Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-Noorwegen - Forum Wereldfietser

Zuid-Noorwegen

De kogel is door de kerk, of in moderner jargon: Vanmorgen zat mijn e-ticket bij de mail. Van de zomer wordt het Noorwegen: Van Kristiansand naar Trondheim. De KLM heeft bevestigd dat mijn fiets meekan op de kleine Fokker 70's die op deze routes vliegen.
Hoewel ik nog steeds geen GPS heb, heb ik met een van die handige programma's al een globale route uitgezet (met in het groen enkele alternatieven):
Afbeelding

Ik had gedacht om te beginnen met een stuk North Sea Cycle Route. Daarna is de Rallarvegen natuurlijk een must. Doorrijden naar Voss of naar Flam en dan via de Fy243 het binnenland in? Is het laatste alternatief niet te zwaar?
Verder naar het noorden zijn er ook twee alternatieven: min of meer langs de kust en de fjorden of meer landinwaarts om Jotunheimen heen. De Trollstigen wil ik sowieso meenemen (en vanuit het zuiden lijkt hij mij wel te doen). Ook Alesund staat op mijn lijstje en de Atlantic Highway. Jammer genoeg is er dan een no-cycle-tunnel en ook het veer naar Kristiansund schijnt niet meer te gaan. Liften, met de bus of met een omweg terugfietsen naar het binnenland? Ik zie wel. Als ik maar op 30 juli op het vliegveld van Trondheim ben.

Suggesties, do's en don'ts zijn van harte welkom.

Gerd
Leuke route. Ik zou in iedergeval ook de Lysefjord opnemen, erg mooie klim met een donkere tunnel.

Kijk voor meer inspiratie ook naar mijn routes in 1997 (rondje vanuit Stavanger) en 2007 (Oslo - Trondheim).

http://www.luddo.nl

Let op dat je fiets waarschijnlijk niet in een doos kan. Dat was in iedergeval bij mijn vlucht naar Stavanger.

De Fy243 is een prachtige weg, heb zelfs twee keer gefietst (wat voor mij niet erg gebruikelijk is). Het is een stevige klim maar wel te doen. Als je vroeg in het seizoen fietst (juni) dan fiets je tussen sneeuwmuren door.

Als je richting Alesund fietst, dan is het Norangsdalen ook een mooie tip. Erg mooi dalletje.

Afbeelding
Even ten zuiden van Alesund ligt het eilandje Runde, je komt er via een brug. Er is ook een camping ( in ieder geval in 2004). Het is leuk om 's avonds een wandeling naar boven te maken. Je ziet dan heel veel papegaaiduikers, prachtig gezicht!

Wel opletten waar je je voeten neerzet, er zitten heel veel diepe kuilen in het gras.......

Annita
Gave tocht! Zelf ben ik alleen in Trondheim en verder noordelijk tov Trondheim geweest. Ik zou persoonlijk niet al te veel aandacht besteden aan de stad Trondheim (behalve een goeie plek zoeken om koffie te drinken, maar dat is overal erg belangrijk!), ik zou dan liever nog iets noordelijk langs het trondheimfjord gaan!
De weg van Sogndal naar Lom omhoog is een erg mooie beklimming, route 55. Met een prachtig gelegen minicamping iets buiten Sogndal, van een langeafstandsfietsende en fietsreizende Noor aan het Sognefjord waar nog geen cruiseschepen komen.
En vanuit Lom route 15, vooral de oude onverharde weg naar Stryn is zeer de moeite waard.
Veel plezier!
Bedankt voor alle suggesties. Naar aanleiding daarvan heb ik nog enkele alternatieven ingebouwd in m'n geplande route.
Afbeelding
Beslissen doe ik pas ter plaatse.

Gerd
Aan het (vage) kaartje te zien heb ik bij mijn laatste fietstocht door noorwegen behoorlijk wat overlap gehad met jouw route. Misschien ook de fy243, maar ik google me suf: wat is de fy243?
De fv243 is de oude weg Aurland - Laerdal.

Afbeelding
Elstar schreef:wat is de fy243?
De weg van Aurlandsvangen naar Laerdalsoryri, oftewel het fietsersalternatief voor de Laerdalstunnel.

Gerd
Ah, ok. Die heb ik inderdaad toen ook gedaan. De mooiste wegen die ik Noorwegen heb gehad, ken ik eigenlijk beter van naam dan van nummer.

Ik vond 'm inderdaad behoorlijk zwaar, maar ik kwam er goed overheen. Het venijn zit in het begin, bij het vertrek uit Aurlandsvangen. Maar in jouw route heb je dan al een aantal flinke klimpartijen erop zitten, dus dan gaat de Aurlandsfjellet ook lukken.

Ik zou in jouw plannen de rode/westelijke variant over de Sognefjord schrappen.
Ik ben daar ook geweest, en dat was een van de mindere trajecten in de route. Het landschap is niet zo spannend en je moet voorbij Førde. Ik kan me van dat stadje eigenlijk vooral herinneren dat we op de invalswegen van onze fiets geblazen werden door hardrijdende vrachtwagens. Dan véééél liever de prachtige Aurlands-, Sogne- of Gaularfjellet om verder naar het noorden te fietsen.

Eigenlijk geldt dat ook voor de wegen ten oosten van Ålesund. Dat stadje ligt aan het eind van een heel smalle schiereiland en de verkeersdrukte vond ik allesbehalve prettig. Ik was blij dat ik eindelijk in het stadje was.
Ik zie dat je de tip van Annita hebt opgevolgd en een groen lijntje hebt getekend over Runde en Hareidlandet. Vanuit die hoek is Ålesund alleen per boot bereikbaar en dat is mooier dan de drukke wegen aan de oostkant van de stad. Misschien kun je Ålesund ook weer per boot verlaten, als je verder noordwaarts gaat?
Ik heb in 2006 in Zuid Noorwegen gefietst en een uitgebreid verslag op mijn site staan met de gefietste route.
Mogelijk heb je hier iets aan, zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... rwegen.htm

Harry
Wij zijn net terug van een drieweekse tocht door zuid Noorwegen (Oslo-Oslo).
Daarbij hebben we ook de Rallarwegen gefietst (veel te vroeg, zo bleek), althans, waar dat mogelijk was (vanwege de vele sneeuw).
Voor een verslag en foto's van dit winterse avontuur zie http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html
Anna en Frans
Misschien komen we elkaar wel tegen, ik ga vanaf volgende week de andere kant op (maar begin nog wat noordelijker, in Tromso). Veel plezier en vooral goed weer gewenst (dan heb ik dat vast ook :P )
fsap schreef:Wij zijn net terug van een drieweekse tocht door zuid Noorwegen (Oslo-Oslo).
Daarbij hebben we ook de Rallarwegen gefietst (veel te vroeg, zo bleek), althans, waar dat mogelijk was (vanwege de vele sneeuw).
Voor een verslag en foto's van dit winterse avontuur zie http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html
Anna en Frans
Wát een avontuur, en wat een sneeuw. Mooi verslag en mooie foto's! :D
fsap schreef:Wij zijn net terug van een drieweekse tocht door zuid Noorwegen (Oslo-Oslo).
Daarbij hebben we ook de Rallarwegen gefietst (veel te vroeg, zo bleek), althans, waar dat mogelijk was (vanwege de vele sneeuw).
Voor een verslag en foto's van dit winterse avontuur zie http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html
Anna en Frans
De hele tocht (met gps-track) is te zien op http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1172621
Ik sta nu op de camping van Norheimsund. Vandaag was het een prachtige dag en de uitzichten op de Hardangerfjord waren onvergetelijk. De Noorse Helga is mij echter niet welgezind. Voor de komende dagen - dus ook als ik de Rallarvegen befiets - voorspeld zij veel regen.

Gerd
fsap schreef:Wij zijn net terug van een drieweekse tocht door zuid Noorwegen (Oslo-Oslo).
Daarbij hebben we ook de Rallarwegen gefietst (veel te vroeg, zo bleek), althans, waar dat mogelijk was (vanwege de vele sneeuw).
Voor een verslag en foto's van dit winterse avontuur zie http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html
Anna en Frans
Inderdaad een fantastisch avontuur. Dat kunnen jullie straks nog aan je kleinkinderen vertellen.
Zelf heb ik gisteren de Rallarvegen gefietst. Ik had gehoord dat er nog 18 stukken sneeuw waren, maar heb ze niet nageteld. Bij twee ervan moest ik bagage en fiets apart over de sneeuwrug tillen. Uiteindelijk kwam ik om 19.30 uur in Flam aan (nog net op tijd om nog pils te kopen). Voor mij een iets bescheidener avontuur, want het was wel een fietsdag die ik vanwege het natuurschoon en de inspanning niet gauw zal vergeten.
Gerd
GerdC schreef:
Inderdaad een fantastisch avontuur. Dat kunnen jullie straks nog aan je kleinkinderen vertellen.
Zelf heb ik gisteren de Rallarvegen gefietst. Ik had gehoord dat er nog 18 stukken sneeuw waren, maar heb ze niet nageteld. Bij twee ervan moest ik bagage en fiets apart over de sneeuwrug tillen. Uiteindelijk kwam ik om 19.30 uur in Flam aan (nog net op tijd om nog pils te kopen). Voor mij een iets bescheidener avontuur, want het was wel een fietsdag die ik vanwege het natuurschoon en de inspanning niet gauw zal vergeten.
Gerd
Leuk om te horen hoe de situatie nu is, verbaast me nog dat drie weken later er nog zo weinig over is, toen was het soms alleen maar wit.
Wat jij had is waar wij ook op hadden gehoopt en wat we eigenlijk hadden verwacht, want het is mét sneeuw inderdaad wonderschoon.
Als je terug bent ben ik benieuwd naar de foto's van jouw tocht.

Groet, Frans
fsap schreef:Als je terug bent ben ik benieuwd naar de foto's van jouw tocht.

Als je naar mijn www-link gaat vind je onder het laatste verslag een link naar mijn foto's van o.a. de Rallarvegen.

Gerd
GerdC schreef:
Als je naar mijn www-link gaat vind je onder het laatste verslag een link naar mijn foto's van o.a. de Rallarvegen.

Gerd
Had ik niet gezien, wat leuk om je reis zo live te kunnen volgen. Jouw foto's bekeken, heel leuk om te zien hoe het er nu uitziet, verbazingwekkend veel sneeuw gesmolten. Toch blij het in nog wittere toestand gezien te hebben. Heb jij ook een gps zodat je de foto's kunt geotaggen? Dan kunnen we onze foto's van dezelfde plek erbij zoeken.

Groet, Anna en Frans