website voor een verslag met foto's.

Afbeelding
Afgelopen jaar van Wenen naar Boedapest gefietst
Ik vond het een mooie, maar redelijk saaie rit
Van Boedapest zijn we dan ook maar met de trein naar de Roemeense grens gegaan.
Daar hebben we geen spijt van gehad.
Over smaak valt niet te twisten, maar mijn advies :
Ga zo snel mogelijk Roemenië in

Ariën
Beste mensen,

Deze zomer gaan wij voor het eerst (spannend) op fietsvakantie naar Servië. We zouden een stuk van de donauradweg fietsen. Welk deel is volgens jullie het meest interessant/leukst/mooist.... Ik hoor het graag!

We twijfelen tussen fietsen in het noorden, van Sombor naar Belgrado OF van Belgrado richting grens met Roemenië. Iemand ervaring mee? En een voorkeur?

Alvast bedankt voor eventuele tips.
Groetjes
Marijke
zoek even op belgie op vlaanderen vakantieland. een paar weken (4??) terug was daar een uitzending over dat stuk. zag er erg leuk uit.