Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Noord-Kroatie - Forum Wereldfietser

Fietsroute Noord-Kroatie

Ik ga half september fietsen vanaf Oostenrijk. Ik ga eerst de Murradweg volgen en fiets dan via Slovenie in de buurt van Varazdin Kroatie binnen. Nu ben ik op zoek naar een prachtige fietsroute naar Sarajevo. Is er een fietsroute langs de rivier Drava of weten jullie een andere mooie route. Dat mag natuurlijk ook door een stuk Bosnie gaan.
Dank voor jullie reacties,
Rutger
Rutger. Ik ben nu op de harskamperdennen maar er is eenfietsroute langs de Drava. Om in Sarajevo te komen zul je echt wel door Bosnië moeten. Zal zondag wat meer info geven.
Weet niet of je dit leest, maar ik reis morgen af naar Harskamperdennen mits de gezondheid het toe laat. C U.
Rutger, ik heb je niet gezien of gemist, volgende keer beter. In Kroatië is er ook een route langs de Drava, die heel simpel gezegd gewoon weg nummer 2 richting Osijek volgt. Ondanks het lage cijfer is deze weg erg rustig. Andere wegen kunnen natuurlijk ook. Om in Sarajevo te komen zou ik in Vinogradiska rechtsaf naar Pozega gaan dan door NP Papuk om dan in Slavonski Brod uit te komen (je kan er ook omheen maar ik vond het de moeite waard. Vanaf Slavonski Brod heb je meerdere mogelijkheden om in Sarajevo te komen (er zijn er nog veel meer maar dat houdt veel slechte wegen en klimmen en dalen in.) Beide routes gaan Via Doboj, Maglaj en dan moet je een keus maken in Zavidovici (in het hotel werkte 2 jaar geleden een bosniër die Nederlands sprak) Erg mooi en wat ik heb gedaan is over onverhard (maar wel goed te fietsen) naar Kakanj (onderweg geen winkels) Via Zepce en Zenica kan ook maar die weg is erg druk en af te raden. Andere mogelijkheid is via Vares en Breza naar Sarajevo. Op het laatste stuk ontkom je er jammer genoeg bijna niet aan een stuk autoweg mee te pikken. Onderweg zijn er zowel in Kroatië als in Bosnië geen tot nauwelijks campings en wild kamperen is vanwege de mijnen die er nog steeds liggen niet aan te raden. In Sarajevo is wel een camping en die ligt bij het vliegveld in de voorstad Illidza. Kamers of pensions in de oude binnenstad zijn waarschijnlijk net zo duur en mogelijk nog leuker ook als je er een paar dagen blijft. Als kaart van Bosnië & Herzegovina zou ik die van Freytag en Berndt meenemen (1:250.000) ISBN 3-85084-336-X, hier staan zo'n beetje alle wegen op.
Als je de Murradweg volgt kun je het best in Bad Radkersburg/Gorna Radgora de grens over steken en naar Maribor fietsen daar bij de VVV het boekje van de drava fietsroute ophalen (gratis) en dan via Ptuj en Ormaz richting Varazdin.
Neem wel regenkleding mee voor Bosnië (evenals warme kleding) Dat het land zo groen is heeft een reden.

Peter
Pman schreef:Rutger, ik heb je niet gezien of gemist, volgende keer beter. In Kroatië is er ook een route langs de Drava, die heel simpel gezegd gewoon weg nummer 2 richting Osijek volgt. Ondanks het lage cijfer is deze weg erg rustig. Andere wegen kunnen natuurlijk ook. Om in Sarajevo te komen zou ik in Vinogradiska rechtsaf naar Pozega gaan dan door NP Papuk om dan in Slavonski Brod uit te komen (je kan er ook omheen maar ik vond het de moeite waard. Vanaf Slavonski Brod heb je meerdere mogelijkheden om in Sarajevo te komen (er zijn er nog veel meer maar dat houdt veel slechte wegen en klimmen en dalen in.) Beide routes gaan Via Doboj, Maglaj en dan moet je een keus maken in Zavidovici (in het hotel werkte 2 jaar geleden een bosniër die Nederlands sprak) Erg mooi en wat ik heb gedaan is over onverhard (maar wel goed te fietsen) naar Kakanj (onderweg geen winkels) Via Zepce en Zenica kan ook maar die weg is erg druk en af te raden. Andere mogelijkheid is via Vares en Breza naar Sarajevo. Op het laatste stuk ontkom je er jammer genoeg bijna niet aan een stuk autoweg mee te pikken. Onderweg zijn er zowel in Kroatië als in Bosnië geen tot nauwelijks campings en wild kamperen is vanwege de mijnen die er nog steeds liggen niet aan te raden. In Sarajevo is wel een camping en die ligt bij het vliegveld in de voorstad Illidza. Kamers of pensions in de oude binnenstad zijn waarschijnlijk net zo duur en mogelijk nog leuker ook als je er een paar dagen blijft. Als kaart van Bosnië & Herzegovina zou ik die van Freytag en Berndt meenemen (1:250.000) ISBN 3-85084-336-X, hier staan zo'n beetje alle wegen op.
Als je de Murradweg volgt kun je het best in Bad Radkersburg/Gorna Radgora de grens over steken en naar Maribor fietsen daar bij de VVV het boekje van de drava fietsroute ophalen (gratis) en dan via Ptuj en Ormaz richting Varazdin.
Neem wel regenkleding mee voor Bosnië (evenals warme kleding) Dat het land zo groen is heeft een reden.

Peter
Dank voor je uitgebreide antwoord. Jammer dat ik je niet heb kunnen spreken tijdens het weekend, maar zaterdag voelde mijn keel aan als schuurpapier en hoestte ik soms de longen uit mijn lijf. Om maar niet te spreken over de niesbuien ....
Geweldig advies. Ik denk dat dit een prachtige route is. Ik heb zelf al een kaart van Bosnie (ik heb daar in het zuiden wel stukjes gefietst o.a via Trebinje naar Montenegro). Ik dacht ook aan het nationale park en mij leek het ook logisch om via Slavonski Brod te gaan fietsen. Onderweg zal ik gebruik maken van kamers en soms misschien kamperen, maar dan misschien bij een huis natuurlijk, niet in het wild. Ik heb in Montegro ook eens naast een voetbalveldje bij een schooltje gestaan. Meestal krijg je dan enorme gastvrijheid dus geen probleem. In Sarajevo heb ik al eerder overnacht en ik ken daar ook iemand dus dat is geen probleem. Regenkleding en warme kleding heb ik sowieso bij me, omdat ik van plan ben om in Cralj in Montenegro (niet ver van Bijelo Polje) tot eind oktober te gaan verblijven.
Groeten,
Rutger
Rutger, sterkte met je verkoudheid. Als je echt nog een leuke manier wil om de grens met Montenegro over te gaan zou ik het volgende proberen. Fiets naar Sutjeska NP en van de camping/hotel (personeel is trots op hun park en hebben antwoord op je vragen) daar omhoog het park in richting Maglic. Dus aan de andere kant van de Drina. http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=707872 Je kan hier semi-legaal de grens over (Geen grensovergang maar wel rangers die hier werken van het NP) (Zelf geen ervaring hiermee aangezien ik niet zover kwam) In Prijevor is overigens alleen een heel basic schuilhut en verder niets. (begin juni was het boven nog aardig fris dus eind september denk ik ook wel). Met een beetje goede kaart of GPS (Die van Reise-KnowHow (Servië en Montenegro (ISBN 978-3-8317-7133-2) van plastic en aktueel) kom je dan weer op de hoofdweg richting Niksic.
Aangezien je hier al wel vaker bent geweest hoef ik je hier niets over te vertellen denk ik.

Jammer dat mijn vakantiedagen al zo'n beetje op zijn. Op everytrail staan nog meer routes, aangezien ik nog niet zo lang een GPS heb staat niet alles er op (geen zin om al die routes in te gaan zitten tekenen)