Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Portugal eind oktober, haalbaar of niet? - Forum Wereldfietser

Portugal eind oktober, haalbaar of niet?

hallo,

eind oktober heb ik 3 weken vrij op het werk. Omdat 3 weken me net wat te kort lijkt om naar een ander continent te gaan, ontstond het idee om dan in Portugal te gaan fietsen.
Het ganse idee moet nog verder uitgewerkt worden, maar momenteel plan ik een driehoek af te leggen, Faro-Torre-Lissabon-Faro, waarbij ik enkele dagen sightseeing zou doen in Lissabon.
Nu heb ik enkele vragen:
- Is het weer in Midden-Portugal nog wat te doen in die periode?
- Zijn er daar nog campings open dan? Of is het behelpen met B&B/goedkope hotelletjes? (Bestaan er boekjes/sites waar je een overzicht vindt van campings/B&B in Portugal?)
- Welke vliegmaatschappijen zijn aan te raden om je fiets mee te nemen naar Portugal? (Dit zou mijn eerste fietsreis met het vliegtuig worden :oops: )
Welk Torre bedoel je? michelin.com geeft er nogal veel.
Leon schreef:Welk Torre bedoel je? michelin.com geeft er nogal veel.
De Torre van 1993 meter. :)
antonie schreef:
Leon schreef:Welk Torre bedoel je? michelin.com geeft er nogal veel.
De Torre van 1993 meter. :)
Zeg dat dan :? :lol:
Het lijkt mij wel ver voor drie weken minus aan- en afreizen minus Lissabon.
Ik zou de route wat van het weer laten afhangen. Ten zuiden van Lissabon is het vaker mooi weer dan ten noorden daarvan. In het binnenland zijn weinig campings.De oostelijke helft van het land is daarentegen wel rustiger.
Groet,
Leon
Afbeelding

Wij zijn 11 november 2008 de Serra de Estrella (Torre) over gefietst. Temperatuur rond het vriespunt met regen/hagel dichte mist, maar het was te doen. Een paar dagen hiervoor was hij afgesloten vanwege sneeuwval.

Routeschema + foto's

Vanwege het gebrek aan campings hebben we voornamelijk in goedkope hostels geslapen.
antonie schreef:hallo,


- Welke vliegmaatschappijen zijn aan te raden om je fiets mee te nemen naar Portugal? (Dit zou mijn eerste fietsreis met het vliegtuig worden :oops: )
Wil je vanuit Belgie gaan vliegen op Faro, of mag het ook Nederland zijn? Transavia vliegt vanaf Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven op Faro V.V. Kijk op dit forum bij Fiets en Vliegtuig voor meer informatie over Transavia en voor informatie van fietsers met Transavia.
Eind oktober is qua weer voor Zuid-Portugal (Algarve en Alentejo) normaal gesproken geen probleem. Je kunt langs de kust zelfs in de winter meestal prima fietsen daar. In de Serra d'Estrela moet je geluk hebben, op de Torre kan dan sneeuw vallen, maar evengoed is het mogelijk dat het 15 graden en prima weer is. De laatste keer dat ik over de Torre ben gefietst was eind april 2008. Het was ervoor erg slecht weer geweest en er lag nog redelijk wat sneeuw helemaal boven. Toch was het goed te doen (maar wel berekoud in de afdaling met een graadje of 5 boven nul :-)
Qua afstand is wat je van plan bent in 3 weken aan de krappe kant. Ik zou dan eerder vanuit Faro langs de rustige oostkant via Portalegre en de Serra de São Mamede, Nisa en Castelo Branco noordwaarts fietsen naar de Torre en dan in een boog via Tomar en Fatima eindigen in Lissabon. Dat geeft je meer ruimte om op fraaie plekken (en die zijn er vele) een of meer dagen te verbijven. Op de grotere campings in Portugal kun je de Roteiro Campista kopen met alle campings van Portugal. Goedkoop onderdak in pensions en hotels vind je altijd. Zie verder ook mijn fietsgids over Zuid-Portugal
Luc Oteman
Hartelijk dank voor de vele reacties! Hier kan ik weer een eindje mee verder :D
Portugal in oktober is zeker goed te doen, ook de Torre! (in Portugal is maar een torre: Serra de Estrella)
Je zou ook op Porto kunnen vliegen en op Faro terug, of andersom. Ryanair vliegt vanaf Weeze op beide steden.
Wij zijn al 6 keer in Portugal geweest en steeds is het een feest!
MiaV schreef:Portugal in oktober is zeker goed te doen, ook de Torre! (in Portugal is maar een torre: Serra de Estrella)
Je zou ook op Porto kunnen vliegen en op Faro terug, of andersom. Ryanair vliegt vanaf Weeze op beide steden.
Wij zijn al 6 keer in Portugal geweest en steeds is het een feest!
Beste Antonie,

Ik weet niet waar in Belgie je woont, maar Ryanair vliegt ook vanaf Charleroi op Faro en Porto.

Succes,

Bert