Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Kroatie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Kroatie

We zijn van plan per fiets rond te trekken in Kroatie in de maand augustus.

Wie kan me vertellen hoeveel de kost is per dag tijdens een vakantie in Kroatie ?
We logeren meestal in de goedkopere (maar wel propere) hotelletjes.
Ik veronderstel dat de kuststreek wel iets duurder zal zijn dan het binnenland ?

Alle tips zijn welkom..

Groeten,

Koen

Afhankelijk van wat je eet in restaurant zal dat gaan variëren van 35 tot 50 euro per persoon. Houdt er wel rekening mee dat het in augustus erg warm is en dat het seizoen dan op zijn hoogtepunt is of je dan op de bonnefooi nog een kamer of een hotelletje vindt vraag ik dan ook af, zeker aan de kust is het dan erg druk.

Ondertussen ligt onze vlucht al vast, we vertrekken eind augustus, en blijven 2 weken.
We starten en eindigen in Dubrovnik. We denken van een rondrit te maken, eerst via he binnenland naar het noorden toe, en terugkeren via de kust (Makarska riviera) en de eilanden (Hvar en Korcula). Ik denk niet dat we noordelijk verder zullen raken dan Zadar, met eventueel het natuurpark van Krka.
Misschien dat we nog een stukje via Bosnie gaan, vermits de strook land van Kroatie in het zuiden zeer smal is, maar over dit land heb ik nog totaal geen info...

Als er nog iemand tips heeft over interessante wegen of bepaalde streken die we zeker moeten gezien hebben, of leuke hotelletjes, ... dan hoor ik het graag !

Groeten,

Koen
koenfaes schreef:We zijn van plan per fiets rond te trekken in Kroatie in de maand augustus.

Hallo Koen,

Waarom neem je geen appartement, die zijn een stuk goedkoper. Voor 20 Euro heb jij een twee-persoonsappartement (dus 10 euro per persoon). In kleinere plaatsjes kun je nog goedkoper terecht. Makarska, ruim 50 km ten zuiden van Split, is een gezellig badplaats. Kijk eens op hostelsworld.com voor goedkope overnachtingen

Groeten Bauke

Wie kan me vertellen hoeveel de kost is per dag tijdens een vakantie in Kroatie ?
We logeren meestal in de goedkopere (maar wel propere) hotelletjes.
Ik veronderstel dat de kuststreek wel iets duurder zal zijn dan het binnenland ?

Alle tips zijn welkom..

Groeten,

Koen

Twee jaar geleden zijn wij naar Kroatië geweest met de auto, en het was er inderdaad vrij prijzig. Zeker zo duur als thuis.

Ik weet niet of het erg geschikt is om te fietsen. De kuststreek waar wij zaten is nogal bergachtig en droog.

Bovendien rijden de auto's zeer gevaarlijk (veel te snel, bruusk uitwijkend, en haast altijd met de witte streep tussen de wielen)


veel plezier

Nu de route ongeveer bekend is kan ik je vertellen dat er wel iets meer Bosnië in je route zal zitten dan de 10 km bij Neum (De enige verbinding met zee die Bosnië heeft). Ik hoop dat je een beetje van klimmen houdt want zelfs langs de kust is er bijna niets echt vlak. Voor de verbindingen tussen de eilanden raadt ik je aan je goed te informeren over welke boten wanneer varen en of ze ook fietsen meenemen. Split, Brac, Hvar, Korcula en Peljesac op de terugweg kan ik je zeker aanraden i.i.g. beter en veiliger als de hoofdweg langs de kust, al ontkom je er op sommige stukken niet aan die te nemen. Als laatste onderschat de afstand niet, Dubrovnik Sibenik (Krka) is misschien maar 300 km, dit is wel over de grote weg en dat is niet altijd even leuk fietsen. Ook de eilanden kosten tijd voornamelijk het wachten op de veerboten kan je soms een dag kosten.

Succes.
Hoi!

Ik ben net terug uit Kroatie en ik zag dat er al geboekt was maar mogelijk dat je (of anderen) toch iets hebt aan mijn opmerkingen.

Kroatie is bergachtig langs de kust. Ik neem aan dat je niet over de tolwegen wilt rijden dus je moet rekening houden met veel klimwerk. Met een auto haal je maar enkele tientallen kilometers per uur als gemiddelde snelheid terwijl de meeste auto's met 80-90 kilometer de berg afstuiven.

Zuid Kroatie (Zadar = niet echt bijzonder, en zuidelijker) is erg warm. Mooi zwart asfalt (overal zie je wegwerkzaamheden) en een temperatuurtje van 35 graden en bergop zal erg tegenvallen.

Bosnie / Kroatie is nog steeds niet helemaal jofel. Enkele reisgenoten waren half Kroatisch, komen elk jaar in Kroatie en ze wilden niet naar Bosnie. Ze wilde het risico niet lopen. Er staan nog steeds kapotgeschoten huizen her en der. Niet al te makkelijk over denken. Het is geen Nederland / Belgie.

Ik zou (maar dat is achteraf) meer in de opgeving van de Plitvice meren blijven. Ook is het verstandig om niet langs de droge kust te rijden maar even de bergkam over te steken. Na enkele honderden meters kom je van een soort binnenlanden van Spanje in een soort binnenlanden van Hongarije / Oostenrijk terecht. Veel vlakker, koeler en met meer water (bronnen).

Het eten is niet duur. Zo'n 70 Kuna's (delen door 7 voor Euro's welk wrijvel overal worden aangenomen).

Er zijn vrijwel overal "Zimmer frei" te vinden met eigen douce etc. (appartement) Vaak met Satelliet etc. dus echt wel modern. Na "de oorlog" is men weer overnieuw begonnen en dus er zijn veel moderne slaapgelegenheden. Meestal 100 Kuna's per appartement en met een beetje onderhandelen en betalen in Euro's (voorseizoen, afgelegen lokatie etc.) krijg je vaak 20% korting en ontbijt er gratis bij.

Voorseizoen is kwa temperatuur en drukte de beste periode. 1 juli start het hoogseizoen. Dan zijn de veerboten vol (uren wachttijd) maar voor een paar fietsen is er wel plek.

Veel plezier en ik kan je de "juha's" erg aanraden (soepen voor 10 Kuna en dan vooral de vissoeppen). Vam toetjes maken ze niet veel van 9pannenkoekjes). Karlovac is ook lekker (biermerk). Vooral een kruising tussen de simpele gerechten uit de Italiaanse en Duitse keuken. Erg lekker en voedzaam.

Probeer saaie stukken over te slaan door een boottocht te nemen.

Groeten, Alexander.


koenfaes schreef:We zijn van plan per fiets rond te trekken in Kroatie in de maand augustus.

Wie kan me vertellen hoeveel de kost is per dag tijdens een vakantie in Kroatie ?
We logeren meestal in de goedkopere (maar wel propere) hotelletjes.
Ik veronderstel dat de kuststreek wel iets duurder zal zijn dan het binnenland ?

Alle tips zijn welkom..

Groeten,

Koen

Hallo Alexander,

Bedankt voor je antwoord, dit is nuttige info voor me !

De vlucht is inderdaad geboekt, we landen in Dubrovnik. Dit was goedkoper, vandaar. Anders had ik waarschijnlijk wel gekozen om op Zagreb te vliegen.

Wat betreft het klimwerk, ik ben me er wel van bewust hoor, en hopelijk valt dat wel mee. Zelfde bedenking voor de temperatuur trouwens. Geeft de invloed van de zee niet wat verkoeling trouwens ?

Je zegt van niet de kustlijn te volgen, maar de bergkam over te steken, maar klopt het dat je dan al na enkele 100den meters in een ander landschap komt ? Een paar 100 meters lijkt me zo weinig ? We gaan niet konstant de kustlijn volgen hoor, maar ook binnenland. Waar ik wel zou de kust willen volgen is rond Makarska. We gaan daar trouwens de oversteek maken naar Hvar, om zo terug te keren via Korcula.

Over Bosnie, je zegt dat je Kroatische medereizigers er niet naartoe wilden. Is dat niet veeleer omwille van wat er vroeger gebeurd is dan om redenen van veiligheid ? Ik had gedacht van naar Mostar te gaan, maar ik ga het nog eens onderzoeken, wat betreft de veiligheid daar (ik denk aan overvallen en diefstal). Indien niet veilig doe ik het niet, zo simpel is dat.

Je zegt ook van de saaie stukken over te slaan door een boot te nemen. Welke stukken zijn volgens jou saai ? Waar ben je precies geweest in Dalmatie trouwens ?

Bedankt voor de tips over het eten/drinken. Ik ga het onthouden !

Met vriendelijke groeten,

Koen

Koen, de veerboot van Makarska vaart naar het eiland Brac, misschien dat een visser in de haven je over wil zetten maar om daar vanuit te gaan is misschien iets te optimistisch. Makarska is trouwens erg toeristisch.

De klimmetjes waar je je bewust van bent kunnen oplopen tot 12 % en stijgingen van 8% zijn geen uitzondering vooral de plaatsen aan de kust liggen voor het meerendeel ten zuiden van de hoofdweg.
Die paar honder meter waar Alexander het over heeft klinken mij ook een beetje ongeloofwaardig in de oren, tijdens mij eerste trip in Kroatië een aantal jaren geleden ben ik van Zagreb via Plitvice naar de kust gefietst en hoewel het laatste stuk daar redelijk vlak was je zit daar op een soort van hoogvlakte moest ik om bij de kust te komen toch nog wel een flink stuk klimmen en nog verder dalen. wat me tevens opviel is dat de infrastructuur in de binnenlanden echt achterloopt met die van de kuststreek. Op de route van Plitvice naar kust over de hoofdweg kwam ik weinig plaatsen tegen waar ik wat kon kopen of kon eten. Of het er ook koeler is vraag ik me af, je kan er in ieder geval niet overal stoppen om in zee verkoeling te zoeken (al is het zeewater nu al meer dan 25 graden).


TIP: zorg voor goede kaarten (die van vorig jaar zijn alweer achterhaald) De oude brug van Zadar richting Paklenica (Rijeka/Zagreb) hebben ze nu zelf maar opgeblazen omdat de snelweg daar nu klaar is (Kroaten fietsen alleen als het vlak is). Voor fietsers houdt dit in dat je of om de binnenzee heen moet fietsen (80 km extra) of via het eiland Pag (meer als 120km extra) om naar Paklenica te gaan.

Als je nog vragen hebt hoor of zie ik het wel.
Peter

Hallo iedereen,

we zijn intussen al een weekje of 2 terug van onze 14-daagse fietsreis door Kroatië. Ik ben aan het werken aan een reisverslagje, dat binnen een paar weken wel klaar zal zijn, wie het wil mag me gerust een seintje geven ...

Groeten,

Koen
Hoi Koen,

Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie reisverslag van Kroatië met alle daarbij behorende tips etc.

Plaats je het op deze site(of is het erg uitgebreid om hier te plaatsen?) of heb je zelf een site?

Zou fijn zijn als je het op deze site plaatst dan hebben meer fietsers er wat aan(of een link).

Ik kijk er naar uit!

Vriendelijke groeten, Robert lllllll

Robert,

zo gauw het klaar is stuur ik het je door ok ? Stuur me anders je email adres maar. Ik heb er wel nog een paar weken werk aan hoor (niet dat het zo groot is, maar ik kan er niet full time aan doorwerken).

Op deze site plaatsen ? Je bedoelt gewoon het kopieren in dit forum ?

Een eigen site heb ik niet, maar tegen binnen een maand of 2 wel, dus da's misschien ook een mogelijkheid...

Groeten,;

Koen
hoi Koen,

Het verslag is niet abnormaal groot schreef je, dus plaats het maar hier in dit forum. Ik kijk er naar uit, bedankt alvast!

Vriendelijke groeten, Robert lllllll

Beste Koen en Robert,

Op 29 en 30 januari is de geheel vernieuwde Fietsvakantiebeurs in de Rai te Amsterdam. Uitgebreid aandacht voor Fietsers informeren Fietsers. Kunnen jullie aldaar informatie geven over Kroatie en mogelijk ook andere landen? Achter een tafeltje met je fotoboeken, kaarten en herinneringen aan je fietstocht.
De Fietsvakantiebeurs 2005, laat je arobicspakje en zwembroek thuis, maar neem fietsinformatie mee en kom met nieuwe fietsinformatie thuis.

hi Bert,

Ik heb niet veel te vertellen op de Fietsvakantiebeurs want ik heb nog maar heel weinig fietsvakantie's gedaan, ik heb wel veel andere soorten vakantie's(kamperen, trektochten, etc.) gedaan en ook fiets ik veel. Maar de combinatie vakantie + fiets daarvan sta ik nog aan het begin van mijn route.

Maar bedankt in ieder geval voor het aanbod, succes en misschien zie ik je wel op de Fietsvakantiebeurs.

groeten, Robert lllllll