Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helmplicht in Zweden?? - Forum Wereldfietser

helmplicht in Zweden??

Wie kan mij zeggen of dat je een fietshelm moet dragen in Zweden. Ik hoor namelijk verscillende meningen. De een zegt van wel, de ander van niet. Ik weet dat het altijd aangeraden wordt, maar kan je een boete verwachten wanneer je het niet doet?

Anderhalf jaar geleden heb ik 5 weken door zweden gefietst, zonder helm.
Niemand horen zeggen dat het nodig was en ook geen boetes gehad. Dus nee, het is niet verplicht (of ze moeten het recent verplicht gesteld hebben).

Vorig jaar fietste ik in Zweden. Niet zo lang, een paar dagen, maar daarin ben ik nooit aangesproken/aangekeken op het niet dragen van een helm.

Jennifer

Ook ik heb vorig jaar 4 weken in Zweden gefietst zonder helm.
Heb wel zitten twijfelen met of zonder helm te fietsen. Ik weet nu dat als ik weer naar Zweden ga dat ik zeker een helm zal dragen. Niet in de grote steden, maar wel op grind wegen en op grote wegen.
Het viel me op dat de helmen in Zweden een stuk goedkoper zijn dan in Nederland. Mocht je een helm willen kopen, dan is het misschien verstandig om er een in Zweden te kopen.

Misschien dat je het bij de ANWB kan proberen. Ik weet dat de ANWB een handboek en andere informatie per land heeft. Op de site
" Vakantiereiswijzer" staat niets vermeld over het verplicht dragen van een helm tijdens het fietsen.
http://vakantiereiswijzer.nl/landen/landinfo50.html

Gideon
Bij mijn weten is in Europa voor volwassen fietsers alleen in Spanje een helm buiten de bebouwde kom volgens de wet verplicht. Echter niemand weet hoe die wet uitgevoerd. Practisch niemand fietst daar ook met een helm op. Ik het fietsend zonder helm driftig gezwaaid naar politiemensen. Zij zwaaiden vrolijk terug.
Volgens mij weet de ANWB niets over fietshelmen in Zweden. Sowieso weten die weining over fietsen. Ik zou contact opnemen met de Zweedse fietsersbond. Op de site van de Nederlandse Fietsersbond is een link. www.fietsersbond.nl

Hallo,

Ik heb al eerder een reactie achtergelaten op dit forum, maar ben de kern vergeten te vermelden. Het is NIET verplicht om met helm op te fietsen in Zweden. Vorig jaar was hier bij ons ook twijfel over, maar na navraag bij diverse instanties vertelde men mij dat dit niet verplicht is, maar dat veel mensen wel met een helm op fietsen.
Dit klopt inderdaad, de meeste mensen (vooral in de steden) fietsen met ene helm op. (zo'n 70%).