Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's + video IJsland - Forum Wereldfietser

Foto's + video IJsland

Eind juni, begin juli hebben we in het zuidwesten van IJsland gefietst o.a. langs Landmannalaugar en Gullfoss.
De foto's en video zijn hier te bekijken.

Afbeelding
Mooi filmpje!
Ziet er inderdaad uit als een lekker ontbijt :)
Het zou verboden moeten worden, krijg nu alweer reishonger :).

Had je nou je statief (welk?) in die grote pvc-koker?
Mooie foto's, knappe film! Muziek kon ik ook best smaken.
Dank voor de vele reacties (ook de pb's). Erg leuk om te horen dat mensen de foto's/video mooi vinden.

In de pvc-koker zit inderdaad een statief: Manfrotto 190XPROB + 484RC kogelkop (3900 gr. incl. draaghoes + buis). De koker is gemaakt zodat ik sneller het statief kan pakken.

Ik probeer zoveel mogelijk vanaf statief te filmen/fotograferen anders krijg ik ruzie met een andere WF'er :D Het lukt nog steeds niet altijd (te slecht weer, te weinig tijd nemen) maar de beelden worden wel een heel stuk beter/scherper.

Muziek in het filmpje:

VNV Nation - Prelude
OST - Adjustment Bureau - Thomas Newman
OST - The Fountain - Clint Mansell
OST - Adjustment Bureau - Thomas Newman
Sigur Ros - ÁgæTis Byrjun

(OST=Original SoundTrack=filmmuziek)
Dennis & Marijcke schreef:Dank voor de vele reacties (ook de pb's). Erg leuk om te horen dat mensen de foto's/video mooi vinden.

In de pvc-koker zit inderdaad een statief: Manfrotto 190XPROB + 484RC kogelkop (3900 gr. incl. draaghoes + buis). De koker is gemaakt zodat ik sneller het statief kan pakken.

Ik probeer zoveel mogelijk vanaf statief te filmen/fotograferen anders krijg ik ruzie met een andere WF'er :D Het lukt nog steeds niet altijd (te slecht weer, te weinig tijd nemen) maar de beelden worden wel een heel stuk beter/scherper.

Muziek in het filmpje:

VNV Nation - Prelude
OST - Adjustment Bureau - Thomas Newman
OST - The Fountain - Clint Mansell
OST - Adjustment Bureau - Thomas Newman
Sigur Ros - ÁgæTis Byrjun

(OST=Original SoundTrack=filmmuziek)
Het rustige beeld van de video-stills wanneer je vanaf een statief draait is wel zichtbaar, dus voor jou zeker de moeite waard om die extra kilo's mee te nemen. Althans ik neem aan dat het maken van je video's geen bijzaak meer is :). Ik zag dat je eveneens een 70-200/2.8 mee had, dan komt alles tezamen (5D, 24-70, 70-200, statief, batterijlader, geheugenkaartjes, reservebatterijen) wel in de richting van de 10kg, of niet? Hoe neem je het allemaal mee? Gewoon in de achtertassen?
Leuke foto's. Ik kan het natuurlijk ook nazoeken op wikipedia, maar ik stel de vragen toch maar aan jullie: wordt er op IJsland Deens gesproken of is het meer een dialect? Heb je enig idee hoe hoog het gebergte achterin de foto's ongeveer is? Waren er steile hellingen tijdens jullie tocht?
Het lijkt wel erg dunbevolkt. Kom je inderdaad weinig mensen tegen onderweg?
Bij het bordje 243km nächste benzin-station bekruipt mij altijd het gevoel ....er zal wel gefotoshopped zijn..... maar wat is de zin van zo'n bord vraag ik me af...je bent toch maar op de fiets. :wink:
@AB
De fotospullen zitten in een fototas en dan in een voortas. Zie ook onze paklijst. Het is inderdaad een beetje zwaar maar als ik thuis kom word ik erg blij als ik het resultaat zie, dus ik heb het er wel voor over.

@DriesBa
Er wordt IJslands gesproken. Wat we hebben opgepikt is 'tak' (bedankt). De bergen zijn niet erg hoog. Die op de foto's staan ongeveer tussen de 500 en de 1000 m. Er waren behoorlijk steile hellingen (wel kort). Op het asfalt hebben we 12% gezien maar op de onverharde wegen gingen we tot 19% (=duwen :D )
Het is dunbevolkt. Het is ongeveer 2.5 x zo groot als Nederland en er wonen 320.000 mensen. Wij houden wel van rustige landen.
Het 243 km bordje staat er echt. We zijn wel op de fiets maar koken op benzine dus toch even de benzinefles controleren :D
Zo'n benzinestation daar is meestal ook de enigste supermarkt in de verre omtrek, toch?
En fietsers hebben toch ook brandstof nodig? :wink:

Nog een opmerking over die GPS tracks,
a) de link klopt niet
b) je zou de tracks kunnen zetten op bikemap.net ipv bikely, dat heeft een aantal voordelen:
- geen registratie nodig om ze te downloaden
- je kan meteen het kaartje zien als je op de link klikt (nu zie ik een gebruikersonvriendelijke xml tekst)
- je kan de kaarten ook zien op openstreetmap ipv alleen google
- je kan op je homepage ook de kaart plaatsen waar je op kunt inzoomen of overschakelen van kaart naar satelliet e.d.
@De Tovenaar

Bedankt voor de tips. De link doet het weer (html foutje :oops: ).
Ik ga van het weekend naar bikemap.net kijken, het klinkt in ieder geval goed.
[quote="Dennis & MarijckeEr wordt IJslands gesproken. Wat we hebben opgepikt is 'tak' (bedankt). De bergen zijn niet erg hoog. Die op de foto's staan ongeveer tussen de 500 en de 1000 m. Er waren behoorlijk steile hellingen (wel kort). Op het asfalt hebben we 12% gezien maar op de onverharde wegen gingen we tot 19% (=duwen :D )
Het is dunbevolkt. Het is ongeveer 2.5 x zo groot als Nederland en er wonen 320.000 mensen. Wij houden wel van rustige landen.
Het 243 km bordje staat er echt. We zijn wel op de fiets maar koken op benzine dus toch even de benzinefles controleren :D[/quote]

Hartelijk dank voor de info.
Trouwens [tak], [magne tak], takse muuucke] lijkt erg Deens en Zweeds-gelieerd(spelling zal wel niet goed zijn). Dat weet Martin wel!
Ik hou ook sterk van rustige omgevingen.
Nog één vraag: om de hoeveel km(gemiddeld) kom je een nederzetting met een winkeltje met de basisbenodigdheden tegen?
@Dries
Een gemiddelde is moeilijk aan te geven hoe ver de volgende supermarkt is. Zo reed ik in het Noordwesten 200 km zonder supermarkt. Ook op de binnenlandse route Kjolur zijn geen supermarkten onderweg. En in IJsland weet je ook door het wisselvallige weer nooit precies hoeveel je kan afleggen. Zo reed ik door harde tegenwind eens 52 km met een gemiddelde van 9 km! Ook eens met de wind mee gereden en toen reed ik 100 km, waarvan 80 procent onverhard.
Rutger
Leuke film Dennis & Marijcke! Zoveel herkenbare plekken!

IJsland is toch echt een mooi fietsland, ik zou er ook wel eens in de winter naar toe willen. Lijkt me geweldig!
@De Tovenaar
De GPS tracks staan op bikemap.net Ziet er goed uit. Nogmaals dank voor de tip.

@Driesba
Wat Rutger ook zegt. En op de afgelegen weggetjes is er grote kans dat je, wegens gebrek aan een brug, door rivieren moet lopen.

@Ellen
Dank. En in de zomer heb je ook kans op sneeuw. Het lijkt me ook mooi maar dan zie je niet mee dat het bv lavavelden zijn. Ik denk dat het dan op een algemeen winterlandschap gaat lijken (die ook erg mooi zijn) en niet meer zo uniek.
@Ellen
De temperaturen tussen de winter en zomer maken niet zo heel veel uit dankzij de warme golfstroom die rond het eiland loopt. Zo kan het in januari ook wel eens 12 graden zijn en in juli 2 graden. Ik had tijdens mijn tochten temperaturen tussen de 0 en de 20 graden. Een keer 's nachts in het voorjaar wel min vijf meegemaakt 's nachts.
Fietsen in de winter op IJsland heeft voor mij een groter nadeel dan alleen de temperatuur. De dagen zijn dan echt superkort. Juist de lange dagen zijn fijn als je in het noorden bent. Dan hoef je geen haast te maken om ergens voor het donker te zijn. Als het regent, kan je rustig wachten. Ik vaak pas laat op de middag gestart, omdat het dan eerst slecht weer was.
Rutger
O ja. In de winter zijn de meeste binnenlandse wegen zoals de Kjolur afgesloten voor verkeer.
De foto's zijn schitterend! De video ga ik later bekijken. Hadden jullie speciale banden gemonteerd? Had je nog pech onderweg (bijvoorbeeld een lekke band op de lavastenen)?

Ik wil ook fietsen in IJsland 8)

Groet,
EasyRohler, IJsland fan
Dank.

We rijden alweer een paar jaar op 50mm Schwalbe Extreme banden. Ik ben er erg tevreden over. Met 3 bar erin comfortabel over de keienwegen en weinig lekke banden, ook niet op de lavastenen. In 12.000 km (o.a. Madagascar, Kyrgyzstan) hebben we 3 a 4 keer moeten plakken.
Prachtige foto's en filmpje. Veel herkenbare punten. Ik krijg gelijk weer zin om weer eens terug te keren. Ik heb daar in 1997 een maand al wandelend rondgetrokken.