Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met de fiets naar de Etna - Forum Wereldfietser

met de fiets naar de Etna

Hallo,
We plannen om volgende vakantie vanuit België te fietsen naar de Etna in Sicilië en ook de Stromboli te bezoeken.
We zouden naar Rome fietsen via de Auvergne, de Cevennes en de Provence. Daarna Italië binnen en dan naar Firenze en Rome. Het lijkt ons goed te doen een mooie route tot in Rome samen te stellen.
Over het traject Rome - Sicilië vinden we minder informatie. Heeft iemand dat stuk onlangs gefietst? Heb je tips, suggesties, ...?
Vriendelijke groeten.
Het is niet recent dat ik dat gedaan heb maar misschien heb je wel iets aan mijn info. Ik ben langs Rome gereden, heb hierna de westkust gevolgd. Pompei wilde ik zien, en de Vesuvius: Dat was zeker de moeite waard maar Napels en alles wat er aan steden achter volgt is wel een verschrikking om doorheen te rijden. De meeste campings vindt je langs de kust. Verder herinner ik mij dat delen of heel mooi of vrij saai waren. Mooi was het bv bij de golf van Policastro, prachtige steile kust met uitzicht op een strakblauwe zee. Saai waren de de vlakke delen met afgeschermde privéstranden en of land en tuinbouw. Sicilie met de Etna: geweldig!! Stromboli was een hoogtepunt maar vergeet ook de andere Eolische eilanden niet. Vulcano bijvoorbeeld:Afbeelding
Overigens, als ik dat hier mag zeggen, het boek dat ik hieronder aanprijs beschrijft deze tocht.
Hoi Sabien,

Ik ben afgelopen zomer samen met een vriendin vanuit Napels naar het zuiden gefietst. Ter hoogte van Fusilio in Basilicata (die grote wreef net voor de tenen van de voet) over gestoken naar de andere kant. De bergen zijn daar flink hoog en het is soms stevig klimmen. We spraken ook een andere fietser die helemaal naar d tenen was gefietst. Prima te doen.

Wij zijn vanaf Napels gestart en naar Pompeij gefietst. Dat staat wel goed aangegeven. Daarna via de Amalfi-coast gefietst. Erg mooi!!!! Rustige berg/kust weggetjes waarbij je de zee continu op de rotsen hoort slaan.
Verderop kom je soms langs de kust, waar veel afval en rommel ligt,...zo langs de stranden. Daar zijn genoeg campings. Meestal betreft het huisjes. Maar men heeft altijd wel ruimte voor een tentje. Ook bij Agro-Turismo's kun je wel een plekje krijgen voor een tentje. De mensen zijn vriendelijk maar spreken geen Engels.
Ook hebben we regelmatig wild gekampeerd. Bij gebrek aan campings. Is ook prima te doen.

Trouwens langs deze kust ligt een dubbele spoorbaan, waar je op de campings wel eens last van kunt hebben. Aan de andere kant van Italie ligt een enkelvoudig spoor.

Je kunt ook prima bij Salerno - de haven langs fietsen.

Verder gebruikte ik een GPS en Euro City Navigator en dat werkte erg goed om de juiste wegen te vinden.
En je kunt in Napels ook de boot nemen naar Stromboli en Sicilië (mocht je in tijdnood komen).

Succes en veel plezier.