Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Portugal ? - Forum Wereldfietser

Portugal ?

Hallo iedereen,

We zijn een beetje aan het plannen, om deze zomer terug te gaan fietsen. Daarbij is ons oog gevallen op Portugal.
Vermits ik eigenlijk bijna niets weet van Portugal zou ik graag een paar algemene vragen willen stellen.

Ik veronderstel dat de meeste vluchten landen in ofwel Lissabon, ofwel in Porto. Dus indien we in Portugal willen fietsen zouden we een rondrit moeten plannen vanuit Porto of vanuit Lissabon.
Welke stad is volgens jullie hiervoor het meest interessant ? Welke streek is het mooiste om te gaan fietsen ? Klopt het dat het noorden dunner bevolkt is dan het zuiden ?
Wat voor landschap kan ik verwachten in beide landsgebieden ?
En hoe is het met de temperaturen gesteld in juli ? Wordt het niet te warm ?

Hoeveel betaal je zo gemiddeld voor een B&B of hotelletje (geen grote luxe) ? En hoeveel kost het eten/restaurantbezoek ?

Misschien zijn m'n vragen een beetje moeilijk omdat ze zo algemeen zijn, maar ik hoop hierdoor toch een algemene indruk te krijgen en een richting te vinden waarin ik verder kan zoeken...

In alle geval bedankt,

Koen

Zoek eens in deze site op 'Portugal' en kijk bij landeninfo.

Lisette
Dag Koen,

Laat ik nou net mijn vliegtuig naar Portugal geboekt hebben... Redelijk vroeg voor mijn doen, maar aangezien deze zomer het EK voetbal in Portugal plaats vindt, kan het nog wel eens zeer druk worden. Ik had het laatste ticket tegen het voordeligste tarief voor de eerste drie weken van juli...

Op deze site (landeninfo) had ik al de eerste info ingewonnen over Portugal. Noorden groen, zuiden heet in de zomer, om het kort te zeggen.

Ik wilde zelf met Virgun vliegen, omdat je dan voordelig verschillende aankomst- en vertrekplaatsen kunt hebben. Maar helaas, Virgin vliegt niet op Port (in het Noorden). Wél op Lissabon en Faro (zuiden). Vlieg nu met SN op Porto (vanaf Brussel, vanaf AMS zijn er waarschijnlijk wel meer mogelijkheden, vooral voor goedkope charters op strandbestemming Faro....)

Heb zelf de gidsjes Portugal actief en anders van de ANWB aangeschaft, en Fietsen in Portugal van uitgeverij Pirola. De eerste geeft je een hele leuke eerste indruk, het tweede is gewoon praktisch voor routes (maar als je geld wil besparen, zou ik dat laten vallen.

Misschien tot in Portugal?

Groetjes,

Astrid
koenfaes schreef:Ik veronderstel dat de meeste vluchten landen in ofwel Lissabon, ofwel in Porto. Dus indien we in Portugal willen fietsen zouden we een rondrit moeten plannen vanuit Porto of vanuit Lissabon.
Welke stad is volgens jullie hiervoor het meest interessant ? Welke streek is het mooiste om te gaan fietsen ? Klopt het dat het noorden dunner bevolkt is dan het zuiden ?
Hoi Koen,
Bij de Fietsvakantiewinkel heb ik een paar jaar terug een vlucht geboekt waarbij we eerst naar Lissabon vlogen en laten van Porto terug; dat kon (toen) ook!
Fietsen is in ieder geval in Lissabon een beproeving; Portugezen zijn volstrekt autoverslaafd, ze hebben per 1000 inwoners meer auto's dan wij in NL! Eenmaal in de binnenstad en van de fiets af zijn beide steden echter mooi genoeg voor een bezoek.
Welke streken het mooiste zijn hangt natuurlijk af van wat je wilt zien. Het noordwesten is het groenst (en het natst, zelfs in de zomer).
Het noorden is niet dunner bevolkt dan het zuiden; het oosten is vooral dunner bevolkt dan het westen; vooral de kust is druk.
Meer vindt je op http://home.planet.nl/~leon.poels/portu ... tugal.html
Groeten, Leon
Hallo Koen,

Ik ben afgelopen 4 maart naar Faro gevlogen met Basiqair en vandaar uit naar Nederland vertrokken. Ik heb vorrnamelijk in het oosten van Portugal gefietst vooral de Alentejo is erg mooi met de stadjes Mertola en Moseraz als hoogtepunt. Ik heb Lissabon en Portugal gemeden vanwege de autodrukte vooral rond de grote steden is het soms erg moeilijk om grote wegen en zelfs snelwegen te vermijden. Vanuit Faro naar het OOsten is het beste, de fiets kan vaak ook mee in de trein ,dus misschien dat dat een optie is. Het boekje fietsen in Portugal is aardig maar doet eigenlijk niet meer dan de meest logische route via de minder drukke wegen beschrijven (mocht je het willen hebben laat het me dan ff weten). Mocht je een kaart willen kopen ga dan voor een Michelin de Falkplan kaart die ik had was niet erg aktueel en vaak ook totaal onjuist.

Over de kosten, ik heb voornamelijk wildgekampeerd maar een Orbitur (een grote staatcamping keten) kampeerplek kost 7-9 Euro voor 1 p plus 1 tentje. Het eten is erg goedkoop als je voor een Prato do dia gaat de dagschotel vaak is dit inclusief een 0.5 liter wijn, soep en brood. prijs tussen de 7 en 10 euro. Een 3 gangen maaltijd in een restaurant 15- 23 Euro, meestal is de dagschotel alleen verkrijgbaar tussen de middag dus een stevige lunch en dan een dutje is het devies vooral na een halve liter wijn.

Mocht je verder nog vragen hebben laat het me dan ff weten.

Vr. groeten,

Daan

Daan,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb even geprobeerd om je route te volgen op een kaart.
(http://www.lonelyplanet.com/mapshells/e ... rtugal.htm)
Dus als ik het goed begrijp, ben je in Faro vertrokken, naar het noorden toe, doorheen de Alentejo ?
Hoe is je route verder gegaan dan ?
We hebben een datum vastgelegd, en het wordt midden augustus. De vraag die ik me stel is of het daar dan niet te warm is om te fietsen ? Vermoedelijk is het noorden wel iets koeler ?
Ik moet ook nog onderzoeken wat er mogelijk is wat betreft vluchten. Ik had liefst een rechtstreekse vlucht gehad natuurlijk...

Wat betreft het prijsnivo, het lijkt me zo ongeveer hetzelfde als het binnenland van Spanje, klopt dit ? Daar betaalden we ongeveer 30-35 euro voor een overnachting en 10 euro voor een avondmaal (voorgerechtje, en halve fles wijn/water inbegrepen). We konden dat ook 's avonds krijgen, in tegenstelling tot wat jij beweert in Portugal.

Groeten,

Koen

Voor het geval je wilt kamperen in Portugal: Wildkamperen gaat prima. Je vindt (bijna) overal wel een plekje. Het aantal campings (waar je weer eens een douche kunt nemen, etc) is beperkt, maar ze zijn er wel. Een vrij compleet van campings in Portugal vindt je op:
http://www.roteiro-campista.p/frame-ger ... ues-uk.htm

Eric

Koen

Ik ben twee jaar geleden naar portugal geweest. Weliswaar niet met de fiets. Ik ben toen in het Zuiden geweest (Lissabon en eronder) omdat dat goedkoper was te bereiken.

Dar heb ik wel spijt van gehad. Het Noorden is namelijk veel mooier. Het wordt ook in elke gids zo beschreven. Het Zuiden is heel erg toeritisch geworden, zeker de Algarve (ku(s)tlijn). Veel massatoerisme, hoge flatgebouwen, projectontwikkeling,... . Er is in het zuiden veel verloeren gegaan.

Het Noorden daarentegen is nog erg authetiek gebleven. Veel minder "ontwikkeld" zullen we maar zeggen.

Enfin, het is wat je zelf het liefste hebt.