Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sierra de la Demanda - Forum Wereldfietser

Sierra de la Demanda

Wie kan mij vertellen of het rondje ten zuiden van Ezcaray fietsbaar is, hetzij met, hetzij zonder bagage?
Ter referentie: ik ben al een keer door de Cañon del Rio Lobos gefietst, dus ook het noordwestelijke deel tussen Hontario del Pinar en de 'brug met 7 ogen'.

Afbeelding

groet, Liz
Hoi, op de kaart van 1994 staat het weggetje ook al, maar staan nog meer hoogtegegevens (die Michelin tot de ergernis van vele fietsers van de kaarten heeft weggehaald): Afbeelding
Als ik jou was zou ik gewoon gaan! De weg naar Ezcaray vanuit St. Domingo was destijds helemaal geen probleeem en de pas richting westen ook een makkie.
Gewoon niet al te ruig doen en wat proviand en water bij je hebben.
Je kunt evt. wel bij de plaatselijke campings in de provincia La Rioja vragen naar een meer gedetaillerde en betere kaart dan de officiele topografische kaarten, die waren destijds net zoveel fantasie als werkelijkheid.
Veel plezier.
Leon (die nooit oude kaarten weggooit)

Hoi,

Ik was in Ezcaray vorige zomer, en ik wou dat weggetje ook nemen, maar dan wel om aan te sluiten op de gele weg onderaan. Ik heb hierover om info gevraagd in het toeristenburo, ze hebben me die trip afgeraden, omdat ik verloren zou rijden... Ik weet niet of het zo erg is, maar moest ik er nog eens terug gaan zou ik zeker die tocht durven doen. Het lijkt me wel doenbaar op 1 dag trouwens...

Groeten,

Koen

Omdat wij komende zomer ook in de Sierra de la Demanda gaan fietsen ben ik reuzebenieuwd wat jullie plannen zijn. Vertel er me eens iets meer over. Misschien hebben jullie nog tips. Ik houdt me daarvoor aanbevolen.

Voor de liefhebbers met een snelle internetverbinding: er zijn bijzonder gedetailleerde kaarten van de Rioja (Sierra de la Demanda) met hoogtelijnen beschikbaar op deze website.

Klik op een detailkaart en kies daarna op de knop linksboven om deze kaart op A3 formaat (in PDF) te downloaden - Descargar esta hoja en PDF-A3 en kies NIET de kaart met de codering xx-xx (bijvoorbeeld 17-04), deze laatste kaart biedt een soort schijnnauwkeurigheid.

groet Liz

Tips:
- Ga beslist naar de Canon de Rio Lobos. Het zuidelijk deel vanaf de brug van de negen (of was het zeven?) ogen (= kruising van de canon met de weg SO960) tot aan Ucero is goed befietsbaar zonder bagage en spectaculair. Er is een camping in Ucero vlakbij het uiteinde van de canon. Van daaruit kun je over een mooi haarspeldbochtenwegje naar een uitzichtpunt bovenaan de canon klimmen. Prima plek om gieren te spotten.
- Vorig jaar vanuit de camping bij Quintanar de la Sierra een ritje zonder bagage naar de Mirador San Francisco gemaakt. Mooi uitzichtpunt, laatste stukje wel loeisteil.
- Als je van Quintanar naar het noorden fietst is het stukje langs de Rio Neila tussen Neila en Villavelayo erg mooi en rustig.
- Vanaf de camping bij Vinuesa (mooie camping met veel bomen) kun je binnendoor via de Laguna Negra de Urbion een halfverhard wegje door het bos naar Covaleda nemen. Is (met bagage) pittig, maar wel mooi. Het meertje valt wat tegen.

Ik heb nog niet de hele Sierra befietst, dus er zijn ongetwijfeld nog meer mooie wegjes te ontdekken. Vermoedelijk zijn alle 'witte' wegjes op de kaart (Michelin) de moeite waard.

Dit jaar gaat de tocht vermoedelijk wat noordelijker door de Sierra de la Demanda. Het rondje bij Ezcaray lonkt. Daar is echter geen camping dicht in de buurt en het rondje is naar verwachting alleen zonder bagage te doen. Nog even puzzelen dus. Is er wel eens iemand vanuit Berceo voorbij de kloosters van Suso en Yuso langs de Rio Cardenas omhoog gefietst langs de berg San Lorenzo naar het 'rondje van Ezcaray'?

Lisette

liz schreef:Is er wel eens iemand vanuit Berceo voorbij de kloosters van Suso en Yuso langs de Rio Cardenas omhoog gefietst langs de berg San Lorenzo naar het 'rondje van Ezcaray'?
Ik ken wel een overharde weg van Villar de Torre naar Pazuengos (je ziet het zelfgetekende streepje al een beetje op de scan hierboven. Maar je moet dan wel ongeveer 1 a 2 km zwaar duwen (lopen dus), daarna gaat het lekker omlaag tot Pazuengos.
Leon
Wij proberen het rondje Ezcaray komende zomer ook uit. Vanaf de camping Banares gaan we de route ronden zonder bagage. Volgens mijn routeplanner zou dat neerkomen op 105 km. Ook hebben wij de Canon de Rio Lobos in onze route opgenomen op jullie voorspraak. Verder ben ik nog steeds naar routes aan het zoeken hoewel het nu begint te dringen.

Ik zoek nog tips voor de Sierra de Guadaramma die we ook willen bezoeken. Wie???? Is dit een aanrader of een afrader?
In het boekje van Luc Oteman Fietsen in Noord-Spanje 2 - uitgave september 1992, waarschijnlijk nog wel in de ramsj te vinden - wordt aangegeven dat het rondje ten zuiden van Ezcaray te fietsen is, de route tussen Ezcaray en Valdezcaray is in de Vuelta van 1991 het decor geweest van een klimtijdrit. Letterlijk uit Oteman: Op de top gaat de weg over in een goed befietsbare piste die eventueel rechtsom via Posadas terug naar Ezcaray kan worden gevolgd.

Over mooie routes in de Sierra de la Demanda:
de route van Villavelayo naar Bobadilla, langs de LR113, stroomafwaarts met de rivier is mooi en bij vlagen heel erg mooi, wel heb ik daar vorig jaar mijn achterwiel stuk gereden.
Het noordwestelijke deel van de Cañon del Rio Lobos, tussen Hontario del Pinar en de brug met 7 ogen (kruising met de SO960) is heel erg zwaar te fietsen, houdt rekening met flinke stukken lopen met de fiets op je rug.

groet, LP

Weet je wat dat weegt met mijn fiets op mijn rug. We zien het wel, hebben al meer gekke dingen moeten ondernemen; met twee bepakte fietsen + aanhanger door een weiland met drie greppels en twee maal prikkeldraad. En maar niet toegeven dat we verkeerd zaten!
Eén tip:

doe het (noord-westelijke deel van de Cañon) niet met bagage, ik heb het vorig jaar zonder bagage gedaan en dat was meer dan zwaar genoeg, ik ben bang dat zelfs het zuid-oostelijk deel van de Cañon (te) zwaar is met bagage, omdat je af en toe over 'stepping-stones' over de rivier moet springen en over rotspartijen moet klimmen, echt: het is veel relaxter als je er een dagtocht met alleen dagbagage van maakt.

groet, LP

Oke Oke ik ga mijn kaarten nog eens bestuderen en laat dit mijn vrouw niet lezen. Toch bedankt voor de tip.

Waarschuwing: camping Cañon de Rio Lobos is duur voor fietsers. Je moet als fietser met een klein tentje hetzelfde tarief betalen als een auto met caravan. Ik heb een uitvoerige discussie gehad, maar het meisje van de receptie reageerde: "Dit zijn de regels van de eigenaresse!". "Dan wil de eigenaresse spreken." "Die is er niet." Einde discussie.
Ik ga wel een klacht indienen.
De camping ligt wel mooi aan het begin van de kloof. Idiaal punt voor het maken van een tocht door de kloof. In de kloof ligt de ermita van Bartholomeus. Op 24 augustus trek een processie de kloof in naar de ermita.
Dag allen,

Op maandag 19 juli jl. was het zover en hebben we het rondje ten zuiden van Ezcaray (zoals op de kaart gestippeld) gefietst. Op advies van een 'local' hebben we het rondje met de richting van de klok gefietst, de afdaling bij Posadas zou bosrijker en daardoor schaduwrijker zijn, wat beter in de middag zou passen. Het rondje is absoluut de moeite waard, op een kam van ca. 1950 meter hoog rijden met aan weerszijden een dal van honderder meters diep is wel een waardevolle ervaring, het onverharde deel is goed te fietsen. De afdaling naar Posadas is steil, ik heb meerder keren stil gestaan om mijn velgen te laten koelen. De totale afstand van Ezcaray naar Ezcaray is ongeveer 67 kilometer en het gehele rondje telt ca. 1575 hoogtemeters.

Speciaal voor Koen, ik kwam op de kam twee fietsers tegen die op advies van een boswachter (lijkt mij betrouwbaar dan de lokale VVV) wel degelijk op weg waren naar het zwarte 'pad' om aan te sluiten op de col ten westen Canales de la Sierra. Dit 'pad' staat ook gewoon met een bord aangegeven op de kam.

Verdere handige informatie:
- Vanuit Casalarreina naar Ezcaray loopt een 'Via Verde', een buiten gebruik gestelde spoorwegverbinding die enkele honderden meters oostelijk van de reguliere weg ligt en die geheel geleidelijk klimt en absoluut autovrij is.
- In Ezcaray is geen camping.
- Als je al in de buurt bent dan lijkt me deze Via Verde ook absoluut de moeite waard, door tijdgebrek heb ik deze helaas niet kunnen fietsen.

groet

Beste LizPie,

Nemen jullie op het kampeerweekend, 20- 22 augustus Harskamperdennen, foto's mee van het rondje van Ezcary?
Bert,

ik weet niet of ik op het weekend zal zijn, ik had er tot mijn terugkomst afgelopen zondag uit Spanje geen rekening mee gehouden.
Tevens liggen er nog een hoeveelheid fotorolletjes van mijn Spanje en Portugal tour in huis die nog ontwikkeld en afgedrukt moeten worden.

Als ik kom zal dat voor een beperkte hoeveelheid tijd zijn.

Als ik niet kom zal ik een andere manier vinden om je nog een keer iets van het Ezcaray rondje te laten zien.