Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje en Portugal tijdens de winter - Forum Wereldfietser

Spanje en Portugal tijdens de winter

Hey!

Ik ben nu al een geruime tijd aan het lezen op dit forum. Ik heb namelijk al lang het plan om voor een langere tijd door Europa te fietsen. Door omstandigheden (binnen anderhalve maand ongeveer genoeg verdiend om te vertrekken) zal ik vertrekken in november/december. Ik begon me hierbij echter wel vragen te stellen hoe 'befietsbaar' de wegen zijn, speciaal bij sommige beklimmingen. Daarom koos ik er al voor om te beginnen fietsen naar het zuiden. Na wat zoekwerk op het forum (als ook de landeninformatie) heb ik al veel fietsroutes gevonden maar nu vraag ik me af welke van deze het toegankelijkste zijn in de winter? Zou het bijvoorbeeld een goed idee zijn om dichter bij de zee te blijven? (en dan te kiezen voor de sint jacobsroute en de caminho portuguesa of eventueel de benjaminse-route naar andalusië) Of heb ik niet zoveel te vrezen bij het binnenland? Tips welke route jullie het mooiste vonden zijn natuurlijk ook nog steeds welkom!

groeten,
stan
Spanje is een bergachtig land en in de winter is het in hoger gelegen delen koud en je hebt last van sneeuw. Diverse passen op de Jacobsroute van Frankrijk naar Santiago de Compostela kunnen gesloten zijn. Eigenlijk zijn in de winter de strook langs de Middellandse Zee en de lager gelegen delen van Andalusie klimatologisch echt geschikt voor een fietstocht. De zon komt 's morgens laat boven de bergtoppen uit.
In Portugal kun je fietsen langs de westkust en in de Algarve. Helaas is het langs diverse delen van de westkust druk en kun je moeilijk leuke fietswegen vinden.
Volgens mij is de Andalusië-route 's winters best te fietsen, ook al bestaat er inderdaad een kans dat sommige hoge passen (tijdelijk) dichtsneeuwen. Veel hangt natuurlijk ook af van je uitrusting en de wijze van overnachten. Kamperen op de Spaanse hoogvlakte is in de winter beslist een koude bedoening: vijf tot tien graden vorst is 's nachts vrij normaal en overdag duurt het lang tot de temperatuur flink boven nul komt. Winterfietskleding is dus noodzakelijk, ook als je in hostals e.d. overnacht. Vanaf begin februari gaat de temperatuur gelukkig snel omhoog.
Kaartjes met gemiddelde 24-uurs-temperaturen in Spanje.
Januari
Afbeelding
Juli
Afbeelding
Het maakt het verschil tussen het noorden, zuiden en de kust duidelijk.
ter vergelijking: de gemiddelde 24-uurs-temperatuur in NL in januari is iets van 0-5 graden, in juli 15-20.
Daarboven moet je zowel in Spanje als in NL rekening houden met het weer: het is normaal dat de temperatuur zomaar 5 graden afwijkt van het gemiddelde. de ene keer kouder en de andere keer warmer.
Leon
Hartelijk bedankt voor de antwoorden al! Zeker de kaartjes bevestigden mijn vermoeden al.

Ik denk dus dat ik ga kiezen voor de andalusië-route. En elke keer wanneer ik een gesloten col tegenkomen zal het proberen zijn om errond te geraken:) Het is inderdaad mijn plan om altijd te kamperen. Ik besef goed dat het heel koud gaat zijn en veel mensen hebben het me daarom al afgeraden om zo vroeg te vertrekken. Maar ik kijk er enigzins wel naar uit.

Langs waar denken jullie dat het beste is om de pyreneeën over te steken? Ik zou best langs de kust gaan. Maar het einde van de Sint jacobsroute deel 2 en de Benjaminse naar Andalusië sluiten niet direct op elkaar aan. Het zal wel met pijn in het hart zijn om de bergen links te laten liggen. Een goede uitdaging is altijd de beste motivatie.

groeten,
stan
stanv schreef:Hartelijk bedankt voor de antwoorden al! Zeker de kaartjes bevestigden mijn vermoeden al.

Ik denk dus dat ik ga kiezen voor de andalusië-route. En elke keer wanneer ik een gesloten col tegenkomen zal het proberen zijn om errond te geraken:) Het is inderdaad mijn plan om altijd te kamperen. Ik besef goed dat het heel koud gaat zijn en veel mensen hebben het me daarom al afgeraden om zo vroeg te vertrekken. Maar ik kijk er enigzins wel naar uit.

Langs waar denken jullie dat het beste is om de pyreneeën over te steken? Ik zou best langs de kust gaan. Maar het einde van de Sint jacobsroute deel 2 en de Benjaminse naar Andalusië sluiten niet direct op elkaar aan. Het zal wel met pijn in het hart zijn om de bergen links te laten liggen. Een goede uitdaging is altijd de beste motivatie.

groeten,
stan

Beste Stan,

Pas wel op met de route van Benjaminse naar Andalusie Deze gaat via Cuenca. Kijk eens hoe koud het daar is in de winter. Waar woon je ergens in Vlaanderen?

Groetjes,

Bert
Dacht 2 jaar geleden eind september begin oktober de route van Benjaminse (Girona - Malaga) nog wel te kunnen fietsen:

Afbeelding

Na 1 oktober moet er zeker voor minstens 500 euro gore-tex mee + 2 spikes vouwbanden :D


In Andalusie was het wel prima fiets weer.
Ik zie inderdaad daar het rond de Cuenca tegen de vriestemperaturen aan zit. Ik zal eens moeten opzoeken of ik er rond kan. Mijn grootste zorg is eigenlijk niet het koude weer maar de gevaarlijkheid ervan om over de sneeuw te fietsen. Zo vraag ik me af of ik mijn banden (Continental Travelcontact) niet zou moeten veranderen. Het platte profiel in het midden maakt me wat ongerust. Het laatste wat ik wil is na twee weken moeten stoppen omdat ik een gebroken arm heb.

groeten,
stan
stanv schreef:Ik zie inderdaad daar het rond de Cuenca tegen de vriestemperaturen aan zit. Ik zal eens moeten opzoeken of ik er rond kan. Mijn grootste zorg is eigenlijk niet het koude weer maar de gevaarlijkheid ervan om over de sneeuw te fietsen. Zo vraag ik me af of ik mijn banden (Continental Travelcontact) niet zou moeten veranderen. Het platte profiel in het midden maakt me wat ongerust. Het laatste wat ik wil is na twee weken moeten stoppen omdat ik een gebroken arm heb.
groeten,
stan
Het gebied Molina de Aragon, Cuenca, Teruel is in principe een hoogvlakte tot ca. 1500 m hoogte met dalen, het is geen lager gebied waar bergen in liggen. Je kunt daardoor niet om de bergen heen.
Als er sneeuw ligt heb je ook aan profiel niet genoeg, dan heb je spikes nodig. Op dit forum is vorig jaar veel onder het trefwoord spikes te vinden.
Het is best heftig wat je wilt overigens. Het is er niet zo nat als in hoog België, maar wel even koud. Daarbij is het dunbevolkt en ze spreken er Spaans.
Leon
Zijn er eigenlijk ervaringsverhalen van bikkels die wekenlang kamperend midden in de winter op de fiets door Europa zijn getrokken? Verkleum je dan uiteindelijk niet te zeer of is het met de juiste uitrusting en kleding best lang vol te houden?
stanv schreef:Ik zie inderdaad daar het rond de Cuenca tegen de vriestemperaturen aan zit. Ik zal eens moeten opzoeken of ik er rond kan. Mijn grootste zorg is eigenlijk niet het koude weer maar de gevaarlijkheid ervan om over de sneeuw te fietsen. Zo vraag ik me af of ik mijn banden (Continental Travelcontact) niet zou moeten veranderen. Het platte profiel in het midden maakt me wat ongerust. Het laatste wat ik wil is na twee weken moeten stoppen omdat ik een gebroken arm heb.

groeten,
stan
Teruel staat bekend als de koudste stad van Spanje in de winter. De temperatuur kan tot -19 graden dalen.
peter de rijk schreef:Zijn er eigenlijk ervaringsverhalen van bikkels die wekenlang kamperend midden in de winter op de fiets door Europa zijn getrokken? Verkleum je dan uiteindelijk niet te zeer of is het met de juiste uitrusting en kleding best lang vol te houden?
Zolang je warm en droog blijft is niks aan de hand. Veel en vet eten en vriendjes worden met Jack Daniels of Johnnie Walker.

Marco Geurts was een keer van plan om de bevroren Beringstraat over te fietsen op een tochtje van Nederland naar Vuurland, is niet gelukt geloof ik.
Hallo Stan,

Of een bepaalde Pyreneeën-pas gesloten is kun je vinden op de site

http://www.infotrafic.com/route.php?reg ... s.php?PYRE

Veel plezier op reis,

fietsbob
Lees en huiver :D
peter de rijk schreef:Zijn er eigenlijk ervaringsverhalen van bikkels die wekenlang kamperend midden in de winter op de fiets door Europa zijn getrokken? Verkleum je dan uiteindelijk niet te zeer of is het met de juiste uitrusting en kleding best lang vol te houden?
@ Bert Sitters: ik woon in Gent. Waarom

@ Fietsbob: Hartelijk dank! Die informatie gaat me perfect van pas komen! Aangezien het tweede deel van de Sint jacobsroute aankomt bij de pyreneeën zal het handig zijn om verder mijn route te kunnen bepalen.
Ik vraag me af of er dergelijke sites bestaan voor verschillende bergen in Spanje.

Ik denk dat ik voor de rest de Andalusië route ga doen en gewone wegenkaarten ga gebruiken om langs de kust te gaan wanneer Cuenca echt geen optie is.

Ik heb al een beetje gelezen over de spike-banden maar dit heb ik nooit als optie beschouwd. Het lijkt me toch geen goed idee om de hele reis met spikes te rijden wanneer ik maar kort sneeuw zou tegenkomen. Ik weet ook niet echt hoe ze rijden om een gewone verharde weg? Slijten ze sneller? En anders zou ik ik een extra paar buitenbanden moeten meenemen en verwisselen wanneer ik in de verte sneeuw zie liggen. Ik ben wel aan het denken om de Continental Travelcontact banden te vervangen door de Schwalbe Mondial, die lijkt toch iets meer profiel te hebben.

Ik heb ook zitten denken om te fietsen met stevige stapschoenen/bergschoenen. Dit idee had ik al wat langer omdat ik op mijn reis ook veel op boerderijen ga werken als ook wil gaan stappen. Anders moet ik een schoenenkastje kopen voor vanachter op het rek:)
Dus als het echt te gevaarlijk zou zijn om te fietsen stap ik een tijdje.

Waar een wil is, is een weg... om te fietsen!
interessant plan. Echter, heb je al fietsvakantie ervaring? En heb je al eens een fietstocht met overnachting in tent met temperaturen onder het vriespunt geprobeerd?
stanv schreef:Ik heb ook zitten denken om te fietsen met stevige stapschoenen/bergschoenen. Dit idee had ik al wat langer omdat ik op mijn reis ook veel op boerderijen ga werken als ook wil gaan stappen. Anders moet ik een schoenenkastje kopen voor vanachter op het rek:)
Dus als het echt te gevaarlijk zou zijn om te fietsen stap ik een tijdje.

Waar een wil is, is een weg... om te fietsen!
Ik heb niet echt verstand van het boerenbedrijf, maar is de winter juist niet de slappe tijd voor werk? Het enige werk wat ik ze zag doen in de winter was het snoeien van fruitbomen en dat pas in februari.

Klinkt anderszins wel erg leuk. Gewoon gaan, veel dekens kopen als je het koud krijgt, je plannen bijstellen als het weer tegen zit en niet teveel het binnenland ingaan.
@Jeroen_: Ik ben vorig jaar een paar weken gaan fietsen en de eerste nachten werd ik wel degelijk wakker omdat ik lag te rillen. De oplossing was slapen met een paar lagen kleren aan. In de ochtend lag er dan een laagje ijs op de tent. Het was heel gezellig, het is maar hoe je ernaar kijkt:) Nee dit jaar ga ik een nieuwe slaapzak kopen (gisteren gekozen voor de Blue Kazoo van The North Face). Ik verschiet er echt van hoe klein hij is in de compressiezak.
Maar voor mij is de grote schrik de gladde wegen en hoe dat mijn huidige buitenbanden daar op gaan reageren.

@SjirkM: Ik heb me laten vertellen dat er in Portugal wel degelijk werk is in de winter. Het zal zeker minder zijn als in de zomer maar ik zal mijn handen wel vol hebben. Het is ook zo dat ik wel een tijdje weg wil zijn. Normaal kom ik niet terug voor het einde van de zomer (en als mijn budget het kan dragen nog later).

groeten,
Stan
stanv schreef:Maar voor mij is de grote schrik de gladde wegen en hoe dat mijn huidige buitenbanden daar op gaan reageren.
Travelcontacts, winter, de lege binnenlanden van Spanje, met bagage? NIET DOEN.
Wat je wel moet doen kan ik je niet zeggen, daarvoor heb ik te weinig verstand van winterreizen en -kamperen per fiets en weet ik veel te weinig van jou.
Tip: ga binnenkort als het wintert een weekend kamperen in Hoge Venen.
Leon
Wat zijn nu eigenlijk de eisen aan banden voor in de sneeuw/winter; ik was laatst in een fietswinkel in Stockholm/Zweden en daar zag ik veel winterbanden; oa van Continental en Nokian(?) in verschillende soorten en maten; met veel en weinig 'spikes', maar vooral vaak breed.

Kun je eigenlijk wel met een 28" (waar meestal niets breder dan +/- 40mm onder past) uit op sneeuw/in de winter? zeker als je offroad wilt?