Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eurovelo 6 (Rivierenroute / Donauradweg) - Forum Wereldfietser

Eurovelo 6 (Rivierenroute / Donauradweg)

Ik lees op verschillende plaatsen (d.w.z. wikipedia, eurovelo.org en andere bronnen) de meest uiteenlopende totaalafstanden van de fietsroute "Eurovelo 6" oftewel te Rivierenroute van de Atlantische Oceaan tot aan de Zwarte Zee.

Wie heeft de route gefietst of kan me vertellen hoe lang deze in werkelijkheid is? Ik wil het traject vanaf Orleans aanvangen. Vanuit Nederland via Parijs naar Istanbul. Lijkt me mooi.

Ik fiets 350/400 km per week en heb 10-12 weken tijd... haalbare kaart?
Ik weet niet hoe lang de totale afstand van de Eurovelo6 is, maar op deze site staan alle afstanden:
http://www.eurovelo6.org/folder_listing?set_language=en

Zie "The Stages" in de linkerkolom, en klik daar de submenus aan.

De site is beschikbaar in het Engels en Frans.
Beste Sjeng Oan de Geng,


De Eurovelo6 is 4200 km lang, maar in Roemenie is een lange slinger aan het einde, maar die doe je niet als je aan de Bulgaaarse kant afbuigt naar het zuiden richting Istanboel. Verder wil je het deel van van de monding van de Loire naar Orléans niet doen. Ik heb grote stukken gedaan en vond het totaal mooi. Er zijn ook minder interessante stukken, zoals het deel van de Donau bij Wenen. Leuk is dat je delen van drie verschillende rivieren volgt: de Loire, de Rijn (overigens maar een kort stuk) en de Donau. Voordeel is dat de route grotendeels vlak is, maar tussen de Rijn en de Donau moet je echt klimmen. 10 - 12 weken moet te doen zijn. Tip: sta ´s morgens vroeg op!
Ik denk dat jij het beste voor de Duitse versie kunt kiezen: http://www.eurovelo6.org/?set_language=de

Vraag 1: in welke land liggen de meeste kilometers van de Donau?
Vraag 2: waar ligt het Walhalla aan de Donau?
Vraag 3: wat valt op aan het water in de Donau net voorbij de centrum van Passau?


Groetjes,

Bert
Antwoord op vraag 1 zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Donau maar dat is een strikvraag Bert, je moet er wel bij vragen welke oever je het antwoord baseert.
Antwoord op vraag 2 net voorbij Regensburg. http://www.donau-radweg.info/walhalla-d ... uf_nl.html

Antwoord op vraag 3 heb ik zelf niet want toen ik er langsfietste trok de mist op uit het water (net aangekomen met de nachttrein) (Google maps heeft het antwoord)

Om de hele eurovelo6 te doen wordt 12 weken denk ik een beetje krap al kun je op de stukken waar de rivier een kanaal is (Oostenrijk) en in Hongarije waarschijnlijk wel 100 of meer per dag afleggen. Het heeft natuurlijk ook te maken met of je komt om te fietsen of om ook alle bezienswaardigheden te gaan bekijken. Wat klimmen betreft ook het Servische deel heeft in de Fruska Gora en de Derdap (Nationale parken) ook een paar leuke hellinkjes zitten. Het positieve is wel dat eenmaal boven je een fantastisch uitzicht hebt (en een mooie afdaling) Afbeelding
Bert Sitters schreef
Tip, sta s'morgens vroeg op.
Dat gaat een beetje moeilijk als de TS zo'n achternaam heeft... :lol:
Pman schreef:Antwoord op vraag 1 zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Donau

Antwoord op vraag 3 heb ik zelf niet want toen ik er langsfietste trok de mist op uit het water (net aangekomen met de nachttrein) (Google maps heeft het antwoord)
Antwoord op vraag 3 staat ook bij antwoord 1;
'In Passau monden van links eerst de Ilz en een beetje verder van rechts de Inn in de Donau uit. Het Alpenwater van de Inn is groen, dat van de Donau blauw en het uit moerasgebieden komende water van de Ilz zwart, waardoor de Donau nog een stuk na de samenvloeiing die drie kleuren uitslaat.
Michael W schreef:
Pman schreef:Antwoord op vraag 1 zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Donau

Antwoord op vraag 3 heb ik zelf niet want toen ik er langsfietste trok de mist op uit het water (net aangekomen met de nachttrein) (Google maps heeft het antwoord)
Antwoord op vraag 3 staat ook bij antwoord 1;
'In Passau monden van links eerst de Ilz en een beetje verder van rechts de Inn in de Donau uit. Het Alpenwater van de Inn is groen, dat van de Donau blauw en het uit moerasgebieden komende water van de Ilz zwart, waardoor de Donau nog een stuk na de samenvloeiing die drie kleuren uitslaat.
Jammer, dat "Pman" in de mist fietste, want het is echt een boeiend schouwspel. Drie rivieren met een verschillende kleur die zich als verf langzaam vermengen.
Als je naar de site gaat van eurovelo6.org (zie link hierboven van Bert) en klikt op een etappe, krijg je een googlemaps schermpje met de route ingetekend in beeld ergens halverwege de pagina.
Bij uitzoomen zag ik dat elk schermpje gewoon de geheel route + alternatieven weergeeft. Via de broncode heb ik het bewuste kmz-bestand (google earth/google maps) van die site gehaald en er een gpx van gemaakt. In te lezen in Mapsource/Basecamp voor je gps. Bestand bevat 31 waypoints (steden) en 326 tracks (variërend van 40m tot 213 km).
Wie dit gpx-bestand wilt hebben moet maar even zijn mailadres geven via Pb.
Afhankelijk van je Eurovelo-reis zul je dus nog wel wat moeten gaan kopiëren en plakken en samenvoegen (ook een beetje afhankelijk van welke gps je hebt).
Gr.
Kees
Als aanvulling op kees zijn harde werk. Op http://www.donau-info.org/donau.php?pg=0&lg=ge zijn van het Servische deel wel de tracks te downloaden. Helaas voor garmin gebruikers zijn dit plt (OZI-Explorer) tracks die ook weer omgezet moeten worden. Voor diegene die geïnteresserd zijn in het Servische deel laat maar horen. Met GPSBabel is het trouwens appeltje-eitje. (De bebording van de route in Servië is overigens uitstekend; zelfs in Belgrado; ook de alternatieve routes zijn goed te volgen.)
vanaf eind april as fiets ik vanuit tilburg naar alanya turkije, om van daaruit met ferry naar cyprus te gaan. wil zoveel mogelijk info en gpx tracks. Heeft iemand gpx tracks vanuit NL naar Budapest (limes / eurovelo 6 route), en van budapest naar belgrado, naar vidin bulgarije en vandaar uit naar erdine turkije via ijzeren gordijn route.
ben nieuw lid http://www.wereldfietser.nl/phpbb/posti ... t=14953#en zou graag toegang willen krijgen met gebruikersgroep eurovelo 6 resp andere relevante gebruikersgroepen tbv voorbereiding van mijn fietstocht
mikeleers
Hoi Mike,

Mocht je tracks zoeken kijk eens op eurovelo6.org

Maar de EV6 route kun je makkelijk doen zonder GPS. In Frankrijk staat al aangegeven welke richting de 'zwarte zee' is :) Vooral in de Duitstalige landen is verdwalen onmogelijk, overal en zelfs ver van de Donau staan bordjes die de EV6 aanduiden in beide richtingen, vaak met afstandsindicator. Dit komt omdat het een zeer populaire route is onder de Duitse fietstoeristen. (Vermijd het hoogseizoen als je geen 100 vakantiefietsers per dag wilt tegenkomen - voordeel is wel dat de vele Biergartens fur Radler dan open zijn)

Pas na Slowakije krijg je wat minder vaak bordjes maar dan weet je wel welk pad je moet nemen :) In Croatie, Hongarije en Servie heb je ook EV6 borden, soms klein soms zo groot als een bord dat boven een autosnelweg hangt, zelfs in de grote steden, maar in Roemenie en Bulgarije wordt het beduidend minder. Hiervoor zou je de Bikeline gids deel 5 (Belgrado-Zwarte zee) kunnen kopen in een boekwinkel in bijv. Passau of Wenen (die boekjes gaan hier als warme broodjes over de toonbank) als backup. Hierin staan ook de fietsenmakers, goedkope overnachtingsplaatsen wat wetenswaardigheden van de plekken die je doorkruist.

Ik heb wel tracks van o.a. Servie maar daar heb je weinig aan want ik heb ook andere routes gefietst in het land buiten de EV6.
nvt
mikeleers schreef:vanaf eind april as fiets ik vanuit tilburg naar alanya turkije, om van daaruit met ferry naar cyprus te gaan. wil zoveel mogelijk info en gpx tracks. Heeft iemand gpx tracks vanuit NL naar Budapest (limes / eurovelo 6 route), en van budapest naar belgrado, naar vidin bulgarije en vandaar uit naar erdine turkije via ijzeren gordijn route.
ben nieuw lid http://www.wereldfietser.nl/phpbb/posti ... t=14953#en zou graag toegang willen krijgen met gebruikersgroep eurovelo 6 resp andere relevante gebruikersgroepen tbv voorbereiding van mijn fietstocht
mikeleers
Vanaf begin mei ben ik van plan om deze route net andersom te doen. Eerst naar Weeze Airport fietsen en me dan door Ryanair voor € 100,- naar Cyprus laten vliegen. Dan door Turkije naar Friesland terug te fietsen. Op deze manier begin ik in de warmte en kan ik eerder beginnen. ( ik popel!) Door met de vliegreis te starten, zit ik later niet meer aan een tijdschema vast. Heb vorig jaar hetzelfde gedaan door eerst naar Sicilië te vliegen (Trapani) en daar vandaan terug te fietsen.

Ben me aan het oriënteren ("droogfietsen") naar leuke routes, leuke adressen. Vorig jaar nogal last van honden gehad (Sicilië) Weet dat er in Roemenië ook veel loslopen. Miste toen een goede knuppel en moest soms erg hard trappen en schoppen (met sandalen...) Bulgarije - Servië levert wellicht minder honden op.
Ben me aan het oriënteren ("droogfietsen") naar leuke routes, leuke adressen. Vorig jaar nogal last van honden gehad (Sicilië) Weet dat er in Roemenië ook veel loslopen.
Misschien heb je hier nog iets aan http://www.rollglobal.org/2010/12/danube/

Bij de honden: heel hard schreeuwen tegen ze, wekt meteen aandacht van mensen als je in het nederlands roept.
Hallo,

als je de Eurovelo 6 (Donauroute) in Servie fietst tot aan Negotin, hoe kom je dan het makkelijkst terug, ik hoorde op de fietsbeurs iets over een regionale bus nemen, waar de fiets in kan, tot Belgrado?

zijn er voldoende campings langs de route ?

alle info over dit deel is welkom, we hebben vorig jaar op de beurs in Retie wel een lezing van Bert Sitters gevolgd, maar ik geloof niet dat hij daar over vervoer huiswaarts sprak ?

Frank en Diane
In Negotin, zijn er naast een echte fietsenmaker ook een paar B&B's voor ongeveer 35 euro, campings langs de Donau zijn er nauwelijks en in mei en juni nog niet open. Hotels en B&B's zijn er in bijna elke plaats we te vinden en kosten allemaal ongeveer evenveel. Of je met een bus (rechtstreeks) naar Belgrado kan weet ik niet, ik weet wel dat in dit deel van europa meer kan dan hier in Nederland. Aan de andere kant waarom pak je geen kaart en stippel je de terugreis niet zelf uit? Overigens ziet de route als je hem terugfietst er opeens heel anders uit, je kan er ook voor kiezen om de andere kant van de oever te volgen (Vanaf Derdapdam 1). Voor kaarten (en GPS-tracks) kijk je hier http://www.donau-info.org/donau.php?pg=0&lg=en
Wij hebben de afgelopen maanden grotendeels de donau route gefietst vanaf oostenrijk tot aan belgrado. We zijn soms wel iets afgeweken met name in Servie zijn we onze eigen gang gegaan maar wel de Donau gevolgd. De route staat overigens niet overal even goed aangegeven en soms krijg je te maken met onverharde paden met name in slowakije en hongarije. Je fietst voornamelijk over de dijk (of dat hebben wij gedaan) en op sommige delen is het langzaan fietsen ivm de keien op het pad. Vanaf Belgrado zijn we van de route afgeweken en via Nis naar Bulgarije gegaan en uiteindelijk zijn we In Bulgarije bij de zwarte zee gekomen. We hebben van verschillende mensen gehoord dat de Donau route in Roemenie een beetje saai is maar ik kan dat zelf dus niet bevestigen. Bulgarije vonden wij een verademing qua landschap maar dat zal ook komen door het winter seizoen waar wij mee te maken hadden. Vooral Servie was in dit seizoen een beetje triestig maar de mensen maken dat meer dan goed want die zijn super aardig in servie! Kamperen langs de Donau is echt fantastisch, campings zijn er nauwelijks maar gewoon je tentje in het wild opzetten beschutting in de prachtige natuur langs de Donau is er genoeg te vinden. Ook hebben wij veel gebruik gemaakt van warmshowers wat vooral in de steden ideaal is.

veel plezier!