Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht Stockholm naar Nederland - Forum Wereldfietser

Fietstocht Stockholm naar Nederland

Fietstocht Zweden-Nederland. Ik ben van plan in augustus van Stockholm terug naar Nederland te fietsen. Wie heeft er suggesties voor een mooie route? Ook andere adviezen zijn welkom.

Harry
Ik ben 2 jaar geleden van Rotterdam naar Malmö gefietst en ik ben tot de conclusie gekomen dat Noord Duitsland en Denemarken mij niet echt enthousiast maken. Eindeloos (semi)laagland met af en toe een bosje, wat weilanden, wat akkers, nog wat weilanden, windmolens, nog een weiland en maar weer een akkertke.
Ik heb niet veel in Zweden gefietst (ben er wel veel geweest), maar wat ik weet is dat het zuiden van Zweden vrij vlak is en dat een groot deel van Zweden, met uitzondering van het zuiden uit naaldbossen bestaat.
Als je het niet erg vind om de hele dag door een naaldbos te fietsen, af en toe een Volvo te zien en nog meer naaldbossen te zien dan zou ik vanuit Stockholm zo noordelijk mogelijk blijven, bijvoorbeeld naar Göteborg te fietsen, over te steken naar Frederikshavn en dan de Noordzeekust te volgen, nadeel langs de noordzeekust is dat er een overheersend zuid-westen wind is, waardoor je die een flink deel van de route tegen kan hebben.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de omgekeerde route volgen, en als ik mocht kiezen zou ik echte bergen zoeken, bijvoorbeeld in Noorwegen.

groet, LP

Hallo,

Ik heb vorig jaar van Gotenborg naar Stockholm en weer terug gefietst.
Er is een fietsroute die van Gotenborg naar Stockholm loopt. Deze gaat oa over Falkoping. In deze route zitten prachtige stukken, en je komt soms bijna geen verkeer tegenkomt.
Het zijn kaarten van Sverigleden, en een tip: Schaf ze aan in Nederland, want in Zweden hebben wij ze alleen in Stockholm kunnen vinden.
Deze route fiets je gedeeltelijk over asfalt, maar ook fiets je een groot deel over grindpaden.
Deze route is zeer zeker de moeite waard.
De fietsroute loopt helemaal door stockholm, dus het is makkelijk om Stockholm uit te fietsen. Wat ook leuk is om Stockholm uit te komen is met de stoomboot vanuit het centrum van Stockholm naar Mariefred.
Als je speciefieker wilt weten waar de route langs gaat of welke kaarten we gebruikt hebben, laat dan een berichtje achter.

Groet Anouk

Ik zie net dat LizPie schrijft over de vele naaldbossen, maar dit vond ik heel erg meevallen. Ik vond juist dat er heel veel afwisseling was tussen gele weilandvelden, bos en meren.
Ook Denemarken heeft mooie fietsroutes op kaart staan. Als je in Denemarken gaat fietsen schaf dan het boekje aan met 800 campings speciaal voor fietsers. Deze campings zijn betaalbaar. Op de meeste campings in Denemarken betaal je namelijk per plaats, en ben je zo €35 kwijt voor een campingplaats. Of je nu met een heel gezin komt of alleen.

Ik ga 1 juli vertrekken richting Stockholm en ook weer terug. Ik ben van plan om naar Puttgarden over te steken naar Denemarken; Lolland, Sjælland en bij Helsingør of Kopenhagen erover.
Over deze overgang tussen Denemarken naar Zweden ben ik nog niet uit, wat zou het handigste zijn om te doen?
En: moet je reserveren voor de overtochten?

Dat van die fietsroute van Sverigeleden en die campinggids is ook wel een goede tip.

Hetzelfde probleem over campings in Denemarken per plaats ala 35 euro hoor ik trouwens ook van Zweden.
De overtocht Putgarden - Rødby is door middel van een veer, het vaart met grote regelmaat en je hoeft er niet voor te reserveren, ik weet ook niet of dat kan voor fietsers.

Vanuit Rødby kan je zonder verdere veren doorfietsen naar Kopenhagen.

Vanuit Kopenhagen rijdt er trein naar Malmö. Deze gaat gedeeltelijk door een tunnel en gedeeltelijk over een brug bij de Öresund. Deze trein rijdt 24 uur per dag met grote regelmaat (uiteraard overdag vaker dan 's nachts). De reguliere trein rijdt van Kopenhagen CS naar Malmö CS. Af en toe rijden er ook doorgaande internationale treinen, maar die zijn minder aan te raden voor fietsers. Aan Deense zijde is het station dat het dichtst bij het water ligt die van het internationale vliegveld van Kopenhagen (Kastrup). Aan Zweedse zijde ligt er net ten zuiden van Malmö een station in een weiland. De reis duurt, afhankelijk van in- en uitstapplaats, 15 à 30 minuten. Je fiets kan zonder problemen mee.

Een trein geeft iets minder reisgevoel dan een veer maar is in dit geval wel een stuk efficienter.

Ook nadat er een brug/tunnel tussen Kopenhagen en Malmö is aangelegd heeft er enige tijd nog een veer gevaren tussen de beide steden. Dit veer werd vooral gebruikt door alcoholistische Zweden die tax-free het op het zuipen zetten. Reguliere passagiers waren er eigenlijk niet en de veermaatschappij heeft enige tijd geleden de veerdienst opgeheven.

Mijn ervaringen met veerdiensten van Denemarken naar Zweden zijn van te lang geleden om iets zinnigs over te zeggen.

groet, LP

Hallo,

Wij zijn met de boot van Frederikhaven naar Stockholm gegaan. We hebben hier niet voor gereserveerd, en dit was in de bouwvak. Met de fiets was hier reserveren ook niet nodig.

Over de campings in Zweden: De prijs viel heel erg mee. Tussen de 80 en 120 kroon (1 kroon = ong 12 cent. )
Sommige campings hebben speciale fietsprijzen.

Wij hebben op allerlei campings gestaan, sommige waren erg apart. Een oud legerterrein, een veld bij een zwembad en we kregen de sleutel van het zwembad, kantine enz... om 's avonds binnen te komen, een ijshockey stadion (midden in stockholm; 1.3 km vanaf het centrum. 20 minuten lopen tot centrum. Ideaal. Is een extra camping in de zomer. Als je in stockhom komt en deze stad wilt bekijken is dit een zeer goed gelegen camping) en een we hebben op een manage gestaan.
Dit waren allen officiele campings, dus het is steed weer verrassend waar je uitkomt.

Bedankt voor de reacties, ik onderzoek nog even prijsverschil tussen overtocht Helsingör-Helsingborg en de trein. (Valt niet mee, op skånetrafiken website staat geen prijsinfo)

De ijshockycamping: heb je daar nog een adres oid van? Daar ben ik ook wel erg in geïntresseerd. Ik moet nl in het centrum van Stockholm zijn, en weet niet zeker of ik daar onderdak heb.

Hallo,

Ik heb niet het adres van het stadion dat is omgebouwd tot camping, maar vraag gewoon even bij het toeristinformatieburo.
Wat ik wel weet is dat het naast een hele grote atletiek baan ligt, en in de buurt van een groot park.
Het toeristinfo centrum zit midden in het centrum, vlakbij het metrostation. Kan niet missen.

Veel succes en plezier!!

Anouk

Inmiddels heb ik de fietstocht Stockholm-Nederland volbracht. Ik ben met Vbird vanaf Niederrhein naar Sockholm-Arlanda gevlogen. De camping in het ijshockeystadion heet Ostermalms Citycamping gelegen in de wijk Ostermalm. In Zweden heb ik de Sverigeleden gevolgd. Een goed bewegwijzerde route, goed te fietsen met kaarten van 1 : 250.000. Ik deel de mening van Anouk dat het landschap afwisselend is; bossen, weilanden, velden en meren en je komt regelmatig dorpjes en huizen tegen. Ik heb de Sverigeleden gevolgd tot vlak voor Goteborg en ben van daaruit ben ik zo dicht mogelijk bij de kust gebleven tot Helsingborg. Hier ben ik met het veer overgestoken naar Denemarken. Tot Kopenhagen heb ik fietsroute 1 gevolgd en daarna, wegens tijdgebrek, heb ik mijn eigen route gekozen. Bij Rodby ben ik met het veer overgestoken naar Puttgarden en vanaf daar met behulp van ADFC kaarten zoveel mogelijk via op de kaart aangegeven fietsroutes naar Nederland gefietst. Zoals ik vorig jaar al had ervaren bij het fietsen van de Hanzefietsroute, is Duitsland, mits je de juiste wegen uitzoekt zeker de moeite waard. Totale afstand tot Twente ongeveer 1760 km.

Ik ben ondertussen ook al weer een maand thuis.

Ik ben heen en weer gegaan naar Stockholm.
Ik heb in Stockholm inderdaad op diezelfde camping gezeten (5 dagen).
Op de heenweg ben ik via Puttgarden-Rødby, Denemarken, de trein Kopenhagen Kastrup-Malmö, en heb de E4 opgepakt. Vanaf Jönköping ben ik wat van de E4 gaan afwijken richting het oosten, wat niet zo'n goede zet bleek want het was erg heuvelachtig (problemmatisch met een vervoermiddel van 70kg). De terugweg heb ik dan ook ten westen van het Vätern afgelegd, via Katrineholm, Askersund. Dat was een stuk fijner (ook al is het 100km om)
Vanaf daar naar Trelleborg gereden, over dezelfde route als de heenweg. Daar de nachtferry naar Saßnitz genomen en nog 6 dagen in Mecklenburg gebivakkeerd, om vervolgens in één ruk van 3 dagen naar Nederland te rijden.
Bij elkaar zo'n 3300km. Utrecht-Stockholm kostte mij 11 dagen, Utrecht-Malmö 6.

De trein tussen Kopenhagen en Malmö: ik vraag me af of je niet toch beter Helsingør-Helsingborg kan kiezen. De trein was op het moment dat ik overging (eind van de middag) zo vol dat de fiets niet mee kon, ik moest 3 treinen wachten voordat er plek was.
Ik wilde graag ook Malmö zien (had achteraf gezien ook op de terugweg gekund) dus toch maar dit gekozen.

In Zweden heb ik gewoon met een autokaart op grove schaal van 1:1 000 000 gereden. Dat vond ik best te doen. In Denemarken had ik 1:250 000, dat was wel fijn voor dat gebied, alle wegen stonden erop.
In Duitsland had ik 1: 600 000, dat was daar weer te grof. Ik heb toen terplekke een set van kaarten van heel Duitsland (1:250 000) gekocht, voor ?12. Op deze kaarten staan alle wegen die te berijden zijn.

Wij willen deze zomer onze fietsen mee te nemen per vliegtuig naar stockholm om vervolgens te fietsen naar varmland (richting hagfors).

Nu heb ik op internet informatie over de fietsroute Sverigeleden gevonden. Kan iemand mij vertellen hoe het gebied tussen varmland en stockholm is en of de natuur afwisselend is? Is het aan te raden om van hagfors terug te fietsen naar stockholm of kunnen we beter naar oslo?

Wij willen waarschijnlijk de Sverigeleden fietsen vanaf stockholm. Nu twijvelen we of het mooier is om via 16 en 18 naar karlstad te fietsen of via route 23 en 21.

http://www.svenska-cykelsallskapet.se/i ... ledeng.pdf

Wat denken jullie dat leuker is, vanaf Karlstad doorfietsen naar Oslo, of weer terug naar Stockholm via een andere route? We zijn misschien ook geinteresseerd in om naar Goteborg te fietsen. Enige idee of dat een mooi stuk is vanaf karlstad is?[/url]

Het landschap ten oosten van Värmland is erg bosrijk en de afstanden tussen de dorpen zijn groter dan in Värmland, al is deze provincie half zo groot als Nederland en heeft ca. 275.000 inwoners. Ik heb een eigen huis ten zuiden van Hagfors. Ik kan je de Klarälvsbanan aanbevelen, het nieuwe fietspad op de oude spoorbaan van Hagfors naar Karlstad: 90 km autovrij fietsen! Daar heb ik al een paar keer gefietst. Kijk naar de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUMOJE4A en op de website www.klaralvsbanan.se . In Råda staat een Nederlands eethuis pal naast dit fietspad, genaamd Råda Rasta. Het heeft een puntig dak van zwartgeteerde dunne stammen. Gewoon doen 8) .