Additionally, paste this code immediately after the opening tag: groene weg doenbaar voor onervaren fietser? - Forum Wereldfietser

groene weg doenbaar voor onervaren fietser?

is het haalbaar om als onervaren fietser (toch wat meerdaagse tochten betreft) de groene weg te volgen? We zouden vertrekken vanaf Luik en fietsen tot in Arles.
groetjes!

Moeilijk voor een ander om dat voor jou te beoordelen. Wat is onervaren en wat je jullie conditie? Verder is jullie stemming ook heel belangrijk. Als je klimt en je ziet er zwaar tegenop dan lijkt die helling een stuk zwaarder.
Men zegt dat het zwaarste stuk van de Groene Route in de Ardennen ligt.
Ik zou zo zeggen. Ga eens een lang weekend met bepakking oefenen in de Ardennen. Lukt dat, dan heb je niets te vrezen. Lukt dat niet, dan kun je kiezen voor een geheel vlakke route.

De Groene Weg was mijn eerste lange fietstocht. Ik ben geen sporter, heb wel van tevoren wat trainingskilometers gemaakt, ook met bagage. Het hangt natuurlijk ook van de dagafstanden af die je wilt fietsen en je instelling. Bij de Groene Weg heb ik ruim de tijd genomen, met gemiddelde dagafstanden van 70 km. Vooral bij de klimmetjes rustig aan gedaan. Wat met 5 km/h relaxed kan, hoeft niet gestressed met 7 km/h. Bij de korte steile klimmetjes in de Ardennen en Noord-Frankrijk vraagt dat wel wat zelfbeheersing. De Ardennen waren inderdaad het zwaarst, dus als je dat kan, gaat de rest ook. In het zuiden gaat bij goed weer de warmte meetellen.

Gewoon doen. Neem genoeg tijd en begin desnoods in Luxemburg.

Lisette

De Groene weg is goed te doen. Neem weinig mee. Banden goed op spanning. De Ardennen zijn het zwaarst. Als je weinig klimervaring hebt kan ik je 'De Renner' van Tim Krabbe aanraden. Klimmen op de fiets is hoofdzakelijk een geestelijke bezigheid en voor mij heeft 'De Renner' als een soort schriftelijke cursus klimmen gediend. Tijdens het klimmen moet je aan je 'geestelijke hygiene' denken. Je stemming moet goed zijn, zoals hierboven al werd gezegd. Verder goed drinken en goed vreten. Na Crest begint het feest. Hoofdzakelijk dalen. Mistral in de rug. Overnacht in Saou. Goed resto daar.
Je komt er!
veel plezier, niko

Hoi Katrien,

De groene weg heb ervaren als een lichte tocht.
Je gaat recht toe recht aan op het doel af.
Iedere helling is door de schrijver op de weegschaal gelegt zodat het waarschijnlijk de lichts mogelijke route is.
De route is wel erg groen. Als je van mooie steden, kerken en kastelen houd kom je bedrogen uit. Pas in de Drome zie je wat kastelen en ander bouwkundig moois.
Maar hou je van bomen, ontvolkte gebieden, rustige paden en flauwe hellingen, dan is dit jouw route.
Bedenk dus goed waar je interesses liggen anders werkt de horizon niet als een magneet en kom je nooit in het zonnige zuiden.
Berts tip van een weekendje ardennen kan nooit kwaad. Misschien de route al een stukje volgen, dan weet je wat het inhoud. Als je zomaar een eind heen fietst in die Ardennen kom je soms hele steile hellingen tegen die niet representatief zijn voor de groene weg.

Veel fietsplezier, John.

Ik zal zeker eens op voorhand gepakt en gezakt naar de Ardennen trekken als 'ultieme' test! Hoe lang hebben jullie er trouwens over gedaan? We kunnen maar 4 weken vakantie nemen, en zouden graag nog even uitblazen aan de middellandse zee, dus we hoopten het op 3 weken te kunnen doen (Leuven - Arles). Is dit overmoedig?
Na de tocht is de Middellandse Zee een behoorlijke deceptie, er zijn weinig relaxte plekken aan zee te vinden en dat is een redelijke cultuur shock als je 3 weken door een dunbevolkt en groen Frankrijk bent gefietst. 3 weken moet volgens mij te doen zijn, ik ben enkele jaren geleden van Rotterdam naar Narbonne gefietst in exact 4 weken en precies 2000km gefietst, de laatste week kon ik het redelijk rustig aan doen, omdat er relatief weinig kilometers resteerden. Ik wilde juist niet aan de Middellandse Zee verblijven en heb nog her en der een rustdag gehouden.

gr.LP
Hoi,

Ik heb vorig jaar als eerste lange tocht de groene weg gefietst. Van Amsterdam naar St Marie heb ik zeventien fietsdagen gehad en tussendoor vier rustdagen gehouden (was geloof ik 1700 km). St. Marie is inderdaad een tegenvaller, erg toeristisch, erg dure campings, maar ik heb uiteindelijk wel vier dagen met m'n luie kont op het strand gelegen en in de zee gezwommen...

Ardennen waren het zwaarste stuk, ik zou dan ook niet direct in de Ardennen beginnen, maar 1 of 2 fietsdagen daarvoor al achter de rug willen hebben, zodat de spieren weer wat gewend zijn (ben zelf ook geen sporter).

Veel plezier in elk geval!

Jorrit

Oh ja, mocht iemand nog iets weten. Ik heb slechts twee weken vakantie dit jaar ivm studie. Maar heeft er nog iemand een leuk idee voor een rondje Amsterdam-Amsterdam (eventueel stuk in Nl met de trein)?

ja, wat st-marie en de drukte betreft, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, maar ik vind het idee om na drie weken fietsen (een beetje als beloning) wat in de zee te ploeteren best aanlokkelijk...
we vertrekken trouwens pas 15 augustus, dus tegen 10 september in st-marie...zou de ergste drukte dan al niet voorbij zijn?

je kan alles!!! dat die 'diehards' onder de fietsers ook beweren... fietsen is niet zo moeilijk: kwestie van doortrappen ;)

Katrien Mertens schreef:dus tegen 10 september in st-marie...zou de ergste drukte dan al niet voorbij zijn?
Yep, vanaf maandagochtend 2 september is het hoogseizoen in Frankrijk weer voorbij, je kunt de klok er op gelijkzetten :D
Leon