Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Italië en Griekenalnd: rustig of niet ? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Italië en Griekenalnd: rustig of niet ?

Deze zomer wil ik heel Italië doorfietsen, en dan nog een stukje in Griekenland, maar velen hebben mij gewaarschuwd. :!: Het wegennet is minder dicht dan in Nederland, dus heb je minder keus, terwijl er altijd veel toeristen naar Italië gaan en de Italianen en Grieken zelf de claxon wel weten te vinden.
Heeft er iemand tips om het stuk Rome-Brindisi of het stuk Patras-Athene zo aangenaam (rustig) mogelijk af te leggen? :wink:
Dank alvast!!
Luuk

Hoi,
Met die toeristen valt het wel mee. Ik heb eens in juli gefietst in Toscane en Umbrie, maar de Nederlandse toeristen zaten - als altijd - meest op de camping, de anderen blijven in de steden en de grote wegen ertussen.
Kunst is wel om de kleinere weggtjes te vinden. Ik accepteer dan wel dat je hemelsbreed niet opschiet, maar daarvoor ga ik dan ook niet op vakantie. Ook doe ik altijd veel moeite om goede kaarten te vinden. Helaas zijn zowel Italië als Griekenland bericht om de slechte kaarten. De ANWB-kaart wat grofmazig en bevatte (en dat is erger) veel fouten. Maar mocht je gedetailleerde kaarten tegenkomen, wees dan niet te zuinig. Beter 100 euro verspild aan kaarten dan je ergeren op te drukke wegen.
Op de kleinere wegen waren de Italiaanse automobilisten trouwens erg vriendelijk, vond ik dan.
Groieten, Leon

Ok Léon, dank je. Goede kaarten lijken inderdaad moeilijk te vinden, ik ga het maar proberen met die rode kaarten van Marco Polo (1:200.000). Als dat ter plekke niet goed blijkt te werken kan ik daar nog wel eens zien of er gedetailleerdere kaarten zijn.
Groeten
Luuk

De trajecten die jij noemt in Griekenland ken ik niet.
Zelf ben ik afgelopen zomer door Italië naar Venetië gefietst.
Als je de wegen een beetje uitzoekt, zijn ze rustig. Af en toe (zeker bij de grote steden) ontkom je niet aan drukke (snel)wegen. Gewoon even verstand op 0 en blik op oneindig en doorfietsen.
In Venetië heb ik de boot genomen naar Igoumenitsa (Griekenland) en van daaruit loopt er eigenlijk maar 1 weg naar het oosten (ze zijn bezig met de aanleg van een snelweg, maar daar zijn ze al jaren mee bezig; schiet niet echt op dus). Die weg is (zeker in het begin) redelijk druk. Voorbij Metsovo wordt het een stuk rustiger.
Het vrachtverkeer dat er rijdt is voornamelijk Turks. Turkse vrachtwagens houden goed rekening met fietsers is mijn ervaring. Beter dan de Grieken. Die scheuren er flink op los. Wat ik lastiger vond, zijn de wilde honden onderweg. De kwaliteit van de wegen is (met uitzondering van de wegen binnen steden/dorpen) goed.

Hopelijk heb je wat aan deze info, ook al is het van een ander gebied dan jij naartoe wilt. Overigens claxoneren veel Grieken nauwelijks. De wegen die niet op de kaart staan, zou ik niet proberen. Dat werd ons afgeraden. Het zijn vaak slechte wegen, onverhard, met veel splitsingen en kruisingen, zodat je makkelijk verdwaalt.

Succes!

Groeten,
Freek

Mooie tips, dank je wel, daar kan ik wel wat mee (zeker als ik, in noodgevallen, toch de boot naar Igoumenitsa zou nemen).
Groeten,
Luuk

Ik kan het je zeker aanraden, de boot naar Igoumenitsa.
Ten eerste omdat Venetië een leuk stadje is (de boot vertrekt van daar).
Er is en camping (Fusina) tegenover Venetië. Bij helder weer heb je vanaf de camping een prachtig uitzicht op Venetië. Zeker als je vlak aan het water staat (dat geluk had ik).
Vanaf de camping gaat er een veerbootje naar Venetië, om het (half?) uur.
De weg van de camping naar Venetië is een druk bereden semi-snelweg, maar best goed te fietsen.

De boottocht is ook geweldig. JE kunt op het dek slapen (naast het zwembad!!; dekplaats is erg goedkoop) en met een beetje geluk speelt 's avonds iemand op een gitaar en kun je mooi liedjes zingen bij de ondergaande zon. Als je in Igoumenitsa aankomt, fiets je rechtsaf en na een paar km. klimmen kom je bij een leuk campingkje uit. Voor de weg richting 'Turkije' moet je vanaf de boot linksaf slaan. Maar vanaf de camping kun je in 1 dag (met wat doortrappen, het is veel bergop!) naar Ioaninna, daar ligt de volgende camping. Vanuit Ionanina gaat de weg eerst flink omhoog (met prachtige uitzichten) vervolgens weer naar beneden en dan mag je weer klimmen naar de Katara pas. Vlak voor die pas waan je je echt in Oostenrijk, zo groen is daar alles. DAt is een ontzettend mooie weg. Daarna heb je een enorm lange afdaling richting het gebied van de Meteorakloosters. Die zijn ook een belevenis op zich. Hoge rotsige pilaren met daar bovenop een klooster. Heel bijzonder. Ook de omgeving is daar erg mooi.
Het vervolg van de weg is redelijk vlak en saai, tot aan de kust; daar wordt het weer wat mooier (mooie grote roze bloemen in de bomen; elke dag camping aan zee!) en heuvelachtiger.

Mocht je meer willen weten, kom volgende week naar de Op Pad beurs, of 28 maart op de Europese Fietsreizenmarkt of mail gerust.

Groeten,
Freek

Hoi, wij fietsten van Rome naar Bari over heerlijk rustige weggetjes: neem de tijd om de kaarten goed te bestuderen en dan vind je ze vanzelf.
Daarna namen we de boot naar Patras en reden 'onderlangs' de Peloponnesos. Vanaf Oud-Korinthe gaat er dan een boemeltreintje naar Athene. De snelweg leek ons niet befietsbaar maar misschien heeft iemand anders daar meer ervaring mee?