Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Overijssel - Forum Wereldfietser

fietsen in Overijssel

Juist een weekje geboekt in het Landal park Twenhaarsveld in Holten (Overijssel) voor de eerste week van november. Is een streek waar ik nog niet geweest ben (behalve dit voorjaar de Ijssel afgefietst toen ik van noord naar zuid ging) en ben dus op zoek naar de mooie stukken om ginder te fietsen (mag gerust offroad zijn).

Welke locaties zijn de moeite waard?
- Sallandse Heuvelrug ligt ernaast dus ga ik zeker doen
- Veluwe natuurpark, hier hoor ik altijd veel lovende dingen over (desnoods rij ik eerst met de auto tot ginder)
- valt er richting Enschede iets moois te vinden?
- Archemerberg?

ps:
- ik ga steeds vertrekken vanuit het park en zo wat lussen maken
- liever natuur dan cultuur
Gunter schreef:Juist een weekje geboekt in het Landal park Twenhaarsveld in Holten (Overijssel) voor de eerste week van november. Is een streek waar ik nog niet geweest ben (behalve dit voorjaar de Ijssel afgefietst toen ik van noord naar zuid ging) en ben dus op zoek naar de mooie stukken om ginder te fietsen (mag gerust offroad zijn).

Welke locaties zijn de moeite waard?
- Sallandse Heuvelrug ligt ernaast dus ga ik zeker doen
- Veluwe natuurpark, hier hoor ik altijd veel lovende dingen over (desnoods rij ik eerst met de auto tot ginder)
- valt er richting Enschede iets moois te vinden?
- Archemerberg?

ps:
- ik ga steeds vertrekken vanuit het park en zo wat lussen maken
- liever natuur dan cultuur
kant van Almelo op is plat en saai, onderlangs nr enschede is altijd goed. Vergeet de hoek Oldenzaal, Bentheim Losser niet, met ev een zijprong naar het teutoburgerwoud
Ben vorig weekend vanaf Nijmegen heen en weer gefietst van Nijmegen naar de Sallandse heuvelrug, een kameraad kwam vanaf Emmen, hebben gepaalkampeert op de sallandse heuvelrug, vlakbij Nijverdal. (Vlink veel koffie op wasbenzine gestookt en toerbejaarden waar geen hallo vanaf kon afgeschikt).

Ik vond de sallandse heuvelrug mooi om doorheen te fietsen (op zondag wel veel e-bike bejaarden en motorrijders op het asfalt, maar dat krijg je met goed weer). Wel krijg je daar offroad nogal eens te maken met los zand waar niet doorheen te fietsen was op mijn beladen koga traveller met 37mm (35mm) 'top touring 2000 oid' bandjes.. Die stukken zijn overigens wel ontzettend mooi, dus ik heb mijn fiets gewoon een stuk in de hand genomen.

Van daaruit teruggefietst naar Zutphen, t/m zutphen vond ik het wel een aardig stuk (zutphen is het bezoeken ook waard). Tussen zutphen en dieren vond ik de directe route enorm saai, vanaf dieren zijn we de LF3b gaan volgen via de veluwezoom, een hoogtepunt wat mij betreft, ontzettend mooi stuk om te fietsen! Het gebied tussen arnhem, zwolle en harderwijk is ook erg mooi (voor de hoogveluwe moet je overigens betalen), is grotendeels gelderland maar als het niet te ver is zeker de moeite waard.

Ik kan me herinneren dat er wel bosgebieden zijn rondom Enschede die de moeite waard zijn, maar dat is te lang geleden dus kan daar weinig over zeggen. Noorderlijker dan Nijverdal heb ik niet gefietst dus kan ik weinig over zeggen.
Richting Ootmarsum en omeging is 't mooi fietsen.
Rondom Ootmarsum is het zelfs een beetje heuvelahtig.
Vanuit Ootmarsum naar 't Noorden richting Mander kun je mooi door de bossen naar de Watermolen van Bels waar ze heerlijke pannenkoeken hebben.

Ten zuiden van Ootmarsum kun je richting Rossum over boerenland wegen, deels onverhard (zand), verder door naar de Lutte is het Lutterzand. zeker aan te bevelen. Nabij Denekamp vind je Huis Singraven en daar vlakbij is ook een watermolen met aardige uitspanning.

Kortom best leuk fietsen in die hoek van 't land (Twente).
iedereen bedankt voor de snelle input, ik maak er binnenkort werk van om wat ritjes uit te tekenen op basis van jullie feedback
Hi Gunter,

Goed plan om Overijssel te ontdekken. Ik woon in Enschede en sluit me helemaal aan bij de gegeven adviezen. Dus laat Twente (het oostelijk deel van Overijssel) niet links liggen. Boven Enschede is het mooi rond Oldenzaal, Ootmarsum en de Lutte (vergeet Lutterzand niet) maar ook rond Enschede is het erg mooi met veel afwisseling tussen bos, mooie zand- en veengebieden en kleine akkertjes. En natuurlijk aansluitend in Duitsland Bad Bentheim, Gildehaus en wat verderop het Teutoburgerwald.

Veel plezier!
Gunter schreef: Welke locaties zijn de moeite waard?
- Sallandse Heuvelrug ligt ernaast dus ga ik zeker doen

- Archemerberg?
r
Salland is mooi genoeg. Ik weet niet ho ver je wilt maar dat is een makkelijk bewegwijzerde route die ik elk jaar wel eens fiets.

LF 8 van Holten naar Ommen
LF 16 Vechtdalroute van Ommen naar Zwolle
LF 15 Boerenlandroute Zwolle naar Holten

Met deze route pak je de de Archemerberg, Lemelerberg etc in ieder geval

Daarnaast kun je in Holten de LF 20 pakken richting Deventer en dan de LF route naar Zwolle even oversteken naar Hattem en daar de Eneco richting Deventer pakken

Verder kun je de Toeristenweg tussen Nijverdal en Holten even heen en weer fietsen en de Motieweg (steilste helling) op.
Het ligt er natuurlijk aan welk gebied je leuk vindt om te fietsen, maar als je van bossen, heidevelden en glooiiende landschappen met riviertjes houdt dan is Overijssel een zeer goede fietsprovincie:
Hardenberg-Ommen-Vilsteren-Balkbrug, veel bos en af en toe heide, kasteel Rechteren en de kronkelijke rivier, de Vecht;
Ommen- Hellendoorn- Nijverdal- Holten of zoals jij wilt andersom, Lemelerberg (Leuke klim met restaurant bovenop), Archemerberg(iets lager) en de Besthemerberg(mooie natuur), de Sahara(stuifzand, heide), Holterberg(stevige klim, lange afdaling), zeer mooie fietspaden;
Ootmarsum- Denekamp- Lutterse zand, kasteel Singraven, watermolens Lange Frans met historisch geografische grondslag), Kuiperberg, Lage(na steile klim een niet voorbij te komen restaurant op de berg, ligt 1km over de grens in Duitsland) en kronkelende Dinkel door het Lutterse zand(zeer mooie views);
Ijsselroute met pontjes over de Ijssel en dan de Veluwe op;
Posbankroute over de Veluwe via Loenermark, één van de mooiste routes van Nederland.
Kortom Overijssel biedt veel natuur, recreatie en gastvrijheid in restaurants in kleine dorpen.
Bentheim, Teutoburgerwoud, Drenthe zijn natuurlijk ook niet te versmaden.
Ik rijd regelmatig van Emmen naar Holten via de Sallandse heuvelrug en vind het één van de mooiste routes van Nederland.
En in het Duitse dorpje Lage – bij Brecklenkamp (Lattrop) over de Rotmanweg fietsen en via een eenvoudig hekje de grens over – splitsing bij de oliewatermolen rechtsaf. Daar vind je een juweel van een onverharde weg, de Eichenallee, met historische boerderijen, alsof de klok 100 jaar stil heeft gestaan!
De coördinaten van het hekje op de grens zijn: 52°27'51.37"N - 6°58'35.42"E. Kopieer die op Google maps.
En iets ten oosten van Bad Bentheim aan de weg nr. 403 welke in de L39 overgaat richting Schüttorf, rechtsaf een onverharde weg (Kuhlstraße) omhoog het bos in en dan iets rechtsaf. Daar ligt een prachtig meertje, waarachter een hoge rotswand vertikaal oprijst. Heel fotogeniek! Daar ben ik vroeger vaak per fiets geweest.
De coördinaten zijn: 52°18'19.08"N - 7°11'35.14"E.
Martin E. van Doornik schreef:En in het Duitse dorpje Lage – bij Brecklenkamp (Lattrop) over de Rotmanweg fietsen en via een eenvoudig hekje de grens over – splitsing bij de oliewatermolen rechtsaf. Daar vind je een juweel van een onverharde weg, de Eichenallee, met historische boerderijen, alsof de klok 100 jaar stil heeft gestaan!
De coördinaten van het hekje op de grens zijn: 52°27'51.37"N - 6°58'35.42"E. Kopieer die op Google maps.
En iets ten oosten van Bad Bentheim aan de weg nr. 403 welke in de L39 overgaat richting Schüttorf, rechtsaf een onverharde weg (Kuhlstraße) omhoog het bos in en dan iets rechtsaf. Daar ligt een prachtig meertje, waarachter een hoge rotswand vertikaal oprijst. Heel fotogeniek! Daar ben ik vroeger vaak per fiets geweest.
De coördinaten zijn: 52°18'19.08"N - 7°11'35.14"E.
Lange Frans moet gewoon molens Frans en Bels zijn, hier wordt water op hoogte verwerkt. Deze staan in middelbare schoolboekjes van het vak fysische geografie. Het betreft inderdaad die omgeving om door een ringetje te halen (Gorters Mei).
Hier de gescande foto's van de zeer pittoreske Eichenallee met historische boerderijen in Lage (foto Kerst 1980) en de hoge rotswand bij Bad Bentheim (foto Pasen 1974). Op deze foto zat ik bijna bovenaan de rotsen na een beklimming. Ongeveer 20 meter dieper lag het meertje. Ik ken die rotsen al sinds 1962.
Ik heb vaak in de prachtige jeugdherberg van Brecklenkamp bij Lattrop overnacht, soms liefst een week lang. Reuze gezellig! Hoe vaak hebben wij daar gefeest, de lokale folklores zoals vlöggelen, paasvuren en midwinterhoornblazen meegemaakt.
Mijn ouders waren daar in 1948 op huwelijksreis per fiets geweest, wij volgden hun voorbeeld in 1985! Helaas is deze JH inmiddels opgeheven. Dus nooit meer fietsen in bronsgroen Twente.... :cry:

Afbeelding

Afbeelding
Hier een berichtje van een ras Achterhoeker,

Ik heb laatst een fietstocht voor de WF georganiseerd door een gedeelte van de Achterhoek, werd als erg mooie ervaren.
Ik woon in de oude hanzestad Zutphen en kom uit Winterswijk, beide een enorm mooie omgeving en Zutphen is zeer de moeite waard voor een bezoekje.
De Achterhoek vind ik nog steeds een van de mooiste omgevingen om te fietsen, met name om Winterswijk diverse erg mooie routes langs beken, zandwegen, oude boerderijen enz.

- Bronkhorst het kleinste stadje van Nederland ligt op fietsafstand van Zutphen.
- Doesburg ook een oude hanzestad met "de Waag' als oudste cafe van Nederland.
- Zutphen een van de oudste steden van Nederland, al bijna 2000 jaar onafgebroken bewoond, een tochtje op een fluisterboot over de grachten is erg de moeite waard, er is hier nog veel bewaard gebleven.

En u mag bij mij op de koffie komen :wink:

Henk

Afbeelding

kunst en fietswerk

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
henkfietst52 schreef:- Gorssel het kleinste stadje van Nederland ligt op fietsafstand van Zutphen.
Mij was toch ter ore gekomen dat Bronkhorst het kleinste stadje van Nederland is? De bijgaande foto is de Drogenapstoren in Zutphen.
Martin E. van Doornik schreef:
henkfietst52 schreef:- Gorssel het kleinste stadje van Nederland ligt op fietsafstand van Zutphen.
Mij was toch ter ore gekomen dat Bronkhorst het kleinste stadje van Nederland is? De bijgaande foto is de Drogenapstoren in Zutphen.
Gorssel is ook geen stadje, Bronkhorst wel :wink:
Ja sorry,

Een foutje van mijn kant... Het is Bronkhorst het kleinste stadje. En Gorssel een dorpje hier vlakbij.
En inderdaad het is de Drogenapstoren

excuus.

Henk
henkfietst52 schreef:Hier een berichtje van een ras Achterhoeker,

Ik heb laatst een fietstocht voor de WF georganiseerd door een gedeelte van de Achterhoek, werd als erg mooie ervaren.
Ik woon in de oude hanzestad Zutphen en kom uit Winterswijk, beide een enorm mooie omgeving en Zutphen is zeer de moeite waard voor een bezoekje.
De Achterhoek vind ik nog steeds een van de mooiste omgevingen om te fietsen, met name om Winterswijk diverse erg mooie routes langs beken, zandwegen, oude boerderijen enz.
Henk
Henk, wij hebben een jaar geleden gefietst van Vre(e)eden via Winterswijk naar Aalten en via een andere route terug. De oostzijde van Winterswijk(langs Duitse grens) viel mee, maar het gebied tussen Winterswijk en Aalten viel ons tegen. We reden voortdurend nabij de doorgaande weg Winterswijk- Aalten. Druk, druk en een weinig aantrekkelijke omgeving. We zaten voornamelijk ten zuiden van W'wijk te modderen. Waarom hebben wij de verkeerde route gefietst? Welke andere route hadden wij moeten nemen om het leuk te vinden? Wat hebben wij gemist?
Goedemorgen Dries,

Jullie hebben dan echt een heel mooie route gemist van Aalten naar Winterswijk.

Ik heb in Miste gewoont tot voor 5 jaar, ik woonde in een recreatie huisje niet ver van Bredevoort. Bredevoort is een klein boekenstadje met een leuk dopsplein waar je goed koffie kan drinken.

Je had een heel erg mooie zandweg kunnen nemen die van Winterwijk naar Bredevoort loopt, ook had je aan de andere kant van de weg een mooie route met ondermeer de leemputten, [nu vogelreservaat] kunnen nemen.

Ik heb daar heel erg veel gelopen en gefietst en ken de weg uit mijn broekzak.
Ik heb zelfs Frank van Rijn eens begelijdt van Winterswijk naar Bredevoort via die mooie zandweg. :D

In Bredevoort woonde in een ver verleden Hendrickje Stoffels 1626-1663 ze was huishoudster van Rembrandt van RIJN, maar nooit getrouwt geweest.

Trouwens Rembrandt is geen familie van Frank

En ook een leuke bijkomstigheid was dat DRIES van 8 er bij was.
niet te verwarren met DRieSBa :oops:

Henk

kunst en fietswerk
Nog een tip,

Er loopt een heel erg mooie route van Enschede naar Winterwijk vv, zo goed als auto luw.
Een groot deel gaat over Duitsland, via de Saksenroute. Je komt dan door vogelreservaat Zwilbroek en Vreden te Duitsland.

Kant van Vreden, bij Meddo is ook erg mooie fietsen en ook Ratum en Woold te Winterswijk zijn om door een ringetje te halen.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Nog een tip,

Er loopt een heel erg mooie route van Enschede naar Winterwijk vv, zo goed als auto luw.
Een groot deel gaat over Duitsland, via de Saksenroute. Je komt dan door vogelreservaat Zwilbroek en Vreden te Duitsland.

Kant van Vreden, bij Meddo is ook erg mooie fietsen en ook Ratum en Woold te Winterswijk zijn om door een ringetje te halen.

Henk

kunst en fietswerk
Even op de kaart nagekeken en inderdaad hebben wij waarschijnlijk de verkeerde wegen/paden befietst. Van Meddo en omgeving had ik dat gevoel al en wij zijn langs Bredevoort gefietst en niet er door. Maar Miste hebben we volgens mij wel doorkruist en daar was de geur van intensieve landbouw volgens ons prominent aanwezig.
Misschien binnenkort de door jou aangegeven plaatsen eens bezoeken.
Bedankt voor de toelichting.
Vergeet vooral het gebied tussen Boekelo Enschede en Haaksbergen niet. Knooppunten vanuit Hengelo: 15-25-31-37-36-46-47-41-42-45-80-81-78-84-77-54-76-48-47-46-24-21-36-39-33-29.
Totaal 77km via Boekelo, Rutbeek, Witte veen, Haaksberger veen, Buurser zand.
Ook op een mooie winterse dag een prachtig gebied.